Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е 

 

Номер  43,  07.03.2012 година,  Град  Разград

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Разградският районен съд                                       

На втори Февруари, 2012година

В публичното заседание в следния състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Николай Борисов

Секретар: Д.Д.

Прокурор:

като разгледа докладваното от съдията административно наказателно дело 946 по описа за 2011година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Постъпила е жалба от „ МЕРБИ-98” ООД, ЕИК *****, със седалище и адрес на управление гр. В. П., обл. Шумен, ул. „ Б. С.” **, ет.*, представлявано от Управител Й. П. Х. ЕГН **********, чрез процесуален представител, против  наказателно постановление № 25-2501381/15.09.2011г. на Директор на Дирекция “Инспекция по труда” - гр. Търговище, с което на основание чл.416, ал.5  във връзка с чл.413, ал.2 от КТ, в качеството му на работодател е наложена имуществена санкция в размер на 1600 лв., за нарушение на чл.4, ал.1, т.3 от ЗЗБУТ вр. чл.25 от Наредба № 7 за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работното оборудване, в която счита същото за незаконосъобразно, постановено при съществени нарушения на материалния и процесуалния закон, по същество оспорва да е извършил вмененото във вина нарушение.

Въззиваемата страна – Дирекция “ИТ” гр.Търговище, счита жалбата за неоснователна, а наказателното постановление за законосъобразно, поради което моли да бъде потвърдено.

Разградският районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното: На 28.07.2011г. и 24.08.2011г., гл. инсп. в ДИТ – Търговище   М.И. , извършила проверки за спазване на трудовото законодателство по работни места в  обект – шивашко предприятие – Гр. Л., ул. „ И. Й.” №*, управляван от „ МЕРБИ-98” ООД, ЕИК *****. Проверките били извършени в присъствие на Й. П. Х. – Управител на търг. Дружество и С. И. А. – Завеждащ „ Личен състав”. В хода на проверките, контролният орган установил, че „ ... 1. В цех „ Опаковка” работят 4 жени – М. А. С., В. В. Г., К. С. Ч. и Е. Х. М., които по време на проверките на 28.07.2011г. и 24.08.2011г. извършват изрязване на ненужни конци от готова продукция (облекла). Трудовата дейност по устно разпореждане на работодателя се извършва само в права работна поза в условията на продължително статично мускулно напрежение, с което е създадена организация на работния процес, която застрашава здравето на работещите, в нарушение на чл.4, ал.1,т.3 от ЗЗБУТ вр. чл. 219 и чл.25 от Наредба № 7 на МТСП и МЗ за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работното оборудване. 2. Трудовата дейност по изрязване на конци се осъществява на маси с височина около 90см. В права работна поза, в нарушение на чл.26 от Наредба № 7 на МТСП и МЗ за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работното оборудване...”. При проверките били констатирани и други нарушения на трудовото законодателство. На 26.08.2011г. в офис на Дирекция “ИТ” гр.Търговище в гр. Разград, била извършена и проверка по документи на дружеството. За проверките бил съставен Протокол, в който на основание чл.404, ал.1,т.1 от КТ на провереното дружество били дадени предписания, две от които били в цех „ Опаковка” при осъществяване на трудова дейност по изрязване на ненужни конци от готова продукция (облекла), да се създаде организация на трудовия процес при оптимална организация на работните движения и работна поза, предотвратяваща продължително статично вускулно напрежение ( в седнала работна поза), съгласно чл.4, ал.1,т.3 от ЗЗБУТ вр. чл. 219 и чл.25 от Наредба № 7 на МТСП и МЗ за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работното оборудване в срок до 09.09.2011г.  и за осъществяване на трудовата дейност по изрязване на ненужни конци да се устроят работни места (маси и столове), съобразени с антропометричните характеристики на работещите, съгласно чл.26 от Наредба № 7 на МТСП и МЗ за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работното оборудване в срок до 30.09.2011г.

На същата дата 26.08.2011г. на жалбоподателят за констатираното нарушение бил съставен АУАН № 25-2501381, в негово присъствие, нарушението било квалифицирано като такова по чл.4, ал.1,т.3 от ЗЗБУТ вр. чл. 219 и чл.25 от Наредба № 7 на МТСП и МЗ за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работното оборудване. АУАН бил връчен редовно на нарушителя и подписан от него без възражение. На база съставения АУАН на 15.09.2011г. било издадено и обжалваното НП № 25-2501381, в което нарушението е описано по идентичен начин с АУАН начин, квалифицирано като такова по чл.4, ал.1, т.3 от ЗЗБУТ вр. чл.25 от  Наредба № 7 на МТСП и МЗ за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работното оборудване, адм. наказващият орган на основание чл.416, ал.5 във връзка с чл.413, ал.2 от КТ, на дружеството в качеството му на работодател наложил имуществена санкция в размер на 1600 лв. НП е връчено редовно на жалбоподателя на 04.10.2011г. Жалбата срещу него постъпила при адм. наказващия орган на 11.10.2011г.

В хода на съдебното производство не се събраха доказателства, които да установяват фактическа обстановка, различна от възприетата от съда. В този смисъл съдът не цени „Експертизата” на д-р Р. Б., като счита същата за необоснована.

Въз основа на така изложеното от фактическа страна, съдът направи следните правни изводи: Жалбата е допустима, като подадена в законноустановения срок по чл.59, ал.2 от ЗАНН, от надлежна страна и против подлежащ на обжалване адм. акт. По същество  е основателна по съображения извън наведените в нея.

Съдът намира, че в процесния АУАН, контролният орган правилно е квалифицирал нарушението по чл.4, ал.1,т.3 от ЗЗБУТ вр. чл. 219 и чл.25 от Наредба № 7 на МТСП и МЗ за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работното оборудване. Това е така защото именно в резпоредбата на чл.219 от Наредбата се съдържа административно задължение за всеки един работодател да организира така трудовата дейностче да се извършва при оптимална организация на работните движения и работната поза с цел предотвратяване на продължителното статично мускулно напрежение и ограничаване на двигателно-монотонната дейност.

Разпоредбата на чл. 4, от 1 от ЗЗБУТ не съдържа административно задължение и респ. не представлява състав на административно нарушение, въз основа на който може да бъде ангажирана административно-наказателна отговорност. Разпоредбата на чл. 52, ал. 4 от ЗАНН регламентира правото на наказващия орган да извърши допълнително разследване с оглед попълване на административно-наказателната преписка с допълнителни доказателства за доказване на законосъобразно установеното по реда на чл. 42 от ЗАНН в АУАН административно нарушение. Доколкото в  обстоятелствената част на обжалваното НП , нарушението е дентично описано с АУАН, но е дадена различна правна квалификация, то е налице нарушение на материалния закон при издаване на Постановлението, което влече като последица неговата незаконосъобразност. От тази гледна точка обжалваното НП следва да бъде отменено.

Воден от гореизложеното, съдът

 

Р      Е      Ш     И      :

 

ОТМЕНЯВА Наказателно Постановление № 25-2501381/15.09.2011г. на Директор на Дирекция “Инспекция по труда” - гр. Търговище, с което на основание чл.416, ал.5  във връзка с чл.413, ал.2 от КТ на „ М” ООД, ЕИК ****, със седалище и адрес на управление гр. В. П., обл. Шумен, ул. „ Б. С.***, ет.*, представлявано от Управител Й. П. Х. ЕГН ********** в качеството му на работодател е наложена имуществена санкция в размер на 1600 лв., за нарушение на чл.4, ал.1, т.3 от ЗЗБУТ вр. чл.25 от Наредба № 7 на МТСП и МЗ за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работното оборудване, като незаконосъобразно.

Решението подлежи на касационно обжалване по реда на АПК пред Разградски административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

Районен съдия: