РЕШЕНИЕ

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

145                                  11.04.2012г.                            град Разград

 

Разградският районен съд 

на двадесети март                                               две хиляди и дванадесета  година

в публичното заседание  в следния състав:

                                                            

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:   СВЕТЛАНА ЧОЛАКОВА

Секретар:  Ж.Р.                                                                       

 Прокурор: 

Като разгледа докладваното от съдията анд №20 по описа за 2012г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН

Постъпила е жалба от Д.С.Б. ***, срещу Наказателно постановление №11012166/18.03.2011г. на Директора на Агенция за държавна финансова инспекция /АДФИ/ - С., с което на  същият е наложено административно наказание глоба  в размер на 1200лв  на основание чл.131 ал.3 от ЗОП, за нарушение на чл.42 т.2 от същия закон.

В жалбата се изтъкват основания за незаконосъобразност на наказателното постановление поради нарушения на процесуалните правила и материалния закон.

В съдебното заседание на РРС жалбоподателя не се явява, процесалният му представител поддържа жалбата, като намира, че са изтекли сроковете по чл.127 от ЗОП, тъй като нарушението е контатирано от органите на сметната палата преди АДФИ, излага съображения за несъставомерност на деянието, алтернативно за преценка относно размера на наказанието.

Ответната страна, Агенция за държавна финансова инспекция гр.С.,  чрез процесуалния си представител счита жалбата за неоснователна, а наказателното постановление като законосъобразно, моли да бъде потвърдено, като прилага и писмени бележки.

За РРП не се явява представител.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства, становищата на страните и след проверка на обжалваното наказателно постановление, констатира следното:

Като подадена в срок от надлежна страна  и срещу  акт, подлежащ на съдебно  обжалване, жалбата е допустима. Разгледана по същество, същата се явява  неоснователна.

Наказателното постановление е издадено въз основа на Акт за установяване на административно нарушение №11012166 от 08.11.2010г., съставен на жалбоподателя от главен финансов инспектор при наказващия орган. В акта и впоследствие в обжалваното наказателно постановление, нарушението е описано идентично по следния начин: «На 19.09.2008 в гр. Р., Д.С.Б. в качеството си на кмет на Община Р. и възложител на обществени поръчки- по смисъла на чл.7 т.1 от ЗОП /ДВ бр. 37/2006г/, е сключил с «Х. ЦБА» ООД гр.С. Договор №403 за възлагане на периодични доставки по предварителни писмени заявки на месо и месни продукти... за потребностите на детските градини на територията на Община Р., без при подписване на договора определеният за изпълнител на поръчката участик да е изпъллнил задължението си по чл.47 ал.9 от ЗОП във вр. с чл.47 ал.1 т.1 от ЗОП, а именно- единият от управителите  Б. К. Ц. не е представил свидетелство за съдимост, издадено от съответния Районен съд. С това е нарушена разпоредбата на чл.42 т.2 от ЗОП /ДВ бр.37/2006г/»  

С оглед така приетото нарушение, на жалбоподателя е наложена глоба  в размер на 1200лв  на основание чл. 131 ал.3 от ЗОП.

Предвид събраните по делото доказателства се установи следната фактическа обстановка:

Жалбоподателят като кмет на Община Разград е възложител на обществени поръчки по смисъла на чл.7 т.1 от ЗОП. С решение №21/05.06.2008г. е открита процедура за възлагане на обществена поръчка на основание чл.16 ал.8 от ЗОП с предмет - доставка чрез покупка на хранителни продукти за потребностите на детските градини на територията на Община Разград, по девет обявени позиции. На 19.09.2008г. бил подписан договор №403 между жалбоподателя и «Х. ЦБА» ООД гр.С., определен за изпълнител на обществената поръчка. При подписване на договора, определеният изпълнител «Х. ЦБА» ООД гр.С., не е представил свидетелство за съдимост издадено от съответния Районен съд за единия от управителите на дружеството – Б.К.Ц. Такова било представено за другия управител.  Поради кето бил съставен АУАН – за нарушение на разпоредбата на чл.42 т.2 от ЗОП.

В съдебно заседание са приложени като писмени доказателства и копие от одитен доклад №0022701909 приет с решение на Сметната палата  №110/27.04.2010г., както и съкратен вариант на същия доклад.

По изложената фактическа обстановка не се спори, поради което съдът я приема за безспорно установена.

Предвид изложеното от фактическа страна, от правна страна съдът намира следното:

Акта и НП са издадени от компетентни органи по предвидения от закона ред. В този смисъл е неоснователно възражението на представителя на жалбоподателя, относно компетентността на наказващия орган. По приписката е приложена Заповед №ЗМФ-959 от 03.08.2010г. на Министъра на финансите за оправомощаването на  директора на АДФИ за издава НП по актове за установяване на административни нарушения по ЗОП, какъвто и настоящия. Неоснователно е и възражението, че АУАН не е съставен  в срока по чл.127 ал.1 от ЗОП, тъй като нарушението е било констатирано в Одитния доклад на Сметната палата, който е приложен по делото. В случая нарушението описано в акта и НП, не е установено в този доклад, а друго нарушение на същата норма - непредставяне на документ от единият управител на “Х. ЦБА” ООД, че не е лишен от право да упражнява определена професия или дейност. Процесното нарушение не се съдържа в този одитен доклад, а друго различно от фактическа и правна страна. Т.е. не може да се приеме, че АУАН е съставен след преклузивния срок по чл.127 ал.1 от ЗОП, тъй като нарушението и нарушителят не са били открити в по-ранен момент от органите на Сметната палата, а от момента на проверката на контролните органи на АДФИ, която е била възложена със Заповед №ФК-10-986/15.09.2010г. на Директора на АДФИ, а процесния АУАН е съставен на 08.11.2010г. /В този смисъл е решение №255 от 04.01.2012г. на АС гр.Разград по кнад №250/2011г./.

Административното наказание е наложено на жалбоподателя за нарушение на чл.42 т.2 от ЗОП /ДВ бр.37/2006г/ във вр. с чл.47 ал.9 във вр. с чл.47 ал.1 т.1 от ЗОП. Съгласно тази разпоредба, при сключване на договора за обществена поръчка, участникът определен за изпълнител следва с документи издадени от компетентните органи да установи липсата на посочените обстоятелства - в случая, че не е осъден за някои от изброените престъпления с влязла в сила присъда. По делото е установено, че към договора сключен с изпълнителя “Х. ЦБА” ООД гр.С., не е представено свидетелство за съдимост за управителя Б.К.Ц., което обстоятелство не се спори от страните. Съгласно чл.47 ал.9 от ЗОП/ДВ бр.37/2006г/ при подписване на договора това обстоятелство се удостоверява с представянето на съответните писмени доказателства издадени от компетентен орган. В случая свидетелство за съдимост на този управител е следвало да бъде издадено от съответния районен съд. Спорен е въпросът дали след като дружеството се управлява и представлява от двама управители заедно или поотделно, е необходимо да бъде представен посочения документ при сключване на договора и за двамата управители. Безспорен е факта, че дружеството има двама управители с начин на представляване съгласно удостоверение от АВ “заедно и поотделно”. Това записване “заедно” съгласно относимата редакция на чл.47 ал.4 от ЗОП: “изискванията на ал.1.. се отнасят за управителите...”, води до извода, че представянето на изискуемия документ - в случая свидетелство за съдимост е необходимо и за двамата управители, а не само за единия от тях. Още повече, че с този документ се установяват обстоятелства свързани с отделна личност, а не с дейността на дружеството. В този смисъл е и решение №4742 от 13.04.2010т. на ВАС по адм. д. №11709/2009г ІV о., произнесено по преписка  №КЗК-384/2009г. Поради което съдът намира за неоснователно възражението на процесуалния представител на жалбоподателя, че в случая е достатъчно представяне на процесния документ за единия, а не и за другия управител, тъй като дружеството се представлявало и поотделно от тях.

Изложените обстоятелства в НП правилно са подведени  под състава на визираното нарушение, за което е приложима санкционната норма на чл.131 ал.3 от ЗОП, която към момента на деянието, предвижда наказание глоба от 1000 до 5000лв, за лице по чл.8 ал.2 или ал.3, което сключи договор за обществена поръчка в нарушение на чл.42. В случая жалбоподателят, като кмет на Община Р. е възложител на обществена поръчка по смисъла на чл.8 ал.2 във вр. с чл.7 т.1 от ЗОП. Съдът намира за необходимо да отбележи, че не са налице и предпоставките на чл.28 от ЗАНН, тъй като деянието нарушава принципа на публичност и прозрачност в областта на разходването на публични средства и не са налице други обстоятелства сочещи за по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обичайните случаи. Наказващият орган обаче не е изложил съображения относно размера на така наложената глоба от 1200лв. Предвид липсата на отегчаващи обстоятелства в случая и данни за други нарушения, съдът намира, че наказанието следва да бъде  в минималния размер предвиден в закона, а именно глоба в размер на 1000лв, поради което НП следва да бъде изменено.

Водим от горното, съдът

 

                        

                                                           Р Е Ш И

 

          ИЗМЕНЯ Наказателно постановление №11012166/18.03.2011г. на Директора на Агенция за държавна финансова инспекция /АДФИ/ - С., с което на Д.С.Б. ***, е наложена глоба  в размер на 1200лв  на основание чл.131 ал.3 от ЗОП, за нарушение на чл.42 т.2 от същия закон, като намалява размера на глобата на 1000лв.

Решението подлежи на обжалване пред Разградски административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                    Районен съдия: