Р     Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

                №288                                              23.05.2012 г, гр. Разград

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

РАЗГРАДСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД 

на петнадесети май две хиляди и дванадесета година

В публичното заседание в следния състав        

                                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛАНА ЧОЛАКОВА

секретар Д.Д.

прокурор ......................,

като разгледа докладваното от съдията 

АНДело   233 по описа за  2011 г.

                           За да се произнесе, съдът съобрази следното:

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

      Постъпила е жалба от “*********” ЕООД” гр.София, представлявано от С. К., против Наказателно постановление № 29/22.01.2010г. на  Директора на РМВС /сега ОДБХ/ гр. Разград, с което за нарушение на чл. 12 ал.1, 2 от Закона за храните, на основание чл. 42 от същия закон, му е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 5000 лв.

Жалбоподателят моли наказателното постановление да бъде отменено, като незаконосъобразно и да му бъде възстановена сумата от 5000лв с лихвите и разноските.

В съдебно заседание, чрез процесуалния си представител поддържа жалбата, моли НП да бъде отменено поради това, че е неоснователно. По вина на наказващия орган, не била извършена регистрация.

 Представителят на административнонаказващия орган счита, жабата за неоснователна, а НП за законосъобразно.

За Районна прокуратура гр.Разград не се явява представител.

Като подадена в срок от надлежна страна жалбата е допустима, разгледана по същество е основателна, но не по изложените в нея съображения.

       Разградският районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

     НП е издадено въз основа на АУАН №315/18.01.2010г. съставен на жалбоподателя от гл. инспектор  при наказващия орган, за това, че “На 07.01.2010г. в обект на ул.”***” №**, се съхранява и реализират в търговската мрежа продукти от животински произход без удостоверение за регистрация по закона за храните” Констатациите от проверката са отразени в протокол от същата дата, в който са описани наличните продукти. Обстоятелствата от акта са отразени и в процесното НП. Прието е, че наказаното дружество е нарушило чл.12 ал.1,2 от Закона за храните.

По делото е разпитан като свидетел Д. - актосъставителя. Същата, извършила проверка в обект на жалбоподателя, където установила, че се извършва нерегламентирана дейност по закона за храните, като преди това била извършила проверка в друг обект, където било констатирано доставяне на животински продукти от обекта без регистрация. Съставила протокол, като представителя на жалбоподателя се подписал, че е запознат с него, както и с това, че следва да се яви за съставяне и връчване на АУАН. Той не се явил за съставяне на акта, който бил изготвен в негово отсъствие. Още първоначално завил на свидетелката, че няма да  подпише акта. След това при посещения в службата, отказал да му бъде връчен екземпляр от същия.

     По изложените фактически обстоятелства не се спори, поради което съдът приема за установена фактическата обстановка в НП.

     Изложените фактически обстоятелства, обуславят от правна страна следното:

     В хода на административнонаказателното производство са допуснати съществени процесуални нарушения, които са опорочили издаденото НП.

Нарушени са разпоредбите на чл.42 т.4 и чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН, относно описанието на нарушението, обстоятелствата при извършването му. На първо място, нито в акта, нито в НП е посочено мястото на извършване на нарушението, като е отразено, че проверката е извършена в обект на ул.”****” №**. В кое населено място е тази улица не става ясно. Не може от действията на контролните органи по тълковен начин да се извлича къде е мястото на нарушението, за което е обвинено лицето, още повече в случая седалището на същото е в гр.София. Посочване на мястото на извършеното деяние е императивно задължение изискуемо от закона, поради което същото е самостоятелно основание за отмяна на НП. Мястото на извършване на нарушението освен съставомерен признак е и задължително обстоятелство конкретизиращо самото деяние. По този начин съдът намира, че е било нарушено правото на защита на жалбоподателя, да разбере в пълнота обвинението, а именно къде е извършил вмененото му нарушение. Освен това, неотразяване на мястото на извършване на деянието води и до неяснота  по въпроса относно компетентността на наказващия орган и съответния районен съд.

На следващо място нарушението не описано достатъчно ясно. Съгласно посочената за нарушена норма на чл.12 ал.1 от ЗХ – “Производството и търговията с храни в страната се извършва само в обекти регистрирани по реда на закона”. Легалното определение  за храни, в конкретния случай такива от животински произход, се съдържа в §1 т.69 от ПР ЗХ, а именно храни добити от животни със или без хранителни добавки, претърпели или не съответната термична обработка. В НП е отразено че в обекта се съхраняват продукти от животински произход, както не е ясно какви са тези продукти. Законът не борави с понятие “продукт”, а  “храни”, като освен това съдът намира, че е следвало да се опишат кои са тези продукти-храни от животински произход, за да може да бъде направена преценка, дали същите попадат под разпоредбата на §1 т.69 от ДР ЗХ, като на наказаното лице следва да стане ясно и тази част от състава на нарушението, за да може да организира адекватно защитата си, а съда да е във възможност да  реши спора по същество.  Действително в съставения протокол №268/ 07.01.2010г. са описани подробно констатираните животински продукти. Това описание е следвало да бъде направено както в акта така и в НП. В противен случай се нарушава правото на наказаното лице, да се запознае всички съставомерни обстоятелства от нарушението, за което е обвинен, за да организира адекватно защитата си.

На последно място, съдът намира, че наказващия орган е посочил неточно, кореспондира санкционната норма приложена в случая - тази по чл.42 от ЗХ. Същата съдържа две отделни хипотези  - ал.1 и ал.2, предвиждащи отговорност при производство и търговия с храни в обект нерегистриран по този закон, като във втората алинея е предвидена отговорност на ЮЛ и ЕТ за същото нарушение, като предвиденото наказание е в размер от 2000лв до 4500лв, а при повторно нарушение от 4500 до 6000лв. На жалбоподателя на основание чл.42 от ЗХ без да е посочена съответната хипотеза е наложено наказание имуществена санкция в размер на 5000лв. Такъв размер на наказанието е предвиден при повторно извършено нарушение. В акта и НП обаче не се съдържат обстоятелства сочещи, че деянието е извършено повторно, за да бъде и съответно това наказание. Неправилното посочване на съответната санкционна норма, от наказващият орган е довело до нарушение и на чл.57 ал.1 т.7 от ЗАНН, касаещ вида и размера на наложеното наказание.

Посочените по – горе обстоятелства, е следвало да намерят отражение в наказателното постановление, за да отговаря то на изискванията на чл.57  ал.1 т.5 и т.7 от ЗАНН и като не е сторил това административнонаказващият орган е издал един незаконосъобразен от формална страна акт. Тези пороци не биха могли да бъдат преодолени в хода на настоящото производство, тъй като съдът дължи преценка за законосъобразност само и единствено въз основа на инкорпорираното в съдържанието на постановлението.

Поради изложените съображения съдът намира процесното НП за незаконосъобразно, поради което следва да бъде отменено, без спорът да бъде разглеждан по същество.

     Воден от изложеното, съдът

                                                                                   

                                                                                        Р     Е     Ш     И :

 

 ОТМЕНЯ наказателно постановление №29/22.01.2010г. на  Директор на РВМС - Разград, с което на “*******” ЕООД гр.София, за нарушение на чл. 12 ал.1,2 от Закона за храните, на основание чл.42 от същия закон, е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 5000 лв.

Решението подлежи на касационно обжалване пред РАС в 14 - дневен                                                                            срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                          

                                                                          

                                                                                         РАЙОНЕН СЪДИЯ: