РЕШЕНИЕ

 

№262                                      22.05.2012г.                            град Разград

 

                                 В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Разградският районен съд 

на четвърти май                                            две хиляди и дванадесета година

в публичното заседание  в следния състав:

                                                            

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:   СВЕТЛАНА ЧОЛАКОВА

Секретар:  Ж. Ранков

Прокурор: 

Като разгледа докладваното от съдията анд №250 по описа за 2012г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.

Постъпила е жалба от “Б. **” ЕООД гр.Р., против НП № 2267-170069864 от 22.02.2012г., на  зам директор на ТД на НАП-В., с което жалбоподателя, е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 3000лв за нарушение на §59 ал.1 т.4 от ПЗР към НИД на Наредба №Н-18/13.12.2006г. на МФ и чл.118 ал.2 от ЗДДС, на основание чл.185 ал.2 от ЗДДС. Счита НП за незаконосъобразно, постановено при процесуални нарушения.  

В съдебното заседание на РРС, жалбоподатетелят чрез процесуалния си представител поддържа жалбата. Счита НП за незаконосъобразно изготвено при съществени процесуални нарушения.

Представителят на наказващия орган ТД на НАП – В. офис-Р., изразява становище за неоснователност на жалбата.

За РРП не се явява представител.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства, становищата на страните и след проверка на обжалваното наказателно постановление, констатира следното:

Като подадена в срок  от надлежна страна  и срещу  акт, подлежащ на съдебно  обжалване, жалбата е допустима. Разгледана по същество, същата се явява основателна.

С обжалваното Наказателно постановление на жалбоподателя за нарушение на §59 ал.1 т.4 от ПЗР към НИД на Наредба №Н-18/13.12.2006г. на МФ и чл.118 ал.2 от ЗДДС, на основание чл.185 ал.2 от ЗДДС, е наложена имуществена санкция в размер на 3000лв. Същото наказателно постановление е издадено въз основа на Акт за установяване на административно нарушение сер. АА №69864 от 15.11.2011г., съставен на жалбоподателя,  от инспектор по приходите  при Териториална дирекция на НАП гр.В. офис гр. Р. Констатираните с акта обстоятелства са отразени в  НП по следния начин: «На 11.11.2011г. при извършена проверка  в търговски обект по смисъла на §1 т.41 от ДР на ЗДДС-закусвалня, в гр.Р., стопанисван от «Б. **» ЕООД. При проверката е установено, че като лицепо чл.3 от Наредба Н-18/2006г на МФ не е изпълнил задължението си да приведе дейността си в съответствие с изискванията на пар. 59 ал.1 т4 от ПЗР към Наредба за изменение и допълнение на Наредба Н-18/13.12.2006г за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устойства на МФ. Съгласно тази разпоредба лицата по отношение на които са констатирани нарушения, изразяващи се в неиздаване на фискална касова бележка, нарушение на реда и начина на регистриране или въвеждане/извеждане във/от експлоатация на фискалните устрйства или реда на отчитане на оборотите от извършените продажби са били длъжни да приведат дейността си в десетдневен срок от съставяне на акта за нарушение. Срещу «Б. **» ЕООД е съставен АУАН №0067996/05.10.2011г., с който е констатирано нарушение на чл.33 ал.2 от Наредба Н-18/13.12.2006г и не е изпълнил задължението си да осъществи дистанционна връзка на ФУ с НАП в 10-дневен срок от съставяне на АУАН т.е. до 15.10.2011г. Към датата на съставения акт е осъществил дистанционна върза на ФУ с НАП..»

В заседанието пред РРС, е разпитана свидетелката М.И. - актосъставител, която в показанията си потвърждава изложените в акта и НП обстоятелства. При извършена проверка процесния ден в закусвалня стопанисвана от жалбоподателя, установила, че същият няма осъществена дистанционна връзка с НАП. Срещу него е бил съставен АУАН от орган на приходите Ш., връчен на 05.10.2011г. за нарушение на чл.33 ал.2 от Наредба Н-18, т.е. за неравнение на касата, и в 10-дневен срок от съставянето му, жалбоподателят е следвало да осъществи дистанционна връзка с НАП. При съставяне на акта, било направено възражение, че същият не бил предупреден от колегите и от гр.Ш., че следва в този срок да осъществи такава връзка с НАП.

По изложените обстоятелства не се спори, като съдът намира посочената фактическа обстановка за безспорно установена. Същата се доказва от събраните по делото писмени доказателства приложени към административнонаказателната преписка и в с.з., показанията на свидетелката И., които са логични последователни и кореспондиращи, с останалите доказателства.

Изложените фактически обстоятелства обуславят от правна страна следното:

В хода на административнонаказателното производство са допуснати нарушения на процесуалните правила довели до опорочаване на издадения краен акт.

Съдът намира, че е нарушена разпоредбата на чл.42 т.4  от ЗАНН и чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН, тъй като както в акта така и в НП, липсва пълно и точно описание на нарушението. От обстоятелствената част на НП не става ясно кое от предложенията на чл.185 ал.2 от ЗДДС е нарушил жалбоподателят и коя от формите на изпълнителното деяние е реализирана от него. Задължението визирано в чл.118 ал.2 от ЗДДС е за ФУ, които следва задължително да имат техническа възможност за установяване на дистанционна връзка с НАП, като техническите изисквания, редът и начинът за изграждането и осъшествяването на тази дистанционна връзка се уреждат с Наредба Н-18/2006г. Срокът за привеждане в изпълнение на това задължение е посочен в §59 ал.1 от ПЗР на Наредбата, като крайният срок за лицата по чл.3 от същата наредба /с изключение на т.1 и т.2 от §59/ е 31.03.2012г. А съгласно §59 ал.1 т.4 от ПЗР на Наредба Н-18, независимо от сроковете по т.1-3 лицата по отношение на които се констатира нарушение на тази наредба, изразяващо се в неиздаване на фискална касова бележка /фискален бон/, нарушение на реда и начина на регистриране или въвеждане/извеждане във/от експлоатация на фискалните устройства или реда на отчитане на оборотите от извършените продажби – в десетдневен срок от съставяне на акта за нарушение, привеждат дейността си с изискванията на наредбата, като в предходните точи са посочени различни срокове за това. От състава на посочената разпоредба става ясно, че за да е налице нарушение, лицето следва да не е осъществило дистанционна връзка с НАП 10-дневен срок от констатиране на нарушение, което следва да се изразява в неиздаване на фискална касова бележка, нарушение на реда и начина на регистриране или въвеждане/извеждане във/от експлоатация на фискалните устройства или реда на отчитане на оборотите от извършените продажби. В процесния АУАН обаче изобщо не е посочено, коя от тези хипотези е приел наказващия орган, да е  нарушил жалбоподателят, /за какво му е бил съставен предходния АУАН/ а е отразено, че е нарушил чл.33 ал.2  от Наредба Н-18. В какво се изразява това нарушение не става ясно и дали покрива някоя от хипотезите на §59 ал.1 т.4, за да следва задължението му съгласно тази разпоредба да съществи в по-кратък срок, а именно 10-дневен дистанционна връзка на ФУ с НАП. Посочването единствено на разпоредбата на чл.33 ал.2 от Наредба №Н-18 в акта, без да е посочено какъв е фактическия състав на тази норма от обективна страна,  е довело на първо място до нарушение на чл.42 т.4 от ЗАНН, а от друга и на правото на защита на наказаното лице.

За разлика от акта в процесното НП са отразени обстоятелствата от обективната страна на състава на §59 ал.1 т.4 от ПЗР на Наредба Н-18, и чл.185 ал.2 от ЗДДС. В него обаче съдът констатира, че са отразени всички хипотези на посочената за нарушена норма, но не и конкретната такава. Това от своя страна е довело до нарушаване правото на защита на санкционираното лице, да разбере какво нарушение точно му се вменява. Недопустимо е за първи път в НП да се отразяват факти, които липсват в АУАН и с които не е било запознато наказаното лице. АУАН поставя началото на административнонаказателното производство, определя рамките на обвинението, с което  лицето посочено за нарушител,  следва да бъде запознато.

За пълнота на изложеното, дори и да не е налице горното нарушение, настоящият състав намира, че жалбоподателят не е извършил вмененото му нарушение. Разпоредбата на чл.33 ал.2 от Наредба №Н-18 въз основа на констатирането на която е прието, че лицето следва в 10-дневен срок от съставянето на акта за нарушение на тази норма, да осъществи дистанционна връзка с НАП, не се обхваща от състав на административно нарушение към момента на извършването му - 05.10.2011г./приложения АУАН №0067996/, тъй като не е предвидена санкция съгласно чл.185 ал.2 от ЗДДС към същия момент /друга е вече редакцията от 01.01.2012г./. На първо място отчетността на оборотите от извършени продажби е уредено в едонименна глава пета от Наредба №Н-18/2006г. – от чл.39 до чл.41 вкл., поради което нормата на чл.33 ал.2 не попада в нея. На следващо място разпоредбата на същия текст, касае вписвания на документи, свързани с употреба на фискално устройство, но не и с фактическото отчитане на това устройство. Отчитане на промени в касовата наличност чрез отразяването им в книгата за днавните финансови отчети не съставлява «отчитане на фискално устройство», за нарушаване на който ред е предвидена санкция в чл.185 ал.2 в редакцията и към момента на извършване на деянието.

 Поради изложените съображения НП като незаконосъобразно следва да бъде отменено.

Водим от горното, съдът

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление №2267-170069864от 22.02.2012г. на зам директора на Териториална дирекция на НАП гр.В., с което на “Б. **” ЕООД гр.Р., за нарушение на §59 ал.1 т.4 от ПЗР към НИД на Наредба №Н-18/13.12.2006г. на МФ и чл.118 ал.2 от ЗДДС, на основание чл.185 ал.2 от ЗДДС, е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 3000 лв.

Решението подлежи на обжалване пред Разградски административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                     Районен съдия: