Р Е Ш Е Н И Е 688

 

гр. Разград, 04.12.2012г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Разградският  районен  съд, наказателен  състав,  в  публичното заседание на 08.11.2012г., в състав:

Председател: Атанас Христов

 

при секретаря Г.М., като разгледа докладваното от председателя АНД № 887 по описа за 2012 год., за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.

И.К.П., ЕГН **********, е подал жалба против електронен фиш серия К, № 0284762, издаден от ОД на МВР-Разград, с който на основание чл. 189, ал.4 във вр. чл.182, ал.2, т.4 от ЗДвП му е наложено административно наказание глоба в размер на 150 лв.

Жалбоподателят излага съображения, че фиша е незаконосъобразен и иска отмяната му. Сочи, че той не е извършил нарушението.

В съдебно заседание жалбоподателят се явява лично и поддържа жалбата си. Излага подробни мотиви.

АНО при редовност в призоваването не изпраща представител.

РРП не взема становище по жалбата.

Районният съд, като прецени допустимостта на жалбата и след анализ на събраните по делото доказателства и становищата на страните, приема за установено следното:

Жалбата е процесуално допустима. Последната е подадена в срока по чл.59,ал.2 от ЗАНН.

На 04.07.2012г., в 12.28 часа, МПС "Мазда 6" с рег. № *****, собственост на жалбоподателя, се движел извън населено място, по път І-2, до с. Езерче, км 54+200 посока гр. Разград, със скорост 125 км/ч при разрешена такава максимална 90 км/ч.

Тази фактическа обстановка се доказва по категоричен начин от събраните по делото доказателства - разпечатка по чл. 189, ал.5 ЗДвП, протокол за проверка  на TFR1- М, справка за собственост на  автомобил.

Изложената фактическа обстановка води на следните правни изводи:

Наказанието за нарушението е правилно индивидуализирано. Това предпоставя потвърждаване на електронния фиш. Следва да се отбележи, че в хода на досъдебното производство по делото не е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила. Нарушението е установено с предвидените в закона способи. Електронния фиш отговаря на абсолютно всички изисквания, досежно съдържанието и формата му, дадени в чл.189, ал.4 от ЗДвП. Времето и мястото на извършване на нарушението са правилно и крайно точно и прецизно индивидуализирани и дават възможност за пълна защита срещу обвинението. Спазени са и всички правила на Наредбата за средствата за измерване, които подлежат на метрологичен контрол и измерващото средство е напълно годно да бъде използвано по неговото предназначение.

Жалбоподателят нито в административната, нито в съдебната фаза на производството не сочи доказателства, които да оборят установеното чрез автоматизирано техническо средство нарушение на правилата за движение по пътищата, извършено от него. В ЗДвП, чрез разпоредбата на чл.189, ал.5 законодателят е предвидил възможност в 14-дневен срок за собственика на МПС, на който е изпратен ЕФ, ако не той е управлявал МПС да предостави в съответната териториална структура на Министерството на вътрешните работи писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението. Такива действия обаче не са предприети от жалбоподателя. Той се е възползвал от правото си да оспори по съдебен ред ЕФ, но изложените пред РРС твърдения и доводи не дават основания за отмяната му.  РРС счита, че събраните в административно-наказателното производство и в съдебното такова писмени и веществени доказателства, сочат, че е било налице нарушение от водача на лекия автомобил на правилата, въведени със ЗДвП, и свързани с управление на МПС и движение с определена скорост по пътищата от републиканската пътна мрежа. Безспорно е установено и доказано, че жалбоподателя е осъществил от обективна и субективна страна нарушение на разпоредбата на чл.21, ал.1 от ЗДвП, за което и правилно е наказан. В този смисъл е и  Решение № 66 от 20 март 2012г. на Разградският административен съд,  по к.н.а.х.д. N 35 по описа за 2012 година.

Неправилен и несъответен на приложимата законова норма е направеният от жалбоподателя извод, че разпоредбата на чл.189 ал.4 от ЗДвП изисква нарушението да бъде установено с техническо средство, в отсъствие на контролен орган. При внимателен прочит на  разпоредбата е видно, че смисълът й се изразява в следното:  когато е налице нарушение - установено и заснето с техническо средство, тогава се издава електронен фиш - в отсъствие на контролен орган и на нарушител.  Самият законодател е посочил, че нарушението следва да бъде установено с «техническо средство», без да конкретизира дали същото следва да бъде стационарно или мобилно. От съдържащото се в § 6, т.62 от ДР на ЗДвП определение за „електронен фиш”, става ясно, че същият представлява „електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез  административно - информационна система  въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства”. Видно е, че и в самото определение за електронен фиш не се съдържа изискване данните за нарушенията, въз основа на които той се издава, да са получени само от стационарни устройства /стационарни камери/. Настоящият съдебен състав не споделя довода на жалбоподателя, че разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП не допуска в случаите на заснемане на нарушенията с техническо средство да присъства и контролен орган. Този извод на жалбоподателя се дължи на неправилно тълкуване на правната норма. Поставената запетая след израза «при нарушение, установено и заснето с техническо средство,»  разделя момента на установяване на нарушението от момента на издаване на електронния фиш. От внимателния прочит на законовия текст следва, че след като нарушението е установено и заснето с техническо средство, «в отсъствие на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба...». Очевидно идеята на законодателя е била, след като нарушението е заснето и установено с техническо средство, т.е. по безспорен и изключващ субективния фактор начин, административно-наказателната отговорност да се търси по облекчен ред, различен от установения в ЗАНН такъв, а именно - електронният фиш да се издава в отсъствие на контролен орган и на нарушител, за разлика от съставянето на АУАН, където задължително присъстват и контролният орган, и нарушителят. Изводът, че отсъствието на контролен орган и на нарушител се отнася само до издаването на електронния фиш, следва и от факта, че ако нарушението все пак може да бъде заснето и установено в отсъствие на контролен орган, то няма как същото да бъде установено в отсъствие на нарушителя, тъй като нарушението се установява в момента на извършването му, в който момент неговият автор няма как да не присъства.  В горния смисъл е и съдебната практика /вж. Решение № 72 от 15.03.2012г. по КАНД № 72 по описа за 2012г. на Административен съд – Шумен/.

 

По възражението, че в електронния фиш е посочена скорост за движение на МПС от 125 км/ч., а в разпечатката от техническото средство е посочена скорост от 129 км/ч.

В т.ІІІ 1.4.2 от Техническото описание и инструкция за експлоатация на Мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение  TFR1-M /които са служебно известни на съда/, е посочено, че максимално допустими грешки при измерване на скорост са +/- 3 км/ч при скорост от 20 до 100 км/ч и +/-3% при скорост от 100 до 250 км/ч. Ето защо, правилно АНО е намалил отчетената скорост от техническото средство – 129 км/ч, с 4 км/ч и е посочил в електронния фиш скорост за движение от 125 км/ч. Неизлагането на мотиви в електронния фиш за това намаление, не може да се приеме за съществено процесуално нарушение, довело до ограничение правото на защита на жалбоподателя.

Недоказано е обстоятелството, че при действието на радара е действала и полицейската радиостанция. Следва да си изтъкне, че дори и да е действала радиостанция, то липсват каквито и да е доказателства, че радарът не е бил  на самостоятелно захранване (от контакта за запалката), а е бил на общо захранване с радиостанцията. В този смисъл е и Решение № 110 от 14.10.2009г. на Разградският административен съд,  по КНАХ дело № 103 по описа за 2009 година.

Водим от горното, съдът,

РЕШИ:

 

ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш серия К, № 0284762, издаден от ОД на МВР-Разград на И.К.П., ЕГН **********.

Решението подлежи на обжалване пред  Административен съд – Разград в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

                                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ: