Р Е Ш Е
Н И Е
Номер 389
08.01.2013 г.
гр.Разград
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Разградският районен съд
На дванадесети декември две
хиляди и тринадесета година
в публично заседание в състав:
Председател: НЕЛИ ГЕНЧЕВА
Секретар Д.Д.
прокурор
като разгледа докладваното от съдията гр.д.№1023 по описа за 2012 г., за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството
е с правно основание чл.50 от ЗЗД.
Депозирана е искова молба от С.С.Т. и Р.М.Т., с която са предявени искове
срещу Българската държава и Агенция “Пътна инфраструктура” за заплащане на
сумата 2 178,58 лв. обезщетение за
имуществени вреди, нанесени от падане на дърво държавна собственост върху
притежаван от тях лек автомобил и повреждане на вещта. Претендира сумата да
бъде заплатена солидарно от двамата ответници. Иска и законната лихва от
15.05.2012 г. и направените по делото разноски. Твърдят, че притежават в режим
на съпружеска имуществена общност лек автомобил “Рено Еспас” комби с ДР№****,
че първият от тях е пътувал с автомобила
по второкласен републикански път №49, по време на движение на автомобила
в района на помпената станция на с.Т. върху автомобила паднало дърво от тези
покрай пътя, след което автомобила аварирал, нанесените щети на автомобила
според експертна оценка били на стойност 2 178,58 лв. С молба в с.з. на
03.11.2012 г. ищецът е поискал изменение на обстоятелствената част на исковата
молба, като сочи, че дървото е паднало пред автомобила, а не върху него, след
което автомобилът преминава през него и получава уврежданията. С нова молба в
с.з. на 07.11.2012 г. е поискано от ищеца и допуснато от съда увеличение на
размера на иска от 2 178,58 лв. на 2 255,00 лв.
Ответникът МРРБ като представител на българската дължава
по дела, касаещи вещи държавна собственост счита иска за недопустим. Твърди, че
няма доказателства, че дървото, паднало върху автомобила на ищците е част от
обслужващата зона на пътя, че дори това да
е така, падането му е в резултат на метеорологичните условия, а не от
действието или бездействието на служители на държавата. Счита, че поддържането
на републиканските пътища се осъществява от А”Пътна инфраструктура” , поради
което за неосъществената поддръжка не отговаря държавата.
Ответникът А”Пътна инфрактруктура” в
писмения си отговор твърди, че искът е неоснователен. Сочи, че причина за
вредите на ищеца е случайно събитие/гръмотевичен удар/, което е непреодолимо и
непредотвратимо, както и непреодолима сила – буря и проливен дъжд. Сочи, че
ищецът не е представил доказателства за обстоятелствата, които твърди и за
размера на вредите.
След преценка на представените по
делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност и във връзка с
твърденията на страните, Съдът установи следната фактическа обстановка по
делото: Ищците по делото са съпрузи и
собственици на лек автомобил Рено еспас с рег.№***, зелен на цвят. На
15.05.2012 г. първият ищец е шофирал собствения му лек автомобил по пътя гр.К.
– гр.Р.. В 14,40 часа ищецът е съобщил в сектор “Пътна полиция” ОДМВР Разград
за повреди по горепосочения лек автомобил, възникнали вследствие на падане на
крайпътно дърво на пътя при буря. В лекия автомобил пътували свидетелите К. и С..
Местопроизшествието било посетено от служителите на МВР Ф. и В.. И четиримата свидетели съобщават в показанията
си, че времето на 15.05.2012 г. след обяд
е било лошо и е валяло дъжд. Според свид.К. и С. автомобилът се движел
със скорост 70-75 км./ч. Когато стигнал до участъка между с.К. и с.Т. дъждът
станал проливен. В този участък на няколко метра пред автомобила паднало
дърво-топола перпендикулярно на пътя и преградил двете ленти за движение.
Шофьорът не успял да спре и минал през дървото, в резултат на което автомобилът
претърпял редица увреждания. След сблъсъка с дървото автомобила се изнесъл в
дясно и спрял на сантиметри от канавката. На свид.Ф. и В. пътниците в
автомобила обяснили, че клонът е паднал пред автомобила. Клонът е бил масивен
/според свид.В. 40 см. диаметър/. Тези двама свидетели не са видяли следи от
гръмотевици. Повредите според свид.Ф. са били в предната част на автомобила. В
този смисъл са и показанията на свид.К., който сочи и по-конкретно разбита
маска, изкривена джанта, пукната гума, а свид.С. – пробит радиатор и забити
парчета от клона по двигателя. Тези
двама свидетели в показанията си са категорични, че не е имало следи от
изгаряния по клона. Свид.Ст. и К., служители на Областно пътно управление пристигнали на местопроизшествието след изтеглянето
на автомобила и след като дъждът е бил спрял. Според показанията на свид.Ст.,
клонът е бил опушен и кората е била разпукана, от което той прави извод, че е
паднал от гръмотевиците. Според свид.К. по клона е имало следи от овъгляване.
Според него се касае за централната част – върха на топола с дебелина на
стъблото 7-10 см.
При съпоставяне на свидетелските
показания, съдът намира за недоказано твърдението на ответника, че е паднала
мълния, която поразила тополата, тъй като само свидетелите, служители на
ответното дружество сочат за следи от овъгляване. Такива следи не са забелязани
от участниците в ПТП-то, както и от полицейските служители, посетили мястото на
инцидента.
Според заключението на назначената
по делото съдебна автотехническа експертиза ПТП-то е настъпило на 15.05.2012 г.
около 14,30 – 15,00 часа, по път ІІ-49 от гр.К. за гр.Р., в участъка между с.К.
и с.Т., в близост до кариерата в с.Т.. Пътният участък в тази зона е прав, хоризонтален
и има обща широчина 6,4 м. Пътната настилка е от дребнозърнест асфалт, в много
добро състояние, без повреди и неравности, които биха могли да имат причинна
връзка с настъпване на разглежданото ПТП и по време на възникване на
автопроизшествието е била мокра. Метеорологичната обстановка се е
характеризирала с облачно време и обилен дъждовен валеж. Атмосферната видимост
е била нормална при дневна светлина.
След като скоростта на МПС-то е била 70-75 км/ч, счупеният клон е
попаднал в опасната зона на спиране на автомобила, поради което водачът не е
имал техническа възможност да избегне сблъсъка чрез аварийно спиране. При
ПТП-то автомобилът е получил технически увреждания, съсредоточени в предната
част на автомобила. Щетите са остойностени на 2 632,56 лв. В случая
остатъчната стойност на автомобила като средна стойност от сумата 2 680
лв., определена по метод, използван в застрахователното дело и сумата
1 830 лв., определена по метода на пазарните аналози е 2 255 лв. и
тъй като същата е по-ниска от стойността на щетите, то вещото лице приема, че
щетата е тотална и уврежданията са равни на цената на автомобила.
Въз основа на така установените
фактически обстоятелства, Съдът направи следните правни изводи: Искът за
заплащане на сумата 2 255 лв., представляващи претърпени имуществени щети от
ищеца е основателен и доказан. В настоящия случай търсената гражданска отговорност намира своето правно
основание в чл.50 от ЗЗД /а не по чл.49 във вр. с чл.45 от ЗЗД тъй като не се
твърди от ищеца виновно поведение на служители на първия ответник/. Според тази
разпоредба за вредите, причинени от каквито и да било вещи, отговарят солидарно
собственикът и лицето, под чийто надзор се намират. Това е пример на т.нар.
безвиновна, обективна отговорност, т.е. достатъчно е особените свойства на
вещта, респ. поведението на животното да са станали причина за причиняване на
вредите. Не е необходимо да има вина, дори и под формата на небрежност у
собственика, респ. лицето, което упражнява надзора, не е необходимо да има и
негово деяние, което да е противоправно. В случая съществува пряка причинна
вързка между падането на тополата и
причинените материални щети. Разпоредбата на чл.10 от ППВС 7 /1958 г. сочи, че
собственикът на вещта или лицето, под чийто надзор се намира същата би могъл да
се освободи от отговорност за произлезлите от нея вреди в три случая: 1.ако са
резултат на непреодолима сила, 2.на изключителна вина на пострадалия, 3. на
поведението на трето лице. В случая не сме изправени пред непреодолима сила –
такова събитие, което има изключителен характер и не би могло да бъде
предвидено и предотвратено със съвременните средства не техниката. Силния дъжд би
могъл да се разглежда като случайно събитие, но не и като непреодолима сила, а
случайното събитие не изключва отговорността, макар и да изключва вината. Твърдението
на ответника за наличие на мълния, която е породила дървото остана недоказано. На
второ място пострадалия – ищецът, управлявал МПС не е имал вина за настъпилото
ПТП. Същият се е движил със съобразена скорост – около 20 км/ч по-ниска от
разрешената за този прав пътен участък извън населено място. Използвайки
термина съобразена скорост законодателят е имал предвид, че същата следва да е
съобразена с пътните знаци, състоянието на пътя, метеорологичната обстановка,
преминаващите МПС, но не е имал предвид съобразяване с падащи дървета /не се касае за участък с опасност от падащи
предмети, обозначен по съответния начин/. На трето място не са събрани никакви
доказателства за въздействие върху дървото от страна на трето лице, което да
изключи отговорността на ответника.
В случая не е установена не само
изключителна вина на пострадалия, но и небрежна такава. Той не е бил длъжен да
предвиди появяването на падащи предмети на пътното платно /няма доказателства
за предупредителен знак за това/. Следователно не би могло да се направи
извода, че той по някакъв начин е допринесъл за настъпването на вредите, поради
което да се прилага чл.51 ал.2 от ЗЗД.
В разпоредбата на чл.50 от ЗЗД
законодателят е предвидил отговорност за вредите от вещи да носят солидарно
собственикът и лицето, под чийто надзор се намират тези вещи. По
отношение на републиканските пътища чл.8 ал.2 от Закона за пътищата
регламентира същите като изключителна държавна собственост, следователно техен
собственик е държавата, а според чл.8 ал.2 от от с.з. Агенцията осъществява
дейностите по изграждането, ремонта и поддържането на републиканските пътища,
следователно тя е юридическото лице, под чийто надзор се намира пътя. Ето защо
двамата ответници носят солидарна онговорност за причинените вреди в
съответствие с разпоредбата на чл.50 от ЗЗД.
Размерът на вредите е точно
установен – 2 255 лв. чрез заключението на вещото лице и същите следва да бъдат
обезщетени от ответника. Обезщетението следва да бъде присъдено ведно със
законната лихва от датата на деликта – 15.05.2012 г.
Предвид основателността на иска ответниците следва да
заплатят на ищците направените от тях разноски в размер на 350,20 лв.
Воден от гореизложеното, Разградският районен съд
Р Е Ш
И :
ОСЪЖДА Българската държавата,
представлявана от Министъра на регионалното развитие и благоустройството и
Агенция “Пътна инфраструктура” със седалище гр.С. и адрес бул.”***** ДА ЗАПЛАТЯТ СОЛИДАРНО на С.С.Т., ЕГН **********
и Р.М.Т., ЕГН ********** *** сумата 2255 лв. /две хиляди двеста петдесет и пет
лева/ , представляваща обезщетение за имуществени вреди, причинени на
собствения им лек автомобил “Рено еспас”, с ДР №****** от паднало на пътя дърво,
ведно със законната лихва от датата на деликта – 15.05.2012 г. до окончателното
изплащане на сумата и 350,20 лв. /триста и петдесет лева и двадесет стотинки/
разноски по делото.
Решението подлежи на обжалване пред
Разградския окръжен съд в двуседмичен срок от връчването му на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: