№ 27, 11.02.2013г., град Разград
Разградският районен съд
На двадесет и втори Януари 2013година
в публичното заседание в следния състав:
Председател:
Николай Борисов
Секретар: Г.М.
Прокурор:
Като
разгледа докладваното от съдията анд №1006 по описа за 2012г., за да се произнесе
взе предвид следното:
Производството е по
чл.59 и сл. от ЗАНН.
Постъпила е жалба от « ДЕВ Европа » ООД – Р., БУЛСТАТ *********, със седалище и адрес на управление гр.
Р., ул. « А. В.» № *, представлявано от Ш. Й., срещу НП № 9993-0138626/02.07.2012г.
на Териториален Директор на ТД
на НАП гр.Варна, с което на жалбоподателя за нарушение на чл.22 ал.1 от Закона за статистика на вътрешнообщностната
търговия със стоки /ЗСВТС//отм./, е наложено административно наказание имуществена
санкция в размер на 500,00лв. на основание
чл.31, ал.1 от ЗСВТС/отм./.
В жалбата се излагат доводи,
че наказателното постановление е незаконосъобразно, постановено при съществени
нарушения на процесуалните правила и се моли същото да бъде изцяло отменено. Жалбоподателят
счита, че адм.наказателното производство следва да бъде прекратено, тъй като не
е спазен, предвиденият в чл.34, ал.1 от ЗАНН преклузивен срок за съставяне на
АУАН.
Представителят на наказващия орган ТД на НАП – Варна,
изразява становище за неоснователност на жалбата и моли за потвърждаване на
атакуваното НП.
За РРП не се явява представител.
Въз основа на събраните по делото писмени и гласни
доказателства съдът намира за установено от фактическа страна следното: На
04.06.2012г. в офис на ТД на НАП – Варна в гр. Разград, компетентен орган при извършена проверка констатира, че интрастат –
операторът « ДЕВ Европа » ООД – Р., БУЛСТАТ *********,
на основание чл.15, ал.1,т.1 и чл.22, ал.1 от ЗСВТС/отм./ е подал по електронен
път интрастат – декларация за референтен период месец Ноември 2011г. със
закъснение. Съгласно чл.22, ал.1 от ЗСВТС/отм./, срокът за подаване на
декларацията е до 10-то число на месеца, следващ референтния период.
Декларацията е подадена успешно без грешки и несъответствия на 17.04.2012г. с
Протокол № 792229 за поток пристигания. Следователно не е спазен
законноустановеният срок, закъснението е 127 дни. За констатираното нарушение
съставен и процесният АУАН № 0138626/04.06.2012г. АУАН е подписан от и връчен на упълномощено
лице, което след запознаване със
съдържанието на АУАН, заявява, че ще депозира писмени възражения. В срока по
чл.44, ал.1 от ЗАНН, упълномощеното лице депозира възражения, по същество
изложени и в жалбата. На 02.07.2012г. е издадено обжалваното НП № 9993-0138626, в което нарушението е описано по
идентичен с АУАН начин, също е квалифицирано като такова по чл.22, ал.1 от
ЗСВТС /отм./ и на основание чл.31, ал.1 ЗСВТС /отм./,
административнонаказващият орган е наложил имуществена санкцияв размер на 500,00лв.
НП е редовно връчено на упълномощено за това лице на 14.11.2012г.
Жалбата срещу процесното НП е постъпила при адм. Наказващия орган с пощенско
клеймо на подаване – 21.11.2012г.
Въз основа на
така изложеното от фактическа страна, съдът направи следните правни изводи:
Жалбата е допустима, като подадена в законноустановения срок по чл.59, ал.2 от
ЗАНН, от надлежна страна и против подлежащ на обжалване адм. акт.
Разгледана по
същество същата е неоснователна, по следните съображения:
Наказателното постановление,
както и Актът за установяване на допуснатото от жалбоподателя административно
нарушение, са съставени в предвидените за това срокове, от надлежен орган и при
спазване на изискуемите се за тяхната валидност форма и съдържание.
Констатираното от проверяващия орган административно нарушение е надлежно
индивидуализирано, като са посочени дата
и място на извършване, съдържа се кратко описание на нарушението от фактическа
страна, посочени са конкретните законови разпоредби, нарушени с това деяние и
съответните норми, въз основа на които следва да се ангажира административнонаказателната
отговорност на нарушителя. От изложеното, съдът намира, че с процесното НП
ясно, точно и конкретно от фактическа и правна страна са посочени
предпоставките и основанията, и всички необходими елементи, които определят и
индивидуализират административното нарушение, вменено във вина на нарушителя,
поради което по своята форма и съдържание, то отговаря на изискванията на
чл.57, ал.1 от ЗАНН от формална страна. Досежно възраженията на жалбоподателят
за неспазен преклузивен срок по чл.34, ал.1 от ЗАНН, съдът намира, че
откриването на извършителя е станало, когато за пръв път компетентен да
констатира адм. нарушения, адм. орган е узнал за факта на извършеното нарушение
и извършителят – датата на съставяне на АУАН. От друга страна, АУАН е съставен
и преди изтичането на една година от извършване на нарушението – считано от
11.12.2011г. / денят, следващ момента на изпълнение на адм. задължение/. По
този начин доводите за процесуални нарушения при съставянето на АУАН и
издаването на обжалваното НП са несъстоятелни.
За прецизност съдът следва да изложи следното: считано от
01.07.2012г./денят предшестващ издаването на процесното НП/, действащият до
тогава ЗСВТС е отменен и влязъл в
сила изцяло нов ЗСВТС. Както в ЗСВТС/отм./ - чл.22, ал1, така и в ЗСВТС – чл.11, ал.1 е закрепено адм.
задалъжение на интрастат операторите да подават интрастат декларация, съответно
до 10 – то и до 14- то число на месеца следващ референтния период. От тази
гледна точка и по отмененият и действащият ЗСВТС, жалбоподателят е осъществил
състав на адм. нарушение. Разликата в крайните срокове за изпълнение на адм.
залъжение по двата закона, води единствено до намаляване срока на закъснение за
изпълнение на адм. задължение и само по себе си това обстоятелство би се
оказало от съществено значение при определяне размера на санкцията, но в
кокретния случай тази разлика е пренебрежимо малка и не оказва влияние върху
определената санкция. Размерът на определената от адм. наказващия орган
имуществена санкция е законосъобразна.
Доколкото процесното
нарушение е на просто извършване и Законът не предвижда съставомерни последици
и вреди, от друга страна ЗСВТС урежда
статистическото отчитане на внос/износ с държавите членки на Европейския съюз,
която статистика е от особено значение за начионалната икономика и нейното
развитие, то съдът намира, че не е налице маловажен случай и не следва да
намира приложение разпоредбата на чл.28 от ЗАНН.
Воден от изложените съображения, съдът
Р
Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА НП № 9993-0138626/02.07.2012г. на Териториален Директор на ТД на НАП гр.Варна, с
което на « ДЕВ Европа » ООД – Р., БУЛСТАТ *********,
със седалище и адрес на управление гр. Р., ул. « А. В.» № *, представлявано от Ш. Й. за нарушение на чл.22 ал.1 от
Закона за статистика на вътрешнообщностната търговия със стоки /ЗСВТС//отм./, е
наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 500,00лв. на
основание чл.31, ал.1
от ЗСВТС/отм./, като правилно и
законосъобразно.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд – Разград в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: