Р     Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

                    354                                           26.07.2013 година                                        град Разград

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

РАЗГРАДСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД 

на двадесет и шести юни                                                           две хиляди и тринадесета година

В публичното заседание в следния състав        

                                                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПАВЛЕТА ДОБРЕВА

секретар Ж.Р.

прокурор ......................,

като разгледа докладваното от съдията 

АНДело                                               № 378                                            по описа за  2013 г.

                             

 

                             

                              За да се произнесе, съдът съобрази следното:

            Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

            Постъпила е жалба от В.А.Г. против наказателно постановление № ** - *******/31.10.2012 г. на  началник  Областен отдел “КД – ДАИ” гр. Р., с което за нарушение на чл.12б ал.10 от Закон за автомобилните превози на основане чл. 93 ал.1 т.1 от ЗАпревози му е наложено административно наказание “глоба” в размер на 1 500 лв.

           Жалбоподателят моли наказателното постановление да бъде отменено, като сочи че същото е незаконосъобразно от формална страна, поддържа аргументи за несъставомерност на нарушението и алтернативно за основание за приложение на чл.28 от ЗАНН.

            Административнонаказващият орган не изпраща представител и не заявява становище по жалбата.

            Разградският районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

            На 02.10.2012 г., при управление на състав от  ППС – товарен автомобил «Ш.» с рег. № * ** ** ** и ремарке с рег. № ***** **, категория N3 по път ****, разклон за с. Тр. и с. Б. в посока от гр. Р. за гр. П., жалбоподателят бил спрян за проверка от контролните органи по ЗАПревози. Въз основа на поставената на автомобила табела «превоз за собствена сметка» и уведомление рег. № **-****-****/**.**.**** г. на ОО «КД ДАИ», проверяващите счели че жалбоподателят осъществява превоз за собствен сметка. Установено било въз основа на представените от водача документи, че състава от ППС е с максимално допустима маса от 26 500 кг./за товарния автомобил – 14 500 кг. и за ремаркето  12 000 кг./ и че «Ш.» - та е оборудвана с аналогов тахограф VDO Кienzle 1314.27. Въз основа на обясненията на водача, проверяващите приели, че превоза се осъществява между два пункта на територията на РБ. – гр. П. – гр. С. и обратно. И тъй като жалбоподателят не притежава лиценз извършване на обществен превоз на товари, какъвто и по посочената причина не представил на контролните органи, актосъставителят Г. М., съставил АУАН с бл. № ******/02.10.2012 г. В акта е посочено че нарушението си изразява в извършване на превоз на товари за собствена сметка със състав от ППС с максимално допустима маса над 12 000 кг., без водачът /който е и собственик на ППС/ да притежава лиценз за извършване на обществен превоз на товари, с което е нарушена разпоредбата на чл. 12б ал.10 от ЗАПревози. Актът е предявен и подписан от нарушетеля без възражения. Въз основа на акта, на 31.10.2012 г. е издадено и атакуваното НП, в което описанието на осъщественото нарушение е идентично с това дадено в акта, същото е квалифицирано като такова по чл. 12б ал.10 от ЗАПревози и отговорността на жалбоподателя е ангажирана на основание чл.  93 ал.1 т.1 от ЗАПревози, с налагане на административно наказание «глоба» в размер на 1 500 лв.

 

         Входа на производството, като свидетел е разпитан актосъставителят, който с показанията си установява идентични с описаните в акта и постановлението фактически обсотятелства. Не е спорно и обстоятелството, че жалбоподателя е земеделски производител.

           Въз основа на така установеното от фактическа страна, съдът намира за установено от правна страна следното:

          Като подадена в срок от лице имащо право на жалба, против акт подлежащ на съдебен контрол по реда на ЗАНН, жалбата е допустима.

         Разгледана по същество, е неоснователна по следните съображения:

         Атакуваното наказателно постанвление е законосъобразно от формална страна. Изложените в тази насока възражения в жалбата се несъстоятелни, тъй като наличието на товар в автомобила, към момента на осъществяване на проверката, не е определящо за квалификацията на превоза, като превоз на товари за собствена сметка. Ето защо и непосочване на вид, обем или маса на товара, не представлява нарушение на изискванията на чл. 57 ал.1 т.5 от ЗАНН, доколкото за понятието превоз на товари е дадена легална дефиниция в т.4 б.»а» и същата не държи сметка за посочените обстоятелства. Извън това, фактът че на автомобил е била поставена табела «превоз за собствена сметка» и че жалбоподателят е представил на проверяващите уведомление за извършване на превоз за собствена сметка до ОО към КД ДАИ Т., е достатъчен да установи вида на  осъществявания от него превоз.

         Всъщност спорният момент в настоящия случай касае съставомерността на поведението на жалбоподателя и той е, следва ли жалбоподателят, в качеството на земеделски производител да притежава лиценз за осъществяване на обществен превоз на товари, след като такъв лиценз се издава единествено на юридически лица и еднолични търговци. По така формулирания въпрос е и представения от него отговор по повод нарочното му запитване от ИА «АА».

          Обстоятелството, че  жалбоподателя не може да притежава лиценз и не може да притежава качеството превозвач по смисъла на Закона, не означава че същия не може и не е осъществил състава на разпоредбата на чл. 93 ал.1 т.1 от ЗАП в качеството си на водач. Разпоредбата на чл. 12б ал.10 от ЗАПревози е императивна и според същата превоз на товари за собствена сметка между два пункта на територията на Република България не може да се извършва с моторни превозни средства или състав от пътни превозни средства с допустима максимална маса над 12 тона, освен ако лицето, за чиято сметка се извършва превозът, притежава лиценз за извършване на обществен превоз на товари. В случая определяща се явява допустимата максимална маса на управляваното от жалбоподателя ППС, която надхвърля посочените в правната норма стойности. Ако осъществявания от него превоз беше с превозно средство, с максимална маса под 12 тона, то за осъществяване на превоза лиценз нямаше да се изисква, съответно жалбоподателят нямаше да е осъществил състава на посочената за нарушена правна норма. В тази връзка и позоваването на защитата на разпоредбите на Наредба № 3/1999 г. е несъстоятелно. Наредбата е подзаконов нормативен акт и като такъв не дерогира приложението на чл. 12 от Закона, с който е въведено изключение, а освен това самата наредба не би могла да съдържа изисквания към документите касаещи обществен превоз на товари, тъй като е относима към превоза за собствена сметка и доколкото същите се съдържат в друг нормативен акт.  Що се отнася до вида превоз, както бе посочено и по – горе, то осъществявания от жалбоподателя, съдът намира за установено че е представлявал именно превоз на товари за собствена сметка. Обстоятелството, че жалбоподателя е и лицето, за чиято сметка е осъществяван превоза /в качеството му на ЗП/ и водач на ППС, прави съответно нетносимо към него на изискването за сключен трудов договор. Не е спорно обаче, че доколкото превозът не е бил осъществяван срещу заплащане, то той не е бил обществен превоз на товари, а такъв за собствена сметка.  При това положение и тъй като жалбоподателят не би мотъл да притежава лиценз за обществен превоз , именно поради обстоятелството, че не попада в категорията правни субекти, на които законът предоставя възможността да бъдат носители на инкорпорираните в лиценза права,    той не е в състояние да осъществява превоз на товари за собствена сметка с ППС с максимална маса над 12 тона, без да извърши нарушение на посочената от административнонаказващият орган правна норма. Всъщност, именно в този смисъл следва да се тълкува и получения от жалбоподателя отговор на ИА»АА», в който се сочи че на регистрирано като земеделски производител по реда на Наредба № 3/1999 г. лице може да бъде издаден лиценз за превоз, само ако притежава качеството на търговец по смисъла на ТЗ. Това обаче не означава, че за жалбоподателят в качеството му на земеделски производител, съществува ред различен от регламентирания в ЗАПревози и подзаконовите нормативни актове по прилагането му за осъществяване на такъв вид превоз, а означава, че той не може да го осъществява. В противен случай, би осъществил състава на санкционираното нарушение, както е установено и в настоящото производство.  Що се отнася до размера на наложеното административно наказание, то липсват основания за изменяване на постановлението, поради обстоятелството, че същия е абсолютно определен в разпоредбата на чл. 93 ал.1 т.1 от ЗАПревози. В случая съдът не счита, че са налице предпоставките на чл. 28 от ЗАНН. Касае се до осъществяване на дейност, която жалбоподателят няма право да извършва и която предпоставя неизпълнение на редица законови и подзаконови изисквания, касаещи реда и условия за получаване на лиценз за обществен превоз. Самото обстоятелство, че същия дори не попада в категорията правни субекти, които могат да притежават такъв лиценз /н  качеството си на лице за чиято сметка се извършва превоза/, също е от значение за преценка  значимостта на вредните последици от нарушението. Още повече, че нему е било известно, че не отговаря на тези изисквания за правосубектност, видно и от отговора който е получил от ИА «АА» и въпреки това е осъществявал превоза. Ето защо, съдът не счита че настоящото нарушение представлява по – ниска степен  на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение от съответния вид.

          По изложените съображения, съдът счита, че издаденото НП се явява изцяло законосъоразно и като такова следва да бъде потвърдено.

          Воден от изложеното до тук и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

                                                                                  

                                                                                                 

                                                                                     Р     Е     Ш     И :

            

           ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 37 - 0000373/31.10.2012 г. на  началник  Областен отдел “КД – ДАИ” гр. Р., с което за нарушение на чл.12б ал.10 от Закон за автомобилните превози на основане чл. 93 ал.1 т.1 от ЗАпревози на В.А.Г. е наложено административно наказание “глоба” в размер на 1 500 лв.

 

 

            Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Разград в 14 - дневен  срок от съобщаването му на страните.

                                                          

                                                                         

                                                                                       РАЙОНЕН СЪДИЯ: