Р Е Ш
Е Н И
Е
№ 439
30.09.2013 година град
Разград
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
РАЗГРАДСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД
на
тридесети август две хиляди и тринадесета година
В
публичното заседание в следния състав
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПАВЛЕТА ДОБРЕВА
секретар
Г.М.
прокурор
......................,
като
разгледа докладваното от съдията
АНДело №
539 по описа за 2013 г.
За да се
произнесе, съдът съобрази следното:
Производството е по реда на чл.59 и
сл. от ЗАНН.
Постъпила е жалба от К.С.П. против наказателно постановление № РД – И –
150/12.06.2013 г. на Изпълнителния директор на ИАЛ, с което за нарушение на чл.14
ал.2 и чл. 20 ал.1 т.1 от Наредба № 28/2008 г. за устройството, реда и
организацията на работа на аптеките и номенклатурата на лекарствените продукти
на МЗ, във вр. с чл. 233 и чл. 294 от ЗЛПХМ, на жалбоподателя е наложено
административно наказание “глоба” в
размер на 1 000 лв.
Жалбоподателят моли, като
незаконосъобразно наказателното постановление
да бъде отменено изцяло. Като основания за това сочи несъставомерност на
санкционираното нарушение.
Административнонаказващият орган не
изпраща представител и не заявява становище по жалбата.
Разградският районен съд, след като
прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа
страна следното:
На 27.02.2013 г. представители на ИАЛ осъществили проверка в аптека,
находяща се в гр. ******, ул. “****” № **, ръководител
на която е жалбоподателят К.П.. Проверяващите установили, че в общия ред на
съхранение в приемното помещение на аптеката, на открити рафтове с пряк
визуален достъп за пациента се съхраняват лекарствени продукти с режим на
отпускане по лекарско предписание, а менно: Tussirol syirup 140 ml с
парт. № 011112 – 5
опаковки. Като приел, че с така установеното жалбоподателят не е упражнил
контрол върху организацията за правилното съхраняване на посочените по – горе
лекарствени продукти, осъществявайки нарушение
на чл.14 ал.2 и чл. 20 ал.1 т.1
от Наредба № 28/2008 г. за устройството, реда и организацията на работа на
аптеките и номенклатурата на лекарствените продукти на МЗ, във вр. с чл. 233 и
чл. 294 от ЗЛПХМ, актосъставителят – св. П., съставила АУАН на 07.05.2013 г.
При съставянето на акта, жалбоподателят бил представляван от нарочно
упълномощено от него за това действие лице, на което бил предявен и подписан
без възражения. Въз основа на акта, на 12.06.2013 г., било издадено и
атакуваното НП, в което словесното описание
на осъщественото от жалбоподателя нарушения е идентично с описанието дадено му
в АУАН, като виновно нарушени са посочени разпоредбите посочени в акта и на
жалбоподателя на осн. чл. 294 от ЗЛПХМ е наложено административно наказание
“глоба” в размер на 1000 лв.
Съдът намира за установена горната
фактическа обстановка въз снова на представените към
административнонаказателната преписка писмени доказателства, както и въз основа
на показанията на разпитаните в хода на съдебно производство актосъставител –
св. П..
Въз основа на така установеното от
фактическа страна, съдът намира за установено от правна страна, следното:
Като подадена в срок, от надлежна
страна, против акт подлежащ на съдебен
контрол жалбата е допустима.
Разгледана по същество, същата е основателна
по различни от изложените в нея съображения.
Съдът
намира, че в случая атакуваното НП е незаконосъобразно от формална страна. Съгласно разпоредбата на чл. 233 от ЗЛПХМ Ръководителят на аптеката носи
отговорност за дейностите, посочени в чл. 219, ал. 1 , една от които е и съхраняването на разрешени за
употреба в Република България лекарствени продукти. Устройството, редът и организацията на работата
на аптеките е уреден с разпоредбите на
НАРЕДБА № 28 от 9.12.2008 г. за устройството, редът и организацията на работа в
аптеките, и номенклатурата на лекарствените продукти. Съгласно чл. 20 ал.1 от
Наредбата, ръководителят на аптеката е отговорен за цялостната организация и
контрола на работата в аптеката, а съгласно
чл. 14 ал.2 от Наредбата лекарствени продукти по лекарско предписание се
съхраняват отделно от останалите по начин, възпрепятстващ визуалния достъп на
пациента/потребителя. В текста на атакуваното НП е посочено,
че жалбоподателят не е упражнил контрол върху организацията за правилното
съхраняване на лекарствените продукти в аптеката, в което се изразява и
осъщественото от него нарушения. При така даденото словесно описание на нарушението,
съдът счита, че не става ясно, в какво точно се изразява то - дали в това, че
жалбоподателят не е организирал работата в аптеката по съхранение на
лекарствени продукти или в това, че не е контролирал съхранението на последните.
Контролът и организацията на работа на дейностите са две отделни задължения,
съгласно посочената за виновно нарушена разпоредба на чл. 20 ал.1 от Наредбата. Доколкото всяко
административно нарушение е конкретно действие или бездействие, то същото
следва да бъде индивидуализирано с всички признаци от обективна страна,
определящи го като такова. Дали в случая жалбоподателят в качеството си на
ръководител на аптеката, не е създал необходимата организация на дейността по
съхранение на лекарствените продукти, или е създал такава съответстваща на
изискванията на Наредбата, но в последстиве не е упражнил контрол по нейното
спазване, в резултат на което се е
стигнало и до нарушаване на цитираните по горе текстове от подзаконовия
нормативен акт, от словесното описание на извършеното нарушения не е видно. Още
повече, че посочената за
виновно нарушена от административнонаказващият орган разпоредба – на чл. 14. ал.2 от Наредбата, се намира в
раздел ІІ от нормативния акт, озаглавен «Устройство на аптеките». В качеството
си на ръководител на аптеката, жалбоподателят няма задължения относими към
устройството на аптеката, а към организацията на работа в нея, която е уредена
от разпоредбите на раздел ІІІ от Наредбата. Ето защо и съдът счита, че
съдържанието на атакуваното НП не съответства на изискванията на чл. 57 ал.1
т.5 от ЗАНН, като в същото не е дадена ясна фактическа и правна
индивидуализация на нарушението, което обстоятелство е довело до такова
ограничаване на правото на защита на субекта на административно нарушение,
представляващо и самостоятелно основание за отмяна на атакуваното НП, като
незаконосъобразно от формална страна.
Извън изложеното остава обстоятелството,
че при ангажиране отговорността на жалбоподателя, административнонаказващият
орган не е съобразил наличието на предпоставките на чл. 28 от ЗАНН. В
наказателното постановление не са изложени, каквито и да било мотиви в тази
насока. Съдът счита, че в производството по налагане на административнота
наказание не е съобразена степента на обществена опасност на нарушението и
нарушителя . В случая се касае до неправилно съхранение, чоето времетраене не е установено, на 1 вид лекарствен продукт,
в ограничено количество – 5 опаковки, като
по делото няма данни жалбоподателя да е бил санкциониран за други
нарушения на ЗЛПХМ и подзаконовите нормативни
актове по прилагането му. Ето защо и при липсата на установени каквито и да
било вредни последици произтичащи от настоящото нарушение, се налага извода, че
същото представлява маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, поради което
и на посоченото основание атакуваното НП подлежи на отмяна по съдебен ред.
Посочените аргументи обаче са относими при произнасяне по същество на
настоящото дело и предполагат наличие на законосъобразно от формална страна постановление,
каквото съдът намира, че настоящото не представлява.
Воден от изложеното до тук, на
осн. чл.63 ал.1 от ЗАНН съдът
Р Е Ш
И :
ОТМЕНЯ наказателно постановление №
РД – И – 150/12.06.2013 г. на Изпълнителния директор на ИАЛ, с което за
нарушение на чл.14 ал.2 и чл. 20 ал.1 т.1 от Наредба № 28/2008 г. за
устройството, реда и организацията на работа на аптеките и номенклатурата на
лекарствените продукти на МЗ, във вр. с чл. 233 и чл. 294 от ЗЛПХМ, на К.С.П. е наложено административно наказание “глоба” в размер на 1 000 лв.
Решението подлежи на касационно обжалване пред АС Разград с 14 дневен
срок от съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: