№ 82 06.03.2014г.
град Разград
Разградският районен съд
на двадесет и осми януари две хиляди и четиринадесета година
в публичното заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: КОНСТАНТИН КОСЕВ
Секретар: Г.М.
Прокурор:
Като разгледа докладваното от съдията нахд №892 по описа за 2013г., за да се произнесе взе предвид следното:
Постъпила е жалба от “*****” ЕООД, с. Я. срещу Наказателно
постановление №54/22.10.2013г.
на Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите – гр. Русе, с което на основание чл.143, ал.1, т.1 от Закона
за управление на отпадъците за нарушение на чл.35, ал.1, т.1 от същия закон на
обжалващото дружество е наложена имуществена санкция в размер на 10000 лв. В
жалбата се излагат доводи, че наказателното постановление е незаконосъобразно и
се моли същото да бъде отменено.
В съдебното заседание на РРС жалбоподателят, чрез повереника си
поддържа жалбата.
Ответната страна Регионална инспекция по околната среда и водите – гр. Русе, чрез
представителя си изразява становище за
неоснователност на жалбата.
За Разградска районна прокуратура не се явява представител.
Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства, становищата на
страните и след проверка на обжалваното наказателно постановление, констатира
следното:
Като подадена в срок от легитимирана да обжалва страна и срещу подлежащ на
обжалване акт жалбата е допустима.
Разгледана по същество жалбата е
основателна.
С обжалваното Наказателно постановление №54/22.10.2013г.
на Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите – гр. Русе на
основание чл.143, ал.1, т.1 от Закона за управление на отпадъците за нарушение
на чл.35, ал.1, т.1 от същия закон на обжалващото дружество “****” ЕООД,
с. Я. е наложена
имуществена санкция в размер на 10000 лв. Във фактическата част на
наказателното постановление е посочено, че: “...при извършена проверка
на 30.08.2013г. в имот с адрес: с. Я., ул. ****
№**, УПИ I-350, кв.80, по плана на с. Я. е установено, че “****”
ЕООД, с. Я., представлявано от Ш. Х. извършва третиране чрез оползотворяване,
изразяващо се в съхранение, операция с код R 13 на излезли от употреба
моторни превозни средства – ИУМПС, компоненти и материали от тях: автомобилни
гуми, джанти, автостъкла, пластмаси, двигатели, електромотори, ресори и др. без
да притежава разрешение, издадено по реда на глава пета, раздел I от
Закона за управление на отпадъците. В имота се съхраняват 17 броя ИУМПС, с
налични моторни и спирачни масла, антифриз, акумулатори, които представляват
опасни отпадъци. Излезлите от употреба МПС са без регистрационни табели, без
стикери за годишен технически преглед, разположени на небетонирана повърхност.
С Решение РУ – 16 –П /2013г. РИОСВ – Русе е прекратила процедурата по реда на
глава шеста от ЗООС, поради недопустимост на предложението – «Изграждане на
площадка за разкомплектоване на ИУМПС» спрямо разпоредбите на чл.38, ал.1 от
ЗУО...». Посоченото наказателно постановление е издадено на основание Акт за
установяване на административно нарушение №0001943/05.09.2013, съставен от
главен експерт в дирекция «КОС» при РИОСВ – Русе, в който са отрезени същите
обстоятелства.
По делото са разпитани свидетелите Н. А. /актосъставителя/
и А. М. – К. /директор в Дирекция «Превантивна дейност» при РИОСВ/. От
показанията на тези две свидетелки обстоятелствата изложени в акта и НП се
потвърждават. При това съдът намира за несъмнено, че обжалващото дружество е
съхранявало в своя имот посочените в НП излезли от употреба моторни превозни
средства и то във вида в който те се описват в НП. Не е спорно и че същото
дружество не е имало зарешение за третиране на отпадъци, което се издава по
реда на ЗУО и е необходимо за извършване на тази дейност съобразно изискването
на чл.35, ал.1, т.1 от ЗУО. Видно от
приложен препис от Решение РУ – 16 –П /2013г. на Директора на РИОСВ – Русе е
прекратена процедурата по инвестиционното предложение на жалбоподателя за
«Изграждане на площадка за разкомплектоване на ИУМПС».
Изложените фактически обстоятелства обуславят от правна страна
следното: Наказателното постановление, ангажиращо
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя е незаконосъобразно,
поради нарушаване на материалния закон. Наказващият орган е приел, че
извършеното нарушение се изразява в дейност по третиране на отпадъци без жалбоподателят да притежава разрешение, издадено по реда на
глава пета, раздел I от Закона за управление на отпадъците.
Действително последното обстоятелство
води до нарушение на чл.35, ал.1, т.1 от ЗУО. Неправилно обаче наказващият
орган е наложил на жалбоподателя санкция на основание чл.143, ал.1, т.1 от ЗУО.
Тази санкционна норма в случая не е приложима, тъй като касае случаи на
нарушения, изразаващи се в третиране на отпадъци на неразрешени за това места
или на места неотговарящи на нормативните изисквания. В случая обаче изобщо не става дума за такава
хипотеза. Отделно от това не е ясно коя от двете хипотези на чл.143, ал.1 т.1
от ЗУО има предвид наказващия орган, защото в НП не са отразени конкретни
обстоятелства, които да се квалифицират по единия или другия алтернативен
състав. В случая жалбоподателят изобщо не е имал разрешение за извършване на
дейност по третиране на отпадъци, но това обстоятелство подлежи на санкция по
друг текст, а именно по чл.136, ал.2, т.3 от ЗУО. Наказващият орган не е
приложил приложимата санкционна разпоредба, а това води до неправилно
приложение на материалния закон. Съдът не може да отстрани посочения порок на
НП, тъй като не може да влезе в ролята на наказващ орган. Изложеното налага
наказателното постановление да бъде отменено само на това основание.
Водим
от горното, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯВА Наказателно постановление
№54/22.10.2013г. на
Директора на Регионална инспекция по околната
среда и водите – гр. Русе, с което на основание чл.143, ал.1, т.1 от
Закона за управление на отпадъците за нарушение на чл.35, ал.1, т.1 от същия
закон на “****” ЕООД, с. Я. е наложена имуществена санкция в размер на 10000 лв.
Решението подлежи на обжалване
пред Разградски административен съд в
14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Районен
съдия: