Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

 

                 № 52                                                    11.03.2014 година                                        град Разград

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

РАЗГРАДСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД 

на единадесети февруари                                                 две хиляди и четиринадесета година

В публичното заседание в следния състав        

                                                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: Константин Косев

Секретар: Ж.Р.

прокурор ......................,

като разгледа докладваното от съдията 

АНДело                                                      № 33                                          по описа за  2014 г.

                             

 

                              За да се произнесе, съдът съобрази следното:

            Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

         

            Постъпила е жалба от “Балканфарма- Разград” АД гр. Разград против Наказателно постановление № 25-2502593 от 18.11.2013 г. на Директора на дирекция "Инспекция по труда" гр. Търговище, с което на основание чл. 415, ал.1  от КТ и за нарушение на същия текст на обжалващото дружество е наложено административно наказание  “имуществена санкция” в размер на 2000 лв. Моли наказателното постановление да бъде отменено изцяло, тъй като  го счита за незаконосъобразно.

            В съдебното заседание представителят на обжалващото дружество поддържа жалбата.

            За наказващия орган не се явява представител. В писмено становище излага доводи за неоснователност на жалбата.

            Разградският районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

            В периода 18.07.2012г. -20.07.2012г.  служители на Д “ИТ” извършили проверка за спазване на трудовото законодателство в “Балканфарма – Разград” АД. Било установено, че в предприятието работят общо 341 души работници и служители. Въз основа на проверката е съставен протокол №АП-706/23.07.2012г. с който на проверяваното дружество е дадено задължително предписание в срок до 31.12.2012г. да създаде обособена производствена единица в предприятието със самостоятелно планиране и отчитане на дейноста – звено за работа на лица с трайно намалена работоспособност в контролираното предприятие. В периода 20.09.2013г. -08.10.2013г.  служители на Д “ИТ” извършили нова проверка за спазване на трудовото законодателство в “Балканфарма – Разград” АД и установили, че даденото задължително предписание не било изпълнено. Неизпълнението било констатирано при направения на 20.09.2013г. оглед по работни места в работен център “Опаковане” в контролираното дружество, както и въз основа на проверка на документи, представени на същата дата на контролните органи в офиса на мениджър “Човешки ресурси” в предприятието и по-късно в хода на проверката в офиса на Д “ИТ” Търговище, отдел Разград. Въз осново на тези констатации на проверяваното дружество бил съставен Акт за установяване на административно нарушение №25-2502593/08.10.2013г., а впоследствие и обжалваното наказателно постановление, като в акта и НП са отразени посочените по-горе обстоятелства. Прието е, че обжалващото дружество е нарушило чл.415, ал.1 от НК.

       Съдът намира за установена фактическа обстановка отразена в акта и НП въз снова на представените към административнонаказателната преписка писмени доказателства, както и въз основа на показанията на разпитания в хода на съдебно производство актосъставител –св.М.И.. Последната потвърждава обстоятелствата отразени в акта и НП. Сочи, че при проверката на 20.09.2013г., която извършили по документи, на порверяващите не са представени никакви документи, които да удостоверяват създаването на звено за работа на лица с трайно намалена работоспособност. Понеже твърденията били, че в цех “Опаковане” било създадено такова звено, проверяващите проверили на самото място и установили, че там работят 4 лица. В самия цех работели и други работници и никой от тях не знаел в цеха да има обособено такова звено. Нищо такова не било отразено и в разписанието за смените на работниците в цеха. Впоследствие от ръководството на предприятието твърдели, че няма как в предприятието да има такова обособено звено. Едва впоследствие представили заповед с дата 26.04.2013г. с която се разпореждало създаване на такова звено и две длъжностни предписания към нея. При първоначалната проверка обаче на проверяващите не били представени тези документи и всъощност им било обяснено, че няма такива документи. Според тази документация в това звено следвало да има трима трудоустроени  работници, а там имало четирима и от трудовите досието на никое от тези лица не личало някое от тях да е трудоустроено – нямало никаква такава документация. В този смисъл съдът намира за установено, че фактически такова звено не е било обособено в предприятието. По време на първата проверка по документи на 20.09.2013г. на проверяващите било обяснено, че такава документация не съществува, че в предприятието не било възможно създаването на такова звено и всъщност нямало и каквато и да е следа от съществуването на такова звено в предприятието – очевидно такова не е съществувало тогава.

         Въз основа на така установеното от фактическа страна, съдът намира за установено от правна страна, следното:

         Като подадена в срок, от надлежна страна, против акт подлежащ на  съдебен контрол жалбата е допустима.

         Разгледана по същество, същата е неоснователна,  по следните съображения:

         Като издадено от компетентния за това орган, по реда и във формата предвидена от закона, наказателното постановление се явява законосъобразно от формална страна. Съдът намира, че санкционираното юридическо лице  е осъществило вмененото му нарушение. С издаденото НП е нагажирана наказателната отговорност на жалбоподателя, в качеството му на работодател, за осъществено нарушение на 415, ал.1 от КТ. В предприятието на жалбоподателя са работили повече от триста работници и служители /което обстоятеулство не е спорно/ и по силата на чл. 316, ал.1 от КТ работодателят е бил длъжен да обособи отделно звено за работници с намалена работоспособност. По силата на чл.316, ал.2 от КТ за това звено следва да се създадат отделни правила за отчитана, заплащане и т.н., работата им се планира и нормира отделно. В този смисъл с протокол №АП-706/23.07.2012г.  на проверяваното дружество е дадено задължително предписание в срок до 31.12.2012г. да създаде обособена производствена единица в предприятието със самостоятелно планиране и отчитане на дейноста – звено за работа на лица с трайно намалена работоспособност. Очевидно това предписание не било изпълнено, което е констатирано при проверката на контролните органи- в предприятието не съществувало такова звено, нито са били създадени някакви отделни правила за това звено. Представената впоследствие заповед /приложена по делото/ за създаване на такова звено не променя направените изводи, защото както се каза при самата проверка е констатирано, че такова звено фактически не съществува, а и тази заповед също е издадена след установения в даденото задължително предписание срок.   Поради всичко изложено съдът намира, че санкционираното дружество не е изпълнило даденото му задължително предписание в определения му задължителен срок. При това и законосъобразно е санкционирано на основание чл.415, ал.1 от КТ. В случая наложеното на жалбоподателя наказание е имуществена санкция в размер на 2000 лв, което е малко над законовия минимум и съдът намира тази санкция за справедлива с оглед  увеличаващия зе брой на този вид нарушения. Поради всичко изложено наказателното постановление е законосъобразно и следва да бъде потвърдено.

               Воден от изложеното и на осн. чл.63 ал.1 от ЗАНН съдът

                                         

 

                                                Р     Е     Ш     И :

             

                ПОТВЪРЖДАВА  Наказателно постановление № 25-2502593 от 18.11.2013 г. на Директора на дирекция "Инспекция по труда" гр. Търговище, с което на основание чл. 415, ал.1  от КТ и за нарушение на същия текст на “Балканфарма- Разград” АД гр. Разград е наложено административно наказание  “имуществена санкция” в размер на 2000 лв.

                Решението подлежи на касационно обжалване пред АС Разград с 14 дневен срок                от съобщаването му на страните.

 

                                                                                          РАЙОНЕН СЪДИЯ: