Р Е Ш
Е Н И
Е
№ 52 11.03.2014 година град
Разград
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
РАЗГРАДСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД
на
единадесети февруари две хиляди и четиринадесета година
В
публичното заседание в следния състав
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Константин Косев
Секретар:
Ж.Р.
прокурор
......................,
като
разгледа докладваното от съдията
АНДело №
33 по
описа за 2014 г.
За да се
произнесе, съдът съобрази следното:
Производството е по реда на чл.59 и
сл. от ЗАНН.
Постъпила е жалба от “Балканфарма-
Разград” АД гр. Разград против Наказателно постановление № 25-2502593 от 18.11.2013
г. на Директора на дирекция "Инспекция по труда" гр. Търговище, с
което на основание чл. 415, ал.1 от КТ и
за нарушение на същия текст на обжалващото дружество е наложено административно
наказание “имуществена санкция” в размер
на 2000 лв. Моли наказателното постановление да бъде отменено изцяло, тъй като го счита за незаконосъобразно.
В съдебното заседание представителят
на обжалващото дружество поддържа жалбата.
За наказващия орган не се явява
представител. В писмено становище излага доводи за неоснователност на жалбата.
Разградският районен съд, след като
прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа
страна следното:
В периода 18.07.2012г.
-20.07.2012г. служители на Д “ИТ”
извършили проверка за спазване на трудовото законодателство в “Балканфарма –
Разград” АД. Било установено, че в предприятието работят общо 341 души
работници и служители. Въз основа на проверката е съставен протокол
№АП-706/23.07.2012г. с който на проверяваното дружество е дадено задължително
предписание в срок до 31.12.2012г. да създаде обособена производствена единица
в предприятието със самостоятелно планиране и отчитане на дейноста – звено за
работа на лица с трайно намалена работоспособност в контролираното предприятие.
В периода 20.09.2013г. -08.10.2013г.
служители на Д “ИТ” извършили нова проверка за спазване на трудовото
законодателство в “Балканфарма – Разград” АД и установили, че даденото
задължително предписание не било изпълнено. Неизпълнението било констатирано
при направения на 20.09.2013г. оглед по работни места в работен център
“Опаковане” в контролираното дружество, както и въз основа на проверка на
документи, представени на същата дата на контролните органи в офиса на мениджър
“Човешки ресурси” в предприятието и по-късно в хода на проверката в офиса на Д
“ИТ” Търговище, отдел Разград. Въз осново на тези констатации на проверяваното
дружество бил съставен Акт за установяване на административно нарушение №25-2502593/08.10.2013г.,
а впоследствие и обжалваното наказателно постановление, като в акта и НП са
отразени посочените по-горе обстоятелства. Прието е, че обжалващото дружество е
нарушило чл.415, ал.1 от НК.
Съдът намира за установена фактическа
обстановка отразена в акта и НП въз снова на представените към
административнонаказателната преписка писмени доказателства, както и въз основа
на показанията на разпитания в хода на съдебно производство актосъставител –св.М.И..
Последната потвърждава обстоятелствата отразени в акта и НП. Сочи, че при
проверката на 20.09.2013г., която извършили по документи, на порверяващите не
са представени никакви документи, които да удостоверяват създаването на звено
за работа на лица с трайно намалена работоспособност. Понеже твърденията били,
че в цех “Опаковане” било създадено такова звено, проверяващите проверили на
самото място и установили, че там работят 4 лица. В самия цех работели и други
работници и никой от тях не знаел в цеха да има обособено такова звено. Нищо
такова не било отразено и в разписанието за смените на работниците в цеха. Впоследствие
от ръководството на предприятието твърдели, че няма как в предприятието да има
такова обособено звено. Едва впоследствие представили заповед с дата
26.04.2013г. с която се разпореждало създаване на такова звено и две длъжностни
предписания към нея. При първоначалната проверка обаче на проверяващите не били
представени тези документи и всъощност им било обяснено, че няма такива
документи. Според тази документация в това звено следвало да има трима
трудоустроени работници, а там имало
четирима и от трудовите досието на никое от тези лица не личало някое от тях да
е трудоустроено – нямало никаква такава документация. В този смисъл съдът
намира за установено, че фактически такова звено не е било обособено в
предприятието. По време на първата проверка по документи на 20.09.2013г. на
проверяващите било обяснено, че такава документация не съществува, че в
предприятието не било възможно създаването на такова звено и всъщност нямало и
каквато и да е следа от съществуването на такова звено в предприятието –
очевидно такова не е съществувало тогава.
Въз основа на така установеното от
фактическа страна, съдът намира за установено от правна страна, следното:
Като подадена в срок, от надлежна
страна, против акт подлежащ на съдебен
контрол жалбата е допустима.
Разгледана по същество, същата е
неоснователна, по следните съображения:
Като издадено от компетентния за това
орган, по реда и във формата предвидена от закона, наказателното постановление
се явява законосъобразно от формална страна. Съдът намира, че санкционираното
юридическо лице е осъществило вмененото
му нарушение. С издаденото НП е нагажирана наказателната отговорност на
жалбоподателя, в качеството му на работодател, за осъществено нарушение на 415,
ал.1 от КТ. В предприятието на жалбоподателя са работили повече от триста
работници и служители /което обстоятеулство не е спорно/ и по силата на чл. 316,
ал.1 от КТ работодателят е бил длъжен да обособи отделно звено за работници с
намалена работоспособност. По силата на чл.316, ал.2 от КТ за това звено следва
да се създадат отделни правила за отчитана, заплащане и т.н., работата им се
планира и нормира отделно. В този смисъл с протокол №АП-706/23.07.2012г. на проверяваното дружество е дадено
задължително предписание в срок до 31.12.2012г. да създаде обособена
производствена единица в предприятието със самостоятелно планиране и отчитане
на дейноста – звено за работа на лица с трайно намалена работоспособност.
Очевидно това предписание не било изпълнено, което е констатирано при
проверката на контролните органи- в предприятието не съществувало такова звено,
нито са били създадени някакви отделни правила за това звено. Представената
впоследствие заповед /приложена по делото/ за създаване на такова звено не
променя направените изводи, защото както се каза при самата проверка е
констатирано, че такова звено фактически не съществува, а и тази заповед също е
издадена след установения в даденото задължително предписание срок. Поради всичко изложено съдът намира, че
санкционираното дружество не е изпълнило даденото му задължително предписание в
определения му задължителен срок. При това и законосъобразно е санкционирано на
основание чл.415, ал.1 от КТ. В случая наложеното на жалбоподателя наказание е имуществена
санкция в размер на 2000 лв, което е малко над законовия минимум и съдът намира
тази санкция за справедлива с оглед увеличаващия зе брой на този вид нарушения.
Поради всичко изложено наказателното постановление е законосъобразно и следва
да бъде потвърдено.
Воден
от изложеното и на осн. чл.63 ал.1 от ЗАНН съдът
Р Е Ш
И :
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 25-2502593 от
18.11.2013 г. на Директора на дирекция "Инспекция по труда" гр.
Търговище, с което на основание чл. 415, ал.1
от КТ и за нарушение на същия текст на “Балканфарма- Разград” АД гр.
Разград е наложено административно наказание
“имуществена санкция” в размер на 2000 лв.
Решението подлежи на касационно обжалване пред АС Разград с 14 дневен срок от съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: