Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 123, 22.04.2014 година , град
Разград
В И М
Е Т О Н А Н А Р О Д А
РАЗГРАДСКИЯТ
РАЙОНЕН СЪД
на
осемнадесети Март 2014 година
В
публичното заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Николай Борисов
Секретар
Ж.Р.
прокурор
.......................
като
разгледа докладваното от съдията
НАХДело
№ 71 по описа за 2014 година.
За да се произнесе, съдът съобрази следното:
Производството е по реда на чл.59 и
сл. от ЗАНН.
Постъпила е жалба от
„ Х ” ЕООД – Варна, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр. В**,
представлявано от Управител Т. Б. В. ЕГН **********,
чрез процесуален представител, против наказателно постановление № В - 0026880/19.11.2013г.
на Директор в РД за областите Варна,
Добрич, Шумен, Търговище, Разград и Силистра към ГД „ Контрол на пазара „ при КЗП,
с което за нарушение на чл.178Г, ал.3 от ЗДвП и чл. 77, ал.3,т.2 от ЗЗП, на
жалбопадателя са наложени административни наказания, съответно „ имуществена
санкция „ в размер на 4000,00лв. на основание чл.178Г, ал.4 от ЗДвП и „
имуществена санкция „ в размер на 1000,00лв. на основание чл.216 от ЗЗП.
Жалбоподателят моли, като незаконосъобразно наказателното постановление да бъде отменено
изцяло. Навежда доводи за нарушение на материалния и процесуалния закон при издаването на
обжалваното НП. Отрича да е извършил нарушенията от материалноправна страна.
Административнонаказващият орган заявява становище за
неоснователност на жалбата.
Разградският районен съд, след като прецени събраните по
делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:
На 10.07.2013г., представители на КЗП извършили проверка в
стопанисван от жалбоподателя обект – магазин за авточасти „ Хермес „, находящ
се в гр. Р***. При проверката било установено, че обектът работи и се обслужват
клиенти. В обекта се предлагат стоки -
авточасти, част от които нови спирачни накладки за леки автомобили /подробно
описани в КП, АУАН и НП / с предоставена информация за цена в български лева,
под формата на ценова листа.
Контролните
органи констатирали, че 322бр. комплекта,
спирачни накладки/ по 4бр. накладки в комплект/ от различни марки са без трайна
EO
маркировка върху тях за одобряване на типа. За резултата от проверката,
извършена в присъствие на упълномощено от търговеца лице, контролните органи
съставили Констативен протокол № К – 0130023 от същата дата. На 18.07.2013г. в
офиса на КЗП – Разград се явило упълномощеното от търговеца лице, което
представило – пълномощно, Декларация от търговеца, Митническа декларация от
12.10.2007г., Уведемление от Патентно ведомство на Р България за заплащане на
такси, Тест – протокол. Проверката по документи приключила със съставянето на
Протокол за проверка на документи № К-0067123, в който било отразено, че не се
представят валидни сертификати за одобрен тип на описаните нови спирачни
накладки. Не били представени и документи за произход на процесните накладки.
На 23.09.2013г. в присъствие на упълномощено от жалбоподателя лице бил съставен
АУАН бл № 0026880, в който св. А.Т., описала две нарушения : „ Хермес ” ЕООД – Варна,
ЕИК ****, на 10.07.2013г., в качеството си на търговец на 10.07.2013г. в гр.
Разград, в стопанисван от него търговски обект предлага за продажба нови
спирачни накладки марка „ TWR „, поместени в кутии по
4бр. в комплект, налични количества 289бр. кутии, които са без трайна EO
маркировка върху тях за одобряване на типа. Не представя валиден сартификат за
одобряване на типа за спирачни накладки, с което е нарушил разпоредбата на
чл.178, ал.3 от ЗДвП, като е пуснал на пазара спирачни накладки марка „ TWR „,
подлежащи на одобряване на типа, които не отговарят на изисккванията на
приложимите разпоредби по чл.138, ал.4 от ЗДвП или на превилата на ООН/ИKE,
или на регламенти на европайски институции в областта на одобряване на типа на
превозни средства и съответствието им не е удостоверено по надлежния ред.
Второто нарушение било описано, като - „
Хермес ” ЕООД – Варна, ЕИК ****, на 10.07.2013г., в качеството си на търговец
на 10.07.2013г. в гр. Разград, в стопанисван от него търговски обект предлага
за продажба нови спирачни накладки, които са без трайна EO
маркировка върху тях за одобряване на типа – 6 марки, общо количество 33
комплекта, по 4бр. в комплект /подробно описани в АУАН и НП /, и в качеството
си на дистрибутор на стоки, който
участва в проследяване безопасността на стоките, пуснати на пазара, не е
изпълнил административното си задължение да води и предоставя документи
необходими за проследяване на стоките. Нарушенията били квалифицирани от
актосъставителя, като такива по чл. 178г, ал.3 от ЗДвП и чл. 77, ал.3,т.2 от
ЗЗП. АУАН връчен на упълномощеното лице, което го подписало без възражения. В
тридневния срок по ЗАНН пред адм. наказващия орган постъпило писмено
възражение, което не било уважено и на 19.11.2013г. адм. наказващият орган
издал процесното НП, в което по аналогичен с АУАН начин описал нарушенията,
също ги квалифицирал като такива по чл.178Г, ал.3 от ЗДвП и чл. 77, ал.3,т.2 от
ЗЗП и наложил административни наказания, съответно „ имуществена санкция „ в
размер на 4000,00лв. на основание чл.178Г, ал.4 от ЗДвП и „ имуществена санкция
„ в размер на 1000,00лв. на основание чл.216 от ЗЗП. НП редовно връчено по пощата с
пощенско клеймо от 29.01.2014г., жалбата срещу него постъпила при адм.
наказващия орган на 30.01.2014г.
Въз основа на така
установеното от фактическа страна, съдът намира за установено от правна страна
следното:
Като
подадена в срок от лице имащо право на жалба, против акт подлежащ на съдебен
контрол по реда на ЗАНН, жалбата е допустима.
Разгледана по същество, същата е неоснователна
по следните съображения:
Съгласно
разпоредбата на чл. 77, ал.
3, т. 2 от ЗЗП в рамките на своята дейност дистрибуторът
участва в проследяване безопасността на стоките, пуснати на пазара, като води и
предоставя документи, необходими за проследяване на произхода им. От анализа на
цитираната правна норма следва изводът, че наказаният търговец трябва не само
да води и предоставя документи относно произхода на стоката, но тези документи
трябва да позволяват фактическото проследяване на произхода. В конкретния
случай е извършено нарушение на тази разпоредба, тъй като приложената
по делото Декларация от Управителя на търговеца, от една страна обективно не
може да бъде проследен произхода на процесните стоки, от друга в нея се съдържа
признание, че не се пазят доставни документи и фактури.
Наказателното
постановление, както и Актът за установяване на извършените от
жалбоподателя административни нарушения, са
съставени в предвидените за това срокове, от надлежен орган и при спазване на
изискуемите се за тяхната валидност, форма и съдържание. Констатираните от
проверяващия орган административни нарушения
са
надлежно индивидуализирани, като са посочени дата и място на извършване,
съдържа се кратко описание на нарушенията от
фактическа страна, посочени са конкретните законови разпоредби, нарушени с тези деяния и
съответните норми, въз основа на които следва да се ангажира
административнонаказателната отговорност на нарушителя. Въз основа на това,
съдът намира, че с процесното НП ясно, точно и конкретно от фактическа и правна
страна са посочени предпоставките и основанията, и всички необходими елементи,
които определят и индивидуализират административните нарушения, вменени във вина
на нарушителя, поради което по своята форма и съдържание, то отговаря на изискванията
на чл.57, ал.1 от ЗАНН от формална страна.
От
изложеното, като правилно и законосъборзно, атакуваното НП следва да бъде
потвърдено.
Воден от изложеното до тук и на
основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът
Р
Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА № В - 0026880/19.11.2013г. на Директор в РД за областите Варна, Добрич,
Шумен, Търговище, Разград и Силистра към ГД „ Контрол на пазара „ при КЗП, с
което за нарушение на чл.178Г, ал.3 от ЗДвП и чл. 77, ал.3,т.2 от ЗЗП, на „ Х ”
ЕООД – Варна, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр. В***, представлявано от Управител Т. Б. В. ЕГН **********
са наложени административни наказания, съответно „ имуществена санкция „ в
размер на 4000,00лв. на основание чл.178Г, ал.4 от ЗДвП и „ имуществена санкция
„ в размер на 1000,00лв. на основание чл.216 от ЗЗП, като правилно и законосъобразно.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд – Разград в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: