Р Е Ш
Е Н И
Е
№ 120
08.05.2014 година град
Разград
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
РАЗГРАДСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД
на
единадесети април две хиляди и четиринадесета година
В
публичното заседание в следния състав
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПАВЛЕТА ДОБРЕВА
секретар
Ж.Р.
прокурор
......................,
като
разгледа докладваното от съдията
АНДело №
133 по описа за 2014 г.
За да се произнесе, съдът съобрази
следното:
Производството е по реда на чл.59 и
сл. от ЗАНН.
Постъпила жалба от С.Б.С. против електронен фиш сер.К № 0800989, издаден от ОД на МВР Разград, с
който за нарушение на чл. 21 ал.2 от ЗДвП на основание чл. 189 ал.4 вр. с чл.
182, ал.2, т.3 от ЗДвП на жалбоподателя е наложено административно наказание
“глоба” в размер на 100 лв.
Жалбоподателят моли, като
незаоносъобразен електронният фиш да бъде отменен.
Административнонаказващият орган
не изпраща представител и не заявява становище по жалбата.
Разградският районен съд, след като
прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа
страна следното:
На 15.11.2013 г. в 10,34 ч, с
автоматизирано техническо средство № 554, било установено и заснето движение
със скорост от 101 км.ч, при разрешена 70 км.ч, на МПС – л.а. “Санг Йонг Муссо”
с рег. № ********, по
път І – 2 км 69+800, извън населено място, до кръстовище с ул. “Добруджа”,
посока гр. Шумен, при въведено ограничение на скоростта с постоянен пътен знак
В - 26. За така установеното нарушение
на чл. 21 ал.2 от ЗДвП на основание чл. 189 ал.4 вр. с чл. 182, ал.2, т.3 от
ЗДвП, бил издаден процесния електронен фиш сер.К № 0800989, с който е наложена глоба на жалбоподателя
С.Б.С., в качеството му на представляващ
ЮЛ - собственик на автомобила.
Според представените по делото
писмени доказателства, нарушението е
установено с мобилна система за видеоконтрол на нарушенията идентификационен
номер № 554/10, тип “ТFR1 – М”/протокол за проверка
№ 227/27.09.2013 г. на БИМ, удостоверение за одобрен тип средство за измерване
№ 10.02.4835 на БИМ/.
Въз
основа на така установеното от фактическа страна, съдът намира за установено от
правна страна следното:
Като подадена в срок от
лице имащо право на жалба, против акт подлежащ на съдебен контрол по реда на
ЗАНН, жалбата е допустима.
Разгледана по същество, същата е
основателна по следните съображения :
За да бъде ангажирана отговорността на
нарушителя за нарушения на ЗДвП по специалния ред установен в закона чрез електронен
фиш по реда на чл. 39 ал.4 от ЗАНН, следва да бъдат налице предпоставките за това
по смисъла на чл. 189 ал.4 от ЗДвП – нарушението да е
установено и заснето с техническо средство, в отсъствието на контролен орган и
на нарушител. Действително посочената правна норма не конкретизира вида на
техническото средство ползвано за установяване на нарушението. При нейното
смислово и граматическо тълкуване обаче, не може да се приеме, че в приложното
й поле са включени нарушенията установени с мобилни системи за контрол. Установяването
на административно нарушение по ЗДвП посредством такива системи/ каквато е и
процесната/, става в присъствието на контролен орган – съответния служител,
който оперира с техническото средство. При това положение, недопустимо е приложението
на опростения субсидиарен ред предвиден в ЗДвП за ангажиране отговорността на
жалбоподателя посредством издаване на електронен фиш. За да бъде приложим
същия, установяването на административното нарушение, следва да е осъществено
автоматично от съответната система, без намесата на човешки фактор, при това при наличието на специално
обозначение за това /чл. 165 ал.2 т.7 от ЗДвП/. Описанието
на мястото на нарушението, установено и заснето с мобилно техническо средство в
издадения елекронен фиш, не е достатъчно за локализиране на същото, в
съответствие с изискванията на чл. 57 от ЗАНН. Оперирането
на служителите на МВР със система за видеоконтрол от посочения вид, предполага
тяхното непосредствено присъствие при установяваване на нарушението. Ето защо и
всички съставомерни за нарушението обстоятелства следва да намерят отражение в
издаден от съответния контролен орган акт за установяване на административно
нарушение. Доколкото са възприети непосредствено от оператора на техническото
средство, тези обстоятелства следва да бъдат предявени и на осъществилия
нарушението субект на административна отговорност. При тази хипотеза той следва
и е възможно да бъде установен / за разлика от нарушителя при стационарните
системи за видеонаблюдения/ и може да е
различен от презумирания от закона собственик на МПС, с което е осъществено
нарушението. Посоченото тълкуване на правната норма, държи сметка и за вида на
административнонаказателната отговорност, която е лична /чл. 24 от ЗАНН/ и
виновна /чл.6 от ЗАНН/, като същевременно гарантира и правото на защита на
субекта на административно нарушение от вида на санкционираното. В този смисъл
е и Тълкувателно решение № 1/26.02.2014 г. по т.д. № 1/2013 г. на ВАС, което съгласно
разпоредбата на чл. 130 ал.2 от ЗСВ, следва да бъде съобразено при постановяване на настоящия съдебен акт.
Ето
защо и по изложените съображения, съдът намира, че атакуваният електронен фиш следва
да бъде отменен, като незаконосъобразен.
Воден
от изложеното по – горе и на основание чл. 63 ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ
електронен фиш сер.К № 0800989, издаден
от ОД на МВР Разград, с който за нарушение на чл. 21 ал.2 от ЗДвП на основание
чл. 189 ал.4 вр. с чл. 182, ал.2, т.3 от ЗДвП на С.Б.С. е наложено
административно наказание “глоба” в размер на 100 лв.
Решението подлежи на обжалване пред АС Разград с 14 дневен срок от
съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: