Р     Е     Ш     Е     Н     И     Е

№ 243                                      27.06.2014 година                               град Разград

 

                                 

 

                                       В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

РАЗГРАДСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД                                                         ................. състав

на двадесет и седми юни                                                                                 2014 година             

В публичното заседание в следния състав:

                                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПАВЛЕТА ДОБРЕВА

                                          

секретар Г.М.

прокурор .......................

като разгледа докладваното от съдията

АНДело                                            № 274                                       по описа за 2014 година

 

           Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

            Постъпила е жалба от “****” ЕООД против наказателно постановление № 98698 – F102228/20.03.2014 г. на Директор офис Разград при ТД на НАП Варна, с което за нарушение на чл.125 ал.5 от ЗДДС на осн. чл. 179  от ЗДДС му е наложено административно наказание  “имуществена санкция” в размер на 500 лв.

        Жалбоподателят моли НП да бъде отменено изцяло.

       Административнонаказващият орган заявява становище, че  жалбата е неоснователна,  а наказателното постановление, като законосъобразно следва да бъде потвърдено изцяло.

       Разградският районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

        На 20.02.2014 г. дружеството жалбоподател подало по електронен път справка-декларация по ЗДДС за данъчен период 01.01.2014 г. – 31.01.2014 г., приета с вх. № 17001056986- Посочените действия били предприети от търговеца, след изпратена от ТД на НАП Варна, офис Разград покана до него изх. № ВхК -1916/18.02.2014 г. за подаване на такава справка за посочения период, въз основа на установеното на 17.02.2014 г. от актосъставителя – св. А. обстоятелство, че справката не е подадена. Справката следвало да бъде подадена от жалбоподателя до 14.02.2014 г. Ето защо свидетелката приела, че е осъществено  нарушение, изразяващо се в неподаване на справката декларация в посочения в чл. 125 ал.5 от ЗДДС срок - до 14-о число включително на месеца, следващ данъчния период, за който се отнасят и съставила АУАН с бл. № F102228/25.02.2014 г. Актът бил предявен на представителя на дружеството и подписан от последния с отбелязване, че справката е подадена на 12.02.2014 г. с електронен подпис и че дължимия размер на ДДС от 31,57 лв. за периода е внесен на 13.02.2014 г. В 3 дневния срок от предявяване на акта, от жалбоподателя постъпили и писмени възражения в които се сочи, че справката за процесиня период е подадена на 12.02.2014 г. по електронен път и че от електронната система на НАП не е изпратено съобщение, че справката не е приета. Сочи се и че, според отбелязванията в нея, дължимия ДДС в размер на 31,57 лв. е платен по банков път на 11.02.2014 г. Последно посоченото обстоятелство не е спорно и се установява от приложение към Въз основа на АУАН, като счел че направеното от жалбоподателя възражение е несъстоятелно,  на 20.03.14 г. административнонакзващият орган издал атакуваното НП, с което за нарушение на чл.125 ал.5 от ЗДДС на осн. чл. 179 от ЗДДС ангажирал отговорността на дружеството, с налагане на административно наказание «имуществена санкция» в размер на 500 лв.

       Въз основа на така установеното от фактическа страна, съдът намира за установено от правна страна следното:

       Като подадена в срок от лице имащо право на жалба, против акт подлежащ на съдебен контрол по реда на ЗАНН, жалбата е допустима.

       Разгледана по същество, тя е основателна следните съображения:

        Като издадено от компетентния за това орган по реда и във формата предвидени в закона атакуваното НП се явява законосъобразно от формална страна. Що се отнася до това осъществено ли е административно нарушение и извършено ли е то от жалбоподателя, съдът намира следното : 

       Действително с неподаване на справката-декларация в сроковете посочени в чл. 125 ал.5 от ЗДДС, жлбоподателят е осъществил формално състава на санкционираното административно нарушение.

       Същевременно съдът намира, че осъщественото представлява маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. Легалната дефиниция на понятието "маловажен случай" се съдържа в чл. 93 т.9 от НК,  чиито разпоредби, съгласно чл.11 от ЗАНН, са субсидиарно приложими в производствата по налагане на административни наказания, по въпросите за отговорността. Според посочената по-горе дефиниция, "маловажен случай" е този, при който извършеното деяние, с оглед липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства, представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение от съответния вид. Преценката за маловажност на осъщественото нарушение е такава за законосъобразност на НП и същата подлежи на съдебен контрол. Безспорно  е, че обществените отношения, регулирани от ЗДДС, са от обществена важност, както и че санкционираното нарушение е формално, но това не може да игнорира задължението на административнонаказващия орган за индивидуална преценка на всеки отделен случай, с оглед обществената опасност на конкретното деяние и на конкретния нарушител.

    В случая съдът счита, че неправилно е преценена тежестта на конкретното нарушение и нарушителя. Основен аргумент в тази насока е обстоятелството, че закъснението за подаване на справката – декларация е едва шест дни. Действително определеният от законодателя максимален срок за подаването на справките е 14-то число на следващия данъчния период за който се отнасят, но доколкото  данъчнорегистрираните по ЗДДС лица нямат задължение да осъществяват посоченото действие в началото на този срок и тяхното бездействие до изтичането му е съобразено с правната норма, то определящ за тежестта на нарушението е единствено срока на закъснение. Аргумент в подкрепа на изводите на съда е и обстоятелството, че предвидените в чл.179 от ЗДДС санкции се следват както в случаите въобще на неподаване на справки – декларации, така и в случаите, когато такива са подадени, но след изтичане на предвидените в закона срокове. Безспорно е че втората категория нарушения са с по-ниска степен на обществена опасност и за тежестта на всяко конкретно нарушение от този вид определящ е срока на закъснение.  В тази носока аргументите на административнонаказващият орган, че справката е подадена едва след получаване на нарочна покана в този смисъл, което обстоятелство обуславяло по – висока степен на обществена опасност, не могат да бъдат споделени. Поддържаните от жалбоподателя в цялото производство по установяване на административното нарушение и налагане на административнота наказание и в настоящото производство твърдения – че дължимата СД е подадена в срок по електронен път, съдът намира за установени в производството. Обстоятелството, че размерът на дължимия данък е изчислен и внесен преди 14.02.2014 г., макар и косвено доказателство е достатъчно, за да обоснове извод в тази насока. Действително това поведение на жалбоподателя не изключва съставомерността на настоящото нарушение, което както бе посочено и по – горе е формално. То обаче не може да не бъде отчетено при преценка тежестта на същото. Следва да бъде съобразено и това че по отношение на жалбоподателят липсват доказателства, а и твърдения да е осъществявал други нарушения на правните норми регулиращи обществените отношения регулирани от разпоредбите на нарушения данъчен закон.  Ето защо изложените по – горе обстоятелства, както и липсата на вредни последици произтекли от настоящото нарушение, обосновават извод, че то представлява маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, поради което и атакуваното НП следва да бъде отменено на посоченото основание. 

 

            Воден от изложеното до тук на осн. чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

                                                            Р     Е     Ш     И :

       ОТМЕНЯ наказателно постановление № 98698 – F102228/20.03.2014 г. на Директор офис Разград при ТД на НАП Варна, с което за нарушение на чл.125 ал.5 от ЗДДС на осн. чл. 179  от ЗДДС на  ****” ЕООД е наложено административно наказание  “имуществена санкция” в размер на 500 лв.

         Решението подлежи на обжалване в 14- дневен срок от осъобщаването му на страните пред Административен съд Разград.

                                                                                                     РАЙОНЕН СЪДИЯ: