МОТИВИ към Присъда № 391/09.09.2014г.

по НОХД №385/2014г. на РС – Разград

 

Обвинението е повдигнато срещу В. В. Р. ЕГН  **********  за това, че на 12.11.2013 г. на път ІІІ-205 (гр. Разград – гр. Исперих) в землището на гр. Разград, при управление на МПС – лек автомобил марка “Опел Астра” с рег. № *****  (испанска регистрация) е нарушил правилата за движение по пътищата – чл. 21, ал. 1 от ЗДвП и чл. 73, ал. 1 от ППЗДвП “При избиране скоростта на движение на водача на пътното превозно средство категория “В” е  забранено да превишава 90 км/ч. извън населено място”, чл. 15, ал. 1 от ЗДвП и чл. 67, ал. 1 от ППЗДвП “На пътя водачът на пътното превозно средство се движи възможно най-вдясно по платното за движение, а когато пътните ленти са очертани с пътна маркировка използва най –дясната свободна лента”; чл. 16, ал. 1, т. 1 от ЗДвП и чл. 68, ал. 1 от ППЗДвП – На пътно платно с двупосочно движение на водача на пътното превозно средство е забранено когато платното за движение има две пътни ленти да навлиза и да се движи в лентата за насрещно движение, освен при изпреварване или заобикаляне; и по непредпазливост е причинил телесна повреда на повече от едно лице, а именно тежка телесна повреда на Б.Д.Я. ***, изразяваща се в загуба на слезката, разстройство на здравето, временно опасно за живота, вследствие  на оформен гръден капак – двустранно счупване на ребра, картина на остра дихателна недостатъчност и наложена трахеостома, излив на кръв в перитонеалната кухина и ретроперитонеален хематом и трайно затруднение движението на снагата поради счупване на ІІІ, ІV и V-то ребра вдясно и на  V, VІ, VІ и VІІІ-мо ребра вляво и средна телесна повреда на Т.В.Р. ***, изразяваща се в разстройство на здравето, временно опасно за живота, поотделно и в съвкупност вследствие на травматично разкъсване на черния дроб, излив на кръв в перитонеалната кухина и развилата се левостранна пневмония и трайно затруднение  движението на десния горен крайник, вследствие счупване на долния край на лъчевата кост на дясната предмишница – престъпление по чл. 343, ал. 3, предл. 4, б. ”а”, предл. 1 във връзка с ал. 1,  б. ”б”  във връзка с чл. 342, ал. 1 от НК (като са нарушени чл. 15, ал. 1, чл. 16, ал. 1, т. 1 и чл. 21, ал. 1 от ЗДвП и чл. 67, ал. 1, чл. 68, т. 1 и чл. 73, ал. 1 от ППЗДвП).

Производството по искане на подсъдимия се развива по реда на Глава ХХVІІ от НПК в условията на чл.371,т.2 от НПК.

В съдебно заседание прокурорът поддържа повдигнатото обвинение, счита, че е доказано по безспорен начин и пледира при превес на отгчаващите отговорността обстоятелства на подсъдимия В. Р. да бъде наложено наказание „ Лишаване от свобода ”, за срок от две години, след редукцията по чл.58а от НК, изтърпяването на което да се отложи за изпитателен срок от пет години. Намира, че лишаването от право да управлява МПС следва да бъде наложено в размер на четири години.  

Защитата на подсъдимия В. Р., счита, че подсъдимият е осъществил престъпното деяние, но моли съда при превес на смекчаващите отговорността обстоятелства да наложи наказание „ лишаване от свобода „ в минимален размер с приложение на чл.66, ал.1 от НК, като минимален да бъде размера и на комулативно даденото наказание „ Лишаване от право да управлява МПС „.

Подсъдимият В. Р. признава фактите описани в обстоятелствената част на обвинителния акт и не желае да се събират доказателства за тях, признава вината си, моли за минимално наказание.

Съдът, като прецени признанието на подсъдимия, направено по реда на чл. 371,т.2 от НПК и  събраните по делото доказателства, доводите и възраженията на страните, намира за установено следното:

От фактическа страна:

Подсъдимият В. В. Р. е роден на *** ***, български гражданин, с основно образование, неженен, работи, неосъждан, ЕГН  **********.

Съдът приема за установена по делото фактическата обстановка така както е описана в обвинителния акт, а именно: В.Р.  е  правоспособен водач на МПС, категории „ В „ и „ М „. 

 На 12.11.2013г. около 6ч. сутринта подс.В.Р. заедно със свидетелите Т.Р., Б.Я. и Гюлней И. тръгнали с л.а.”Опел АСтра” с рег. № **** /испанска регистрация/ от с.Искра към гр.Попово, където работели. Автомобила бил управляван от подс. Р.. До него на предна дясна седалка седял брат му св.Т.Р.. Св. И. бил седнал отзад зад шофьора, а св.Я.  до него от дясната страна.

Около 07.30ч. те преминали през с.Ясеновец и продължили в посока към гр.Разград. Подс. Р. управлявал автомобила  със скорост, около 109 км/ч. Пътното платно било мокро .

Малко след с.Ясеновец  автомобилът навлязъл в пътен участък известен като „Сапунджи баир” и наближил към  десен завой , след който пътя се спускал надолу.

По същото време по същия път нагоре, в  посока  от гр.Разград към гр.Исперих се движел л.а. „Мазда Трибют” с рег.№ *****, управляван от св.А.К.. Автомобилът се изкачвал нагоре и приближавал до завоя, който за него се падал ляв. Движел се със скорост около 70км/ч.

Подс. В.Р. навлязъл първи в завоя  и при „излизане” от него загубил контрол върху управлението на автомобила, който занесъл и преминал в лентата за насрещно движещи се ППС. Св.К. виждайки идващия срещу него автомобил намалил и се опитал да се изнесе  вдясно. Въпреки това двата автомобила се сблъскали челно с предните си десни части. След удара автомобилът, управляван от подсъдимия  излязъл вдясно от пътното платно /посока гр.Разград-гр.Исперих/  , където се установил в покой, успоредно на пътя с предна част насочена към гр.Разград. Автомобилът, управляван от св.К. се завъртял около оста си и се установил диагонално в дясната лента за движение /посока Разград-Исперих/ с предница, насочена към гр.Разград.

 Св.К. слязъл от своя автомобил и веднага звъннал на спешния телефон 112. Малко след това на мястото пристигнал екип на пътна полиция и линейка, с която били откарани пострадалите.

 На мястото бил извършен оглед от следствено –оперативна група .

На двамата водачи били взети кръвни проби за изследване.

Видно от заключението на назначените химически експертизи: 

В кръвната проба, взета от св.А.К.К.  не се установява наличие на етилов алкохол.

В кръвната проба взета от подс.В.Р.  не се установява наличие на етилов алкохол.   

Видно от  заключението на назначените съдебно-медицински експертизи :

І. В резултат на претърпяното ПТП на 12.11.2013г. пострадалият Б.Я. е получил съчетани травми и усложнения след нея:

1.Глава – клинични данни за сътресение на мозъка, без обективно установена отпадна неврологична симптоматика;

2.Гърди – гръден капак: счупване на ІІІ, ІV и V-то ребра в дясно и счупване на V,VІ,VІІ,VІІІ-мо ребро вляво с развила се остра дихателна недостатъчност, наложила трахеостомиране.

3.Корем – разкъсване на слезката /оперативно отстранена/; ретроперитонеален хематом; излив на кръв в перитонеалната кухина /хемоперитонеум/.

По своята медико-биологична характеристика травматичните увреждания и техните усложнения са довели до:

1.Загуба на слезката – оперативно отстраняване на травматично разкъсаната слезка- увреждане представляващо тежка телесна повреда по смисъла на чл.128,ал.2 от НК

2.Разстройство на здравето временно опасно за живота на пострадалия – по отделно и в съвкупност, поради: оформеният гръден капак – двустранно счупване на ребра, картина на остра дихателна недостатъчност и наложената трахеостома; излив на кръв в перитонеалната кухина /хемоперитонеум/, ретроперитонеален хематом- увреждане представляващо средна телесна повреда по смисъла на чл.129,ал.2 от НК

3. Трайно затруднение в движението на снагата – счупване на ІІІ, ІV и V-то ребра в дясно и счупване на V,VІ,VІІ,VІІІ-мо ребро вляво; -увреждане представляващо средна телесна повреда по смисъла на чл.129,ал.2 от НК

4.Разстройство на здравето неопасно за живота – заради клиничните данни за сътресение на мозъка-увреждане представляващо лека телесна повреда по смисъла на чл.130,ал.1 от НК

В своята съвкупност установените увреждания са  резултат от силни удари, притискане и сътресение на тялото в купето на автомобила, претърпял ПТП, като най-изявен е механизмът на притискане видно от травматичното разкъсване на слезката и двустранното счупване на ребра по канта на гръдния кош. Консолидацията на двустранно множествено счупване на ребра се осъществява за срок от 1-1,5 месеца, а работоспособността се възстановява след 2-2,5 месеца.

 ІІ. В резултат на претърпяното ПТП на 12.11.2013г. В. Веджи Р. е получил: Сътресение на мозъка – клинични данни за сътресение на мозъка без обективно установена отпадна неврологична симптоматика и клинични данни за контузия на главата и тялото без описани видими травматични увреждания.

По своята медико-биологична характеристика на описаното в медицинската документация клинично състояние обуславя временно разстройство на здравето неопасно за живота на пострадалия-увреждане представляващо лека телесна повреда по смисъла на чл.130,ал.1 о НК.

Контузия на главата и тялото може да бъде получена при ПТП. Липсата на описани видими травматични увреждания не позволява прецизиране на механизма на получаване на уврежданията. В болнични условия са проведени диагностични и терапетвични процедури по правилата на добрата клинична практика и към момента на дехоспитализацията   В.Р. е изписан в задоволително общо състояние, без субективни оплаквания и в подобрено състояние.

ІІІ. В резултат на претърпяното ПТП на 12.11.2013г. пострадалият Т.Р. е получил съчетана травма :

1.На главата – сътресение на мозъка – клинични данни без обективно установена отпадна неврологична симптоматика; Разкъсно-контузна рана на горния клепач на дясно око /хирургично обработена/; охлузване в областта на вътрешния ъгъл на веждата на ляво око;

2. На корема – разкъсване на черния дроб, кръв в перитонеалната кухина.

3.На дясната предмишница – счупване на долния край на лъчевата кост на типично място и на късия й израстък.

4. Усложнения – пневмония в ляво.

По своята медико-биологична характеристика травматичните увреждания и техните усложнения са довели до:

1.Разстройство на здравето, временно опасно за живота на пострадалия по отделно и съвкупност, поради: травматично разкъсване на черния дроб;  излив на кръв в перитонеалната кухина и развилата се левостранна пневмония –увреждане, представляващо средна телесна повреда по смисъла на чл.129, ал.2 от НК
         2. Трайно затруднение движението на десния горен крайник – счупване на долния край на лъчевата кост на дясна предмишница-увреждане представляващо средна телесна повреда по смисъла на чл.129, ал.2 от НК

3. Разстройство на здравето, неопасно за живота, заради клиничните данни за сътресение на мозъка, разкъсно-контузна рана на горния клепач на дясно око и охлузването на вътрешния ъгъл на лява вежда – увреждане представляващо лека телесна повреда по смисъла на чл.130,ал.1 от НК

 В своята съвкупност установените увреждания са резултат от силни удари, притискане и сътресение на тялото в купето на автомобила, претърпял ПТП, като най-изразено е притискането /компресия/ на коремната област, видно от травматичното разкъсване на черния дроб и излива на кръв в перитонеалната кухина. Обичайният механизъм за счупването на долния край на дясна предмишница на типично място е упор на екстензцирана /разгъната/ или флектирана /сгъната/ ръка. Срок за имобилизация за счупването на долния край на дясна предмишница е 1 месец, като работоспособността се възстановява след 4-5 месеца.

ІV. В резултат на претърпяното ПТП на 12.11.2013г. пострадалият Гюлбей Г.И. е получил: Сътресение на мозъка без обективно установена отпадна неврологична симптоматика и контузия на главата и тялото – охлузвания по цялото тяло.

По своята медико-биологична характеристика на описаното в медицинската документация клинично състояние и охлузванията по цялото тяло, в съвкупност обуславят временно разстройство на здравето неопасно за живота на пострадалия-увреждане представляващо лека телесна повреда по смисъла на чл.130,ал.1 от НК

Контузията на главата и тялото може да бъде получена при ПТП. Охлузванията са резултат от тенгенциалното действие на тъпоръбест/и/ предмет/и/ и се дължат на травма в купето на автомобила. Те епителизират първично за срок до 2 седмици.

Видно от заключението на назначената по делото автотехническа експертиза  :

1.Сблъсъкът между л.а.”Опел Астра” с испански рег.№ *****S и л.а. „Мазда Трибют” с рег.№ **** е настъпил в дясната лента на път ІІІ-205, считано спрямо посоката гр.Разград-гр.Исперих. Мястото на удара отстои на около 2,2 м от десния край на асфалтовата настилка и на 32,0м след Ориентир № 1./бетонен стълб находящ се на 3,2 м.  вляво от пътното платно /

2.Скоростта на л.а. „Мазда Трибют” с рег.№ ****6 в момента на сблъсъка е била около 70.0км/ч, а скоростта на л.а.”Опел Астра” с испански рег.№ ***** – 109,5 км/ч.

3.При възникналата опасна ситуация след навлизане на л.а.”Опел Астра” с испански рег.№ ***** в лентата за насрещно двищети се ПППС, нито един от двамата водачи не е имал техническа възможност да избегне сблъсъка чрез аварийно спиране.

4.На 12.11.2013 г. около 07.30ч. по път ІІІ-205 , по посока от гр.Разград към гр.Исперих се е движил л.а. „Мазда Трибют” с рег.№ *****, управляван от А.К.К.. По същото време и по същия път, но в обратна посока се е движил л.а.”Опел Астра” с испански рег.№ *****, управляван от В.В.Р.. Във втория автомобил, освен водача са пътували Т.В.Р. – на предната дясна седалка, Б.Д.Я. – на задната дясна седалка и Г. Г.И. – на задната лява седалка. По пътния участък известен като „Сапунджи баир”двата автомобила приближават към завой -ляв за водача К. и десен за водача Р.. Водачът В.Р. навлиза първи в завоя и при „излизане” от него преминава в лентата за насрещно движещи се ППС, където се осъществява сблъсък с л.а. „Мазда Трибют” с рег.№ *****. И за двата автомобила деформациите получени при сблъсъка са значителни в предните им десни части. След удара и двете процесни МПС се установяват в спряно положение по начина указан в огледния протокол и приложения снимков материал.

5.Основната причина за възникване на разглежданото ПТП е, че при преминаване на десен завой водачът на л.а.”Опел Астра” с испански рег.№ ***** В.В.Р. загубил контрол върху управляваният от него автомобил, който навлязъл в лентата за насрещно движещи се ППС, вследствие на което се е осъществил челен сблъсък с движещият се в обратна посока л.а. „Мазда Трибют” с рег.№ ****, управляван от А.К.К..

Скоростта 109,5 км/ч не е била в пряка причинна връзка с настъпилото ПТП, но тя е била много близка до скоростта на странично занасяне (111,0км/ч) съответстваща на конкретния завой и е била предпоставка при минимално отклоняване вниманието на водача Р. от управлението на автомобила, същият да навлезе в лентата на насрещно движещи се ППС, което най-вероятно се е случило.

От заключението на назначената по делото оценителна автотехническа експертиза е установено, че  общата стойност на щетите нанесени на л.а. „Мазда Трибют” с рег.№ ***** към 12.11.2013г. възлиза на 7311,00 лева.

Подс. В. Р. е неосъждан.

По доказателствата:

Изложената фактическа обстановка съдът намира за безспорно доказана от събраните гласни доказателства, а именно показанията на свидетелите Ат. К., Б. Я., Т. Р., Г. И., Х. Х., заключението на вещите лица по назначените и извършени на ДП съдебна химическа, съдебномедицинска,  автотехническа и оценителна автотехническа експертизи, приложените писмени доказателства и доказателствени материали – Протокол за оглед на пътно – транспортно произшествие с фотоалбум, справка за съдимост, характеристична справка, декларация, копия на удостоверения за регистрация на МПС,  копие от договор за покупко – продажба на МПС, копия на полици за застраховка „ Гражданска отговорност „. Съдът кредитира показанията на посочените свидетели като логични последователни, непротиворечиви, взаимно подкрепящи се, кореспондиращи  и с писмените доказателства по делото.

От правна страна:

Всичко изложено обосновава правния извод, че с действията си  подсъдимият Р. е осъществил  от обективна и субективна страна състава на престъплението чл. 343, ал. 3, предл. 4, б. ”а”, предл. 1 във връзка с ал. 1,  б. ”б”  във връзка с чл. 342, ал. 1 от НК, тъй като  на 12.11.2013 г. на път ІІІ-205 (гр. Разград – гр. Исперих) в землището на гр. Разград, при управление на МПС – лек автомобил марка “Опел Астра” с рег. № *****  (испанска регистрация) е нарушил правилата за движение по пътищата и по непредпазливост е причинил телесна повреда на повече от едно лице, а именно тежка телесна повреда на Б.Д.Я. ***, изразяваща се в загуба на слезката, разстройство на здравето, временно опасно за живота, вследствие  на оформен гръден капак – двустранно счупване на ребра, картина на остра дихателна недостатъчност и наложена трахеостома, излив на кръв в перитонеалната кухина и ретроперитонеален хематом и трайно затруднение движението на снагата поради счупване на ІІІ, ІV и V-то ребра вдясно и на  V, VІ, VІ и VІІІ-мо ребра вляво и средна телесна повреда на Т.В.Р. ***, изразяваща се в разстройство на здравето, временно опасно за живота, поотделно и в съвкупност вследствие на травматично разкъсване на черния дроб, излив на кръв в перитонеалната кухина и развилата се левостранна пневмония и трайно затруднение  движението на десния горен крайник, вследствие счупване на долния край на лъчевата кост на дясната предмишница. Подс. Р. е нарушил конкретни правила за движение взирани в чл.21, ал.1 от ЗДвП и чл.73, ал.1 от ППЗДвП  като се е движил с превишена скорост над 90 км/ч. извън населено място , чл.15, ал.1 от ЗДвП и чл.67,  ал.1 от ППЗДвП като е нарушил задължението на водача на ППС да се движи възможно най-вдясно по платното за движение както и чл.16, ал.1 от ЗДвП и чл.68, т.1 от ППЗДвП  - забраняваща на водача на ППС   да навлиза и да се движи в лентата за насрещно движение и в резултат на това е настъпило ПТП.

От субективна  страна деянието е извършено  по непредпазливост, тъй като подс. Р. не е предвиждал настъпването на обществено-опасните последици, но е бил длъжен и е могъл да ги предвиди.

По вида и размера на наказанието:

За престъплението по чл. 343, ал. 3, предл. 4, б. ”а”, предл. 1 във връзка с ал. 1,  б. ”б”  във връзка с чл. 342, ал. 1 от НК законът предвижда наказание “лишаване от свобода” до пет години.

Индивидуализирайки наказанието на подсъдимия, съдът освен чистото съдебно минало на подсъдимия не съзира  смекчаващи отговорността обстоятелства. Такова обстоятелство не е и бланкетното признание на вината от страна на подс. Р., тъй като то в случая е процесуално поведение, което се отчита с разпоредбата на чл. 373, ал.2 от НПК и определеното по общия ред наказание следва да бъде намалено с 1/3 – привилегия за подсъдимия. Като отекчаващи отговорността на подс. Р., съдът намира – високата скорост на движение при възникване на ПТП, причинените множество телесни повреди, нанесените с деянието имуществени вреди на св. Ат. К., проявената престъпна самонадеяност при управлението на МПС от страна на подс. Р.. При това съдът намира, че на подсъдимия следва да се наложи наказание лишаване от свобода в размер  към средния, посочен в закона, а именно в размер на три години. Наказанието следва да бъде редуцирано / намалено / с 1/3 – 1 година, на основание чл. 58а, ал.1 от НК, като по този начин подс. Р. следва да изтърпи наказание лишаване от свобода в размер на две години. Налице са предпоставките на чл.66 ал.1 от НК, тъй като подсъдимият не е осъждан на наказание лишаване от свобода, а определеното от съда е под пет години лишаване от свобода. Съдът намира за подходящ изпитателен срок, такъв в размер на четири години. Срок, през който подс. Р. ще осмисли качеството на извършеното, макар и по непредпезливост престъпление и ще преосмисли поведението си на пътя за в бъдеще.

Съдът на основание чл.343г от НК наложи на подс. Р. наказание лишаване от право да  управлява мпс за срок от три години.

Съдът счита, че така наложеното наказание в най-пълна степен отговаря на целите на генералната и специалната превенция и се явява максимално справедливо и годно да поправи и превъзпита подс. Р..

По разноските по делото:

На основание чл. 189 НПК, съдът осъди подсъдимия да заплати по сметка на Държавния бюджет сумата от 627.92лева, представляваща разноски на досъдебното производство, а по сметка на Районен съд гр. Разград, сумата 65.00  лева, разноски в съдебното производство.

По изложените съображения съдът постанови присъдата си.

 

 

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: