Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                  № 393, 04.12.2014г., гр.Разград

 

                            В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

     

РАЗГРАДСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД                                                                            състав

на четиринадесети ноември                                  две хиляди и четиринадесета година

в публично съдебно заседание, в състав:

                                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЦВЕТАЛИНА ДОЧЕВА

Секретар Д.Д.

като разгледа докладваното от съдията

гр.дело № 545 по описа за 2014г.:

 

Обективно съединени искове по чл.357 ал.1 КТ.

Постъпила е искова молба от А. Н.Д., която твърди, че наложеното й със заповед №332 дисциплинарно наказание „предупреждение за уволнение“ е незаконосъобразно, заповедта е немотивирана, тъй като работодателят не е посочил датата и мястото на извършване на нарушението с оглед преценката по чл.194 КТ. Оспорва да е извършила посочените нарушения. Твърди, че камо формално са й изискани обяснения, без работодателя да я е запознал с твърдяното нарушение, нито е ценил тежестта му.

Ответникът ПУИ“Хр.Ботев“ оспорва иска. Твърди, че са спазени изискванията на КТ досежно провеждане процедурата по налагане на дисциплинарно наказание. На ищцата са искани обяснения, заповедта е мотивирана, има пълно описание на нарушението. При определяне вида на наказанието е спазил критериите на чл.198 КТ.

  Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното: Ищцата работи при ответника на длъжност “старши учител-начален етап“. На 19.03.14г. на ищцата била връчена заповед №332 за налагане на дисциплинарно наказание „предупреждение за уволнение“. В заповедта се сочи, че на 22.01.2014г. в първия учебен час, по български език ищцата в качеството си на учител е ударила плесница и е дърпала ушите на ученика И.Р., заради това, че не може да чете, след което  детето е избягало от час, защото щяло дасе напикае. Освен това Н. е казала, че детето е въшлясало и мръсно. С това си деяние Н. е нарушила чл.128 ал.1 т.6 ППЗНП като е поставила в опасност здравето на ученика, чл.129 ППЗНП като е нарушила правата на детето, унижила личното му достойнство, прилагайки физическо и психическо насилие над него, като деянието е станало достояние на родителите и близките на детето, като по този начин Д. е увредила името на училището и е подронила неговия престиж, с което е нарушила чл.44 ал.2 от Правилника за вътр.трудов ред на училището. Деянието съставлява нарушение по чл.187 т.8 и т.10 КТ. Ответникът е поискал писмено /изх.№93/10.03.14г./ от ищцата писмени обяснения, които тя е дала на 12.03.14г. вх.№59. По делото е приложена жалба от А.В.М., майка на детето И.Р.. На 24.02.14г. със заповед №310 ответникът е определил комисия, която в срок до 05.03.14г. да извърши проверка по повод на тази жалба, като проведе разговор с ученика. На 05.03.14г. комисията е изготвила докладна, като след разговора с детето се е потвърдило изложеното в жалбата.

 По делото са разпитани редица свидетели. Св.Ж.С. твърди, че познава ищцата като добър и съвестен учител. Не е чувала детето И. да се оплаква от госпожата. Твърди, че дежури на входа сутрин по график от 07.40ч. до 9.10ч., без понеделник. Не е виждала И. да излиза по-рано от час. И. е идвал на училище с въшки, както и неговата сестра. На 22.01.2014г. е била на работа, но не е чувала за инцидент, нито е виждала детето да излезе от час.

 По делото са разпитани майката и детето, които обясняват за станалото в час по български език и по-конкретно дърпането на уши и удрянето на шамари, както и обидите че И. е мръсен и въшлив. Детето обяснява и за други случай на физически тормоз, упражнен върху него от госпожата.

По делото като свидетели са разпитани и членовете на комисията, извършила проверка по повод на жалбата на А.В.. Тримата свидетели дават идентични показания относно това, какво са установили от разговора с детето, както и с неговите съученици. Тримата са категорични, че детето им е разказало как учителката го е удряла и обиждала.

На детето е назначена комплексна съдебно-психиатрична и психологическа експертиза, съгласно която детето е в състояние да разбира адекватно случващото се и да дава достоверни сведения за това. Детето е с лека умствена изостаналост, без данни за неискреност. Детето има ориентация за време, знае кое е минало, сега и очаква приятни събития занапред. Детето може да разкаже събития последователно случили се, но тъй като няма познания не може да уточни дата, ден от седмицата и сезон. При споменаване на името на учителката детето видимо се напряга и притеснява, има страх. При игра с кукли детето е показало какво се е случило, без да промени нещата, които са се случили, поддържало е тезата си и не са установени данни за преиначаване.

 Страните не спорят относно факта, че първият учебен час в сряда /вкл. и на 22.01.2014г./ е по български език.

 Въз основа на изложеното от фактическа страна, от правна страна съдът намира следното: Искът е допустим, а разгледан по същество се явява неоснователен.

 От събраните по делото доказателства- гласни и писмени, Съдът намира, че ответникът е спазил процедурата, предвидена в КТ за налагане на дисциплинарно наказание. Най-напред работодателят е изискал предварителни обяснения от ищцата по повод на жалбата. Нещо повече, назначил е комисия по случая, която да изготви доклад, едва след което е съставил  заповед за налагане на дисциплинарно наказание. Тази заповед противно на твърденията на ищцата, съдът намира за съобразена с изискванията на чл.195 КТ.  В заповедта е посочена конкретна дата на извършване на нарушението- 22.01.2014г., в първи учебен час- по български език. Посочен е нарушителят-ищцата, както и в какво се състои самото нарушение- ищцата в качеството си на учител е ударила плесница и е дърпала ушите на ученика И.Р., заради това, че не може да чете, след което детето е избягало от час, защото щяло да се напикае. Това деяние работодателят е квалифицирал като нарушение на чл.187 т.8 КТ /нарушила чл.128 ал.1 т.6 ППЗНП като е поставила в опасност здравето на ученика, чл.129 ППЗНП като е нарушила правата на детето, унижила личното му достойнство, прилагайки физическо и психическо насилие над него/ и на т.10 КТ /деянието е станало достояние на родителите и близките на детето, като по този начин Д. е увредила името на училището и е подронила неговия престиж, с което е нарушила чл.44 ал.2 от Правилника за вътр.трудов ред на училището/. Заповедта е връчена на ищцата.

Въпреки, че ищцата оспорва да е удряла детето и изобщо сочените нарушения, съдът намира, че са налични писмени и гласни доказателства в обратния смисъл. И разпитаните свидетели, и вещите лица твърдят, че детето макар и с лека форма на умствена изостаналост може да разбира случващото се около него и да дава сведения за това, както и че същото е искрено в обясненията си, като действително изпитва страх от ищцата. В този смисъл съдът се доверява на показанията на детето, че госпожата го е ударила, дърпала му е ушите и му е казала, че е мръсно и въшливо. Макар и детето да не е в състояние да посочи точната дата на нарушенията, тази дата може да бъде определена при съобразяване на приложената към делото жалба на А.В.. В нея тя изрично посочва, че на 24.01.2014г. като се прибрал И. й е казал, че преди два дена на 22.01.14г., в първия учебен час по български език  учителката го е ударила и му е издърпала ушите, като го е нарекла мръсен и въшлив.

На последно място съдът намира, че работодателят е издал законосъобразна заповед  и е направил правилна преценка на тежестта на нарушението, като е наложил адекватно по вид наказание. Работата с проблемни деца изисква от учителите полагане на улисия и наличието на търпение, по-големи от обичайните за другите учители, като най-общо казано физическите наказания и обидите не са сред тях.

По изложените съображения съдът

 

                                          Р     Е     Ш     И     :

 

ОТХВЪРЛЯ предявеният от С.Н.Д. иск за отмяна на заповед №332/19.03.2014г. за наложеното й дисциплинарно наказание „предупреждение за уволнение“ от Директора на ПУИ“Христо Ботев“ с.Осенец КАТО НЕОСНОВАТЕЛНА.

Решението подлежи на обжалване  пред  РОС  в двуседмичен срок ОТ ВРЪЧВАНЕТО  му на страните.

 

                                                РАЙОНЕН СЪДИЯ: