Р     Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

№ 7                                             13.02.2015 година                        град Разград

 

                                 

 

                                          В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

РАЗГРАДСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД                                                                           

На петнадесети януари                                                                                   2015 година             

В публичното заседание в следния състав:

                                                                                              ПРЕДСЕДАТЕЛ: Константин Косев

                                          

Секретар Г.М.

прокурор .......................

като разгледа докладваното от съдията

АНДело                                                       № 689                                        по описа за 2014 година

 

 

            Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

            Постъпила е жалба от Л.Т.Ц. *** против Наказателно постановление № НП – ЗОП – 326/28.01.2014 г. на  Председателя на Сметната палата на РБългария, с което за нарушение на чл. 45а, ал.1, т.4  от ЗОП /ред. ДВ, бр.93/2011г./, на осн. чл.129а, ал.1  от ЗОП му е наложено административно наказание "глоба" в размер на 1000 лв. В жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност на наказателното постановление и се моли да бъде отменено.

           В съдебното заседание повереникът на жалбоподателя поддържа жалбата.

            Наказващият орган – Сметна палата на РБългария, чрез представителя си, изразява становище за неоснователност на жалбата.

            Разградският районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

           С обжалваното Наказателно постановление № НП – ЗОП – 326/28.01.2014 г. на  Председателя на сметната палата на РБългария за нарушение на чл. 45а, ал.1, т.4  от ЗОП /ред. ДВ, бр.93/2011г./, на осн. чл.129а, ал.1  от ЗОП на жалбоподателя  е наложено административно наказание "глоба" в размер на 1000 лв. Същото наказателно постановление е издадено въз основа на Акт за установяване на административно нарушение с бл. № ЗОП – 14-062-03/22.01.2014 г., съставен на жалбоподателя от старши одитор към наказващия орган. В акта и НП се сочи от фактическа страна, че на 11.10.2012г., в гр. Разград, в качеството си на упълномощено лице по чл.8, ал.2 от Закона за обществените поръчки, съгласно Заповед №300/05.04.2012г. на кмета на Община Разград, не е изпратил за публикуване в “Официален вестник” на Европейския съюз информация за промяна на обявление за поръчка, при наличие на правно основание за това. С решение № ЗОП-29/27.08.2012г. на жалбоподателя, като заместник – кмет на Община Разград била открита процедура за възлагане на обществена поръчка по реда на ЗОП с предмет “Извършване на обществен превоз на пътници по утвърдени маршрутни разписания от автобусни линии от републиканската, областната и общинската транспортна схема по 11 /единадесет/ особени позиции”. С раздел VI от решението било одобрено обявлението за осъществената поръчка. В раздел II.2.1. от обявлението е посочена прогнозната стойност на поръчката от  1781350, 40 лв без ДДС. С решение № ЗОП-39/11.10.2012г.  на жалбоподателя, като заместник – кмет на Община Разград  на основание чл.27а, ал.9, т.2 от ЗОП, поради обжалване на решението за откриване на процедурата е осъществена промяна на обявлението за обществена поръчка. Срока за подаване на оферти е удължен от 12.10.2012г. /17.00 часа/ на 12.11.2012г. /17.00 часа/. Решението за промяна на обявлението за обществената поръчка е изпратено с изх. №12-00-239/11.10.2012г. до Агенцията по обществени поръчки за вписване в Регистъра на обществените поръчки, от която било получено потвърждение за вписване  на електронно подписания документ в регистъра. Информация за промяна на обявлението  не била изпратена за публикуване в “Официален вестник” на Европейския съюз, въпреки, че стойността на обществената поръчка била над стойностния праг по чл.45а, ал.2, т.2, б. “б” от ЗОП /ред. ДВ бр. 33 /2012г./.

      Приложено е копие  от  Заповед №300/05.04.2012г. на кмета на Община Разград, с която на основание чл.44, ал.2, във вр. с ал.1, т.8  и чл.39, ал.2 от ЗМСМА, кметът на общината е възложил на Л.  Ц. *** по финансови дейности, местни данъци такси, инвестиционни дейности, програми и околна среда, да го замества при отсъствието му от общината за мандат 2011-2015г., като упражнява и всички функции на кмет на Община Разград. С оглед изискана от съда информация от Община Разград с писмо са уведомили съда, че в периода от 08.10.2012г. до 12.10.2012г. кметът на Община Разград е бил в отпуск. Приложено е и копие от писмо, с което Общинският съвет е уведомен, че в този период кметът е в отпуск. При това съдът намира, че действително Кметът на общината е бил в отпуск в процесния период /11.10.2012г./, поради което и е заместван от жалбоподателя.

Разпитана е като свидетелка актосъставителката А. М., която потвърждава отразените в акта обстоятелства.

Въз основа на така установеното от фактическа страна, съдът намира за установено от правна страна, следното:

      Жалбата е допустима, като подадена от лице имащо право на жалба против акт подлежащ на съдебен контрол по реда на ЗАНН и в сроковете предвидени в закона.

      Разгледана по същество се явява основателна, по следните съображения:

     Съгласно чл. 7, т. 1 от ЗОП, възложители на обществени поръчки са органите на държавна власт, Президентът на Република България, омбудсманът на Република България, Българската народна банка, главният прокурор и административните ръководители на прокуратурите в страната, както и други държавни институции, създадени с нормативен акт. Според нормата на чл. 139, ал. 1 от Конституцията на РБългария, орган на изпълнителната власт в общината е кметът, в който смисъл е от разпоредбата на чл.19, ал.3, т. 2 от ЗАдминистрацията. Кметовете на общини са органи на изпълнителната власт,  разходващи бюджетни средства и в качеството си на еднолични органи на изпълнителната власт се явяват възложители по смисъла чл 7, т.1 от ЗОП. В случая жалбоподателят е санкциониран на основание чл.129а, ал.1  от ЗОП, а тази норма  предвижда в отделни хипотези административни наказания за тези  нарушения, осъществени от  възложителите и от лицата по чл. 8, ал.2, и ал.3 от ЗОП – т.е. от упълномощени от възложителя лица. С обжалваното  НП, жалбоподателят е санкциониран именно в качеството му на упълномощено лице по смисала на чл. 8, ал.2 от ЗОАП, според която разпоредба възложителите или упълномощени от тях длъжностни лица организират и провеждат процедурите за възлагане на обществени поръчки и сключват договорите за тях. Законът очевидно прави разлика между  възложителите и упълномощените лица по чл. 8 ал.2 от Закона, като ги разглежда като различни субекти на административнонаказателната отговорност. Санкционираното лице обаче не притежава качеството на упълномощено лице, по смисъла на чл.8 ал.2 от ЗОП. Упълномощаването по смисъла на закона, предполага предоставяне на представителна власт досежно осъществяване на конкретни правомощия, касаещи действия по възлагане на обществена поръчка. В случая жалбоподателят е организирал и провел процедурата за възлагане на процесната поръчка, действайки, не като упълномощено лице, а като възложител по смисъла на чл. 7 от ЗОП. Приложено е копие от заповедта  на Кмета на Община Разград, с която последният е възложил на заместник – кмет /жалбоподателя в настоящото производство/, да го замества при отсъствието му от общината за мандат 2011 – 2015 г., като упражнява всички функции на кмет на Община Разград. Следователно, за посочения период и при невъзможност на отсъстващия от длъжността титуляр, заместник – кметът е изпълнявал правомощията на замествания в пълен обем, действайки всъщност не като пълномощник, а в качеството на самия орган. Това е хипотеза на заместване, която  е различна от упълномощаването по смисъла на чл.8, ал.2 от ЗОП.  При това съдът намира, че жалбоподателят е санкциониран в качество, каквото не е притежавал– такова на лице по чл. 8 ал.2 от ЗОП.  Тези лица и възложителите по чл. 7, т.1 от ЗОП са различни субекти на нарушение и допуснатото разминаване в качеството в което лицето е санкционирано и действителното му качество, се явява и самостоятелно основание за отмяна на атакуваното НП, като незаконосъобразно.

                   Воден от изложеното до тук и на осн. чл. 63 ал.1 от ЗАНН, съдът

                                              Р     Е     Ш     И :

             ОТМЕНЯ Наказателно постановление № НП – ЗОП – 326/28.01.2014 г. на  Председателя на сметната палата на РБългария, с което за нарушение на чл. 45а, ал.1, т.4  от ЗОП /ред. ДВ, бр.93/2011г./, на осн. чл.129а, ал.1  от ЗОП на Л.Т.Ц. му е наложено административно наказание "глоба" в размер на 1000  лв.

             Решението подлежи на обжалване в 14- дневен срок от осъобщаването му на страните пред Административен съд Разград.

                                                                                                       РАЙОНЕН СЪДИЯ: