Р     Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

                   293                                         06. 08.2015 година                                 град Разград

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

РАЗГРАДСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД 

На втори юли                                                      две хиляди  и петнадесета година

В публичното заседание в следния състав        

                                                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: Константин Косев

Секретар: Г.А.

прокурор ......................,

като разгледа докладваното от съдията 

НАХДело                                         195                                           по описа за  2015 г.

 

            За да се произнесе, съдът съобрази следното:

             Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

              Постъпила е жалба от Г.Н.К. *** против Наказателно постановление № 27-185-4/18.03.2015г. на Изпълнителен директор на Изпълнителна агенция “Медицински одит” гр.София, с което за нарушение на Наредба №10 на Министерството на здравеопазването за утварждяване на медицински стандарт  “Анестизия и интензивно лечение” в частта : Раздел II. Анестизия, Б. “Основни дейности по анестизия” и на основание чл.116, ал.1 от Закона за лечебните заведения му е наложено административно наказание глоба в размер на 1000лв. В жалбата се сочи, че наказателното постановление е незаконосъобразно и се моли за отмяната му.

               В съдебното заседание повереникът на жалбоподателя поддържа жалбата.          

                Представителят на наказващия орган излага доводи за неоснователност на жалбата..

                Разградският районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

                Като подадена против акт подлежащ на съдебен контрол, жалбата е допустима.  Разгледана по същество същата е основателна.

                                       С обжалваното Наказателно постановление № 27-185-4/18.03.2015г. на Изпълнителен  директор на Изпълнителна агенция “Медицински одит” гр.София за нарушение на Наредба №10 на Министерството на здравеопазването за утварждяване на медицински стандарт “Анестизия и интензивно лечение” в частта : Раздел II. Анестизия, Б. “Основни дейности по анестизия” и на основание чл.116, ал.1 от Закона за лечебните заведения на жалбоподателя Г.Н.К. *** му е наложено административно наказание глоба в размер на 1000лв. наказателното постановление е издадено въз основа на Акт за установяване на административно нарушение № А27-185-4/10.11.2014г., съставен на жалбоподателя от държавен инспектор към накщазващия орган.  В акта и НП се сочи, че в периода от 18.08.2014г. до 22.08.2014г.   в МБАЛ “Св. Иван Рилски” АД гр. Разград била извършена проверка. Извършена е проверка на История на заболяването на пациента Е.А. Ч. Спрямо същия била извършена оперативна интервенция на 19.03.2014г. Състоянието му наложило да се извършат последващи оперативни интервенции. Жалбоподателят д-р. К. участвал като анестезиолог в оперативните екипи, при извършени оперативни ревизии /интервенции/ спрямо пациента на 31.03.2014г.  и 03.04.2014г. При проверката е установено, че за всяка от двете  оперативни интервенции, в които жалбоподателят участвал като анестезиолог, липсвал пълен писмен доклад /лист за предоперативна анестезиологична консултация и преценка/. Въз основа на това е прието, че д-р К., като анестезиолог и член на оперативния екип, не е изготвил и попълнил “Лист за предоперативна анестезиологична консултация и преценка”  в две операции. Прието е, че тези два случая представляват едно нарушение, понеже се касаело за системна практика на жалбоподателя спрямо пациента. 

Пред РРС са  разпитани като свидетели актосъставителят Д. А., който в показанията си потвърждава изложените в акта и НП обстоятелства. В проверяваното лечебно заведение им представили копие от документацията по Историята на заболяването на лицето Е. Ч., а оригиналите били иззети по водено досъдебно производство. Проверяващите се запознали и с оригиналите, приложени по досъдебното производство и констатирали, че за двете процесни оперативни ревизии, в които жалбоподателят участвал липсват съставени листи за предоперативна анестезиологична консултация и преценка. Жалбоподателят твърди, че е съставил такива листи, но не знае защо същите не са комплектовани към Историята на заболяването на пациента. Преписи от медицинската документация са приложени по делото и действително за двете процесни оперативни интервенции липсват съставени листи за предоперативна анестезиологична консултация и преценка.

 Въз основа на така установеното от фактическа страна, съдът намира за установено от правна страна следното: При ангажиране на административнонаказателната отговорност на жалбоподателя са допуснати съществени нарушения на материалния закон. Фактически в текста на НП се визират две отделни нарушения. Тези нарушения засягат две отделни оперативни намеси спрямо един пациент. Твърдяните пропуски на жалбоподателя по всяка от тези  отделни оперативни интервенции се явяват отделни нарушения. Задължението за изготвяне на Лист за предоперативна анестезиологична консултация и преценка е   задължение свързано с конкретната интервенция. Не може да се поставя въпрос за някаква форма на продължено нарушение в случай като разглеждания.  Налице е не непрекъснато осъществяване на състава, а повтарящо се /ново/   осъществяване на състава с ново деяние и съответно ново нарушение. Очевидно е невъзможно тези отделни нарушения, осъществявани на различни дати, да бъдат подведени под конструкцията на едно общо нарушение.  Ако ставаше дума за престъпления, то несъмнено би бил налице типичен случай в който да се приложи института на продължаваното престъпление /чл.26 от НК/. Административнонаказателното право обаче не познава някакъв аналогичен институт на продължавано нарушение. Нормата в случая е специална – чл.18 от ЗАНН и същата разпоредба повелява налагане на отделни наказания за всяко нарушение. В случая е изключена възможността за прилагане на  общо наказание или за приложение на чл.26 от НК– Тълкувателно решение №77 от 29.11.1984г. по н.д. №68/84ч., ОСНК на ВС– т. 8. В  наказателното постановление са описани две отделни нарушения и при това е следвало наказващия орган да наложи отделни наказания. Това обаче не е направено, а е наложено едно наказание, очевидно едно общо наказание, видно от мотивите, което обаче е недопустимо по силата на чл.18 от ЗАНН. При наличието на две описани нарушения и едно наложено наказание може да се поставя и въпроса  към кое от двете нарушения следва да се отнесе  наложеното наказание. Всичко изложено сочи на незаконосъобразност на НП, поради невъзможност да се изясни кое от нарушенията е наказано, а това налага отмяната му.

                  Воден от изложеното Съдът

                                                    

                                                               Р     Е     Ш     И :

           ОТМЕНЯВА Наказателно постановление № 27-185-4/18.03.2015г. на Изпълнителен  директор на Изпълнителна агенция “Медицински одит” гр.София, с което за нарушение на  Наредба №10 на Министерството на здравеопазването за утварждяване на медицински стандарт “Анестизия и интензивно лечение” в частта : Раздел II. Анестизия, Б. “Основни дейности по анестизия” и на основание чл.116, ал.1 от Закона за лечебните заведения на Г.Н.К. ***  е наложено административно наказание глоба в размер на 1000лв.

            Решението подлежи на касационно обжалване пред Разградски Административен съд в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

                                                                       

                                                                                 РАЙОНЕН СЪДИЯ: