Р     Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

                   294                                                   10.08.2015 година                                 град Разград

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

РАЗГРАДСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД 

на втори юли                                                                    две хиляди и петнадесета година

В публичното заседание в следния състав        

                                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПАВЛЕТА ДОБРЕВА

секретар Ж.Р.

прокурор ......................,

като разгледа докладваното от съдията 

АНДело                                                 № 197                                          по описа за  2015 г.

 

            За да се произнесе, съдът съобрази следното:

            Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

            Постъпила е жалба от Л.Н. А. – Р. А. против наказателно постановление № НП 27-185-5/18.03.2015 г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция “Медицински одит”, с което за нарушение на раздел ІІ, Б, т.1.6.4, б. “а”, “б”, “в” и “г” от Наредба № 10/04.03.2010 г. за утвърждаване на медицински стандарт “Анестезия и интензивно лечение”, вр. с чл.6 ал.1 от Закон за лечебните заведения, на основание чл. 116 ал.1 от ЗЛЗ й е наложено административно наказание “глоба” в размер на 1 000 лв.

        Жалбоподателката моли, като незаконосъобразно наказателното постановление да бъде отменено, оспорвайки по същество осъществяването на санкционираното с НП нарушение.

           Въззиваемата страна ИА “АА”, чрез процесуалния си представител изразява становище, че жалбата е неоснователна.

            Разградският районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

           Със заповед № РД – 185/15.08.2014 г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция “Медицински одит”, по повод писмо от ОД на МВР Разград с вх. № МО 05-260/23.07.2014 г., в периода о т 18.08.2014 г. до 22.08.2014 г. в МБОЛ “Св. Ив. Рилски” гр. Разград, било извършена проверка от контролните органи по ЗЛЗ. В хода на проверката, въз основа на материалите по ИЗ № 3918/480 на пациента Е. А. Ч., било установено, че на последния на 19.03.2014 г., е проведена предоперативна и преданестезиологична подготовка при спазване изискванията на Наредба № 10/04.03.2010 г. за утвърждаване на медицински стандарт “Анестезия и интензивно лечение”, за осъществена под обща анестезия дигитална ревизия на коремна кухина, при която били отстранени гнойно-некротични тъкани. Впоследствие, според съдържанието на оперативни протоколи № № 361/28.03.2014 г. и 458/22.04.2014 г., Ч. бил подложен на последващи оперативни интервенции/ревизии/.  В двете ревизии, в качеството си на анестезиолог, участвала жалбоподателката. За тези интервенции обаче, в медицинската документация липсвал писмен доклад /Лист за предоперативна анестезиологична констултация и преценка/, изготвен от д-р Л. А.. Ето защо, проверяващите приели, че като не е изготвила и попълнила “Лист за предоперативна анестезиологична констултация и преценка” в двете реоперации, съгласно посочените по – горе оперативни протоколи от 28.03.2014 г. и от 22.04.2014 г., жалбоподателката е осъществила едно административно нарушение, тъй като се касаело за “системна практика”. За така установеното, актосъставителят – св. А., съставил АУАН с № А 27-185-5/21.11.10.2014 г., в който описал посочените по – горе обстоятелства и квалифицирал същите, като нарушение на Наредба № 10/04.03.2010 г. за утвърждаване на медицински стандарт “Анестезия и интензивно лечение”, в частта – Раздел ІІ.”Анестезия”, Б. Основни дейности по анестезия, т.1.6.4 Оформяне на писмен доклад  в медицинската документация на пациента, съдържащ: а/данни за здравното състоание на пациента анамнеза, физикален преглед, лабораторни и физикални изследвания, болестни състояния и тяхното лечение, ограничени жизнени функции по органи и системи, придружаваща медикация, алергични състояния; б/ инструкции за прием на храна и техчонсти; в/ лечебни мероприятия по подготовка за анестезия, включително и премедикация, назначени на пациента; г/заключение за индикациите и контраиндикациите за предстоящата анестезия; във вр. с чл.6 ал.1 от Закон за лечебните заведения. Актът бил прдявен и подписан от жалбоподателката с отбелязване в графа “възраженя”, бе лист за преданестезиологична консултация е изготвян при всяка оперативна интервенция и липсата на такъв, предполага изгубването му от трето лице.    Въз основа на акта, на 18.03.2015 г. административнонаказващият орган издал атакуваното  НП 27-185-5/18.03.2015 г., в което дал описание на деянието идентично с описанието дадено му с АУАН,  посочил за виновно нарушени раздел ІІ, Б, т.1.6.4, б. “а”, “б”, “в” и “г” от Наредба № 10/04.03.2010 г. за утвърждаване на медицински стандарт “Анестезия и интензивно лечение”, вр. с чл.6 ал.1 от Закон за лечебните заведения, и ангажирал административнонаказателната отговорност на жалбоподателката, с налагане на административно наказание “глоба” в размер на 1000 лв. на основание чл. 116 ал.1 от ЗЛЗ.

        По делото е разпитан като свидетел актосъставителя А., който установява с показанията си идентична на отразената в акта и наказателното постановление фактическа обстановка, като изяснява, че нарушението е установено въз основа на предоставените му от лечебното заведение копия от документите находящи се в медицинската документация, оригиналите на които към момента на проверката са се намирали в ОДМВР Разград.  

          Въз основа на така установеното от фактическа страна, съдът намира за установено от правна страна, следното:

         Като подадена в срок, от надлежна страна, против акт подлежащ на  съдебен контрол жалбата е допустима.

         Разгледана по същество, същата е основателна по следните съображения:

         Атакуваното НП е незаконосъобразно от формална страна.

          Жалбоподателката е санкционирана за едно административно нарушение, с налагане на едно административно наказание за осъществени две отделни деяния осъществяващи съставите на посочените за виновно нарушени разпоредби на ЗЛЗ и подзаконовите нормативни актове по прилагането му. Видно от съдържанието на атакуваното НП, касае се до осъществени от същата двукратно, на две различни дати нарушения на изискванията на Наредба № 10/04.03.2010 г. за утвърждаване на медицински стандарт “Анестезия и интензивно лечение”, вр. с чл.6 ал.1 от Закон за лечебните заведения. Посочено е че при проведени две реоперации – на 28.03.2014 г. и на 22.04.2014 г., Л. Р. А., не е изготвила и попълнила “Лист за предоперативна анестезиологична констултация и преценка”. Така конкретно описаните факти, налагат извода, че се касае до две отделни административни нарушения, отговорността на субекта на които е недопустимо да бъде ангажирана с налагане на едно единствено административно наказание. Макар административнонаказващият орган да е посочил, че се касае за “системна практика”, за да обоснове еднократното санкциониране на жалбоподателката, то подобни аргументи са необосновани и не могат да бъдат споделени. Системността е юридическа категория и в случаите, когато тя е релевантна за квалификацията на поведението на субекта на правната норма, това изрично е посочено в съдържанието на приложимия нормативен акт. В случая, нито в ЗЛЗ, нито в Наредба № 10/04.03.2010 г. за утвърждаване на медицински стандарт “Анестезия и интензивно лечение”, законодателят не е въвел подобна категория относима към обективната съставомерност на санкционираните с НП нарушения. При това в административнонаказателното право, за разлика от наказателното право, института на продължаваното нарушение е непознат, поради което и всички деяния осъществяващи призаците от обективна и субективна страна на административно нарушение, подлежат на отделно санкциониране с налагане на административно наказание за всяко от тях. Обратното/както е в случая/, води до невъзможност за преценка по същество на заканосъобразността на наказателното постановление, с което се ангажира админстративнонаказателната отговорност  за поведение нарушаващо изискванията на конкретна правна норма. Същевременно, посоченото обстоятелство ограничава и правото на защита на субекта на административно нарушение, водейки до такъв порок на постановлението, представляващ самостоятелно основание за отмяната му.

 

       Ето защо и по изложените съображения атакуваното НП следва да бъде отменено изцяло, като незаконосъобразно от формална страна.

      Водим от горното, на осн. чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

                                         

                                                                               Р     Е     Ш     И :

         ОТМЕНЯ наказателно постановление № НП 27-185-5/18.03.2015 г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция “Медицински одит”, с което за нарушение на раздел ІІ, Б, т.1.6.4, б. “а”, “б”, “в” и “г” от Наредба № 10/04.03.2010 г. за утвърждаване на медицински стандарт “Анестезия и интензивно лечение”, вр. с чл.6 ал.1 от Закон за лечебните заведения, на основание чл. 116 ал.1 от ЗЛЗ на Л.Н. А. – Р. А. е наложено административно наказание “глоба” в размер на 1 000 лв.

 

     Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Разград в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                                    РАЙОНЕН СЪДИЯ: