№ 294 10.08.2015
година
град Разград
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
РАЗГРАДСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД
на
втори юли
две хиляди и петнадесета година
В
публичното заседание в следния състав
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПАВЛЕТА ДОБРЕВА
секретар
Ж.Р.
прокурор
......................,
като
разгледа докладваното от съдията
АНДело № 197 по описа за 2015 г.
За
да се произнесе, съдът съобрази следното:
Производството е по реда на чл.59 и
сл. от ЗАНН.
Постъпила е жалба от Л.Н. А. – Р. А.
против наказателно постановление № НП 27-185-5/18.03.2015 г. на Изпълнителния
директор на Изпълнителна агенция “Медицински одит”, с което за нарушение на
раздел ІІ, Б, т.1.6.4, б. “а”, “б”, “в” и “г” от Наредба № 10/04.03.2010 г. за
утвърждаване на медицински стандарт “Анестезия и интензивно лечение”, вр. с
чл.6 ал.1 от Закон за лечебните заведения, на основание чл. 116 ал.1 от ЗЛЗ й е
наложено административно наказание “глоба” в размер на 1 000 лв.
Жалбоподателката моли, като
незаконосъобразно наказателното постановление да бъде отменено, оспорвайки по
същество осъществяването на санкционираното с НП нарушение.
Въззиваемата страна ИА “АА”, чрез
процесуалния си представител изразява становище, че жалбата е неоснователна.
Разградският районен съд, след като
прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа
страна следното:
Със
заповед № РД – 185/15.08.2014 г. на Изпълнителния директор на
Изпълнителна агенция “Медицински одит”, по повод писмо от ОД на МВР Разград с
вх. № МО 05-260/23.07.2014 г., в периода о т 18.08.2014 г. до 22.08.2014 г. в
МБОЛ “Св. Ив. Рилски” гр. Разград, било извършена проверка от контролните
органи по ЗЛЗ. В хода на проверката, въз основа на материалите по ИЗ № 3918/480
на пациента Е. А. Ч., било установено, че на последния на 19.03.2014 г., е
проведена предоперативна и преданестезиологична подготовка при спазване
изискванията на Наредба № 10/04.03.2010 г. за утвърждаване на медицински
стандарт “Анестезия и интензивно лечение”, за осъществена под обща анестезия
дигитална ревизия на коремна кухина, при която били отстранени
гнойно-некротични тъкани. Впоследствие, според съдържанието на оперативни
протоколи № № 361/28.03.2014 г. и 458/22.04.2014 г., Ч. бил подложен на
последващи оперативни интервенции/ревизии/.
В двете ревизии, в качеството си на анестезиолог, участвала
жалбоподателката. За тези интервенции обаче, в медицинската документация
липсвал писмен доклад /Лист за предоперативна анестезиологична констултация и
преценка/, изготвен от д-р Л. А.. Ето защо, проверяващите приели, че като не е
изготвила и попълнила “Лист за предоперативна анестезиологична констултация и
преценка” в двете реоперации, съгласно посочените по – горе оперативни
протоколи от 28.03.2014 г. и от 22.04.2014 г., жалбоподателката е осъществила
едно административно нарушение, тъй като се касаело за “системна практика”. За
така установеното, актосъставителят – св. А., съставил АУАН с № А
27-185-5/21.11.10.2014 г., в който описал посочените по – горе обстоятелства и
квалифицирал същите, като нарушение на Наредба № 10/04.03.2010 г. за
утвърждаване на медицински стандарт “Анестезия и интензивно лечение”, в частта
– Раздел ІІ.”Анестезия”, Б. Основни дейности по анестезия, т.1.6.4 Оформяне на
писмен доклад в медицинската
документация на пациента, съдържащ: а/данни за здравното състоание на пациента
анамнеза, физикален преглед, лабораторни и физикални изследвания, болестни
състояния и тяхното лечение, ограничени жизнени функции по органи и системи,
придружаваща медикация, алергични състояния; б/ инструкции за прием на храна и
техчонсти; в/ лечебни мероприятия по подготовка за анестезия, включително и
премедикация, назначени на пациента; г/заключение за индикациите и
контраиндикациите за предстоящата анестезия; във вр. с чл.6 ал.1 от Закон за
лечебните заведения. Актът бил прдявен и подписан от жалбоподателката с
отбелязване в графа “възраженя”, бе лист за преданестезиологична консултация е
изготвян при всяка оперативна интервенция и липсата на такъв, предполага
изгубването му от трето лице. Въз основа на акта, на 18.03.2015 г. административнонаказващият
орган издал атакуваното НП
27-185-5/18.03.2015 г., в което дал описание на деянието идентично с описанието
дадено му с АУАН, посочил за виновно
нарушени раздел ІІ, Б, т.1.6.4, б. “а”, “б”, “в” и “г” от Наредба № 10/04.03.2010
г. за утвърждаване на медицински стандарт “Анестезия и интензивно лечение”, вр.
с чл.6 ал.1 от Закон за лечебните заведения, и ангажирал
административнонаказателната отговорност на жалбоподателката, с налагане на
административно наказание “глоба” в размер на 1000 лв. на основание чл. 116
ал.1 от ЗЛЗ.
По
делото е разпитан като свидетел актосъставителя А., който установява с
показанията си идентична на отразената в акта и наказателното постановление
фактическа обстановка, като изяснява, че нарушението е установено въз основа на
предоставените му от лечебното заведение копия от документите находящи се в медицинската
документация, оригиналите на които към момента на проверката са се намирали в
ОДМВР Разград.
Въз основа на така установеното от
фактическа страна, съдът намира за установено от правна страна, следното:
Като подадена в срок, от надлежна
страна, против акт подлежащ на съдебен
контрол жалбата е допустима.
Разгледана по същество, същата е основателна
по следните съображения:
Атакуваното НП е незаконосъобразно от
формална страна.
Жалбоподателката е санкционирана за
едно административно нарушение, с налагане на едно административно наказание за
осъществени две отделни деяния осъществяващи съставите на посочените за виновно
нарушени разпоредби на ЗЛЗ и подзаконовите нормативни актове по прилагането му.
Видно от съдържанието на атакуваното НП, касае се до осъществени от същата
двукратно, на две различни дати нарушения на изискванията на Наредба №
10/04.03.2010 г. за утвърждаване на медицински стандарт “Анестезия и интензивно
лечение”, вр. с чл.6 ал.1 от Закон за лечебните заведения. Посочено е че при
проведени две реоперации – на 28.03.2014 г. и на 22.04.2014 г., Л. Р. А., не е
изготвила и попълнила “Лист за предоперативна анестезиологична констултация и
преценка”. Така конкретно описаните факти, налагат извода, че се касае до две
отделни административни нарушения, отговорността на субекта на които е
недопустимо да бъде ангажирана с налагане на едно единствено административно
наказание. Макар административнонаказващият орган да е посочил, че се касае за
“системна практика”, за да обоснове еднократното санкциониране на
жалбоподателката, то подобни аргументи са необосновани и не могат да бъдат
споделени. Системността е юридическа категория и в случаите, когато тя е
релевантна за квалификацията на поведението на субекта на правната норма, това
изрично е посочено в съдържанието на приложимия нормативен акт. В случая, нито
в ЗЛЗ, нито в Наредба № 10/04.03.2010 г. за утвърждаване на медицински стандарт
“Анестезия и интензивно лечение”, законодателят не е въвел подобна категория
относима към обективната съставомерност на санкционираните с НП нарушения. При
това в административнонаказателното право, за разлика от наказателното право,
института на продължаваното нарушение е непознат, поради което и всички деяния
осъществяващи призаците от обективна и субективна страна на административно
нарушение, подлежат на отделно санкциониране с налагане на административно
наказание за всяко от тях. Обратното/както е в случая/, води до невъзможност за
преценка по същество на заканосъобразността на наказателното постановление, с
което се ангажира админстративнонаказателната отговорност за поведение нарушаващо изискванията на
конкретна правна норма. Същевременно, посоченото обстоятелство
ограничава и правото на защита на субекта на административно нарушение, водейки
до такъв порок на постановлението, представляващ самостоятелно основание за
отмяната му.
Ето защо и по изложените съображения
атакуваното НП следва да бъде отменено изцяло, като незаконосъобразно от
формална страна.
Водим
от горното, на осн. чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ наказателно
постановление № НП 27-185-5/18.03.2015 г. на Изпълнителния директор на
Изпълнителна агенция “Медицински одит”, с което за нарушение на раздел ІІ, Б,
т.1.6.4, б. “а”, “б”, “в” и “г” от Наредба № 10/04.03.2010 г. за утвърждаване
на медицински стандарт “Анестезия и интензивно лечение”, вр. с чл.6 ал.1 от
Закон за лечебните заведения, на основание чл. 116 ал.1 от ЗЛЗ на Л.Н. А. – Р. А.
е наложено административно наказание “глоба” в размер на 1 000 лв.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Разград в 14 - дневен
срок от съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: