Р     Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

      295                                                   18.08.2015 година                                 град Разград

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

РАЗГРАДСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД 

на втори юли                                                                           две хиляди и петнадесета година

В публичното заседание в следния състав        

                                                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПАВЛЕТА ДОБРЕВА

секретар Живка Ранкова

прокурор ......................,

като разгледа докладваното от съдията 

АНДело                                                 № 207                                          по описа за  2015 г.

 

            За да се произнесе, съдът съобрази следното:

            Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

            Постъпила е жалба от М.П.И. против наказателно постановление № НП *** г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция “Медицински одит”, с което за нарушение на раздел ІІ, Б, т.1.6.4, б. “а”, “б”, “в” и “г” от Наредба № 10/04.03.2010 г. за утвърждаване на медицински стандарт “Анестезия и интензивно лечение”, вр. с чл.6 ал.1 от Закон за лечебните заведения, на основание чл. 116 ал.1 от ЗЛЗ й е наложено административно наказание “глоба” в размер на 1 000 лв.

        Жалбоподателката моли, като незаконосъобразно наказателното постановление да бъде отменено, оспорвайки по същество осъществяването на санкционираното с НП нарушение.

           Въззиваемата страна ИА “АА”, чрез процесуалния си представител изразява становище, че жалбата е неоснователна.

            Разградският районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

           Със заповед № РД – 185/15.08.2014 г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция “Медицински одит”, по повод писмо от ОД на МВР Разград с вх. № МО 05-260/23.07.2014 г., в периода от 18.08.2014 г. до 22.08.2014 г. в МБАЛ “Св. Ив. Рилски” гр. Разград, била извършена проверка от контролните органи по ЗЛЗ. В хода на проверката, въз основа на материалите по ИЗ № 3918/480 на пациента Е. А. Ч., било установено, че на последния на 19.03.2014 г., е проведена предоперативна и преданестезиологична подготовка от жалбоподателката при спазване изискванията на Наредба № 10/04.03.2010 г. за утвърждаване на медицински стандарт “Анестезия и интензивно лечение”, за осъществена под обща анестезия дигитална ревизия на коремна кухина, при която били отстранени гнойно-некротични тъкани. Впоследствие, Ч. бил подложен на няколко последващи оперативни интервенции/ревизии/, в една от които според съдържанието на оперативени протокол № 448/17.04.2014 г., в качеството си на анестезиолог, отново участвала жалбоподателката. За тази интервенция обаче, в медицинската документация липсвал писмен доклад /Лист за предоперативна анестезиологична констултация и преценка/, изготвен от д-р М. П.. Ето защо, проверяващите приели, че като не е изготвила и попълнила “Лист за предоперативна анестезиологична констултация и преценка” в реоперацията, съгласно посочения по – горе оперативен протокол от 17.04.2014 г., жалбоподателката е осъществила нарушение на ЗЛЗ и подзаконовите нормативни актове по прилагането му. За така установеното, актосъставителят – св. А., съставил АУАН с № А 27-185-1/21.11.10.2014 г., в който описал посочените по – горе обстоятелства и квалифицирал същите, като нарушение на Наредба № 10/04.03.2010 г. за утвърждаване на медицински стандарт “Анестезия и интензивно лечение”, в частта – Раздел ІІ.”Анестезия”, Б. Основни дейности по анестезия, т.1.6.4 Оформяне на писмен доклад  в медицинската документация на пациента, съдържащ: а/данни за здравното състояние на пациента, анамнеза, физикален преглед, лабораторни и физикални изследвания, болестни състояния и тяхното лечение, ограничени жизнени функции по органи и системи, придружаваща медикация, алергични състояния; б/ инструкции за прием на храна и течности; в/ лечебни мероприятия по подготовка за анестезия, включително и премедикация, назначени на пациента; г/заключение за индикациите и контраиндикациите за предстоящата анестезия; във вр. с чл.6 ал.1 от Закон за лечебните заведения. Актът бил предявен и подписан от жалбоподателката с отбелязване в графа “възражения”, че не е провеждала анестезия без преданестетичен протокол. Въз основа на акта, на 18.03.2015 г. административнонаказващият орган издал атакуваното  НП *** г., в което дал описание на деянието идентично с описанието дадено му с АУАН,  посочил за виновно нарушени раздел ІІ, Б, т.1.6.4, б. “а”, “б”, “в” и “г” от Наредба № 10/04.03.2010 г. за утвърждаване на медицински стандарт “Анестезия и интензивно лечение”, вр. с чл.6 ал.1 от Закон за лечебните заведения, и ангажирал административнонаказателната отговорност на жалбоподателката, с налагане на административно наказание “глоба” в размер на 1000 лв. на основание чл. 116 ал.1 от ЗЛЗ.

        По делото е разпитан като свидетел актосъставителя А., който установява с показанията си идентична на отразената в акта и наказателното постановление фактическа обстановка, като изяснява, че нарушението е установено въз основа на предоставените му от лечебното заведение копия от документите находящи се в медицинската документация, оригиналите на които към момента на проверката са се намирали в ОДМВР Разград.  

          Въз основа на така установеното от фактическа страна, съдът намира за установено от правна страна, следното:

         Като подадена в срок, от надлежна страна, против акт подлежащ на  съдебен контрол жалбата е допустима.

         Разгледана по същество, същата е основателна по следните съображения:

          В атакуваното НП за виновно нарушена е посочена разпоредбата на чл. 6 ал.1 от ЗЛЗ във връзка със съответните текстове от Нардба № 10/04.03.2010 г. за утвърждаване на медицински стандарт “Анестезия и интензивно лечение”. Член 6 от ЗаконаЛечебните заведения осъществяват дейността си при спазване на медицинските стандарти за качество на оказваната медицинска помощ и осигуряване защита на правата на пациента. Медицинските стандарти се утвърждават с наредби на министъра на здравеопазването., сочи че лечебните заведения осъществяват дейността си при спазване на медицинските стандарти за качеството на оказваната медицинска помощ и осигуряване защита на правата на пациента, които стандарти се утвърждават с наредби на министъра на здравеопазването. Субект на посочената правна норма е съответното лечебно заведение, в случая такова по чл. 19 ал.1 от ЗЛЗ / за болнична помощ/, което съгласно чл. 19 ал.2 т.1 от ЗЛЗ извършва дейността си в съответствие с утвърдените по реда на чл. 6, ал. 1 от медицински стандарти и правилата за добра медицинска практика. Отговорността за неизпълнение на изискванията на чл. 6 ал.1 от ЗЛЗ е предвидена в изричната разпоредба на чл. 116а от ЗЛЗ, съгласно която:»Лечебно заведение, което извършва дейност по болнична медицинска помощ в нарушение на утвърдените медицински стандарти, се наказва с имуществена санкция от 500 до 2000 лв.». В настоящия случай административнонаказателната отговорност на жалбоподателката е ангажирана на основание общата разпоредба на чл.116 от ЗЛЗ, предвиждащ вида и размера на следващото се административно наказание за извършване на дейност по болнична медицинска помощ в нарушение на ЗЛЗ или на нормативните актове по прилагането му. Сравнителният анализ на посочените санкционни норми, налага извода че субект на нарушението на чл. 6 от Закона е единствено съответното болнично заведение. При нарушение на посочения текст се следва ангажиране отговорността именно на последното по реда на специалната разпоредба на чл.116а от ЗЛЗ, като в тези хипотези приложението на общата разпоредба на чл. 116 е изключено. Посоченото представлява такъв порок на атакуваното НП, който е довел по неговата незаконосъобразност от формална страна и представляващ основание за отмяната му изцяло.

       Дори да се приеме, че атакуваното НП е законосъобразно от формална страна /нещо което не се споделя от настящия съдебен състав/, то същото отново подлежи на отмяна по следните съображения:

    За да е ангажирана законосъобразно отговорността на физическо лице за съставомерно по чл. 6 ал.1 от Закон за лечебните заведения, във вр. с раздел ІІ, Б, т.1.6.4, б. “а”, “б”, “в” и “г” от Наредба № 10/04.03.2010 г. за утвърждаване на медицински стандарт “Анестезия и интензивно лечение” нарушение, в тежест на административнонаказващият орган е да докаже, че субекта на административнонаказетална отговорност не е изпълнил вменените с посочените разпоредби задължения. Доколкото осъществяването на изискуемите от Наредбата основни дейности по анестезия, следва да бъде обективирано в нарочен документ, то неизготвянето на такъв от съответния специалист, действително представлява нарушение на стандарта въведен с подзаконовия нормативен акт. Самата липса на документа обаче, в медицинската документация не е достатъчна, за да се заключи, че анестезиологът не е изпълнил задълженията си в тази насока, вменени му с нормите на ЗЛЗ и подзаконовия акт по неговото прилагане. Такава липса може да се дължи не само на обстоятелството, че лист за предоперативна анестезиологична констултация и преценка, не е изготвен, но и поради обстоятелството, че е бил изготвен но не е бил съхранен до момента на проверката, или неговото съставяне не се е налагало. Действително в случая не може да бъде възприето поддържаното от жалбоподателката становище изразено в писмените й възражения по акта, че изготвянето на документа не е необходимо когато се касае до извършването на една оперативна интервенция с няколко етапа,  доколкото самата Наредба не позволява подобно тълкуване, тъй като изискванията й са приложими при всяка една конкретна анестезия, независимо от това дали тя се налага в хода на една или различни оперативни интервенции. От друга страна обаче, за съставомерността на нарушението безспорно изискуемо е прилагането на анестезия. В случая, такова на процесната дата - 17.04.2014 г., е установено от административнонаказващият орган въз основа на изготвен оперативен протокол. Този документ обаче, който сочи жалбоподателката като анестезиолог, е подписан единствено от лекаря-оператор, а анестезиологичния протокол от същата дата, в който отново фигурира името на жалбоподателката, не само не носи нейния подпис, но не носи подписите на нито едно от лицата, чиито имена са изброени в него. При това положение, според настоящия съдебен състав, недоказано въобще остава възникване на задълженията за М. П. към процесната дата, в качеството й на анестезиолог по посочените за виновно нарушени разпоредби на ЗЛЗ и Наредбата. Дори да се приеме, че представените доказателства удостоверяват участието й в конкретната оперативна интервенция, то недоказано остава обстятелството, че липсата на писмен доклад, обхващащ обстоятелствата по раздел  ІІ, Б, т.1.6.4, б. “а”, “б”, “в” и “г” от Наредба № 10/04.03.2010 г. за утвърждаване на медицински стандарт “Анестезия и интензивно лечение”, се дължи на обстоятелството че такъв не е изготвен от жалбоподателката. Действително касае се до отрицателен факт, установяването на който е поначало в тежест на страната твърдяща противното, но доколкото задължението за съхраняване на писмената документация изготвена по реда на ЗЛЗ и подзаконовите нормативни актове по прилагането му, е вменено в отговорност на съответното болнично заведение, то в тежест на административнонаказващят орган бе да докаже изпълнението на това задължение обосноваващо и извод за виновно поведение на жалбоподателката – нещо което не бе сторено в настоящото производство.

         Всъщност последно посочените аргументи /за възможните причини за липсата на документи удостоверяващи спазването на стандартите, въведени с наредбите по чл.6 от ЗЛЗ/, отново са в подкрепа на становището, че в случай на неизпълнение на задължения по чл. 6 от ЗЛЗ, субект на административнонаказателна отговорност не може да бъде физическо лице, чиято отговорност е за собстевените му виновни действия/бездействия, а самото лечебното заведение, което се  санкционира на основание чл. 116а от ЗЛЗ.

      Ето защо и по изложените по – горе съображения, като незаконосъобразно от формална страна атакуваното НП следва да бъде отменено изцяло.

      Воден от изложеното до тук, на осн. чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

                                         

                                                                               Р     Е     Ш     И :

         ОТМЕНЯ наказателно постановление № НП *** г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция “Медицински одит”, с което за нарушение на раздел ІІ, Б, т.1.6.4, б. “а”, “б”, “в” и “г” от Наредба № 10/04.03.2010 г. за утвърждаване на медицински стандарт “Анестезия и интензивно лечение”, вр. с чл.6 ал.1 от Закон за лечебните заведения, на основание чл. 116 ал.1 от ЗЛЗ на М.П.И. е наложено административно наказание “глоба” в размер на 1 000 лв.

 

     Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Разград в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                                    РАЙОНЕН СЪДИЯ: