Р Е Ш
Е Н И
Е
№ 283
03.08.2015 година град
Разград
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
РАЗГРАДСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД
на
двадесет и девети юни две хиляди и петнадесета
година
В
публичното заседание в следния състав
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПАВЛЕТА ДОБРЕВА
секретар
Д.Д.
прокурор
......................,
като
разгледа докладваното от съдията
АНДело №
250 по описа за 2015 г.
За да се
произнесе, съдът съобрази следното:
Производството е по реда на чл.59 и
сл. от ЗАНН.
Постъпила е жалба от Община Разград
против наказателно постановление № 243/06.04.2015 г. на Директора на Регионална
дирекция по горите гр. Русе, с което за нарушение на чл. 213 ал.1 т.1 от Закон
за горите, на осн. чл. 266 ал.2 от ЗГ на Общинско предприятие “Паркстрой” е
наложено административно наказание “имуществена санкция” в размер на 500,00 лв.
Жалбоподателят моли, като
незаконосъобразно от формална страна наказателното постановление да бъде
отменено изцяло, излагайки алтернативно и аргументи за несъставомерност на
санкционираното нарушение.
Въззиваемата страна, счита жалбата
за неоснователна, а наказателното постановление за законосъобразно, поради
което моли то да бъде потвърдено.
Разградският районен съд, след като
прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа
страна следното:
На 13.03.2015 г., контролни органи
по ЗГорите извършили проверка в обект находящ се в с. Г., стопанисван от ОП
“Паркстрой” към Община Разград. Проверяващите установили, че в обекта се
съхранява дървесина – дърва за огрев от меки широколистни видове – 240
пространствени куб.м. и от дървесен вид – черен бор – 2 пространствени куб.м, която дървесина не била
маркирана с контролна горска марка. За констатираното на същата дата,
актосъставителят св. Й., съставил АУАН с бл. № 020333, в който описал
посочените по – горе обстоятелства, квалифицирал същите като нарушение на чл.
213 ал.1 т.1 от ЗГорите и като нарушител посочил ОП “Паркстрой” гр. Разград,
ЕИК 0005059100370, представлявано от Б. Г. Ц. – директор. Актът бил предявен на
последната, която го подписала с отбелязване, че дървесината, представлява
дървета от града, за които са налични разрешения за премахването им. В срока за
възражения, пред административнонаказващият орган били представени разрешения
за премахване на стари, сухи или застрашаващи гражданите и електропреносната
мрежа дървета от улиците на гр. Разград за периода 2013 г. – 2015 г., издадени
от кмета на Община Разград, по реда на Наредба № 19 он ОбС Разград за
изграждане и опазване на зелената система. Като счел направените възражения за
неоснователни, въз основа на издадения АУАН от св. Й., на 06.04.2015 г. административнонаказващият
орган издал атакуваното НП, в което нарушението е описано по начин идентичен с
описанието дадено в акта и е квалифицирано, като такова по чл. 213 ал.1 т.1 от
Закон за горите. С него е ангажирана административнонаказателната отговорност
на ОП “Паркстрой”, ЕИК 0005059100370 с налагане на административно наказание “имуществена
санкция” в размер на 500,00 лв. на основание чл. 266 ал.2 от ЗГ.
В хода на производството, като свидетел
е разпитан актосъставителят Й., койт с показанията си установва идентични с
описаните в АУАН и НП фактически обстоятелства.
Представените от жалбоподателя писмени
доказателства установяват, че Общинско предприятие “Паркстрой” Разград е
създадено с решение № 815/19.02.2007 г. на Общински съвет Разград, на основание
чл. 21 ел.1 т.8 от ЗМСМА, чл. 51 ал.3, чл. 52 ал.1 и ал.2, чл.53 т.1, чл.54 от
ЗОС. Със същото решение са утвърдени и структурата и щатната численост на
персонала на предприятието, предоставени са му материални активи за управление
и стопанисване, приет е правилник за дейността му и е одобрена план – сметка за
приходите и разходите за съответната година.
Въз основа на така установеното от
фактическа страна, съдът намира за установено от правна страна, следното:
Като подадена в срок, от надлежна
страна, против акт подлежащ на съдебен
контрол жалбата е допустима.
Разгледана по същество, същата е основателна
по следните съображения:
Атакуваното НП е незаконосъобразно от формална
страна. Административнонаказателноотговорни лица, съгласно разпоредбити на чл.
24 и сл. от ЗАНН могад да бъдат физически лица, а според чл. 83 ал.1 от ЗАНН в предвидените в съответния закон, указ,
постановление на Министерския съвет или наредба на общинския съвет случаи, може
да се налага имуществена санкция на юридически лица и еднолични търговци за
неизпълнение на задължения към държавата или общината при осъществяване на
тяхната дейност. В конкретния случай е ангажирана административнонаказателната
отговорност на Общинско предприятие «Паркстрой», създадено с посоченото по –
горе решение на Общински съвет Разград. Това предприятие обаче, не е
самостоятелен субект на правото и не попада в категорията юридически лица и
еднолични търговци, посочена в чл. 83 от ЗАНН. Санкционираното предприятие е
създадено по реда на чл. 51 ал.2 от Закон за общинската собственост и същото,
съгласно разпоредбата на чл.52 ал.1 от Закона е специализирано звено на
общината за изпълнение на местни дейности и услуги, финансирани от общинския
бюджет. Настоящата разпоредба на чл. 51 ал.2 от ЗОС ясно разграничава
търговските дружества, чиито статут, създаване и функциониране са подчинени на
нормите на Търговския закон, от общинските предприятия, създадени по реда на
ЗОС, в който смисъл е била редакцията на посочената правна норма и към момента
на създаване на предприятието / ДВ бр.96/99 г./ . Общинските предприятия,
създадени по реда на ЗОС, не са самостоятелни субекти на правото и по тези
съображения не могат да бъдат носители на права или задължения, както и спрямо тях
не могат да бъдат налагани имуществени санкции по реда на чл. 83 от ЗАНН. По
посочения текст от закона може да бъде ангажирана административнонаказателната
отговорност на юридическите лица. В случая, при така констатираното от контролните
и административнонаказващият орган неизпълнение на разпоредбите на чл. 213 ал.1 т.1 от Закон за горите, е следвало да
бъде ангажирана отговорността на Община Разград, която съгласно чл.14 от ЗМСМА
е юридическото лице, в рамките на
чиято самостоятелна организационна структура функционира и общинското
предприятие. Ето защо и поради липсата на правосубектност на санкционираното
Общинско предприятие «Паркстрой» гр. Разград, атакуваното НП се явява изцяло
незаконосъобразно от формална страна, поради което и на посоченото основание
следва да бъде отменено изцяло.
Воден
от изложеното до тук, на осн. чл.63 ал.1 от ЗАНН съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ наказателно постановление
№ 243/06.04.2015 г. на Директора на Регионална дирекция по горите гр. Русе, с
което за нарушение на чл. 213 ал.1 т.1 от Закон за горите, на осн. чл. 266 ал.2
от ЗГ на Общинско предприятие “Паркстрой” гр. Разград е наложено
административно наказание “имуществена санкция” в размер на 500,00 лв.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред АС Разград с 14 дневен срок от
съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: