Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

 

                 № 283                                                      03.08.2015 година                                        град Разград

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

РАЗГРАДСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД 

на двадесет и девети юни                                                   две хиляди и петнадесета година

В публичното заседание в следния състав        

                                                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПАВЛЕТА ДОБРЕВА

секретар Д.Д.

прокурор ......................,

като разгледа докладваното от съдията 

АНДело                                                      № 250                                         по описа за  2015 г.

                             

 

                              За да се произнесе, съдът съобрази следното:

            Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

         

            Постъпила е жалба от Община Разград против наказателно постановление № 243/06.04.2015 г. на Директора на Регионална дирекция по горите гр. Русе, с което за нарушение на чл. 213 ал.1 т.1 от Закон за горите, на осн. чл. 266 ал.2 от ЗГ на Общинско предприятие “Паркстрой” е наложено административно наказание “имуществена санкция” в размер на 500,00 лв.

          Жалбоподателят моли, като незаконосъобразно от формална страна наказателното постановление да бъде отменено изцяло, излагайки алтернативно и аргументи за несъставомерност на санкционираното нарушение.

            Въззиваемата страна, счита жалбата за неоснователна, а наказателното постановление за законосъобразно, поради което моли то да бъде потвърдено.

            Разградският районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

            На 13.03.2015 г., контролни органи по ЗГорите извършили проверка в обект находящ се в с. Г., стопанисван от ОП “Паркстрой” към Община Разград. Проверяващите установили, че в обекта се съхранява дървесина – дърва за огрев от меки широколистни видове – 240 пространствени куб.м. и от дървесен вид – черен бор – 2  пространствени куб.м, която дървесина не била маркирана с контролна горска марка. За констатираното на същата дата, актосъставителят св. Й., съставил АУАН с бл. № 020333, в който описал посочените по – горе обстоятелства, квалифицирал същите като нарушение на чл. 213 ал.1 т.1 от ЗГорите и като нарушител посочил ОП “Паркстрой” гр. Разград, ЕИК 0005059100370, представлявано от Б. Г. Ц. – директор. Актът бил предявен на последната, която го подписала с отбелязване, че дървесината, представлява дървета от града, за които са налични разрешения за премахването им. В срока за възражения, пред административнонаказващият орган били представени разрешения за премахване на стари, сухи или застрашаващи гражданите и електропреносната мрежа дървета от улиците на гр. Разград за периода 2013 г. – 2015 г., издадени от кмета на Община Разград, по реда на Наредба № 19 он ОбС Разград за изграждане и опазване на зелената система. Като счел направените възражения за неоснователни, въз основа на издадения АУАН от св. Й., на 06.04.2015 г. административнонаказващият орган издал атакуваното НП, в което нарушението е описано по начин идентичен с описанието дадено в акта и е квалифицирано, като такова по чл. 213 ал.1 т.1 от Закон за горите. С него е ангажирана административнонаказателната отговорност на ОП “Паркстрой”, ЕИК 0005059100370 с налагане на административно наказание “имуществена санкция” в размер на 500,00 лв. на основание чл. 266 ал.2 от ЗГ.

        В хода на производството, като свидетел е разпитан актосъставителят Й., койт с показанията си установва идентични с описаните в АУАН и НП фактически обстоятелства.

      Представените от жалбоподателя писмени доказателства установяват, че Общинско предприятие “Паркстрой” Разград е създадено с решение № 815/19.02.2007 г. на Общински съвет Разград, на основание чл. 21 ел.1 т.8 от ЗМСМА, чл. 51 ал.3, чл. 52 ал.1 и ал.2, чл.53 т.1, чл.54 от ЗОС. Със същото решение са утвърдени и структурата и щатната численост на персонала на предприятието, предоставени са му материални активи за управление и стопанисване, приет е правилник за дейността му и е одобрена план – сметка за приходите и разходите за съответната година.

         Въз основа на така установеното от фактическа страна, съдът намира за установено от правна страна, следното:

         Като подадена в срок, от надлежна страна, против акт подлежащ на  съдебен контрол жалбата е допустима.

         Разгледана по същество, същата е основателна по следните съображения:

          Атакуваното НП е незаконосъобразно от формална страна. Административнонаказателноотговорни лица, съгласно разпоредбити на чл. 24 и сл. от ЗАНН могад да бъдат физически лица, а според чл. 83 ал.1 от ЗАНН в предвидените в съответния закон, указ, постановление на Министерския съвет или наредба на общинския съвет случаи, може да се налага имуществена санкция на юридически лица и еднолични търговци за неизпълнение на задължения към държавата или общината при осъществяване на тяхната дейност. В конкретния случай е ангажирана административнонаказателната отговорност на Общинско предприятие «Паркстрой», създадено с посоченото по – горе решение на Общински съвет Разград. Това предприятие обаче, не е самостоятелен субект на правото и не попада в категорията юридически лица и еднолични търговци, посочена в чл. 83 от ЗАНН. Санкционираното предприятие е създадено по реда на чл. 51 ал.2 от Закон за общинската собственост и същото, съгласно разпоредбата на чл.52 ал.1 от Закона е специализирано звено на общината за изпълнение на местни дейности и услуги, финансирани от общинския бюджет. Настоящата разпоредба на чл. 51 ал.2 от ЗОС ясно разграничава търговските дружества, чиито статут, създаване и функциониране са подчинени на нормите на Търговския закон, от общинските предприятия, създадени по реда на ЗОС, в който смисъл е била редакцията на посочената правна норма и към момента на създаване на предприятието / ДВ бр.96/99 г./ . Общинските предприятия, създадени по реда на ЗОС, не са самостоятелни субекти на правото и по тези съображения не могат да бъдат носители на права или задължения, както и спрямо тях не могат да бъдат налагани имуществени санкции по реда на чл. 83 от ЗАНН. По посочения текст от закона може да бъде ангажирана административнонаказателната отговорност на юридическите лица. В случая, при така констатираното от контролните и административнонаказващият орган неизпълнение на разпоредбите на чл. 213 ал.1 т.1 от Закон за горите, е следвало да бъде ангажирана отговорността на Община Разград, която съгласно чл.14 от ЗМСМА е  юридическото лице, в рамките на чиято самостоятелна организационна структура функционира и общинското предприятие. Ето защо и поради липсата на правосубектност на санкционираното Общинско предприятие «Паркстрой» гр. Разград, атакуваното НП се явява изцяло незаконосъобразно от формална страна, поради което и на посоченото основание следва да бъде отменено изцяло.

        

                      

                           Воден от изложеното до тук, на осн. чл.63 ал.1 от ЗАНН съдът

                                         

 

                                                Р     Е     Ш     И :

              ОТМЕНЯ наказателно постановление № 243/06.04.2015 г. на Директора на Регионална дирекция по горите гр. Русе, с което за нарушение на чл. 213 ал.1 т.1 от Закон за горите, на осн. чл. 266 ал.2 от ЗГ на Общинско предприятие “Паркстрой” гр. Разград е наложено административно наказание “имуществена санкция” в размер на 500,00 лв.

 

 

           Решението подлежи на касационно обжалване пред АС Разград с 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                                                          РАЙОНЕН СЪДИЯ: