Р     Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

                    345                                            04.09.2015 година                                        град Разград

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

РАЗГРАДСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД 

на тридесет и първи юли                                                        две хиляди и петнадесета година

В публичното заседание в следния състав        

                                                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПАВЛЕТА ДОБРЕВА

секретар Д.Д.

прокурор ......................,

като разгледа докладваното от съдията 

АНДело                                               366                                            по описа за  2015 г.

                             

                              За да се произнесе, съдът съобрази следното:

            Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

            Постъпила е жалба от К.Д.К. против наказателно постановление № 37 - 0000174/22.05.2015 г. на  началник  Областен отдел “Автомобилна администрация” гр. Разград, с което за нарушение на пар.3 б.”а” от глава VІ, приложение І от Регламент 3821/85 вр. с чл. 78 ал.1 т.2 от ЗАПревози на осн. чл. 105 ал.1 от Закон за автомобилните превози му е наложено административно наказание “глоба” в размер на 200 лв. и за нарушение на чл. 147 ал.3 т.4 от ЗДвП на основание чл. 185 от ЗДвП му е наложено административно наказание “глоба” в размер на 20 лв.

           Жалбоподателят моли наказателното постановление да бъде отменено, като незаконосъобразно.

            Административнонаказващият орган не изпраща представител и не заявява становище по жалбата.

            Разградският районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

             На 23.04.2015 г. служители на  ОО“АА ” гр. Разград, на път І - 2, гр. Разград – гр. Варна, на изхода на гр. Разград, в близост до бензиностанция “Петрол”, спрели за проверка жалбоподателя, който управлявал товарен автомобил - влекач “Мерцедес 1320” с рег. № ****. Проверяващите установили, че превозното  средство е от категория N2 и е оборудвано с аналогов тахограф “ Kienzle 1314.37” със сериен № 1565523. С него се осъщесствявал обществен превоз на товари, с маршрут на движение «Камчия» АД до «Пилко» Разград, а превозвачът притежавал лиценз за този вид дейност № 141400005, валиден до 30.06.2015 г. Контролните органи установили още, въз основа на предоставения им протокол за контролна проверка № BG27/004767,  че монтираният на автомобила тахограф, е следвало да бъде представен на периодична проверка в срок до 02.04.2014 г., каквато не бил преминал. Самият товарен автомобил пък, не бил преминал периодичен технически преглед в срок до м. VІІІ 2012 г., до когато важал поставения на него знак за преминат периодичен технически преглед № 00144648. За така установеното актосъставителят – св. П., съставил АУАН с бл. № 202540, в който описал посочените по – горе обстоятелства и квалифицирал същите, като нарушения съответно на  пар.3 б.”а” от глава VІ, приложение І от Регламент 3821/85 вр. с чл. 78 ал.1 т.2 от ЗАПревози и на чл. 147 ал.3 т.4 от ЗДвП.   Актът бил предявен и подписан от водача с отбелязване, че няма възражения. Въз основа на акта, на 22.05.2015 г., било издадено и атакуваното НП, в което е описанието на извършените нарушения е идентично с описанието на същите в АУАН, за виновно нарушени са посочени разпоредбите на на  пар.3 б.”а” от глава VІ, приложение І от Регламент 3821/85 вр. с чл. 78 ал.1 т.2 от ЗАПревози и на чл. 147 ал.3 т.4 от ЗДвП и отговорността на жалбоподателя е ангажирана на съответно на основание  чл. 105 ал.1 от Закон за автомобилните превози с налагане на административно наказание “глоба” в размер на 200 лв. и на основание чл. 185 от ЗДвП с налагане на административно наказание “глоба” в размер на 20 лв.

         Към административнонаказателната преписка, като писмени доказателства са приложени иззетите при проверката и изброени в АУАН документи – пътен лист и товарителница. В хода на съдебното производство, като свидетел е допуснат актосъставителя, който с показанията си изяснява, че установеното нарушение се е изразявало в това, че превозвачът не е съхранявал тахографския лист за посочения по – горе ден, в изискуемия от правната норма срок.

           Въз основа на така установеното от фактическа страна, съдът намира за установено от правна страна следното:

          Като подадена в срок от лице имащо право на жалба, против акт подлежащ на съдебен контрол по реда на ЗАНН, жалбата е допустима.

         Разгледана по същество, е основателна по различни от изложените в нея съображения.

       Като издадено от компетентния за това орган, по реда и във формата предвидени в закона атакуваното НП се явява законосъоразно от формална страна. Изложените от жалбоподателя аргументи за незаконосъобразност в тази насока, са неоснователни. Обстоятелството, че в съставения АУАН и издаденото въз основа на него НП не е посочено, че актосъставителят П. е оправомощен със заповед на МТИТС, не влияе върху законосъобразността на производството по установяване на нарушението и налагане на административното наказание. Отбелязването на соченото обстоятелство, не е сред задължителните реквизити на акта по чл.42 от ЗАНН, нито на постановлението по чл.   57 от ЗАНН. Тези разпоредби поставят изискване за посочване длъжността на актосъставителя /чл.42 т.1 и чл. 57 ал.1 т.3 от ЗАНН/, което изискване е изпълнено. Освен това, материалната компетентност на актосъставителя, в качеството му на длъжностно лице - инспектор в Областен отдел “Автомобилна администрация” гр. Разград, произтича от самата правна норма – чл. 92 вр. с чл.91 от ЗАПревози и чл. 189 вр. с чл.166 от ЗДвП и чл.17 вр. с чл.20 от Устройствения правилник на Изпълнителна агенция “автомобилна администрация”. Несъстоятелно е и твърденията за нарушено право на защита на жалбоподателя. Описанието на осъществените нарушения е достатъчно пълно и ясно, а дадената им правна квалификация е съответна на същото, поради което и съпоставянето им не поставя под съмнение в какво се изразяван осъществените от водача нарушения. Обстоятелството, че с един АУАН и едно издадено въз основа на него едно наказателно постановление се ангажира административнонаказателната отговорност на жалбоподателя за нарушения на различни нормативни актове, също не е обстоятелство опорочаващо административнонаказателното производство.

      Що се отнася до това извършени ли са санкционираните нарушения от жалбоподателя и осъществени ли са те от него виновно, съдът намира следното:

      Първото от деянията е квалифицирано, като нарушение на приложение І , VІ , т.3, б.”а” от Регламент/ЕИО/ 3821/85. Според посоченият текст, периодичните прегледи на оборудването, поставено на превозни средства, се извършват не по-рядко от веднъж на всеки две години, като същите включват следните проверки: дали оборудването функционира правилно; дали върху уреда за регистриране на данните е поставен знакът за одобрение на типа вид; дали е прикрепена табелката; дали пломбите на оборудването и на всички устройства са непокътнати; действителна обиколка на гумите. Тези изисквания са  поставени към контролните уреди за регистриране на данните за движението на автомобилите по смисъла на прил.І, І, б.»а» от Регламента.  В същия обаче, конкретно задължение за предоставянето на оборудването за периодичен преглед или забрана за управление на превозно средство с оборудване, което не е преминало такъв преглед, не е вменено в отговорност на водачите на автомобили. Такова задължение може да се открие в текста на Наредба № 12 от 5.01.2007 г. за изискванията за задължителна употреба на контролните уреди за регистриране на данните за движението на автомобилите и работата на екипажите, както и функционалните и техническите изисквания към тях, издадена на основание чл. 89 ал.1 от ЗАПревози,  осигуряваща приложението на Регламент (ЕИО) № 3821/85, Регламент № 2135/98/ЕС, Регламент № 561/2006/ЕС и Приложение 1В на Регламент 1360/2002/ЕС. В раздел V
»Монтаж, проверка и ремонт на монтираните в автомобилите тахографи», чл. 28 ал.1 т.2 от Наредбата е посочено, че монтираните в автомобилите тахографи подлежат на контролни проверки, които се извършват: периодично, веднъж на две години, считано от датата на последната контролна проверка. Според чл. 29 от подзаконовия нормативен акт, пък:» Превозвачите и лицата, извършващи превози за собствена сметка, са длъжни да осигурят представянето на автомобила с монтирания в него тахограф за контролни проверки заедно с протокола от предходна контролна проверка освен в случаите на първоначален монтаж.» Водачите на превозните средства, не попадат в категорията на задължени по силата на посочената правна норма субекти.
Следователно и «използването» на тахограф, който не е преминал изискуемана периодична контролна проверка, не представлява съставомерно нарушение на текста от Регламент /ЕИО/ 3821/85, по който нарушението е квалифицирано и на препращащата норма на чл. 78 ал.1 т.2 от ЗАПревози. Действително, според тази законова разпоредба, водачите също следва да спазват изискванията на Регламента. Такива конкретни изисквания към тях се съдържат обаче в чл. 14, чл.15 и чл.16 от същия, които текстове не са посочени за нарушени от административнонаказващият орган. Не би могло да се приеме и че управлението на автомобила с тахограф, непреминал периодичен контролен преглед, представлява нарушение на чл. 13 от Регламента, според който работодателят и водачите на превозни средства осигуряват правилното функциониране и надлежното използване на контролните уреди за регистриране на данните за движението на автомобилите. Такава квалификация на деянието на жалбоподателя не е дадена, а освен това нарушение от посочения вид подлежи на санкциониране по реда на специалната разпоредба на чл.93в от ЗАПревози, определяща вида и размера на следващото се административно наказание на водач, управляващ МПС оборудвано с тахограф, който не функционира съгласно изискванията на Регламент /ЕИО/ 3821/85. Следователно и осъщественото от жалбоподателя в качеството му на водач, не представлява съставомерно административно нарушение, поради което и атакуваното НП в тази му част следва да бъде отменено, като незаконосъобразно.

      По отношение второто от санкционираните нарушения. Тук за виновно нарушена е посочена разпоредбата на чл. 147 от ЗДвП, според която регистрираните МПС, подлежат на задължителен периодичен преглед на техническата им изправност в определени съобразно вида на последните срокове. Приожимата санкционна норма за неизпълнение на задължението по чл. 147 от Закона е тази на чл. 181 т.1 от ЗДвП, според който се наказва с глоба до 50 лв. собственик или длъжностно лице, което без уважителни причини не представи в определения срок превозно средство за технически преглед. Водачите на превозните средства, ако не са собственици или длъжностни лица, на които това е възложено нарочно, отново не са субекти на посочената за виновно нарушена правна норма. Ето защо, липсва и правно основание за ангажиране на тяхната административнонаказателна отговорност на основание приложената от административнонаказващият орган субсидиарна санкционна норма на чл.  185 от ЗДвП. Административноаказателната отговорност е лична и след като субект на  задължението е собственика/респективно длъжностното лице/, а не водача, то поведението на последния не би могло да бъде санкционирано за нарушение на този текст от закона. Ето защо и по изложените съображения и в тази му част атакуваното НП следва да бъде отменено, поради несъставомерност на санкционираното нарушение.

        Воден от изложеното до тук и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

                                                                                  

                                                                                                  Р     Е     Ш     И :

            

           ОТМЕНЯ наказателно постановление № 37 - 0000174/22.05.2015 г. на  началник  Областен отдел “Автомобилна администрация” гр. Разград, с което за нарушение на пар.3 б.”а” от глава VІ, приложение І от Регламент 3821/85 вр. с чл. 78 ал.1 т.2 от ЗАПревози на осн. чл. 105 ал.1 от Закон за автомобилните превози на К.Д.К. е наложено административно наказание “глоба” в размер на 200 лв. и за нарушение на чл. 147 ал.3 т.4 от ЗДвП на основание чл. 185 от ЗДвП му е наложено административно наказание “глоба” в размер на 20 лв.

            Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Разград в 14 - дневен  срок от съобщаването му на страните.

                                                          

                                                                          

                                                                                       РАЙОНЕН СЪДИЯ: