Р Е Ш
Е Н И
Е
№ 501
22.12.2015 година град
Разград
В И
М Е Т О Н А Н А Р О Д А
РАЗГРАДСКИЯТ
РАЙОНЕН СЪД ................. състав
на
четвърти ноември две хиляди и петнадесета
година
В
публичното заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПАВЛЕТА ДОБРЕВА
секретар
В.Д.
прокурор
........................,
като
разгледа докладваното от съдията
НАХДело № 507 по
описа за 2015 година
Производството е по реда на чл.59 и
сл. от ЗАНН.
Постъпила е жалба от ЕТ “Успех-777-Ж.
Р” против наказателно постановление № В 0030980/15.06.2015 г. на Директора на
Регионална дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен, Търговище, Разград и Силистра към ГД «Контрол на пазара» при Комисията
за защита на потребителите, с което за
нарушение на чл.9 ал.2 от Закон за защита на потребителите, на основание чл.198
от ЗЗП му е наложено административно наказание “имуществена санкция в размер на
300 лв.
Жалбоподателят моли, като незаконосъобразно наказателното постановление да бъде отменено
изцяло.
Административнонаказващият орган не изпраща представител
и не заявява становище.
Разградският районен съд, след като прецени събраните по
делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:
На 23.04.2015 г., служители на КЗП Разград, извършили
проверка за спазване изискванията на ЗЗПотребителите и подзаконовите нормативни
актове в находящ се в гр. Разград, на ул. “Марица” № 2, кооперативен пазар,
магазин за промишлени стоки № 32, стопанисван от жалбоподателя. При проверката
контролните органи установили, че пред павилиона, на маси са изложени и се
предлагат за продажба стоки с обявени на етикет цени в български лева, но без информация
на български език за вида на стоката, производител, вносител, указания за
употреба и други съществени характеристики. Стоките /20 чифта дамски и мъжки чехли –на цена 6,00 лв.;
20 опаковки с комплети от по 5 бр. дамски и мъжки чорапи – на цена 4,00 лв.; 4
броя спортни комплекти, 2 от които на цена 30,00 лв. и 2 на цена 33,00 лв.; 12
бр. дамски спортни долнища на цена 5,00 лв.; 25 чифта детски обувки, маратонки
и пантофи на цена 10,00 лв./ били подробно
описаните в съставения на място констативен протокол, а по – късно и в АУАН и в
издаденото въз основа на него НП. Като
приела за несъстоятелни дадените от присъствалите по време на проверката
представители на ЕТ, че вятъра е духнал етикетите, актосъставителката – св. Т.
приела, че жалбоподателя е осъществил нарушение на чл.9 ал.2 от
ЗЗПотребителите. Ето защо на 12.05.15 г. съставила и акт за установяване на
административно нарушение К - № 0030980 от същата дата, в присъствието на упълномощен
представител на търговеца, въз основа на който по – късно било издадено и атакуваното
наказателно постановление, с което за нарушение на посочения текст от закона,
била ангажирана административнонаказателната отговорност на жалбоподателя на
осн. чл.198 от Закон за защита на потребителите с налагане на административно
наказание “имуществена санкция” в размер на 300 лв.
В хода на
производството, като свидетел по делото е разпитана актосъставителката, която с
показанията си установява идентични с изложените в АУАН и НП фактически
обстоятелства. С показанията си, свидетелката изяснява, че нито продавача в
търговския обект, нито упълномощения представител на ЕТ присъствал по време на
проверката, са правили изявления, че вътре в самия павилион има информация за
производител и вносител на стоките. Свидетелката сочи още, че времето в деня на проверката е
било слънчево и спокойно и че част от стоките описани в АУАН/обувките/ са били с
поставени пиктограми.
Въз основа на
така установеното от фактическа страна, съдът намира за установено от правна
страна следното:
Като подадена против акт подлежащ на съдебен контрол, в
срока предвиден в закона от лице имащо право на жалба, същата се явява
допустима.
Разгледана по същество е неоснователна,
по следните съображения:
Като издадено от компетентния за това орган,
по реда и във формата предвидени в закона атакуваното НП се явява
законосъобразно от формална страна.
Що се отнася до това осъществено ли е от
жалбоподателя нарушение, за каквото е санкциониран, съдът намира следното:
Разпоредбите
на чл.9 и сл. от ЗЗП, поставят изисквания към търговците касаещи етикетирането
на предлаганите от тях за продажба стоки. Чл.9 ал.2 от закона, под който е
подведена административнонаказателната отговорност на жалбоподателя, гласи че:
“Етикетът задължително съдържа информация за производителя и вносителя, ако
стоката е от внос, за вида на стоката, нейните съществени характеристики, срока
на годност и условията на съхраняването й и, ако е необходимо, указания за
употреба.” При положение, че предлаганите от жалбоподателя в търговския обект
стоки, са били обозначени единствено с етикети, в които е била посочена тяхната
цена, то безспорно съдържанието на тези етикети не е съответствало на
изискванията на посочения по – горе текст от закона. При положение пък, че към
самите вещи е имало прикрепени етикети, то следователно не е била налице и
хипотезата на чл. 11 от Закона, допускаща когато стоката не позволява поставяне
на етикет предоставянето на информацията по чл.9 ал.2 от Закона да става по
друг подходящ начин. Всъщност в подкрепа на твърденията си за наличие на такава
информация, жалбоподателят не сочи и доказателства, поради което същите не
могат да бъдат приети за установени. Недоказани остават и твърденията му, че
липсата на етикети се дължала на метеорологичните условия, което обстоятелство,
макар и не пряко относимо към съставомерността на нарушението би имало
отношение към неговата тежест, ако бе доказано. Що се отнася до поставените
пиктограми на обувките, следва да бъде отбелязано, че тяхното наличие е в
изпълнение изискванията на Наредба за означаване вида на материалите използвани
в основните части на обувките, но те не съдържат информация дължима по смисъла
на чл. 9 ал.2 от ЗЗПотребителите, поради което това обстоятелство, отново е
неотносимо към съставомерността на санкционираното нарушение.
И тъй като жалбоподателят се явява
“търговец” по смисъла на пар.13 т.2 от ЗЗП, следователно и адресат на нормата
на чл.9 от Закона, то с предажбата на стоки, които не носят етикети съдържащи
цялата изискуема информация /вкл. и за производител, вносител, вид, указания за
употреба и др. съществени характеристики/, той е осъществил състава на нарушението,
за което е санкциониран. Ето защо и законосъобразно е ангажирана неговата
административнонаказателна отговорност с налагане на админстративно наказание
“имуществена санкция” по реда на чл. 198 от ЗЗП. При така отчетена
съставомерност на деянието, която е преценена правилно от
административнонаказващят орган, липсват и основания за изменение на
атакуваното НП в частта, в която е определен размера на наложеното
административно наказание, при положение, че на жалбоподателя е наложена
имуществена санкция в законово установения
минимум от 300 лв.
Имущественото или здравословното състояние
на собственика на ЕТ жалбоподател, или работещите в неговото предприятие не би
могла да бъде съобразено в настоящото производство, доколкото в случая е
ангажирана обективната и безвиновна отговорност на субект на търговското право,
а не на физическо лице. Не са налице и
предпоставките на чл. 28 от ЗАНН и не може да се приеме, че осъщественото
нарушение представлява маловажен случай
по смисъла на закона. В тази връзка, правилно административнонаказващият орган
при преценка съставомерността на нарушението е съобразил, че се касае до
значително количество стоки, които въобще са били без етикети с изискуемото от
чл. 9 ал.2 от ЗЗПотребителите съдържание, а не се касае до частична липса на
такава информация в поставени етикети.
Ето защо и по изложените съображения,
атакуваното НП следва да бъде потвърдено изцяло като законосъобразно.
Воден от изложеното до тук и на
основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш
И :
ПОТВЪРЖДАВА
наказателно постановление № В
0030980/15.06.2015 г. на Директора на Регионална дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен,
Търговище, Разград и Силистра към ГД
«Контрол на пазара» при Комисията за защита на потребителите, с което за нарушение на чл.9 ал.2 от Закон за защита на
потребителите, на основание чл.198 от ЗЗП на ЕТ “Успех-777-Ж. Р” е наложено административно наказание
“имуществена санкция в размер на 300 лв.
Решението подлежи на касационно обжалване пред РАС в 14 - дневен срок от съобщаването му на
страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: