№ 571
07.01.2016г. град Разград
Разградският районен съд
на трети декември две хиляди и петнадесета година
в публичното заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: КОНСТАНТИН КОСЕВ
Секретар: Д.Д.
Прокурор:
Като разгледа докладваното от съдията нахд №756 по описа за 2015г., за да се произнесе взе предвид следното:
Постъпила е жалба от Ж.М.Ч. *** срещу Наказателно
постановление №163715 – F166974/16.09.2015г. на
директора на офис Разград към Териториална дирекция
на Национална агенция по приходите – гр.Варна, с което за нарушение на чл.97а, ал.4 от ЗДДС на основание чл.178 от същия закон му
е наложено административно наказание глоба
в размер на 500 лв. В жалбата се излагат
доводи, че наказателното постановление е незаконосъобразно и се моли същото да бъде изцяло отменено.
В съдебното заседание на РРС за жалбоподателя не се явява
представител.
Представителят на наказващия орган ТД на НАП – Разград
изразява становище за неоснователност на жалбата.
Съдът, след преценка на събраните по делото
доказателства, становищата на страните и след проверка на обжалваното
наказателно постановление, констатира следното:
Като подадена в срок от надлежна страна и срещу
акт, подлежащ на съдебно обжалване, жалбата е допустима. Разгледана по
същество, същата се явява основателна.
С обжалваното Наказателно постановление №163715 –
F166974/16.09.2015г. на директора на офис Разград към Териториална дирекция на Национална агенция по приходите – гр.Варна за нарушение на чл.97а, ал.4 от ЗДДС на основание чл.178 от същия закон на
жалбоподателя Ж.М.Ч. *** му е наложено административно наказание глоба в размер на 500 лв. Същото наказателно постановление е издадено въз основа на Акт за
установяване на административно нарушение сер. АN №F166974 от 02.07.2015г. съставен на жалбоподателя от главен инспектор по приходите при
Териториална дирекцияна НАП – Варна, офис Шумен. В акта и в НП се сочи, че на 20.04.2015г. в ТД
на НАП – гр. Варна, офис Шумен е извършена ревизия по ЗДДС на жалбоподателя за
резултатите от която бил издаден Ревизионен акт. Констатирано било, че
жалбоподателят в качеството на данъчно задължено лице е нарушил чл.97а, ал.4 от
ЗДДС понеже не е подал заявление за регистрация по ЗДДС в законоустановения
срок. Основната дейност на жалбоподателя била извършване на юридически услуги.
Същият бил извършил юридически услуги с получател «Йонг Сан Ханделс» ООД, което
дружество било регистрирано и осъществявало дейността си в Австрия. Същото
дружество било регистрирано по ДДС. С дружеството жалбоподателят бил сключил
договор за правно съдействие и защита №603/28.02.2014г. Извършените услуги
попадали в обхвата на чл.21, ал.2 от ЗДДС. Същите били с място на изпълнение в
друга държава членка, което налагало регистрация по ЗДДС на основание чл.97а,
ал.2 от същия закон. Съобразено е, че мястото на изпълнение при доставката на
услуга, когато получателят е данъчно задължено лице, е мястото, където
получателят е установил независимата си дейност. Прието е, че понеже при тези
обстоятелства жалбоподателят е следвало да подаде заявление за регистрация по
ЗДДС не по- късно от 7 дни преди датата на която данъкът за доставката става
изискуем /авансово плащане или данъчно събитие/, т.е. до 21.02.2014г., което
той не направил, то бил нарушен чл. чл.97а, ал.4 от ЗДДС.
В заседанието пред РРС е разпитана свидетелката Й.К.
/актосъставител/, която в показанията си потвърждава изложените в акта и НП
обстоятелства.
Изложените фактически обстоятелства обуславят от правна
страна следното: При издаване на
наказателното постановление, ангажиращо наказателната отговорност на жалбоподателя
са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, засягащи неговите
права. В наказателното постановление липсва пълно описание на фактите по
случая, поради което не може да се разбере, защо наказващият орган приема
датата 28.02.2014г. като датата на която данъкът е станал изискуем. Посочената
дата е датата на сключване на процесния договор за правна защита и съдействие
между жалбоподателя и юридическото лице получател по доставката на услуга.
Сключването на договор обаче означава поемане на задължение. От сключването на
договор не следва автоматично, че на
същата дата е възникнало данъчно събитие
по смисъла на чл.25 от ЗДДС или наличие на авансово плащане. Всъщност от текста
на НП не може да се разбере дали реално е налице настъпило данъчно събитие, тъй
като не е посочено за какви юридически услуги е сключен процесния договор за правна
помощ и няма никакви изводи относно това кога тези услуги, за които е поето
задължение с договора, действително са реализирани. Както се каза наличието на
договор само по себе си означава поемане на задължение, но не и наличие на
изпълнено такова задължение, което би се явило данъчно събитие. В този смисъл съдът
намира, че в НП не са очертани факти, които да сочат на наличие на данъчно
събитие или авансово плащане по смисъла на чл.97а, ал.4 от ЗДДС, а задължението
за предварително регистриране по ЗДДС се свързва именно с тези обстоятелства.
Доколкото такива обстоятелства фактически не са описани в НП, то съдът намира,
че остава неясно защо жалбоподателят е санкциониран за нарушение на чл.97а,
ал.4 от ЗДДС, а тази неяснота, произтичаща от текста на НП накърнява правата на
жалбоподателя да резбере какво нарушение му е вменено от фактическа страна. Във
връзка с изложеното остава неясно и как е определена датата на нарушението –
същата очевидно е отчетена във връзка с датата на договора за правна защита, но
както се каза този договор сам по себе си не е данъчно събитие. Всички тези
неясноти водят до незаконосъобразност на НП
/нарушено е изискването на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН/ и налагат отмяната
му.
Съдът намира, че дори и да можеше в случая да се говори за
осъществен състав на нарушение, то случаят би бил явно маловажен, което изключва
административнонаказателната отговорност.
Несериозно е да се очаква, че физическо лице, предоставящо услуга по
договор, следва да е предвидило отнапред обстоятелството, че ще сключи такъв
договор /попадащ под нормата на чл.97а, ал.2 ЗДДС/, който да налага
регистрацията му по ЗДДС и от тук да се прави извод, че още преди сключването
на този договор същото физическо лице е било в нарушение, защото не е подало
заявление за регистрация не по-късно от 7 дни преди сключване на договора. В конкретния случай не може да се говори за някаква цел за
избягване данъчното облагане, поради което съдът намира, че случая не разкрива
реални общественоопасни последици, поаради което и жалбоподателят не е следвало
да бъде санкциониран.
Поради всичко изложено съдът намира, че наказателното
постановление следва да бъде отменено като незаконосъобразно.
Водим от горното, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯВА Наказателно постановление №163715 – F166974/16.09.2015г. на директора на офис Разград към Териториална дирекция на Национална агенция по приходите – гр.Варна, с което за нарушение на чл.97а, ал.4 от ЗДДС на основание чл.178 от същия закон на
жалбоподателя Ж.М.Ч. *** е наложено
административно наказание глоба в размер
на 500 лв.
Решението подлежи на обжалване пред Разградски административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Районен съдия: