Р     Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

                   104                                                 28.04.2016 година                                        град Разград

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

РАЗГРАДСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД 

на двадесет и четвърти февруари                                        две хиляди и шестнадесета година

В публичното заседание в следния състав        

                                                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПАВЛЕТА ДОБРЕВА

секретар Д.Д.

прокурор ......................,

като разгледа докладваното от съдията 

НАХДело                                               № 802                                              по описа за  2015 г.

 

           

           За да се произнесе, съдът съобрази следното:

           Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

           Постъпила е жалба от “Пилнекс” ЕООД ЕИК 200709306 против наказателно постановление № 48/03.09.2015 г. на  Директора на РИОСВ Русе, с което за нарушение на чл. 117 ал.1  от Закон за опазване на околната среда , на осн. чл. 164 ал.3 от ЗООС му е наложено административно наказание “имуществена санкция” в размер на 50 000 лв.

           Жалбоподателят моли наказателното постановление да бъде отменено изцяло, като незаконосъобразно.

            Въззиваемият заявява становище, че жалбата е неоснователна, като моли НП да бъде потвърдено, като законосъобразно.

            Разградският районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

          

            На 12.06.2015 г. в сградата на РИОСВ Русе, била извършена проверка по документи от контролните органи по ЗООС касаеща експлоатацията на животновъден обект „Птицеферма за интензивно отглеждане на бройлери“ с местоположение имоти с номера № 431101 и 431001 в землището на с. Дянково.  Въз основа на проверените документи, контролните органи приели, че дружеството жалбоподател, представлява „оператор“ на действаща инсталация по смисъла на пар. 1 т.43 б.“а“ на ЗООС, извършвайки дейност по интензивно отглеждане на пилета бройлери за угояване с капацитет над 40 000 места за птици. И тъй като за експлоатацията на обекта, не било издадено комплексно разрешително по чл. 117 ал.1 от ЗООС, контролните органи счели, че жалбоподателя е осъществил нарушение на посочения текст от закона. До тези изводи, те достигнали въз основа на проверените документи: решение по оценка на въздействието върху околната среда № 4-5/2013 г. на Директора на РИОСВ Русе, с което е одобрена реализацията на инвестиционно предложение за „Разширение на съществуваща птицеферма за отглеждане на бройлери с капацитет 40 000 бр. места за птици, чрез преустройство на три съществуващи стопански сгради и изграждането на една нова сграда и достигане на общ капацитет 186 384 бр. места за птици“, с местоположение имоти с номера № 431101 и 431001 в землището на с. Дянково с възложител „Птицеферма Нико“ ООД;  уведомително писмо до РИОСВ Русе от „Пилнекс“ ЕООД с вх. № АО 3384/26.06.2015 г., с което дружеството уведомило за промяна в собствеността върху имотите и заявило своето желание да се възползва от правата по издаденото решение по оценка на въздействието върху околната среда и към което приложило нотариален акт № 3, т.5, рег. № 5894, н.д. 735/14.08.2014 г.,  както и въз основа на изисканата от ОБДХ Разград информация за обекта, съгласно която същия е регистриран като животновъден обект с предназначение за отглеждане на бройлери с капацитет 120 582 бр. /удостоверение за регистрация на животновъден обект № 314/02.02.2015 г. на ОБДХ гр. Разград/ и за периода 01.01.2014 г. до 30.04.2015 г. се стопанисва от дружеството жалбоподател, като при извършените от областната дирекция периодични инспекции са установявани налични следните бройки пилета – бройлери: на 25.03.2014 г. – 105 012 бр.; на 24.04.2014 г. – 28 529 бр.; на 29.09.2014 г. – 106 124 бр.; на 16.04.2015 г. – 55 555 бр.  Така посочените обстоятелства били отразени от  св. Х. в съставения от него на 13.08.2015 г.  АУАН с бл. № 0002102, в който е посочено, че на 12.06.15 г. е установено, че жалбоподателя експлоатира животновъден обект и извършва промишлена дейност, попадаща в обхвата т.6.6, б. „а“ от приложение № 4, към чл. 117 ал.1 от ЗООС без комплексно разрешително, издадено по реда на раздел II, глава 7 от ЗООС, с което е нарушен чл. 117 ал.1 от Закона. Актът бил предявен и подписан от управителя на дружеството – жалбоподател, без отбелязване на възражения. Въз основа на акта, на  03.09.2015 г. било издадено и атакуваното НП, в което описанието на нарушението е идентично с описанието дадено му в АУАН, същото е квалифицирано, като такова по чл. 117 ал.1 от ЗООС и отговорността му е ангажирана на основание чл. 164 ал.3 от ЗООС, с налагане на административно наказание“имуществена санкция“ в размер на 50 000 лв.

        В хода на съдебното производство, отразените в АУАН и НП факти се установяват от разпита на актосъставителя - св. Х. и приложените към административнонаказателната преписка писмени доказателства/решение по оценка на въздействието върху околната среда № 4-5/2013 г. на Директора на РИОСВ Русе, уведомително писмо до РИОСВ Русе от „Пилнекс“ ЕООД с вх. № АО 3384/26.06.2015 г.,  удостоверение за регистрация на животновъден обект № 314/02.02.2015 г. на ОБДХ гр. Разград, нотариален акт № 3, т.5, рег. № 5894, н.д. 735/14.08.2014 г., разрешениея за строеж № № 52 и 53 от 22.06.2015 г. на Община Разград, писма изх. № 757/14.05.2015 г. и изх.№ 2195/09.06.2015 г. на ОБДХ Разград, протокол № 01-МБ/215 от 12.06.2015 г. за извършена проверка в публичния регистър по чл.129 ал.1 ЗООС.

        Въз основа на така установеното от фактическа страна, съдът намира за установено от правна страна следното:

         Като подадена в срок, от надлежна страна, жалбата е допустима, а разгледана по същество е неоснователна, по следните съображения:

        Като издадено от компетентния за това орган по реда и във формата предвидени от закона, атакуваното постановление се явява законосъобразно от формална страна. Изтъкнатите в тази насока възражения на защитата са несъстоятелни. Както в АУАН така и в издаденото въз основа на него наказателно постановление е посочено, че нарушението е установено към 12.06.2015 г. Словесното описанието на фактическите обстоятелства относими към съставомерността на последното, не поставя под съмнение, че отговорността на дружеството е ангажирана тъй като на тази именно дата, то е експлоатирало животновъдния обект без комплексно разрешително по чл.117 ал.1 от ЗООС.  

        Що се отнася до това извършено ли е санкционираното нарушение и осъществено ли е то от жалбоподателя, съдът намира следното:

      Съгласно посочения за нарушен  чл. 117 ал.1 от ЗООС: “ Изграждането и експлоатацията на нови и експлоатацията на действащи инсталации и съоръжения за категориите промишлени дейности по приложение № 4 се разрешават след издаването на комплексно разрешително съгласно разпоредбите на тази глава.“ Обстоятелството, че такова комплексно разрешително не е било издадено към момента на установяването на нарушението не е спорно. Интензивното отглеждане на птици с над 40 000 места пък, е включена в категория „други дейности“ в приложение №4 т.6.6 б.“а“ към чл. 117 ал.1 от ЗООС. Следователно за експлоатацията на инсталации за този вид дейност, се изисква издаването на комплексно разрешително по Закона. Самият  обект, за който е издадено удостоверение за регистрация на животновъден обект от ОБДХ Разград, представлява „инсталация“ по смисъла на пар.1 т.34 б.“а“ от ЗООС. Ето защо, без значение се явява обстоятелството дали за същия е издавано разрешение за строеж и дали е въвеждан в експлоатация по предвидения в ЗУТ ред. Без значение се явява и обстоятелството кой е бил първоначалния възложител на инвестиционното предложение за  „Разширение на съществуваща птицеферма за отглеждане на бройлери с капацитет 40 000 бр. места за птици, чрез преустройство на три съществуващи стопански сгради и изграждането на една нова сграда и достигане на общ капацитет 186 384 бр. места за птици“, с местоположение имоти с номера № 431101 и 431001, одобрено с решение по оценка на въздействието върху околната среда № РУ 4-5/2013 г. на РИОСВ Русе, т.к. самият жалбоподател е заявил промяна на възложителя, позовавайки се на придобитата собственост върху имотите. Решаващо за съставомерността на нарушението съдът намира посоченото по – горе обстоятелство, че в процесния обект е осъществявана категория дейности попадащи в обхвата на т.6.6 б.“а“ от приложение № 4 към чл.117 ал.1 от ЗООС. Това се установява по несъмнен начин, както от издаденото от ОБДХ удостоверение за регистрация на животновъден обект № 314/02.02.2015 г., с капацитет 120 582 бр., така и от официално изходящата от дирекцията информация за броя установени налични пилета- бройлери след придобиване на собствеността върху имотите от дружеството-жалбоподател. Без значение е този брой към момента на установяване на нарушението, той като той не е константна величина и тъй като определящ за съставомерността на нарушението се явява максималния капацитет на местата за отглеждането им, а не тяхното количество.                                                                                                                                                                                                                   Ето защо, законосъобразно административнонаказващият орган е приел, че осъщественото от жалбоподателя, представлява нарушение на чл.117 ал.1 от ЗООС.

         Що се отнася до размера на наложената санкция,  то липсват основания за неговото изменение. Същият е абсолютно определен в законосъобразно приложената от административнонаказващия орган разпоредба на чл. 164 ал.3 от ЗООС, съгласно който: «Оператор на инсталации и съоръжения, извършващи дейности в обхвата на приложение № 4 без комплексно разрешително по чл. 117, ал. 1 и 2, се наказва с глоба, съответно с имуществена санкция, в размер 50 000 лв.

       Несъстоятелно се явява и заявеното от защитата становище за наличие предпоставките на чл. 28 от ЗАНН. В конкретния случай, въз основа на представените към административнонаказателната преписка писмени доказателства, може да се заключи, че поведението на жалбоподателя е било съставомерно значителен период от време преди установяване на настоящото нарушение и че за същия период, действия целящи преустановяването му от дружеството не са предприемани. Правно ирелевантни са изтъкнатите мотиви за „непосилност“ на финансовото бреме, вменено на жалбоподателя с приложение на законовите разпоредби.

 

     Ето защо и по изложените по – горе съображения,  счита че атакуваното НП следва да бъде потвърдено изцяло.

 

           Воден от изложеното до тук, на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

 

                                                   Р     Е     Ш     И :

            

      ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 48/03.09.2015 г. на  Директора на РИОСВ Русе, с което за нарушение на чл. 117 ал.1  от Закон за опазване на околната среда,  на основание чл. 164 ал.3 от ЗООС на “Пилнекс” ЕООД е наложено административно наказание “имуществена санкция” в размер на 50 000 лв.

 

         Решението подлежи на касационно обжалване пред АС Разград в 14 - дневен                                                                            срок от съобщаването му на страните.

                                                                       

 

                                                                              РАЙОНЕН СЪДИЯ: