Р Е Ш
Е Н И
Е
№ 104 28.04.2016
година
град Разград
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
РАЗГРАДСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД
на
двадесет и четвърти февруари две
хиляди и шестнадесета година
В
публичното заседание в следния състав
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ПАВЛЕТА ДОБРЕВА
секретар
Д.Д.
прокурор
......................,
като
разгледа докладваното от съдията
НАХДело № 802 по описа за
2015 г.
За
да се произнесе, съдът съобрази следното:
Производството е по реда на чл.59 и
сл. от ЗАНН.
Постъпила е жалба от “Пилнекс” ЕООД ЕИК
200709306 против наказателно постановление № 48/03.09.2015 г. на Директора на РИОСВ Русе, с което за нарушение
на чл. 117 ал.1 от Закон за опазване на
околната среда , на осн. чл. 164 ал.3 от ЗООС му е наложено административно
наказание “имуществена санкция” в размер на 50 000 лв.
Жалбоподателят моли наказателното
постановление да бъде отменено изцяло, като незаконосъобразно.
Въззиваемият заявява становище, че
жалбата е неоснователна, като моли НП да бъде потвърдено, като законосъобразно.
Разградският районен съд, след като
прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа
страна следното:
На 12.06.2015 г. в сградата на РИОСВ Русе, била
извършена проверка по документи от контролните органи по ЗООС касаеща
експлоатацията на животновъден обект „Птицеферма за интензивно отглеждане на
бройлери“ с местоположение имоти с номера № 431101 и 431001 в землището на с.
Дянково. Въз основа на проверените
документи, контролните органи приели, че дружеството жалбоподател, представлява
„оператор“ на действаща инсталация по смисъла на пар. 1 т.43 б.“а“ на ЗООС,
извършвайки дейност по интензивно отглеждане на пилета бройлери за угояване с
капацитет над 40 000 места за птици. И тъй като за експлоатацията на
обекта, не било издадено комплексно разрешително по чл. 117 ал.1 от ЗООС,
контролните органи счели, че жалбоподателя е осъществил нарушение на посочения
текст от закона. До тези изводи, те достигнали въз основа на проверените
документи: решение по оценка на въздействието върху околната среда № 4-5/2013
г. на Директора на РИОСВ Русе, с което е одобрена реализацията на инвестиционно
предложение за „Разширение на съществуваща птицеферма за отглеждане на бройлери
с капацитет 40 000 бр. места за птици, чрез преустройство на три
съществуващи стопански сгради и изграждането на една нова сграда и достигане на
общ капацитет 186 384 бр. места за птици“, с местоположение имоти с номера
№ 431101 и 431001 в землището на с. Дянково с възложител „Птицеферма Нико“ ООД;
уведомително писмо до РИОСВ Русе от „Пилнекс“
ЕООД с вх. № АО 3384/26.06.2015 г., с което дружеството уведомило за промяна в
собствеността върху имотите и заявило своето желание да се възползва от правата
по издаденото решение по оценка на въздействието върху околната среда и към
което приложило нотариален акт № 3, т.5, рег. № 5894, н.д. 735/14.08.2014 г., както и въз основа на изисканата от ОБДХ
Разград информация за обекта, съгласно която същия е регистриран като
животновъден обект с предназначение за отглеждане на бройлери с капацитет
120 582 бр. /удостоверение за регистрация на животновъден обект №
314/02.02.2015 г. на ОБДХ гр. Разград/ и за периода 01.01.2014 г. до 30.04.2015
г. се стопанисва от дружеството жалбоподател, като при извършените от
областната дирекция периодични инспекции са установявани налични следните
бройки пилета – бройлери: на 25.03.2014 г. – 105 012 бр.; на 24.04.2014 г.
– 28 529 бр.; на 29.09.2014 г. – 106 124 бр.; на 16.04.2015 г. –
55 555 бр. Така посочените
обстоятелства били отразени от св. Х. в
съставения от него на 13.08.2015 г. АУАН
с бл. № 0002102, в който е посочено, че на 12.06.15 г. е установено, че
жалбоподателя експлоатира животновъден обект и извършва промишлена дейност,
попадаща в обхвата т.6.6, б. „а“ от приложение № 4, към чл. 117 ал.1 от ЗООС без
комплексно разрешително, издадено по реда на раздел II,
глава 7 от ЗООС, с което е нарушен чл. 117 ал.1 от Закона. Актът бил предявен и
подписан от управителя на дружеството – жалбоподател, без отбелязване на
възражения. Въз основа на акта, на
03.09.2015 г. било издадено и атакуваното НП, в което описанието на
нарушението е идентично с описанието дадено му в АУАН, същото е квалифицирано,
като такова по чл. 117 ал.1 от ЗООС и отговорността му е ангажирана на
основание чл. 164 ал.3 от ЗООС, с налагане на административно
наказание“имуществена санкция“ в размер на 50 000 лв.
В
хода на съдебното производство, отразените в АУАН и НП факти се установяват от
разпита на актосъставителя - св. Х. и приложените към
административнонаказателната преписка писмени доказателства/решение по оценка
на въздействието върху околната среда № 4-5/2013 г. на Директора на РИОСВ Русе,
уведомително писмо до РИОСВ Русе от „Пилнекс“ ЕООД с вх. № АО 3384/26.06.2015
г., удостоверение за регистрация на
животновъден обект № 314/02.02.2015 г. на ОБДХ гр. Разград, нотариален акт № 3,
т.5, рег. № 5894, н.д. 735/14.08.2014 г., разрешениея за строеж № № 52 и 53 от
22.06.2015 г. на Община Разград, писма изх. № 757/14.05.2015 г. и изх.№
2195/09.06.2015 г. на ОБДХ Разград, протокол № 01-МБ/215 от 12.06.2015 г. за
извършена проверка в публичния регистър по чл.129 ал.1 ЗООС.
Въз основа на така установеното от
фактическа страна, съдът намира за установено от правна страна следното:
Като подадена в срок, от надлежна
страна, жалбата е допустима, а разгледана по същество е неоснователна, по следните
съображения:
Като издадено от компетентния за това
орган по реда и във формата предвидени от закона, атакуваното постановление се
явява законосъобразно от формална страна. Изтъкнатите в тази насока възражения
на защитата са несъстоятелни. Както в АУАН така и в издаденото въз основа на
него наказателно постановление е посочено, че нарушението е установено към
12.06.2015 г. Словесното описанието на фактическите обстоятелства относими към
съставомерността на последното, не поставя под съмнение, че отговорността на
дружеството е ангажирана тъй като на тази именно дата, то е експлоатирало
животновъдния обект без комплексно разрешително по чл.117 ал.1 от ЗООС.
Що се отнася до това
извършено ли е санкционираното нарушение и осъществено ли е то от
жалбоподателя, съдът намира следното:
Съгласно посочения за нарушен чл. 117 ал.1 от ЗООС: “ Изграждането и експлоатацията на нови и
експлоатацията на действащи инсталации и съоръжения за категориите промишлени
дейности по приложение № 4 се разрешават след издаването на комплексно
разрешително съгласно разпоредбите на тази глава.“ Обстоятелството, че такова
комплексно разрешително не е било издадено към момента на установяването на
нарушението не е спорно. Интензивното отглеждане на птици с над 40 000
места пък, е включена в категория „други дейности“ в приложение №4 т.6.6 б.“а“
към чл. 117 ал.1 от ЗООС. Следователно за експлоатацията на инсталации за този
вид дейност, се изисква издаването на комплексно разрешително по Закона.
Самият обект, за който е издадено
удостоверение за регистрация на животновъден обект от ОБДХ Разград,
представлява „инсталация“ по смисъла на пар.1 т.34 б.“а“ от ЗООС. Ето защо, без
значение се явява обстоятелството дали за същия е издавано разрешение за строеж
и дали е въвеждан в експлоатация по предвидения в ЗУТ ред. Без значение се
явява и обстоятелството кой е бил първоначалния възложител на инвестиционното
предложение за „Разширение
на съществуваща птицеферма за отглеждане на бройлери с капацитет 40 000
бр. места за птици, чрез преустройство на три съществуващи стопански сгради и
изграждането на една нова сграда и достигане на общ капацитет 186 384 бр.
места за птици“, с местоположение имоти с номера № 431101 и 431001, одобрено с
решение по оценка на въздействието върху околната среда № РУ 4-5/2013 г. на
РИОСВ Русе, т.к. самият жалбоподател е заявил промяна на възложителя,
позовавайки се на придобитата собственост върху имотите. Решаващо за съставомерността на нарушението съдът
намира посоченото по – горе обстоятелство, че в процесния обект е осъществявана
категория дейности попадащи в обхвата на т.6.6 б.“а“ от приложение № 4 към
чл.117 ал.1 от ЗООС. Това се установява по несъмнен начин, както от издаденото
от ОБДХ удостоверение за регистрация на животновъден обект №
314/02.02.2015 г., с капацитет 120 582 бр., така и от официално изходящата
от дирекцията информация за броя установени налични пилета- бройлери след
придобиване на собствеността върху имотите от дружеството-жалбоподател. Без
значение е този брой към момента на установяване на нарушението, той като той
не е константна величина и тъй като определящ за съставомерността на
нарушението се явява максималния капацитет на местата за отглеждането им, а не
тяхното количество.
Ето защо, законосъобразно административнонаказващият орган е приел, че
осъщественото от жалбоподателя, представлява нарушение на чл.117 ал.1 от ЗООС.
Що се отнася до размера на
наложената санкция, то липсват основания
за неговото изменение. Същият е абсолютно определен в законосъобразно
приложената от административнонаказващия орган разпоредба на чл. 164 ал.3 от
ЗООС, съгласно който: «Оператор на инсталации и съоръжения, извършващи
дейности в обхвата на приложение № 4 без комплексно разрешително по чл. 117, ал. 1 и 2, се наказва с глоба,
съответно с имуществена санкция, в размер 50 000 лв.“
Несъстоятелно се явява и заявеното от
защитата становище за наличие предпоставките на чл. 28 от ЗАНН. В конкретния
случай, въз основа на представените към административнонаказателната преписка
писмени доказателства, може да се заключи, че поведението на жалбоподателя е
било съставомерно значителен период от време преди установяване на настоящото
нарушение и че за същия период, действия целящи преустановяването му от
дружеството не са предприемани. Правно ирелевантни са изтъкнатите мотиви за
„непосилност“ на финансовото бреме, вменено на жалбоподателя с приложение на
законовите разпоредби.
Ето защо и по изложените по –
горе съображения, счита че атакуваното
НП следва да бъде потвърдено изцяло.
Воден от изложеното до тук, на
основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш
И :
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление №
48/03.09.2015 г. на Директора на РИОСВ
Русе, с което за нарушение на чл. 117 ал.1
от Закон за опазване на околната среда, на основание чл. 164 ал.3 от ЗООС на “Пилнекс”
ЕООД е наложено административно наказание “имуществена санкция” в размер на 50
000 лв.
Решението подлежи на касационно
обжалване пред АС Разград в 14 - дневен
срок от съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: