Р     Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

                   164                                      03.05.2016 година                               град Разград

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

РАЗГРАДСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД 

На шестнадесети март                                                         две хиляди и шестнадесета година

В публичното заседание в следния състав        

                                                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПАВЛЕТА ДОБРЕВА

секретар Д.Д.

прокурор ......................,

като разгледа докладваното от съдията 

АНДело                                               879                                                 по описа за  2015 г.

 

          

           За да се произнесе, съдът съобрази следното:

          

           Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

           Постъпила е жалба от К.Д.К. против наказателно постановление № 15-1075-000975/23.11.2015 г.  на  началник сектор ПП към ОДМВР Разград, с което за нарушение на чл. 100 ал.4 т.2 от ЗДвП на осн. чл. 185 от ЗДвП му е наложено административно наказание “глоба” в размер на 20 лв., за нарушение на чл. 139 ал.5 от ЗДвП на осн. чл. 179 ал.3 т.2 от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1 500 лв., за нарушение на чл. 100 ал.1 т.1 от ЗДвП на осн. чл. 183 ал.1 т.1 пр.1 от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 10 лв. и за нарушение на чл. 100 ал.1 т.1 от ЗДвП на осн. чл. 183 ал.1 т.1 пр.2 от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 10 лв.

           Жалбоподателят моли наказателното постановление да бъде отменено изцяло, като незоконосъобразно.

            Въззиваемият заявява становище, че жалбата е неоснователна, а атакуваното постановление, като правилно и законосъобразно следва да бъде потвърдено.

            Разградският районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

           На 17.11.2015 г., служители на ПП към ОД на МВР Разград, спрели за проверка до бензиностанция „Пътконсулт“, движещ се по път Е-70 в посока към гр. Разград, товарен автомобил *****, с рег. № **** управляван от жалбоподателя. Проверката била извършена в тъмната част на денонощието – около 17,50 ч. по подаден сигнал, че превозното средство е без светлини в задната част на автомобила, което обстоятелство било възприето и от контролните органи. След спирането на превозното средство, същите изискали от водача изискуемите по ЗДвП документи. К. не могъл да представи свидетелството си за управление на МПС и контролния талон към него. Служителите на сектор ПП установили още, че на предното ляво стъкло на автомобила няма залепен валиден винетен стикер и че такъв удостоверяващ заплащането на винетна такса въобще няма. Причината за това задните светлини да не работят, не била изяснена. Самият жалбоподател обяснил, че сутринта е имало светлини, но малко преди да бъде спрян му е замирисало на изгорели кабели, което би могло да обясни липсата на осветление. Не оспорил и обстоятелството, че няма заплатена винетна такса, като изяснил, че той не е собственик на автомобила, а само работник.  За така установеното, актосъставителят св. Х., съставил АУАН с бл. № 098715, в който описал горните обстоятелства – че жалбоподателя управлява автомобил в тъмната част на денонощието без светлини; че се движи с автомобила по първокласен път без да има валидна винетка и без заплатена винетна такса по чл.10 ал.1 т.1 от ЗДВП и че не носи СУМПС и контролния талон към него и за виновно нарушени  посочил съответно чл. 100 ал.4 т.2 от ЗДвП, чл. 139 ал.5 от ЗДвП и чл.100 ал.1 т.1 от ЗДвП. В акта било отбелязано още, че управляваното от жалбоподателя ППС е собственост на „Е****** и че представлява „специален автомобил“.  Актът бил предявен на жалбоподателя и подписан от същия с отбелязване, че не е титулярен водач на камиона, както и че е усетил мирис на кабели и не е знаел, че „венетката“ е изтекла. Въз основа на акта, на 23.11.2015 г. било издадено и атакуваното НП, в което описанието на установените нарушения е идентично с описанието дадено им в АУАН, същите са квалифицирани, като такива по чл. 100 ал.4 т.2 от ЗДвП, чл. 139 ал.5 от ЗДвП и чл.100 ал.1 т.1 от ЗДвП и отговорността на жалбоподателя е ангажирана съответно с налагане на административни наказания „глоба“ в размер на 20 лв. на осн. чл. 185 от ЗДвП за първото от тях, в размер на 1 500 лв. на осн. чл. 139 ал.5 от ЗДвП за второто, в размер на по 10 лв. на осн. чл. 183 ал.1 т.1 пр.1 от ЗДвП за третото и в размер на 10 лв. на осн. чл. 183 ал.1 т.1 пр.2 за четвъртото от тях.  

          Съдът намира за установена горната фактическа обстановка, въз основа на събраните в хода на съдебното производство писмени и гласни доказателства. Показанията на актосъставителя и свидетеля по акта пресъздават идентични с отразените в АУАН и НП обстоятелства. От казаното от свидетелите се установява още, че за автомобила е имало винетка, но тя е била седмична и важала за лятото на 2015 г., както и че с автомобила към момента на проверката са били  превозвани дърва.

        Въз основа на така установеното от фактическа страна, съдът намира за установено от правна страна следното:

         Като подадена в срок, от надлежна страна, жалбата е допустима, а разгледана по същество е  частично основателна, по следните съображения:

      По отношение на първото от нарушенията. Съгласно разпоредбата на посочения за виновно нарушен чл. 100 ал.4 т.2 от ЗДвП, водачът на МПС е длъжен да поддържа устройствата за осветяване и светлинна сигнализация при маневри чисти, видими, регулирани и в изправност. В случая, според словесното описание на осъщественото от жалбоподателя нарушение, дадено му в АУАН, същото се изразява в това, че той се е движел без светлини в задната част на автомобила. Липсата на осветление обаче, би могла да е последица от неизпълнение на поне няколко/но не само едно/ от изброените по – горе задължения, вменени на субекта на посочената правна норма. Тя би могла да е резултат, както от това че устройствата за осветяване не са чисти или видими, така и от неизправност в светлинната сигнализация. Съгласно разпоредбата на чл. 42 от ЗАНН, в съдържанието на АУАН, следва да намерят отражение всички обстоятелства относими към съставомерността на санкционираното нарушение. В акта, въз основа на който е отпочнато настоящото административнонаказателно производство, липсва такова описание на нарушението, което да позволява същото да бъде отнесено към неизпълнение на конкретно задължение по чл.100 ал.4 т.2 от ЗДвП. Тази нередовност не е преодоляна и в съдържанието на атакуваното НП, а е задълбочена с пресъздаване в текста на същото на съдържанието на посочената за виновно нарушена правна норма на Закона, в която са изброени всички различни форми на изпълнително деяние на нарушение по този текст. Ето защо и като не е описал в какви конкретно факти се изразява виновното поведение на жалбоподателя, административнонаказващият орган е издал несъответстващо на изискванията на чл. 57 от ЗАНН, а следователно и незаконосъобразно от формална страна в тази му част НП, което  следва да бъде отменено на посоченото основание.

  Незаконосъобразно се явява атакуваното НП и в частта, с която е санкционирано второто от нарушенията. В съставения АУАН и издаденото въз основа на него НП, по отношение на управляваното от жалбоподателя превозно средство са отбелязани неговия вид/товарен/ и регистрационният му номер. Признаци, позволяващи включването на същото в някоя от отделните категориите ППС, изброени в приложената санкционна норма на чл. 179 ал.3 от ЗДвП обаче, не са посочени. Действително, посочената и в акта и в НП за виновно нарушена разпоредба на  чл. 139 ал.5 от ЗДвП, в редакцията й до ДВ бр. 101/2015 г. в сила от 22.12.2015 г./ гласи: „Движението на определените в Закона за пътищата пътни превозни средства по републиканските пътища се извършва след заплащане на винетна такса по реда на чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата.“ Същевременно размерите на следващото се наказание за неизпълнение на същата, са индивидуализирани в чл. 179 ал.3 от Закона в четири отделни точки, според вида на управляваните ППС, посредством такива признаци на тези средства, каквито не са намерили отражение нито в акта, нито в атакуваното НП. Последно посоченото е ограничило правото на защита на субекта на административно наказание и е довело до невъзможност, съдът да прецени правилно ли е ангажирана административнонаказателна отговорност на последния с налагане на административно наказание „глоба“ именно в определения от административнонаказващия орган на основание чл. 179 ал.3 т.2 от ЗДвП размер. Ето защо и по изложените съображения, атакуваното НП следва да бъде отменено и в тази му част.

      В останалата му част – досежно последните две нарушения, атакуваното НП като издадено от компетентния за това орган, по реда и във формата предвидени в закона се явява законосъобразно от формална страна.

      Установена в производството се явява и съставомерността но поведението на жалбоподателя по посочената за виновно нарушена правна норма – чл. 100 ал.1 т.1 от ЗДвП. Тази разпоредба от закона изисква при  управление на МПС, неговият водач да носи свидетелство за управление на превозното средство от съответната категория и контролния талон към него. Касае се до два различни и отделни документа, всеки от които е предназначен да удостоверява различни по вид обстоятелства /чл. 157 от ЗДвП/. Липсата на който и да е от тези документи представлява самостоятелно административно нарушение, отговорността за което се ангажира на основание приложения от административнонаказващият орган чл. 183 ал.1 т.1 от ЗДвП. И доколкото и по отношение на тези две нарушения отговорността на жалбоподателя е ангажирана с налагане на глоба в определения от закона абсолютен размер от 10,00 лв. за всяко от тях, то липсвато снования за отмяна, или изменение на постановлението и в тази му част.

      

       Ето защо и по изложените съображения, атакуваното НП следва да бъде отменено в частта, с която е ангажирана административнонаказателната отговорност на жалбоподателя за първите две нарушения и потвърдено в останалата му част.

 

           Воден от изложеното до тук, на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

 

                                                

 

                                                                       

 

                                                                Р     Е     Ш     И :

           

           ОТМЕНЯ наказателно постановление № 15-1075-000975/23.11.2015 г.  на  началник сектор ПП към ОДМВР Разград, в частта в която за нарушение на чл. 100 ал.4 т.2 от ЗДвП на осн. чл. 185 от ЗДвП на  К.Д.К. е наложено административно наказание “глоба” в размер на 20 лв. и  за нарушение на чл. 139 ал.5 от ЗДвП на осн. чл. 179 ал.3 т.2 от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1 500 лв.

          ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 15-1075-000975/23.11.2015 г.  на  началник сектор ПП към ОДМВР Разград, в частта в която за нарушение на чл. 100 ал.1 т.1 от ЗДвП на осн. чл. 183 ал.1 т.1 пр.1 от ЗДвП на К.Д.К. е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 10 лв. и за нарушение на чл. 100 ал.1 т.1 от ЗДвП на осн. чл. 183 ал.1 т.1 пр.2 от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 10 лв.

 

 

          Решението подлежи на касационно обжалване пред АС Разград в 14 - дневен                                                                            срок от съобщаването му на страните.

                                                                      

 

                                                                              РАЙОНЕН СЪДИЯ: