Р     Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

      278                                                   01.08.2016 година                                 град Разград

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

 

         РАЗГРАДСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД 

на тринадесети май                                                                     две хиляди и шестнадесета година

В публичното заседание в следния състав        

                                                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПАВЛЕТА ДОБРЕВА

секретар Г.М.

прокурор ......................,

като разгледа докладваното от съдията 

АНДело                                                 № 95                                          по описа за  2016 г.

 

           

            За да се произнесе, съдът съобрази следното:

            Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

            Постъпила е жалба от Б.М.М. против наказателно постановление № НП 27-278/27.11.2015 г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция “Медицински одит”, с което за нарушение на чл.81 ал.2 т.1 от Закон за здравето, на основание чл. 229 ал.1 от Закон за здравето му е наложено административно наказание “глоба” в размер на 500 лв.

        Жалбоподателат моли, като незаконосъобразно наказателното постановление да бъде отменено, оспорвайки по същество осъществяването на санкционираното с НП нарушение.

           Въззиваемата страна ИА “АА”, чрез процесуалния си представител изразява становище, че жалбата е неоснователна.

            Разградският районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

           Със заповед № РД – 27-278/23.07.2015 г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция “Медицински одит”, била разпоредена проверка в МБАЛ “Св. Ив. Рилски” гр. Разград, в периода от 27.07.2015 г. до 29.07.2015 г., по повод писмо на ОД на МВР Разград, касаещо образувана преписка по жалба на Н.И.А.. В хода на проверката, контролните органи по ЗЗдравето се запознали с материалите по ИЗ № 7801/ХО-1057, лист за преглед на пациент в СО № 8980, становища на: началник ОАИЛ, началник отделение по ортопедия, специализант лекар в ХО, жалбоподателя, изпълнителния директор на МБАЛ „Св. Ив. Рилски“, мед. сестра в операционен блок в МБАЛ св. Ив. Рилски, както и с тетрадка за повиквания на консултанти, рапортна тетрадка на мед. сестри в ХО, график на разположение на лекари от ХО, график на разположение на лекари от отделение по ортопедия и травматология, книга за хирургични операции. Въз основа на съдържащата се в тези материали информация приели, че на 12.06.2015 г., в 19,40 ч. пациента Н.А. е хоспитализиран в ХО при МБАЛ „Св. Ив.Рилски“ гр. Разград от жалбоподателя с ИЗ № 7801/ХО-1057. В същата, в графа: „Бележки на дежурния лекар“, е отбелязано: „Постъпва по спешност след травма на лява ръка от гилотинно нараняване по време на работа“, като в анамнезата отново се сочи, че пациента постъпва по спешност с болки в областта на лява ръка след травматологично нараняване на същата по време на работа; отбелязани са като проведени изследвания: лаборатория; ЕКГ; рентген. Според нанесеното в раздел „Обективно състояние“ съдържание: „Данни за гилотинно нараняване в областта на лява ръка. Фрактури на I, II, III, IV и V пръст с лезия на флексора и екстензора, сухожилни разтеглици на същите пръсти. Оток в областта на дланта и предмишницата“. Определения план на изследване включва: лаборатория; ЕКГ; кардиолог; рентген, а като план за лечение е отбелязано: оперативно и медикаментозно. От оперативен протокол № 751 и Книга за хирургични операции под същия номер, се установява че  на същата дата – 12.06.2015 г. е извършена оперативна интервенция на пациента Н. А. от оператор – жалбоподателя и инструментатор – м.с. А., при местна анестезия, с начален час 20,00 ч. и краен час – 21,00 ч. Въз основа на посочените по – горе документи и обяснения на лекари и мед. сестри, проверяващите приели, че жалбоподателят не е спазил изискването на т. 2.1.4.5 от Наредба № 3 от 27.01.2015 г. за утвърждаване на общи медицински стандарти по хирургия, неврохирургия, гръдна хирургия, кардиохирургия, съдова хирургия, детска хирургия и лицево-челюстна хирургия, тъй като не е назначил консултация със специалист ортопед-травматолог и в условията на липсващо компетентно мнение за уточняване на диагнозата и показанията за определяне вида на операцията, очаквания й обем, избор на оперативен достъп  и необходима оперативна техника е предприел и извършил посочената по – горе оперативна интервенция. Контролните органи счели също, че жалбоподателят е извършил нарушение на т.2.2.3.4 и т.2.3.1 от Наредбата, тъй като на пациента не са назначени и извършени задължителни  по своя характер консултации за определяне на оперативния риск, а именно не е извършена консултация с кардиолог и окончателната преценка на този риск не е съгласувана с анестезиолог. Въз основа на изложеното, проверяващите приели, че жалбоподателят в качеството му на лекар –оператор, не е предоставил дължимата лекарска грижа на своя пациент, съгласно правилата на добрата медицинска практика, утвърдените медицински стандарти и професионална етика, нарушавайки чл.81 ал.2 т.1 от ЗЗДравето, съгласно който: „Правото на достъпна медицинска помощ се осъществява при прилагане на следните принципи: своевременност, достатъчност и качество на медицинската помощ“, в частта „качество“ на медицинската помощ. Ето защо, актосъставителят – св. Й., съставила на 28.09.2015 г. АУАН с бл. № А 27-278, при условията на чл. 40 ал.2 от ЗАНН, в който описала посочените по – горе обстоятелства и квалифицирала същите, като нарушение на чл. 81 ал.2 т.1 от ЗЗДравето. Въз основа на акта, на 27.11.2015 г. административнонаказващият орган издал атакуваното  НП, в което дал описание на деянието идентично с описанието дадено му с АУАН,  посочил за виновно нарушени чл.81 ал.2 т.1 от Закон за здравето, и ангажирал административнонаказателната отговорност на жалбоподателя, с налагане на административно наказание “глоба” в размер на 500 лв. на основание чл. 229 ал.1 от ЗЗдравето, като развил в мотивите на НП и пространни съображения защо намира за неоснователни постъпилите в 3 дневния срок писмени вързажения срещу акта.

        По делото е разпитан като свидетел актосъставителя Й., която установява с показанията си идентична на отразената в акта и наказателното постановление фактическа обстановка.

          Въз основа на така установеното от фактическа страна, съдът намира за установено от правна страна, следното:

         Като подадена в срок, от надлежна страна, против акт подлежащ на  съдебен контрол жалбата е допустима. Разгледана по същество, същата е неоснователна по следните съображения:

          Като издадено от компетентния за това орган, по реда и във формата предвидени от закона атакуваното НП се явява законосъобразно от формална страна.

          Що се отнася до това осъществено ли е санкционираното нарушение от жалбоподателя и извършено ли е то от него виновно, съдът намира следното:

          Съгласно посочената за нарушена разпоредба на чл.81 ал.2 т.1 от ЗЗДравето: „Правото на достъпна медицинска помощ се осъществява при прилагане на следните принципи: своевременност, достатъчност и качество на медицинската помощ“. Приложимите в конкретния случай изисквания за качество на осъществяваната медицинска помощ са индивидуализирани в нормативно установени правила, въведени с Наредба № 3 от 27.01.2015 г. за утвърждаване на общи медицински стандарти по хирургия, неврохирургия, гръдна хирургия, кардиохирургия, съдова хирургия, детска хирургия и лицево-челюстна хирургия. В т. 2.1.4.5 от Наредбата се сочи, че предоперативния период, в частта клиничен диагностичен преглед, включва като основен компонент „провеждане на консултации със специалисти от други клинични специалности, насочени към уточняване на диагнозата, показанията за операция и причините за спешност“. В случая жалбоподателят не оспорва обстоятелството, че не е провел консулт със специалист ортопед-травматолог, но твърди че това се дължало на факта, че по същото време такъв дежурен специалист не е имало в болничното заведение. Представеният график за разположението на лекарите от отделението по ортопедия и травматология за м. юни на болничното заведение, удостоверява че на 12.06.2015 г. е имало определен лекар специалист на разположение – от 19,30 ч.  на посочената дата това е бил д-р П.. Жалбоподателят твърди, че е предприел действия целящи осъществяването на консулт със специалист в посочената област на медицината, но обективни данни за такива не се установяват от материалите по приложената административнонаказателна преписка. След като се твърди положителен факт, доколкото неизпълнението на стандартите се изразява в отрицателен такъв, то доказателствената тежест за установяването се носи от страната, която се позовава на него, а жалбоподателят не сочи доказателства в подкрепа на тези си изявления. По идентичен начин стои въпросът и с останалите правнорелевантни за санкционираното нарушение факти. Според т. 2.2.3.4. от Наредбата: „Стандартният КПООР/клиничен преглед за оценка на оперативния риск/  включва задължителни консултации с кардиолог, а за деца до 18 години – с педиатър; този процес завършва с преданестезиологичен преглед/консултация с оценка на оперативния риск по скалата на ASA (American Society of Anaestesiologists) или друга възприета система, изграждане на становище за безопасността, индикациите и контраиндикациите на предстоящата анестезия, планиране на възможните анестетични техники и средствата за тяхното провеждане.“ Данни за такива извършени консултации, в материалите  по делото също липсват. При положение, че такива са били извършени същите неминуемо е следвало да бъдат обективирани в медицинската документация. Направената ЕКГ на пациента, нито налага извода за осъществена подобна консултация, нито самото изследване само по себе си, представлява  такава. В рапортната тетрадка на медицинските сестри в ХО не е отбелязано осъществяване на подобно действие. Липсват доказателства за изпълнение от страна на жалбоподателя и на вменените му в т.2.3.1 от Наредбата  задължения, при преценка на оперативния риск. Сочената норма гласи: „Окончателната преценка на оперативния риск се прави от лекар-оператор при пациенти със спешни състояния и/или от колегиум от лекари с призната специалност с хирургична насоченост. Тази преценка се съгласува с анестезиолог, а при наличие на придружаващи състояния и заболявания – и с лекари от други специалности (лекарски консилиум).“ Според находящото се на л.37 от делото „становище“ на д-р К. – началник ОАИЛ в МБАЛ „Св. Ив. Рилски“ АД, в медицинската документация на отделението няма регистриран проведен преданестетичен консулт на пациента Н.И.А..

     Безспорно,  медицинската документация, в частност и тази касаеща посочения пациент, не се съхранява от жалбоподателя,  но твърдените от него действия в изпълнение на посочените по- горе изисквания, както бе посочено и по – горе са положителни факти и като такива подлежат на доказване именно от него. При това не е възможно в обективната действителност да не останат белези от тяхното осъществяване. Конкретни фактически изявления обаче от страната не се правят, като не се сочат имената на лекарите с които са проведени консултации, поради което и съдът не е в състояние да провери тяхната истинност. От събраните по делото доказателства, тези твърдения се опровергават. Действително в епикризата на пациента е посочено че такива са извършени, но тя не може да бъде ценена като категорично доказателства в тази насока, доколкото същата представлява изявление на  самия жалбоподател, като неин автор и доколкото декларативно отразява действия, преки доказателства за осъществяване на които липсват.

     Посочените по – горе стандарти в Наредбата имат задължителен характер, а не пожелателен такъв. Преценката за необходимостта  от осъществяване на описаните в т. 2.1.4.5, т. 2.2.3.4 и т. 2.3.1., действия не е предоставена на съответния лекар оказващ медицинска помощ на пациента. Тези правила са задължителни и тяхното неспазване винаги представлява нарушение на чл.81 ал.2 т.1 от ЗЗДравето, изискващ качество на медицинската помощ, съответстващ именно на нормативно определените стандарти.

     Ето защо, като не е осъществил посочените по – горе действия, жалбоподателят е осъществил от обективна и субективна страна състава на санкционираното с атакуваното НП нарушение.

    Законосъобразно от административнонаказващият орган е ангажирана неговата отговорност на основание чл. 229 ал.1 от ЗЗдравето. По отношение размера на наложеното наказание „глоба“ от 500 лв., определено към максимума предвиден в закона от 600 лв., съдът намира същия за съответен на тежестта на извършеното нарушение, изразяващо се в неосъществяване на три самостоятелни действия от определения с Наредбата алгоритъм на оказване на медицинска помощ. Съществена е степента на обществена опасност на нарушението, пряко засягащо здравето на пациента. Ето защо и при липса на смегчаващи отговорността обстоятелства по смисъла на чл. 27 от ЗАНН, то липсват и основания за изменяване на наказателното постановление досежно размера на наложеното наказание.

       Воден от изложеното до тук, на осн. чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

                                         

                                                                     Р     Е     Ш     И :

        

         ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № НП 27-278/27.11.2015 г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция “Медицински одит”, с което за нарушение на чл.81 ал.2 т.1 от Закон за здравето, на основание чл. 229 ал.1 от Закон за здравето му е наложено административно наказание “глоба” в размер на 500 лв.

     Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Разград в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                                    РАЙОНЕН СЪДИЯ