Р     Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

                                                 № 606, 18.11.2016 година, град Разград

 

  В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

РАЗГРАДСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД 

на тринадесети Октомври  две хиляди и шестнадесета година

В публичното заседание в следния състав        

                                                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: Н. Борисов

секретар Д.Д.

прокурор ......................,

като разгледа докладваното от съдията 

НАХДело   747 по описа за  2016 г.

                           За да се произнесе, съдът съобрази следното:

        Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

        Постъпила е жалба от Н.Б. С. ЕГН ********** от гр. С**, чрез процесуален представител, против наказателно постановление № 37-0000318/17.06.2016г. на  Началник  ОО “АА” Разград, с което за нарушение на чл. 2, ал.1  от Наредба № 41 от 04.08.2008г. на МТ на основание чл. 93, ал.1, т.1 от ЗАвП му е наложено административно наказание «глоба» в размер на 1500,00лв.

          Жалбоподателят моли наказателното постановление да бъде отменено, като незаконосъобразно, навежда доводи за нарушение на материалните и процесуалните правила при издаването му, по същество не оспорва липсата на „ Карта за квалификация на водача „.

            Административнонаказващият орган заявява становище, че жалбата е неоснователна и като законосъобразно НП следва да бъде потвърдено изцяло.

            Разградският районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

            На 19.05.2016г., около 10,50ч. на път І-49, км. 38+651 до разклон за с. Стражец, в посока гр. Кубрат за гр. Разград, контролни органи от ОО « АА « - Разград, свидетелите Г. М. и Хр. М., спрели за проверка ППС в състав влекач « Рено Премиум» с рег. № ** от категория N3 и полуремарке с рег. №  ** от категория  О4. Констатирали, че ППС се управлява от жалбоподателя, който извършвал обществен превоз на  товари /каолин/ със заверено копие към Лиценз за международен автомобилен превоз на товари, с Пътен лист, попълнен по образец, със съответната товарителница и оборудван с аналогов тахограф. При проверката на документите, жалбоподателят не представил Карта за квалификация на водача. Това наложило контролния орган да извърши справка в Регистъра на „ Професионална квалификация и компетентност на водачите „, при която било установено, че жалбоподателят е придобил категория „ С „ на 25.06.2002г., но не му е издавана „Карта за квалификация на водача „. За констатираното нарушение св. Г. М. в присъствие на жалбоподателя и св. Хр. М. съставил АУАН бл. № 225796/19.05.2016г., в който описал нарушението по следния начин „... Водача С. извършва обществен превоз на товари, като в момента на проверката не представя Карта за квалификация на водача. Водача е придобил категория С на 25.06.2002г. Извършена е справка в регистъра на „ Професионална кварификация и компетентност на водачите „. На водача не е издавана „ Карта за квалификация „...”. Квалифицирал нарушението като такова по чл.2, ал.1 от Наредба № 41 от 04.08.2008г. на МТ, връчил АУАН срещу подпис на жалбоподателя, който го подписал с отбелязване „ ...нямам възражения...”.

На база съставеният АУАН на 17.06.2016г. било издадено и обжалваното НП, в което административнонаказващият орган описал нарушението като „ ... Водача С. извършва обществен превоз на товари, като в момента на проверката не представя Карта за квалификация на водача. Водача е придобил категория С на 25.06.2002г. Извършена е справка в регистъра на „ Професионална кварификация и компетентност на водачите „. На водача не е издавана „ Карта за квалификация”. На основание чл. 52, ал.4 от ЗАНН, след като проверих акта с оглед неговата законосъобразност и обоснованост, прецених събраните доказателства и след направена справка в база данни на ИА „ АА „ гр. София, установих, че в момента на проверката водачът е извършвал обществен превоз на товари без редовно издаден документ, не притежава карта квалификация на водач...”. Адм. наказващият орган квалифицирал нарушението също по чл.2, ал.1 от Наредба № 41 от 04.08.2008г. на МТ, а на основание чл.93, ал.1,т.1 от ЗАвП, наложил адм. наказание „ глоба „ в размер на 1500,00лв. НП редовно връчено на жалбопадателя на 29.07.2016г. Жалбата срещу него постъпила при адм. наказващия орган на 08.08.2016г.

          Въз основа на така установеното от фактическа страна, съдът намира за установено от правна страна следното:

          Като подадена в срок от лице имащо право на жалба, против акт подлежащ на съдебен контрол по реда на ЗАНН,  жалбата е допустима.

           Разгледана по същество, същата се явява неоснователна  по следните съображения:

В случая не е спорно между страните, че на 19.05.2016г. жалбоподателят е извършвал обществен превоз на товари, както и че превозът е извършван с автомобил категория N3.  

 

 

 

Жалбоподателят е придобил категория "С" на 25.06.2002г., което го освобождава от преминаването на обучение за придобиване на първоначална квалификация, но е преминал  периодично обучение от 04.11.2014г. до 10.11.2014г., при успешното завършване на което се издава удостоверение за професионална компетентност /чл. 19 от Наредба № 41 от 04.08.2008 г./, а това удостоверение е условие за издаването на карта за квалификация на водача /чл. 29 от същата наредба/.  

 

 

 

Съгласно разпоредбата на чл. 93, ал. 1, т. 1 от ЗАвтП подлежи на санкциониране всеки водач на МПС, който извършва обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници и товари без редовно издадени лиценз, разрешение, документ за регистрация или други документи, които се изискват от регламент на европейските институции, от този закон или подзаконовите нормативни актове по прилагането му. Такъв подзаконов нормативен акт по прилагането на ЗАвтП е Наредба № 41 от 04.08.2008 г., издадена на основание чл. 7б, ал. 5 и чл. 7г, ал. 4 от Закона за автомобилните превози и въвежда изискванията на Директива 2003/59/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 15 юли 2003 г. относно начална квалификация и продължаващо обучение на водачи на някои пътни превозни средства за превоз на товари или пътници, за изменение на Регламент /ЕИО/ № 3820/85 на Съвета и Директива 91/439/ЕИО на Съвета и за отмяна на Директива 76/914/ЕИО на Съвета.  

 

 

 

Според съображение 4 от Директива 2003/59/ЕО /Директивата/, създаването на нови правила на Общността [да притежават удостоверение за професионална компетентност /УПК/ в съответствие с правилата на Общността относно минималното равнище на обучение за някои водачи на превозни средства в автомобилния транспорт], цели да осигури с помощта на неговата или нейната квалификация водачът на превозно средство да отговаря на стандарт за достъп и до извършване на дейността управление на превозно средство. Според съображение 5 от Директивата, по-специално, задължението за притежаване на начална квалификация и преминаване на продължаващо обучение е предназначено да подобри пътната безопасност и безопасността на водача на превозно средство, включително при операции, извършвани от водача на превозно средство, когато превозното средство е спряло.

 

 

 

 

Според съображение 15 от Директивата, за да удостовери, че шофьор, който е гражданин на държава-членка, е притежател на един от УПК, предвидени в настоящата директива, и за да улесни взаимното признаване на различните УПК, държавите-членки трябва да прикрепят хармонизирания код на Общността, определен за тази цел, заедно с датата на изтичане на кода, в свидетелството за управление на превозно средство или новата карта за квалификация на водача на превозно средство, който да се признава взаимно от държавите-членки, хармонизираният модел на която е определен с настоящата директива. Тази карта трябва да отговаря на същите изисквания за сигурност като свидетелството за управление на превозно средство, като се има предвид важността на правата, които той дава за пътна безопасност и равни условия на конкуренция. Предоставената възможност на държавите членки да поставят код на Общността на новата карта трябва да им даде възможност да определят период на валидност на свидетелствата за управление на превозно средство, който не съвпада с датата на изтичане на валидността на продължаващото обучение, при положение че Директива 91/439/ЕИО [6] предвижда всяка държава-членка да си запази правото да определя, на базата на национални критерии, срока на валидност на свидетелствата за управление на превозно средство, които тя издава.

 

 

 

 

 

 

 

 

Карта за квалификация на водача на превозно средство, издадена от държави-членки, се признава взаимно. При издаване на картата компетентните органи проверяват валидността на свидетелството за управление на превозно средство, чийто номер е посочен на картата.

 

 

 

 

В случая, на национално ниво, изискванията на Директивата са транспонирани с Наредба № 41/2008 г. (Наредба № І-157/01.10.2002 г. за условията и реда за издаване на свидетелство за управление на МПС, отчета на водачите и тяхната дисциплина. След като удостоверяването на професионалната компетентност става с вписване на хармонизирания код на Общността в картата за квалификация на водача, следва да се приеме, че придобитата категория и Удостоверението за преминато обучение не са достатъчни за доказване на квалификацията на водача и нарушението не е маловажно по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. В случая не се касае до национално въведено изискване към водачите, а до Общностно такова, което цели не само да се хармонизира удостоверяването на професионалната компетентност на водачите, а и взаимното признаване на различните УПК в контекста на целите на Директивата по съображения 3 - 5 от нея.

 

 

 

 

Извършването на обществен превоз на товари в нарушение на Общностните изисквания разкрива значителна степен на обществена опасност на деянието, поради което и неспазването на задължението по чл. 2 от Наредба № 41/2008 г. е обявено за наказуемо по чл. 93, ал.1, т.1 от ЗАвтП.

С оглед изложеното, съдът намира възраженията на процесуалния представител, че при издаването на обжалваното НП са нарушени чл. 57, т.5 и т 6 от ЗАНН за неоснователни. Адм. наказващият орган използвайки правомощията си по чл.53,ал.2 от ЗАНН, правилно е описал от фактическа страна нарушението и е дал правилната квалификация. Безспорно по делото е установено, че жалбоподателят на процесната дата е осъществявал обществен превоз на товари, без да притежава карта за квалификация на водача.

Обжалваното НП се явява законосъобразно, издадено от компетентен орган, в кръга на провомощията му и след проведена процедура по законовия ред и следва да бъде потвърдено.

  Воден от изложеното до тук, на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

                                                                                   

 

                                                                            Р     Е     Ш     И :

 

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 37-0000318/17.06.2016г. на  Началник  ОО “АА” Разград, с което за нарушение на чл. 2, ал.1  от Наредба № 41 от 04.08.2008г. на МТ на основание чл. 93, ал.1, т.1 от ЗАвП на Н.Б. С. ЕГН ********** от гр. С. е наложено административно наказание «глоба» в размер на 1500,00лв., като правилно и законосъобразно.

Решението подлежи на касационно обжалване пред РАС в 14 - дневен                                                                            срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                          

                                                                          

                                                                                         РАЙОНЕН СЪДИЯ: