№ 758 12.01.2017
година
град Разград
В И М Е Т О Н А
Н А Р О Д А
РАЗГРАДСКИЯТ
РАЙОНЕН СЪД
На деветнадесети
декември две
хиляди и шестнадесета година
В публичното заседание в следния състав
ПРЕДСЕДАТЕЛ: НЕЛИ ГЕНЧЕВА
Секретар: Г.М.
прокурор ......................,
като разгледа докладваното от съдията
НАХДело № 943 по
описа за 2016 г.
За да се произнесе, съдът съобрази
следното:
Производството е по реда на чл.59 и сл. от
ЗАНН.
Постъпила е жалба от Р.Л.Р. *** против Наказателно постановление № 37-0000519
от 30.09.20156 г. на Началник ОО “АА”- Разград, с което за
нарушение на чл.8, пар.2, изр.12 от
Регламент 561/06 във вр. с чл.4, б“ж“, второ тире и във вр. с чл.78, ал.1, т.1 от Закона за автомобилните
превози на жалбоподателя е наложено административно наказание глоба в размер на
200 лв. Жалбоподателят моли
наказателното постановление, като незаконосъобразно да бъде отменено изцяло.Твърди,
че актосъставителят неправилно е разчел показанията на дигиталния тахограф, че
е управлявал лекия автомобил по заместване и е било възможно да е допуснал
грешка при работа с тахографа, но не бил управлявал повече време от
разрешеното, нито бил намалил почивката си. Сочи, че в показанията на
километража за този ден нямало промяна.
В съдебното заседание на РРС жалбоподателят
твърди, че само бил преместил антената, като сочи, че автомобилът е нов и девет
часа не може да се работи с него.
За
наказващия орган не се явява представител.
Разградският районен съд, след като прецени
събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна
следното:
Като
подадена против акт подлежащ на съдебен контрол, жалбата е допустима. Разгледана по същество същата е неоснователна.
С обжалваното Наказателно постановление № 37-0000519 от 30.09.2016 г. на Началник ОО “АА”- Разград за нарушение на
чл.8, пар.2, изр.2 от Регламент 561/06 във вр. с чл.4, б.“ж“, второ тире и във
вр. с чл.78, ал.1, т.1 от Закона за
автомобилните превози и на основание чл.93Б, ал.7, т.1 от с.з. на жалбоподателя
е наложено административно наказание глоба в размер на 200 лв. Същото наказателно постановление е издадено въз основа на
Акт за установяване на административно нарушение №229666/01.09.2016 г., съставен от инспектор при ОО “АА”- Разград. В акта и НП се сочи,
че на 01.09.2016 г. около 10,50 часа в област Разград на път I-2 , на километър 61, контролен пост Стария кладенец, след извършена
проверка на състав от ППС с влекач Скания Р440 с рег.№******* от категория
ППС-№3 и прикачено полуремарке с рег.№******** от категория ППС – 04,
управлявани от водача Р. , извършващ обществен превоз на товари с лиценз на
Общността и заверено копие №115560007. С пътен лист №2242090 от 30.08.2016
г. с отразен маршрут за 01.09.2016
г. Русе – Варна и товарителница №000741 от 01.09.2016 г., превозващ лепила. С
монтиран в автомобила дигитален тахограф Stoneridge
Electronics SE 5000, сериен №0000653226 е установено, че водачът Р. на
12.08.2016 г. не е ползвал дневна
почивка от най-малко 9 последователни часа и намалената дневна почивка е намалена с 10 минути, като е
ползвана почивка от 8 часа и 50 минути, а периода на работната смяна е бил от
09,53 часа на 11.08.2016 г. до 01,03
часа на 12.08.2016 г. и продължителност на работната смяна от 15 часа и 10
минути. Нарушението е установено при проверка на карта на водач
№0000000122116000 за дигитален тахограф.
Пред РРС са разпитани като свидетели актосъставителят М. И.
и Г.М., също служител на ИА»АА». В показанията си двамата потвърждават
изложените в акта и НП обстоятелства. Били проверени регистрираните от дигиталния
тахограф данни от картата на водача и било установено, че на 12.08.2016 г.
водача не е ползвал дневна почивка от поне 9 последователни часа. Предходната
дневна почивка е завършила в 9,53 часа на 11.08.2016 г. Копие от разпечатка от записите на тахографа е приложено. В самия акт
жалбоподателят е посочил, че няма възражения по акта. С оглед всички
доказателства, съдът намира, че обстоятелствата отразени в акта и НП са
доказани по един несъмнен начин.
Въз основа на така
установеното от фактическа страна, съдът намира за установено от правна страна
следното: Съдът намира, че АУАН
и НП са издадени съобразно нормативните изисквания и не страдат от процесуални пороци.
Фактът, че актът е съставен в присъствието само на един свидетел не нарушава
изискванията на закона,тъй като чл.40, ал.1 от ЗАНН не определя нормативен брой
свидетели. Разпоредбата на чл.40, ал.3 касае особен случай, в който свидетелите
не са очевидци. Нищо незаконосъобразно няма и в това, че свидетелят е служител
на наказващата администрация. В АУАН,
както и в НП е отразена фактическата обстановка с необходимата пълнота. Съдът
намира, че жалбоподателят е осъществил от обективна и субективна страна състава
на вмененото му нарушение. Жалбоподателят е управлявал ППС с влекач, като не е
изпълнил изискването на чл.8,пар.2 изр.2
от Регламент 561/06, който предвижда, че за всеки период от 24 часа след края
на предходната дневна почивка водачът трябва да е ползвал следващата дневна
почивка, която при определени условия може да бъде намалена до размер на 9
часа. Водачът не се е съобразил с посоченото изискване и е направил по-малка от
намалената почивка, а именно 8 часа и 50 минути, т.е. не е спазил нормативното
изискване с 10 минути. Така водачът
съзнателно и в този смисъл умишлено е допуснал превишение на нормативно
установения срок за непрекъснато управление. При това същият правилно е санкциониран на основание чл.93б, ал.7, т.1 от ЗАвП, като наложеното му
наказание е в абсолютноопределения законов размер от 200 лв. за неспазване на
времето за почивка до един час. Съдът счита, че не може да приеме, че случаят е
маловажен, тъй като самият Регламент е предвидил намалената почивка и
критериите на административно наказващия орган са били именно с оглед нейната
продължителност Освен това санкциите в ал.7 на чл.93 от Закона за автомобилните
превози са диференцирани, за да бъдат отчетени и малките отклонения от
нормативните изисквания, което означава, че според законодателя и те са
достатъчно общественоопасни, щото да бъдат санкционирани.
Възражението
на жалбоподателя, че вероятно е задействал тахографа в резултат на неправилна
манипулация, тъй като не бил управлявал преди това автомобил с такъв тахограф е
неоснователно. Същият е управлявал превозното средство по занятие и е бил
длъжен да го познава и да работи правилно с него. Евентуални грешки са за
негова сметка.
Поради
изложеното наказателното постановление следва да се потвърди като правилно и
законосъобразно. Воден от изложеното Съдът
Р Е
Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА
Наказателно постановление №
37-0000519 от 30.09.2016 г. на Началник ОО “АА”- Разград, с което за
нарушение на чл.8,пар.2 изр.1 от Регламент 561/06 във вр. с чл.4, б.“ж“ във вр.
с с чл.78, ал.1 т.1 от Закона за автомобилните превози и на
основание чл.93б, ал.7, т.1 от същия закон
на жалбоподателя Р.Л.Р., ЕГН **********
*** е наложено административно наказание глоба в размер на 200 лв.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред Разградски Административен съд в 14 -
дневен срок от съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: