Р Е Ш Е Н И Е

 

46

 

гр. Разград, 02.02.2017 г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Разградският  районен  съд, наказателен  състав,  в  публичното заседание на 02.02.2017 г., в състав:

председател: Атанас Христов

при секретаря Г.М., като разгледа докладваното от председателя АНД № 1105 по описа за 2016 год., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по чл.59 и сл. ЗАНН.

Постъпила е жалба от адвокат Н.Ф. ***, действаща в качеството си на защитник на С.А.А., ЕГН **********, с адрес ***, против наказателно постановление № 17-045Б/01.09.2012 г. на  началник  сектор в териториален сектор “Рибарство и контрол”  гр. Разград, регионален център „Рибарство и контрол – Североизточна България“, Главна Дирекция “Рибарство и контрол“ в Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури, с което за нарушение на чл.35, ал.1, т.7 от Закон за рибарството и аквакултурите, на основание чл. 73, ал.1 от ЗРА му е наложено административно наказание "глоба" в размер на 1000 лв.

В жалбата се моли, наказателното постановление да бъде отменено изцяло, като незаконосъобразно.

 

В открито съдебно заседание, при редовност в призоваването, административнонаказващият орган не изпраща представител.

В открито съдебно заседание, при редовност в призоваването жалбоподателят не се явява.

В открито съдебно заседание, при редовност в призоваването защитникът не се явява. Депозира писмена молба, с която моли делото да се разгледа в негово отсъствие, като се поддържа жалбата и се излагат допълнителни съображения /л. 40-41/.

 

Разградският районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

На 10.08.2012 г., около 15.00 часа,  контролните органи по ЗРА – свидетелите по делото, в изпълнение на своите правомощия по закона, осъществили проверка в землището на с. Бели лом, в акваторията на яз. “Бели Лом”. При наблюдението на действията на жалбоподателя, видели същия да хвърля във водите на язовира малка мрежа тип “парашут”. Проверяващите приближили към мястото, където бил жалбоподателя,  и установили, че въпросния уред е в работно положение, потопен във водите на язовира. Установили и уловена риба – 1 бр. сребриста каракуда.

Непосредствено след това, актосъставителят съставил АУАН с бл. № 0014406, като счел че с поведението си жалбоподателят е осъществил нарушение на чл. 35, ал.1, т.7 от ЗРА, тъй като е извършвал любителски риболов с маломерен мрежен риболовен уред тип „парашут“.

Въз основа на акта, било издадено и атакуваното НП.

 

Съдът намира за установена горната фактическа обстановка, въз основа на приложените към административнонаказателната преписка писмени доказателства и показанията на разпитаните в хода на съдебното производство свидетели.

 

Въз основа на така установеното от фактическа страна, съдът намира за установено от правна страна следното: 

 

Като подадена в срок, против акт подлежащ на съдебен контрол от лице имащо право на жалба, жалбата се явява допустима.

 

Разгледана по същество същата е неоснователна, по следните съображения:

 

По възражението, че НП е издадено от некомпетентен орган.

Видно от т. 2 на Заповед № РД09-520/23.06.2010г. издадена от Министъра на земеделието и храните, е че на осн. чл. 94, ал.4 ЗРА, са оправомощени служителите на длъжност „Началник сектор „Рибарство и контрол“ на Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури да издават наказателни постановления за нарушения, извършени на територията на съответния сектор, въз основа на Актове за установяване на административно нарушение.

Ето защо възражението, че НП е издадено от некомпетентен орган се явява неоснователно.

Само за пълнота на изложението следва да се изтъкне, че видно от т. 1 от горецитираната заповед,  на осн. чл. 94, ал.1 ЗРА са определени служителите на длъжност  „Младши специалист“, „Старши специалист“, „Главен специалист“, Младши инспектор“, „Старши инспектор“, и „Главен инспектор“ в секторите „Рибарство и контрол“ на Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури да съставят Актове за установяване на административни нарушения за нарушения на разпоредбите на ЗРА, извършени на територията на цялата страна, по реда на ЗАНН. Ето защо, АУАН също е съставен от компетентен орган.

 

По възражението, че е ограничено правото на защита на жалбоподателя, тъй като в НП към разпоредбата на чл. 35, ал.1, т.7 ЗРА, е добавена и разпоредбата на чл. 73 ЗРА.

Съдът намира това възражение за неоснователно, тъй като чл. 73 ЗРА е санкционната норма, която правилно е определена от АНО.

 

По същество.

Легалната дефиниция на понятието "риболов", се съдържа в параграф 1, т.26 от ДР на ЗРА и според посоченият текст, "риболов" е поставянето на разрешени уреди и средства във водата за улов на риба и други водни организми, изваждане на улова от водата, неговото пренасяне и превозване. А съгласно т. 27: "Риболов - любителски" е риболов по смисъла на т. 26 - дейност, при която се извършва улов на риба и други водни организми, извършван от физически лица за развлечение или със спортно-състезателен характер, организиран по определени за това правила.

Посочената за виновно нарушена разпоредба на чл. 35, ал.1, т.7 от ЗРАквакултурите, забранява любителския риболов в обектите по чл. 3, ал.1 от Закона /рибностопански обекти/, с маломерни мрежени уреди тип «парашут».

Съдът намира за доказано обстоятелството, че жалбоподателят е извършвал риболов /по смисълът на т.26 и т.27 от ДР на ЗРА/, доколкото от фактическа страна е установено, че именно той е  поставил уреда във водата - дейност, която е била насочена към извършване на улов. И тъй като така осъществените действия по поставяне на «парашут»-а във водите на язовира са били годни реално да доведат до улов на риба или други водни организми, то и осъщественото от жалбоподателя субсумира всички признаци от обективна страна на посоченото в наказателното постановление нарушение на чл. 35 ал.1 т.7 от ЗРА. Нарушението е съставомерно и от субективна страна, доколкото на жалбоподателят е била известна забраната за осъществяване на любителски риболов с уред от вида на ползвания от него, а незнанието на правната норма не изключва отговорността му. Законосъобразно е ангажирана административно наказателната отговорност на жалбоподателя. В този смисъл вж. и Решение от 3.12.2014 г. на АдмС - Разград по к. н. а. х. д. № 123/2014 г.

 

По възражението, че АНО не е изложил мотиви в НП относно разпоредбата на чл. 28 ЗАНН, което е самостоятелно основание за отмяна на НП.

Преценката за "маловажност на случая" подлежи на съдебен контрол. В неговия обхват се включва и проверката за законосъобразност на преценката по чл. 28 ЗАНН. Само когато съдът констатира, че предпоставките на чл. 28 ЗАНН са налице, но наказващият орган не го е приложил, само тогава това е основание за отмяна на наказателното постановление поради издаването му в противоречие със закона. Така и Решение № 23 от 03.02.2016 г. по КАН дело № 5/2016 г. по описа на Разградски административен съд.

Действително, АНО не е изложил съображения относно дали деянието е маловажен случай, но доколкото в разглеждания случай не са налице основания за прилагане на нормата на чл. 28 ЗАНН, необсъждайки дали деянието е маловажен случай, АНО не е допуснал съществено нарушение на процесуалните правила.  В този смисъл  е налице константна съдебна практика – Решение от 11.03.2010г. на Добричкият Административен съд по к.а.д. № 62/2010 год.; Решение № 244 от 28.12.2010 г. на Административен съд – Сливен по КАНД 227/10г.

 

По възражението, нарушенията представляват маловажен случай, поради което съдът следва да приложи разпоредбата на чл. 28 ЗАНН,  и отмени НП.

В конкретния случай не е налице и хипотезата на чл. 28, б. "а" от ЗАНН. Обстоятелствата, при които е извършено настоящото нарушение, не го характеризират като такова с по-ниска степен на обществена опасност от обичайния начин на извършване на подобни нарушения, за да е налице хипотезата на маловажен случай на административно нарушение. Такава е и константната съдебна практика, намерила израз в:

-          Решение от 3.12.2014 г. на АдмС - Разград по к. н. а. х. д. № 123/2014 г.,

-          Решение от 19.03.2012 г. на АдмС - Габрово по к. а. н. д. № 44/2012 г.,

-          Решение от 6.10.2014 г. на АдмС - Хасково по к. а. н. д. № 255/2014 г.,

-          Решение от 5.07.2013 г. на АдмС - Хасково по к. а. н. д. № 274/2013 г.

Само за пълнота на изложението следва да се отбележи, че дори и при липса на улов, същото е ирелевантен факт, тъй като съставът на нарушението не го предвижда като обективен признак. Така и Решение от 5.07.2013 г. на АдмС - Хасково по к. а. н. д. № 274/2013 г.

 

По размера на наказанието.

Съгласно чл. 73 ал.1 от ЗРА: «Който лови риба и други водни организми със забранени риболовни уреди, средства, принадлежности и приспособления в нарушение на чл. 35, ал. 1, т. 4, 5 и 7, чл. 36 и 37, се наказва с глоба от 1000 до 2000 лв.».

 

Съдът намира, че при определяне на наложеното наказание /в абсолютния законов минимум, независимо от наличието на несъставомерни вредни последици – наличие на уловена риба/, АНО е проявил излишна и необоснована снизходителност, в разрез с изискванията на чл. 27, ал.2 и ал.3 ЗАНН.

 

По изложените по – горе съображения, съдът намира, че атакуваното НП следва да бъде потвърдено изцяло.

 

Воден от изложеното до тук и на осн чл. 63 ал.1 от ЗАНН, съдът

                                         

 

Р     Е     Ш     И :

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 17-045Б/01.09.2012 г. на  началник  сектор в териториален сектор “Рибарство и контрол”  гр. Разград, регионален център „Рибарство и контрол – Североизточна България“, Главна Дирекция “Рибарство и контрол“ в Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - Разград, на основанията предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс, и по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс, в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.

 

 

 

 

 

                                                           

 

 

 

районен съдия: