МОТИВИ към Присъда № 187 постановена по НОХД № 1050/ 2016г. по описа на РС- Разград
Постъпил е обвинителен акт срещу Т.Д.Т. ЕГН **********,
за това, че на 07.07.2016 г. на път ІІІ –
2002 / гр. Цар Калоян – с. Костанденец/, при управление на моторно превозно
средство – товарна автокомпозиция, състояща се от седлови влекач “Волво ФХ42Т”
с рег. *********с прикачено към него самосвално полуремарке “Вилтон” с рег. *********е
нарушил правилата за движение по пътищата: чл.5, ал.1, т.1 от ЗДВП: “Всеки
участник в движението по пътищата с поведението си не трябва да създава
опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и
здравето на хората и да причинява имуществени вреди” и чл.3 от ППЗДВП:
“Участниците в движението са длъжни: т.1 да спазват правилата за движение
...т.3 да не създават опасности или пречки за движението и т.4 да не причиняват
имуществени щети”, чл.15, ал.1 от ЗДВП и чл.67, ал.1 от ППЗДВП: “На пътя
водачът на пътно превозно средство се движи възможно най – вдясно по платното
за движение, а когато пътните ленти са очертани с пътна маркировка, използва
най – дясната свободна лента”, чл.20, ал.1 от ЗДВП: “Водачите са длъжни да
контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват”, чл.44, ал.1
от ЗДВП и чл.92, ал.2 от ППЗДВП “При разминаване водачите на насрещно движещите
се пътни превозни средства са длъжни да осигурят достатъчно странично
разстояние между пътните превозни средства” и по непредпазливост е причинил
значителни имуществени вреди: по колесен трактор “Ню Холанд” с рег. **********,
собственост на ЗК “Хърцои” с. Костанденец, общ. Цар Калоян, на стойност
28 830,37 лв. и по самосвално полуремарке “Вилтон” с рег. № *******,
собственост на Уникредит Лизинг” ЕАД клон Бургас, на стойност 2 982,00
лв., като общата стойност на причинените имуществени вреди е в размер на
31 812,37 лв. – престъпление по чл.343, ал.1, б.”а” вр. чл. 342, ал.1 от
НК.
В съдебно заседание подс. Т., редовно призован се явява лично и със защитник. Не се признава
за виновен, алтернативно моли за минимално наказание.
Защитникът на подсъдимия, счита обвинението за недоказано
и моли съда за оправдателна присъда. Навежда твърдение за случайно деяние.
Прокурорът счита обвинението за безспорно доказано и
предлага на съда да наложи на подсъдимия наказание „ Пробация „ в размер към
минималния, предвиден в НК, както и наказание по смисъла на чл.343г от НК в
размер под средния възможен.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, ценени
в съвкупност и поотделно, доводите и възраженията на страните, приема за
установено от фактическа страна следното:
Подс. Т.Д.Т.,
роден на *** ***, български гражданин, с основно образование, разведен,
неосъждан, ЕГН **********.
Подс. Т. бил правоспособен водач на моторно
превозно средство /МПС/ кат.С е от 1885г., кат. СЕ и П- от 20021. Работел
като шофьор във „Ваня-Транспорт" ЕООД- гр.Карнобат.
На 07.07.2016г. около 20.30часа подс. Т., управлявал товарна автокомпозиция състояща се от седлови
влекач «Волво FH42Т» с рег. № ****** с прикачено
към него самосвално полуремарке „Волтон"' с рег. №********* като се движел по
път ІІІ 2002 от с. Костанденец към гр.Цар Калоян. Превозвал
около 25 тона зърно и се изкачвал по пътя, който бил с наклон 9%.
Пътното платно било двупосочно с
обща широчина 6,5м. По същото време в
обрата посока, а именно към с.Костанденец,
се движел колесен трактор .,Ню Холанд" с рег. №**** с прикачено към
него самосвално ремарке с рег. № *****,
управляван от св. Г.В. Г. като ППС се спускало по пътя. Ремаркето било натоварено с около 12 тона жито. Подс. Т.,
движейки се със скорост около 32км/ч„ влязъл при ограничена видимост в остър
завой с относително малък радиус на
кривата. Пътното платно от двете си
страни било обрасло от трева и храсти, които навлизали на по около 0,5м.
навътре. Над лентата за движение на подс. Т. на около 1,5 – 2м. бил провиснал
клон от крайпътно дърво. Това наложило навлизайки в кривата на завоя, подс. Т.
да навлезе с управлявоното от него ППС в лентата за насрещно движение. Зад
него с л.а. „Тойота" се движел св. Т.С.Т.. В този
момент подс.
Т. видял идващия срещу него трактор „Ню Холанд", който се движел със
скорост 35,9км/ч и, за който пътното платно било с низходящ
наклон. Подсъдимият извършил аварийно престрояване надясно,
с което се опитал да избегне удара. В същият момент, възприемайки
товарната автокомпозиция, св.Г. предприел същата маневра. Поради максималната
натовареност и на двете автокомпозиции
тяхната маневреност била силно ограничена и последвал сблъсък. За
колесния трактор „Ню Холанд" първоначалния удар бил в зоната на предно
ляво колело, след което било засегнато и задното му ляво колело. При удара бил
оттласнат надясно към крайпътната мантинела, където след няколко метра спрял и
се преобърнал на дясната си страна. Спрямо състава от седлови влекач
„Волво" с прикачено самосвално полуремарке „Вилтон" първоначалния
удар бил в лявото колело на първата от трите оси на полуремаркето, след което
било засегнато и лявото колело на втората ос. Тази автокомпозиця се придвижила
още няколко метра напред и спряла в края на пътното платно, насочена
полунадясно, като дясното колело на автовлекача се намирало върху крайпътния банкет.
Двамата водачи излезли от автомобилите, при
тях дошъл и св.Т., който бил видял сблъсъка и бил спрял веднага. На произшествието
дошъл и св. Т.П.Х.- председател на ЗК „Харцои"- с.Костанденец, чиято собственост бил
колесния трактор „Ню Холанд". На сигнала за ПТП били изпратени служителите
от сектор „Пътна полиция" при ОДМВР-
гр. Разград- св. Н.Р.Н. в и св. Б.И.Б., които
пристигайки на място, извършили проверка на документите на подс. Т.
и св. Г., както и на управляваните от тях МПС.
Не констатирали нарушения. Изпробвали и двамата водачи за наличие на алкохол с алкотест „Дрегер 7510" с фабр.№0167 като
цифровата индикация на уреда по отношение и на двамата отчела нула промила.
След като установили, че има нанесени значителни имуществени вреди по колесния
трактор „Ню Холанд", собственост на ЗК „Харцои" и самосвалното
ремарке „Вилтон", собственост на „Уникредит лизинг" ЕАД - клон Бургас, полицейските служители уведомили разследващ орган и
запазили местопроизшествието до идването на дежурната оперативно-следствена
група. Бил извършен оглед на ПТП и образувано досъдебно производство.
От заключението на вещото лице по назначената в ДП СМЕ,
изслушано в съдебно заседание, се твърди, че причината за
настъпване на ПТП е, че при движение по усложнен пътен
участък имащ сравнително малка широчина от 6.5м, относително голям надлъжен наклон - 9% и
представляващ остър завой с ограничена видимост, подс. Т. не е контролирал непрекъснато движението на
управляваната от него автокомпозиция в рамките на дясната за
него лента за движение и е навлязъл
частично в лентата за насрещно движещи се ППС. Налице е била техническа
възможност за предотвратяване на
ПТП и безконфликтно разминаване, ако обв.Т. се е бил
движел възможно най-вдясно в своята пътна лента.
От заключението на вещото лице по назначената на ДП АТЕ,
изслушано и прието в съдебно заседание се установява, че стойността на
щетите нанесени в резултат на ПТП по
колесен трактор „Ню Холанд" са в размер на 28 830,37лева, а щетите по самосвално полуремарке „Вилтон" с рег. № **********- 2982,00лева.
Подс. Т. е неосъждан.
От заключението на вещото лице по назначената в хода на
съдебното следствие съдебнотехническа експертиза на мобилния телефон на св. Т. Х.
с приложен фотоалбум, се установява състоянието на пътния участък, където е
възникнало ПТП.
Въз основа на изложеното от фактическа страна, от правна
страна съдът намира следното: Деянието на нарушителя не е съставомерно по чл.343,
ал.1, б.”а” вр. чл. 342, ал.1 от НК и не е осъществен
състав на престъпление по смисъла на НК.
Описаната фактическа обстановка съдът възприе на база
свидетелските показания на св. Б. Б. „...Пътя
е тесен, правен преди години и не е правен за такива трактори и там не може да
се движат трактори и тирове и за да се разминат трябва много да се внимава.
Имаше зеленина отстрани на пътя, което допълнително усложнява обстановката на
две коли, които искат да се разминат. Пътя е много опасен и тесен и трудно
става разминаването на такива превозни средства... Завоя не е остър, дъгата е
средна, нормално отворен завой, който пак е в графата опасни завои според мене.
Завоя е мисля с по-голямата дъга, по- отворен, но опасен. Мисля, че около
средата на кривата на завоя е станал сблъсъка... Ако приемем, че има осева линия
според мене сблъсъка е станал някъде по
средата на пътното платно. Другия който се е движел надолу не е можел да спре,
поради тежестта. На пътя няма маркировка...”, св. Н. Н. „...Пътя, който е
изграждан там е строен в средата на миналия век, обрасъл е с храсти до самото
платно, които нахвърлят и на платното и го правят тесен, може да се каже не е
пригоден за движение на такива големи МПС-та... Местото
на удара беше в гумите на полуремаркето на влекача, а за трактора в предна лява
част. Това показва, че с предните си части превозните средства са успели да се
разминат, след което трактора се удря в задната част на полуремаркето
вследствие на което ремаркето го натиска и той излиза вдясно от пътя с една
част от него... Спрямо
посоката на движение няма маркировка и самия удар е настъпил в средата на
плътното според мене. Трактора предвид силата на натовареното ремарке което е с
подвижна връзка и го е изхвърлил вдясно от пътя спрямо посоката на движение на
трактора. Мисля, че беше ПТП-то в средата на завоя. В края на завоя няма
видимост. При влизане има видима част до около средата на завоя и после нямаш
видимост до края, като стигнеш до средата на завоя тогава се вижда края му... Водача на трактора би следвало да
има повече опции за реакции и неговата скорост не е била съобразена с релефа на
пътя и с товара, който носи и не е съобразил спирачното действие на едва такава
земеделска машина, не е като на един товарен автомобил... При тази ситуация водача на
трактора е длъжен да предприеме действия, за да избегне удара. Ако ние
работехме това ПТП щяхме да съставим актове на двамата водачи. При удар
странично отговорността е на двамата водачи...”, св. Т. Х. „ ... Причината за да се получи
инцидента, тъй като това не е първия инцидент е много обрасъл път и надвиснали
клони над пътя, което е накарало шофьора на влекача да се изтегли, защото този
завой е най- острия и най- опасния, най- критичното место е от целия пътен
участък, завоя може да е дори и 120 градуса. Там има едно дърво и го е накарало
да се изнесе автомобила в насрещната лента. В противен случай ще се счупят
страничните огледала и гондолата. Завоя там е много лош, скоростта и на двамата
не е била висока, но мястото е тясно и е обрасло. Ремаркето на камиона е било
изнесено на платното на което трябва да се движи трактора. Може би и моя е
можел да избегне удара ако е виждал мантинелата, но тя е в храстите и не се
вижда... Пътя
е стар и тесен и не е направен за движение на такива големи машини... Според мен растителността от към
мантинелата навлизаше не по-малко от 50 см. От другата страна клона навлизаше
поне на половината на пътя. Има също и ниска тревна растителност, която
скриваше пътното платно. Да е била поне 20- 30 см. от страната на камиона, а от
другата страна е поне 50 см. според мене. За да избегне инцидент сигурно някой
път навлиза в растителността...”, св. Г. Г. “...ПТП-то стана
на завой и той е най-стръмния завой и е десен от моята страна. За камиона е ляв
завой, за мене десен. Ремаркето беше пълно на 11 600 тона. Да съм карал
някъде с 22-25 км.ч. Влязох в завоя, камиона идва нагоре, минава в моето
платно, там има орех и клона му надвисва над платното. След инцидента го
отрязаха. Мисля си, че заради клона камиона
е навлязъл. Точно където е клона там се случи ПТП-то. Клона не е по
–висок от камиона и дори ние заради огледалата бягаме с тракторите настрани,
защото клона ще удари огледалото... По
принцип мантинелата не се вижда, защото има храсти. От другата страна беше само
ореха. По- нагоре има пак растителност, но точно на този завой са само клоните
на ореха... Като
видях предницата на камиона на самия завой скочих на спирачките. Това може би е
било на 5-6 м. преди сблъсъка...”, св. Т. Т.
„...Там има наклон, целия път е в наклон. Аз
се движех на изкачване и камиона и той. Камиона не можех да го изпреваря,
защото има завои и е обрасъл с храсти и предполагам затова камиона се движеше
по- към средата на платното... Пътя
беше много обрасъл около 1 метър. В тревата не може да се стъпва, защото пътя е
обрасъл и има надвиснали клони над платното. Когато гондолата се движи дори на
70 см. от банкета навътре и задницата му сече завоя винаги минава гондолата в
другото платно. Там не може да се завие без задницата на гондолата да навлезе в
другото платно. Няколко секунди преди сблъсъка възприех насрещно идващият
трактор... Камиона
се движеше много бавно и не мога да преценя дали водача му е предприел маневра
да се изнесе вдясно...”,
обясненията на подс. Т. „... Имаше добра видимост, все още не
се беше стъмнило. Аз видях някъде на 20 м. от мен трактора. ПТП-то стана почти
на излизане от завоя. Той беше дълъг завой. Като отивах към средата на завоя
имах видимост. Аз се движех крайно вдясно по посоката си на движение. Пътя там
е тесен, ако не беше ударил спирачки трактора щяхме да се разминем успешно... Пътя беше стеснен от двете страни
от надвиснала растителност, някъде с 40-50 см. се стесняваше. Бих избягвал тази
растителност, но в случая нямаше как да я избягам. Движех се възможно до
храстите вдясно. 2.50 м. е полуремаркето. Движех се в дясната пътна лента. Не
съм извършвал движения наляво или надясно, праволинейно се движех. Като видях
трактора се преустроих изцяло вдясно аварийно. Да съм се преместил с 10-20 см.
вдясно. През цялото време контролирах моето ППС...”. Свидетелските показания на Ив. К. не допринасят за
разкриване на факти и обстоятелства от значение за предмета на делото.
От цитираните свидетелски
показания, ценени в съвкупност със цаключението на вещото лице по АТЕ, съдът
констатира две неща – от една страна категорично и безспорно по делото се
установява, че мястото на настъпване на ПТП на пътя е обрасъл с надвиснала
растителност, което от посочената от вещото лице ширина от 6,5м. значително се
намалява с около 1м., отделно от това и надвисналата растителност над пътя в
лентата на движение на подс. Т. е допълнителен фактор, който неизбежно го е
накарал да се движи със своето ППС „ ...по към средата на пътното платно...”.
Пътят е с висок процент на наклон и с остра крива на завоя, което го прави с
ограничена видимост. ППС, управлявано от подс. Т. се движи по наклон на
изкачване, към който пътен участък е относима разпоредбата на чл. 45, ал.1 от
ЗДвП, съответната чл. 93, ал.1 от ППЗДвП, т.е. подс. Т. е бил с предимство при
разминаването и съответно св. Г. Г. е бил длъжен да спре и да го пропусне. Това
обаче от друга страна е обективно невъзможно, предвид острата крива на завоя и
силно ограничената видимост, като показателни в този смисъл са показанията на
св. Г. Г., който заявява, че е възприел насреща движещият се товарен автомобил
от около 5-6м., разстояние твърде късо за каквото и да било аварийно спиране,
предвид масата на колесния трактор и тегленото ремарке.
В този смисъл съдът цени
заключението на вещото лице само относно вида, габаритите, натовареността и
скоростта на двете ППС към момента на ПТП, както и посочения наклон /релеф/ на
пътя и острата крива на завоя. Не цени заключението в частта относно правната
квалификация посочена от вещото лице за нарушения на ЗДвП и ППЗДвП, извършени
от страна на подсъдимия.
От друга страна възприетите
лично от съда свидетелски показания и част от заключенията на вещите лица силно
разколебават обвинителната теза на обвинението по изложените вече съображения.
В конкретната ситуация при
описаната пътна обстановка със всичките й характеристики, съдът намира, че
както от обективна, така и от субективна /дори и под формата на
непредпезливост/ подс. Т. не е осъществил състав на престъпление по НК, поради
което го оправда по повдигнатото обвинение.
По изложените съображения съдът постанови присъдата си.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: