Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е  

 

Номер  212                                      03.05.2017г.                          Град  Разград

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Разградският районен съд                                        наказателен  състав

На двадесет и пети април                                                       Година 2017

В публичното заседание в следния състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Светлана Чолакова

Секретар: П.Т.

Прокурор:

като разгледа докладваното от съдията

административно наказателно дело номер 55 по описа за 2015 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Постъпила е жалба от “БТК” АД гр.София против наказателно постановление № В-0042652 от 08.11.2016г. на Директора на РД за областите Варна, Добрич, Шумен, Разград, Търговище и Силистра към КЗП, с което на търговеца е  наложена имуществена санкция в размер на 1500 лв. на основание чл.222а от Закона за защита на потребителите /ЗЗП/ за нарушение на чл.113, ал.2 от същия закон, в която счита НП за незаконосъобразно и моли да бъде отменено изцяло.

Въззиваемата страна – РД на КЗП- Варна, не изпраща представител в с.з.

За Районна прокуратура Разград не се явява представител.

Разградският районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното: Обжалваното НП е издадено въз основа на акт за установяване на административно нарушение № К-0042652 от 27.09.2016г., съставен на търговеца за това, че “при направена проверка на 02.09.2016г. в обект магазин № 4704 гр.Разград, бул.България 21, по повод потребителска жалба от Ер. Н. М. от 09.08.2016г., относно рекламация на мобилен телефон марка Samsung Galaхy Trend 2 Lite закупен на 20.07.2015г., установено, че се води регистър на рекламации. Представена сервизна карта №4704045487/17.09.2015г., където е посочен дефект „не се включва“. Не са представени документи , удостоверяващи привеждането на потребителската стока с договора за продажба. Стоката предмет на потребителската жалба не е в търговския обект. На документална проверка на 27.09.2016г. се представя акт за удовлетворяване на рекламации от 26.09.2016г. за замяна на телефона. Търговецът “БТК” АД не е изпълнил административното си задължение да приведе потребителската стока в съответствие с договора за продажба в едномесечен срок, считано от датата на предявяване на рекламацията от потребителя - 20.10.2015г., с което е нарушил разпоредбите на чл.113, ал.2 от Закона за защита на потребителите.” Въз основа на този акт е издадено обжалваното НП срещу търговеца, в което са отразени обстоятелствата по акта относно нарушението, поради което и на основание чл.222а от Закона за защита на потребителите на търговеца е наложена имуществена санкция в размер на 1500 лв. за нарушението на чл.113, ал.2 от същия закон.

По делото административно наказващият орган представя като доказателства жалба от потребителя, констативен протокол, 2 бр. заповеди за определяне на компетентни лица, сервизна карта, протокол за проверка на документи, писма, приемо-предавателен протокол.

По делото е разпитан като свидетел А.Т. – актосъставител, която потвърждава изложеното в АУАН, а именно, че извършила проверка на 02.09.2016г. в офис на БТК в гр.Разград бул. България №21 по повод на потребителска жалба от 09.08.2016г. Потребител оставил телефона, след което ходил да го търси, но не са му го върнали от сервиз. Установила, че телефонът е приет за рекламация на 17.09.2015г. Не били представени документи, които да удостоверят, че телефона е отремонтиран в срок. Св. Цв. Хр. изразила съмнения, че телефона е изгубен по-скоро от сервиза, че е станало объркване. Телефонът не бил в търговския обект. Насрочила документална проверка. Представил се акт за удовлетворяване на рекламация  от 26.09., че на потребителя е даден нов телефон, след датата на проверката. От колежката си, която разговаряла с потребителя разбрала, че е възрастен мъж от гр.Цар Калоян, трудно подвижен, на който му коства затруднения да идва в офиса да търси телефона си.

Въз основа на така изложените фактически обстоятелства, съдът направи следните правни изводи: Жалбата е неоснователна. Съдът намира, че обжалваното НП и акта за административно нарушение, отговарят на формалните изисквания на ЗАНН за тях, съответно чл.57, ал.1 и чл.42 от ЗАНН. С оглед на събраните по делото писмени и гласни доказателства, съдът намира, че нарушението на търговеца е доказано по един безспорен и несъмнен начин, тъй като същият е нарушил цитираната разпоредба от Закона за защита на потребителите. Съгласно чл.113. ал.2 от ЗЗП привеждането на потребителската стока в съответствие с договора за продажба трябва да се извърши в рамките на един месец, считано от предявяването на рекламацията от потребителя, като чл. 222а. предвижда, че за нарушение на чл. 113 на виновните лица се наказва с глоба, а едноличните търговци и юридическите лица -  имуществена санкция, в размер от 500 до 3000 лв. За всеки отделен случай. В случая безспорно се установява, че жалбоподателя-търговец, е приел направената от потребителя рекламация на 17.09.2015.г. но не е изпълнил задължението си да приведе рекламираната стока в съответствие с договора за продажба в рамките на един месец от предявяването на рекламацията, т.е. до 17.10.2015г. Предоставил нов телефон на потребителя едва на 27.09.2016г. почти една година след изтичане на едномесечния срок за това и по този начин действително е нарушил разпоредбата на чл.113, ал.2 от ЗЗП. Ето защо съдът намира, че от обективна страна действително е осъществен състава на административното нарушение по чл.222А от ЗЗП и следва да бъде ангажирана отговорността му, както правилно и законосъобразно е сторил и наказващият орган. Неоснователни са доводите в жалбата, че потребителят бил заминал в чужбина, поради което е било обективно невъзможно да стори това, тъй като това обстоятелство, за което освен това липсват доказателства, не изключва задължението му по чл.113 ал.2 от ЗЗП, независимо дали потребителят е напуснал или не страната. Още повече в писмо/л.20/ жалбоподателят сочи, че от сервиз погрешно е върнато друго устройство, а не евентуално отсъствие на потребителя. И при проверката от контролния орган на 02.09.2016г., не е установено това да е било сторено, т.е. в търговския обект е липсвал телефона. При определяне и индивидуализиране на наказанието, което е към средния размер предвиден в закона, наказващият орган е съобразил с принципите на чл.27 от ЗАНН и е определил едно справедливо наказание. Това е така тъй като е приел, че търговецът е наказван преди това за същото нарушение с влезли в сила две  НП. Следва да се има предвид и зачестилите нарушения от този вид, което говори и за по висока обществена опасност на това административно нарушение.

По изложените съображения обжалваното НП се явява правилно и законосъобразно, поради което следва да бъде потвърдено.    

Воден от гореизложеното, съдът

 

Р      Е      Ш     И      :

 

ПОТВЪРЖДАВА НП В-0042652 от 08.11.2016г. на Директора на РД за областите Варна, Добрич, Шумен, Разград, Търговище и Силистра към КЗП, с което на “БТК” ЕАД гр.София, е наложена имуществена санкция в размер на 1500 лв. на основание чл.222А от ЗЗП за нарушение на чл.113, ал.2 от същия закон.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Разградски административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

Районен съдия: