Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 205, 22.05.2017 година , град
Разград
В И М
Е Т О Н А Н А Р О Д А
РАЗГРАДСКИЯТ
РАЙОНЕН СЪД
на
двадесет и четвърти Април 2017
година
В
публичното заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Николай Борисов
Секретар
Галя Мавродинова
прокурор
.......................
като
разгледа докладваното от съдията
НАХДело
№ 143 по описа за 2017 година.
За да се произнесе, съдът съобрази следното:
Производството е по реда на чл.59 и
сл. от ЗАНН.
Постъпила е жалба от „ Теленор България „ АД – София, ЕИК 130460283,
със седалище и адрес на управление гр. София, жк „ Младост „”, бизнес парк
София, сграда № 6, представлявано от Изп. директор М. П. Ф., чрез пълномощник
против наказателно постановление № В - 0042661/23.01.2017г. на Директор на РД за областите Варна, Добрич,
Шумен, Търговище, Разград и Силистра към ГД „ Контрол на пазара „ при КЗП, с което
за нарушение на чл.114, ал.3 от ЗЗП, на основание чл.222а от ЗЗП на
жалбоподателя е наложено административно
наказание “имуществена санкция” в размер на 1500,00 лв.
Жалбоподателят моли, като незаконосъобразно наказателното постановление да бъде отменено
изцяло. Навежда доводи за нарушение на материалния и процесуалния закон при
издаването на обжалваното НП.
За жалбоподателя в съдебно заседание не се явява
процесуален представител.
Административнонаказващият орган заявява становище за
неоснователност на жалбата.
РП – Разград, уведомени, не изпращат представител.
Разградският районен съд, след като прецени събраните по
делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:
Във връзка с постъпила жалба вх. № В-03-2564/14.10.2016г.
в РД на КЗП – Варна, относно искане за „ подмяна на апарата „ от Х. С.,
служители от офис Разград -св. А. Т. и
св. Д. В. на 19.10.2016г. посетили търговски обект – магазин, находящ се в гр.
Разград, бул. „ България „ № 11, където търговска дейност осъществявало „
Теленор България „ АД – София, ЕИК 130460283. В обекта в присъствие на
представител на дружеството извършили проверка, при която установили, че
обектът работи, като се обслужват клиенти, а конкретно по жалбата проверили
регистъра за рекламации в обекта, при
което констатирали, че същият е в електронен вариант. Във връзка с жалбата
търговецът представил Сервизни протоколи съответно №№ 9005027445 от 12.09.2016г.
- София/ 501823458 от 07.09.2016г. – Разград/; 9005099246 от 30.09.2016г. –
София/ 501830225 от 27.09.2016г. – Разград/ и 9005155352 от 14.10.2016г. –
София / 501835205 от 12.10.2016г. – Разград/, в които било отбелязано, че
мобилния телефон при приемане за рекламациите е с един проблем – не осъществява
връзка с WIFI.
Трите рекламации били удовлетворени от жалбоподателя, като само при една от тях
физически бил извършен ремонт на мобилния телефонен апарат – по сервизен
протокол № 9005099246 от 30.09.2016г. – София/ 501830225 от 27.09.2016г. –
Разград/, като била сменена антена на апарата. В Сервизната карта на апарата е
вписана рекламация от 24.08.2016г., изпълнена на 26.08.2016г., при която е
извършена смяна на дисплей и конектор, като в писмените доказателства по делото
не е приложен сервизен протокол, но този факт се признава от жалбоподателя с
Писмо изх. № 698/20.10.2016г. до КЗП – Разград. С молба от 12.10.2016г.,
отправена до жалбоподателя, Х. С. отправя искане за подмяна на мобилния
телефонен апарат, което е отразено в Сервизен протокол № 9005155352 от
14.10.2016г. – София / 501835205 от 12.10.2016г. – Разград/ и не съдържа
алтернативното му искане за възстановяване на сумата платена за стоката,
каквото искане има в писмената молба до жалбоподателя.
В хода на проверката, представителят на КЗП, изискал и
приложил към материалите по преписката Фактура за закупуване на процесния
апапат от 27.12.2014г. и Гаранционна
карта със срок на гаранцията – 24 месеца. На място в търговския обект
проверката приключила с Констативен Протокол, съставен в присъствие на
представител на жалбоподателя. На
документална проверка в офис на КЗП –
Варна в гр. Разград на 14.11.2016г., представител на жалбоподателя представил писмено
становище и пълномощно. В хода на
проверката и до приключването й жалбоподателят не представил доказателства, удостоверяващи
възстановаване на сумата за телефона, обект на жалбата.
На база изложеното след отправена покана в офис на КЗП –
Варна в гр. Разград се явило упълномощено от жалбоподателя лице, в присъствие
на което бил съставен АУАН бл. № 0042661/14.11.2016г., в който нарушението било
описано по следния начин „ ... на 11.11.2016г.,„ Теленор България „ АД не е
изпълнил административното си задължение, да удовлетвори искане
за разваляне на договора и да възстанови заплатената от потребителя сума ...”.
Актосъставителя квалифицирал нарушението по чл.114, ал.3 от ЗЗП, с отбелязване,
че нарушението се извършва за пореден път и връчил АУАН на упълномощеното лице,
което го подписало без възражения.
На база съставения АУАН на 23.01.2017г. адм. наказващият
орган издал процесното НП, в което по аналогичен с АУАН начин описал
нарушението, квалифицирал го като такова по чл.114, ал.3 от ЗЗП и на основание
чл.222а от ЗЗП, наложил адм. наказание „имуществена санкция” в размер – 1500,00лв.,
обосновавайки, този размер на наказанието със санкциониране на жалбоподателя с предишни
НП, за същото нарушение, влезли в сила.
НП връчено по пощата по адрес на управление на жалбоподателя с пощенско
клеймо от 03.02.2017г. Жалбата срещу него постъпила при адм. наказващия орган,
също по пощата с пощенско клеймо от 10.02.2017г.
Въз основа на така
установеното от фактическа страна, съдът намира за установено от правна страна
следното:
Като
подадена в срок от лице имащо право на жалба, против акт подлежащ на съдебен
контрол по реда на ЗАНН, жалбата е допустима.
Разгледана по същество, същата е
основателна по следните съображения:
Видно от приложените по делото Гаранционна карта за
апарата се установява, че същият е закупен на 27.12.2014г., т.е. към момента на
предявявяне на последната рекламация е бил в гаранция от 24месеца. От приобщените
по делото писмени доказателства – 3бр. сервизни протоколи и внисано в
гаранзионната карта на апарата сервизно обслужване, факт признат и от
жалбоподателя, се установява, че към датата на съставяне на АУАН по отношение
на процесния мобилен телефонен апарат Х. С. е отправил четири искания за
рекламация, като и четирите са уважени, но само в два от случаите на телефона
фактически е извършен ремонт. От изложеното, съобразно разпоредбата на чл. 114,
ал.3 от ЗЗП, съдът намира, че не са налице предпоставките искането на клиента
за разваляне на договора и възстановяване на платената от него сума за
телефона. Това е така, защото самата разпоредба предписва да са уважени „ ... три рекламации на потребителя чрез извършване на ремонт на една и
съща стока...”, което в случая не е така. От друга страна отново
видно от писмените доказателства по делото, потребителят е направил
алтернативни искания – подмяна на стоката с нова или разваляне на договора и
възстановяване на платената от него сума за процесния апарат. Отделно от
изложеното с предявяването на рекламацията по сервизен протокол № 9005155352 от
14.10.2016г. – София / 501835205 от 12.10.2016г. – Разград/, доколкото в
разпоредбата на чл.114, ал.3 от ЗЗП не е посочен срок за изпълнение на
задължението от страна на търговеца, то за такъв, с оглед систематичното
тълкуване на нормата е относим срока по чл.113, ал.2 от ЗЗП – едномесечен,
който към момента на съставяне на АУАН е
изтекъл, но към датата на документалната проверка – 11.11.2016г. все още не е
изтекъл, като и поради тази причина съдът намира, че описаното в НП
административно нарушение не е осъществено от обективна страна от
жалбоподателя.
Като съобрази това, съдът намира, че обжалваното Нп
следва да бъде отменено като издадено при нарушение на материалния закон.
Воден от изложеното до тук и на
основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът
Р
Е Ш И :
ОТМЕНЯВА
Наказателно постановление № В - 0042661/23.01.2017г. на Директор на РД за областите Варна, Добрич,
Шумен, Търговище, Разград и Силистра към ГД „ Контрол на пазара „ при КЗП, с
което за нарушение на чл.114, ал.3 от ЗЗП, на основание чл.222а от ЗЗП на от „ Теленор България „ АД – София, ЕИК
130460283, със седалище и адрес на управление гр. София, жк „ Младост „”,
бизнес парк София, сграда № 6, представлявано от Изп. директор М. П. Ф. е наложено административно наказание
“имуществена санкция” в размер на 1500,00 лв., като неправилно.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд – Разград в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: