Р Е Ш Е Н И Е

 

201

 

гр. Разград, 22.05.2017 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Разградският  районен  съд, наказателен  състав,  в  публичното заседание на 20.04.2017 г., в състав:

Председател: Атанас Христов

 

при секретаря Галя Мавродинова, като разгледа докладваното от председателя АНД № 170 по описа за 2017 год., за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по чл.59 и сл. ЗАНН.

Производството е образувано по жалба на А.А.Х., ЕГН **********, с адрес ***, срещу Наказателно постановление № 11 от 15.02.2017г. издадено от Кмета на община Лозница.

 В жалбата се сочи че наказателното постановление е неправилно и незаконосъобразно, поради което се моли за неговата отмяна. Сочи, че процесния имот не е бил надлежно ограден, поради което при прибирането им на 40-те й крави, три от тях влезли в имота, но не са причинили вреди.

 

 В открито съдебно заседание жалбоподателят се явява лично, заедно със защитника си адвокат М.П. ***. Поддържат жалбата и излагат допълнителни съображения.

Въззиваемата страна, редовно призована, не изпраща представител.

Контролиращата страна районна прокуратура – Разград, при редовност в призоваването не изпраща представител и не депозира становище.

 

Разградският районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

На 27.09.2016 г., служители на РУ на МВР Лозница,  съставили АУАН с бл. № 582202 против жалбоподателя, за това че на 27.09.2016г. в гр. Лозница, в близост до местността „Каменна чешма“, при извеждане на паша на домашни животни /крави/, допуска влизането на няколко животни в частен имот, ограден с ограда, стопанисван от Р.Е.,***. Актосъставителят квалифицирал деянието по чл. 40, т.2 ЗОСИ. Жалбоподателя депозирал писмени възражения срещу акта, аналогични с процесната жалба.

 

 

 

Въз основа на акта, било издадено и атакуваното НП, с което е ангажирана административнонаказателната отговорност на жалбоподателя. Осъщественото от него нарушение е описано от административнонаказващия орган по идентичен начин с този, по който е индивидуализирано и в акта за установяване му, като за виновно нарушена е посочена разпоредбата на чл. 40 ЗОСИ и на основание същия текст от закона му е наложено административно наказание “глоба” в размер на 100,00 лв.

Въз основа на така установеното от фактическа страна, съдът намира за установено от правна страна следното:

Като подадена в срок, от надлежна страна, жалбата е допустима, а разгледана по същество е основателна, по различни от изложените в нея съображения.

Разпоредбата на посочения за виновно нарушен от жалбоподателя текст от закона – чл. 40 ал.1 т.2 от ЗОСИ, предвижда анагажиране на административнонаказателната отговорност на всяко лице, което влиза или преминава, или пуска животни през селскостопански земи с посеви, трайни или цветни насаждения, без да има право, като с това причинява вреди на селскостопанско имущество. За да бъде осъществен състава на посоченото административно нарушение от обективна страна, следва да бъде извършено не само някое от изброените в същата правна норма действия, но и от същите следва обективно да са настъпили вреди на селскостопанско имущество. Причиняването на вредата е елемент от обективната страна на нарушението. Следователно, не всяко пускане на животни през селскостопански земи с посеви и трайни насаждения,  представлява нарушение на разпоредбите на ЗОСИ и подлежи на санкциониране по този ред, а единствено това в резултат на което на селскостопанското имущество са причинени вреди. В случая този обективен признак на санкционираното нарушение – причинената вреда, не е намерил отражение, както в акта за установяването му, така и в атакуваното НП. Описването на несъставомерно по текста от закона, по който нарушението е квалифицирано, деяние е довело до незаконосъобразност на постановлението от формална страна, представляващо и самостоятелно основание за неговата отмяна. Преценката за съставомерност на нарушението по същество, определяща за извода дали то е осъществено от жалбоподателя и извършено ли е виновно, винаги се предхожда от преценка за формална законосъобразност на постановлението, с което се ангажира административнонаказателната отговорност на нейния субект.

Ето защо и по изложените съображения, съдът намира, че като незаконосъобразно от формална страна, атакуваното НП следва да бъде отменено изцяло.

Воден от изложеното до тук, на основание чл.63 ал.1 ЗАНН, съдът

 

Р     Е     Ш     И :

            

ОТМЕНЯ  Наказателно постановление № 11 от 15.02.2017г. издадено от Кмета на община Лозница.

 Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - Разград, на основанията предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс, и по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс, в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.

 

                                                             районен съдия: