Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 289,
17.07.2017 година , град Разград
В И М
Е Т О Н А Н А Р О Д А
РАЗГРАДСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД
на тринадесети Юни 2017 година
В публичното заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Николай Борисов
Секретар Даринка Димитрова
прокурор .......................
като разгледа докладваното от съдията
НАХДело № 333 по описа за 2017 година.
За да се
произнесе, съдът съобрази следното:
Производството е по реда на
чл.59 и сл. от ЗАНН.
Постъпила е жалба от „Теленор България „ АД – София, ЕИК ***, със
седалище и адрес на управление гр. София, жк „ Младост „”, бизнес парк София,
сграда № 6, представлявано от Изп. директор М. П. Ф., чрез пълномощник против
наказателно постановление № В - 0042673/15.03.2017 г. на Директор в РД за областите Варна, Добрич,
Шумен, Търговище, Разград и Силистра към ГД „Контрол на пазара „ при КЗП, с което
за нарушение на чл.113, ал.1 от ЗЗП, на основание чл.222а от ЗЗП на
жалбоподателя е наложено административно
наказание “имуществена санкция” в размер на 3000,00 лв.
Жалбоподателят моли, като незаконосъобразно наказателното постановление да бъде отменено
изцяло. Навежда доводи за нарушение на материалния и процесуалния закон при
издаването на обжалваното НП.
За жалбоподателя в съдебно заседание не се явява
процесуален представител.
Административнонаказващият орган заявява становище за
неоснователност на жалбата.
РП – Разград, уведомени, не изпращат представител.
Разградският районен съд, след като прецени събраните по
делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:
Във връзка с постъпила жалба вх. № В-03-459/14.02.2017г.
в РД на КЗП – Варна, относно рекламация на мобилен телефон, служители от офис
Разград -св. А. Т. и св. Д. В. на 22.02.2017г.
посетили търговски обект – магазин, находящ се в гр. Разград, бул. „България„ №
34, където търговска дейност осъществявало „Теленор България „ АД – София. В
обекта в присъствие на представител на дружеството извършили проверка, при
която установили, че обектът работи, като се обслужват клиенти, а конкретно по
жалбата проверили регистъра за рекламации
в обекта, при което констатирали, че същият е в електронен вариант. Във
връзка с жалбата търговецът представил Сервизен протокол от 16.01.2017г., в
който било отбелязано, че мобилния телефон „Алкател„ при приемане за рекламация
е със следи от употреба, не споделя интернет. На абоната е предоставен оборотен
мобилен апарат „Хуавей„. С Протокол за ремонт от 19.01.2017г. била отказана
рекламация, поради констатирана механична повреда /деформиран, огънат/ апарат,
следствие на външно механично въздействие. Прекратено гаранционно обслужване. Клиентът
бил уведомен за отказ от удовлетворяване на рекламацията с писмо от 27.01.2017 г.
Рекламацията била отказана и телефонът върнат на клиента, съответно била
попълнена и гаранционната карта на апарата.
В хода на проверката, представителят на КЗП, изискал и
приложил към материалите по преписката Фактура за закупуване на процесния апапат
от 20.07.2016 г., Касов бон и Гаранционна
карта със срок на гаранцията – 24 месеца. На място в търговския обект
проверката приключила с Констативен Протокол, съставен в присъствие на
представител на жалбоподателя. На
документална проверка в офис на КЗП –
Варна в гр. Разград на 27.02.2017г., представител на жалбоподателя представил писмено
становище, протокол и пълномощно. В хода
на проверката и до приключването й жалбоподателят не представил доказателства,
че рекламацията е удовлетворена.
На база изложеното след отправена покана в офис на КЗП –
Варна в гр. Разград се явило упълномощено от жалбоподателя лице, в присъствие
на което бил съставен АУАН бл. № 0042673/02.03.2017г., в който нарушението било
описано по следния начин „ ...„ Теленор България „ АД не е изпълнил
административното си задължение, когато потребителска стока не съответства с
договора за продажба, да я приведе в съответствие с договора...”.
Актосъставителя квалифицирал нарушението по чл.113, ал.1 от ЗЗП, с отбелязване,
че нарушението се извършва за пореден път и връчил АУАН на упълномощеното лице,
което го подписало без възражения.
На база съставения АУАН на 15.03.2017г. адм. наказващият
орган издал процесното НП, в което по аналогичен с АУАН начин описал
нарушението, квалифицирал го като такова по чл.113, ал.1 от ЗЗП и на основание
чл.222а от ЗЗП, наложил адм. наказание „имуществена санкция” в размер – 3000,00лв.,
обосновавайки, максималният размер на наказанието със санкциониране на
жалбоподателя с десет броя НП, за същото нарушение, влезли в сила. НП връчено по пощата по адрес на управление
на жалбоподателя с пощенско клеймо от 04.04.2017 г. Жалбата срещу него
постъпила при адм. наказващия орган, също по пощата с пощенско клеймо от 12.04.2017г.
Въз основа на така установеното от фактическа страна, съдът намира за
установено от правна страна следното:
Като подадена в срок от лице имащо право на жалба, против акт подлежащ
на съдебен контрол по реда на ЗАНН, жалбата е допустима.
Разгледана по същество,
същата е неоснователна по следните съображения:
Видно от приложените по делото Гаранционна карта за
апарата се установява, че същият е закупен на 20.07.2016 г. и е бил с имей
завършващ на 883. Последствие след предявена рекламация, устройството е било
заменено с ново от същата марка, с имей, завършващ на 618/процесното/, т.е. към
момента на предявявяне на рекламацията е бил в гаранция от 24месеца. Сервизен
протокол от 16.01.2017 г., в който било отбелязано, че мобилния телефон „Алкател„
при приемане за рекламация е със следи от употреба и не споделя интернет. С
Протокол за ремонт от 19.01.2016 г. била отказана рекламация, поради
констатирана механична повреда /деформиран, огънат/ апарат, следствие на външно
механично въздействие, се установява, че такива белези при приемане на
рекламацията не са отразени. Едно е следи от употреба/драскотини, ожулен/ и не
споделя интернет, но съвсем друго е „...механична повреда /деформиран, огънат/
апарат, следствие на външно механично въздействие...”.
От тази фактическа обстановка, действително съдът намира, че е налице
незаконосъобразен отказ от гаранционно обслужване. Като не е привел стоката в съответствие
с договора за продажба, жалбоподателят с бездействие е извършил и процесното
нарушение.
Относно твърденията на процесуалния представител на жалбоподателя за
допуснати съществени процесуални нарушения при съставяне на АУАН и издаване на
обжалваното НП, съдът намира същите за неоснователни. Съгласно ЗЗП, а това
коректно е отбелязано, както в АУАН, така и в обжалваното НП, задължението на
търговеца по чл.113, ал.1 от ЗЗП се осъществява във всеки един стопанисван от
него търговски обект, в случая гр. Разград, бул. ”България„ № 34. На следващо
място за момент на извършване на нарушението следва да се приеме датата 02.03.3027
г. на съставяне на АУАН, към която дата срока по чл.113 от ЗЗП е вече изтекъл и
към, който момент жалбоподателят е осъществил процесното адм. нарушение. В този
ред на мисли неоснавотелни са възраженията на жалбоподателя за необоснованост
на нарушението поради липса на описанието му, за неправилна квалификация и за
липса на извършено адм. нарушение. Не се събраха в хода на адм. наказателното
производство доказателства, които да дадат основание на съда да въприеме
фактическа обстановка, различна от описаната в АУАН, респективно в обжалваното
НП.
От процесуална страна. Наказателното постановление, както и Актът за
установяване на допуснатото от жалбоподателя административно нарушение, са
съставени в предвидените за това срокове, от надлежен орган и при спазване на
изискуемите се за тяхната валидност форма и съдържание. Констатираното от
проверяващия орган административно нарушение е надлежно индивидуализирано, като са посочени дата и място на извършване,
съдържа се кратко описание на нарушението от фактическа страна, посочена е
конкретната законова разпоредба, нарушена с деянието и съответната норма, въз
основа на която следва да се ангажира административнонаказателната отговорност
на нарушителя. От изложеното, съдът намира, че с процесното НП ясно, точно и
конкретно от фактическа и правна страна са посочени предпоставките и
основанията, и всички необходими елементи, които определят и индивидуализират
административното нарушение, вменено във вина на нарушителя, поради което по
своята форма и съдържание, то отговаря на изискванията на чл.57, ал.1 от ЗАНН
от формална страна.
Наложената адм. санкция е правилно определена, с оглед приложените по
делото заверени копия на издадени вече НП за същото нарушение и съдебните
актове, с които са влезли в сила и се явява съответна на извършеното нарушение.
Воден от изложеното до тук и на
основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № В - 0042673/15.03.2017 г. на Директор в РД за областите Варна, Добрич,
Шумен, Търговище, Разград и Силистра към ГД „Контрол на пазара„ при КЗП, с
което за нарушение на чл.113, ал.1 от ЗЗП, на основание чл.222а от ЗЗП на „Теленор
България„ АД – София, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр. София, жк
„ Младост „”, бизнес парк София, сграда № 6, представлявано от Изп. директор М.
П. Ф. е наложено административно
наказание “имуществена санкция” в размер на 3000,00 лв., като правилно и законосъобразно.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд – Разград в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: