РЕШЕНИЕ

 

470                                      12.10.2017г.                            град Разград

 

                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Разградският районен съд 

на пети октомври                                     две хиляди и седемнадесета година

в публичното заседание  в следния състав:

                                                            

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:   КОНСТАНТИН КОСЕВ

Секретар: Даринка Димитрова

Прокурор: 

Като разгледа докладваното от съдията нахд №708 по описа за 2017г., за да се произнесе взе предвид следното:

Постъпила е жалба от “МОБИЛТЕЛ” ЕАД - гр. София срещу Наказателно постановление   В-0043998 от 24.07.2017г. на Директора на Регионална дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен, Търговище, Разград и Силистра към главна дирекция «Контрол на пазара» при  Комисията за защита на потребителите с което на обжалващото дружество   е наложена имуществена санкция в размер на 500 лв на основание чл.228 от Закона за защита на потребителите за нарушение  на чл.128, ал.2 от същия закон. Счита, че наказателното постановление е незаконосъобразно и моли съда да го отмени.

В съдебното заседание на РРС за обжалващото дружество не се явява представител.

Ответната страна Комисия за защита на потребителите – гр. Варна, не изпраща представител.

 За Разградска районна прокуратура не се явява представител.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства, становищата на страните и след проверка на обжалваното наказателно постановление, констатира следното:

Като подадена в срок от надлежна страна   и срещу  акт, подлежащ на съдебно  обжалване, жалбата е допустима. Разгледана по същество, същата се явява  неоснователна.

С обжалваното Наказателно  постановление В-0043998 от 24.07.2017г. на Директора на Регионална дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен, Търговище, Разград и Силистра към главна дирекция «Контрол на пазара» при  Комисията за защита на потребителите на обжалващото дружество   е наложена имуществена санкция в размер на 500 лв на основание чл.228 от Закона за защита на потребителите за нарушение  на чл.128, ал.2 от същия закон. Същото наказателно постановление е издадено на основание Акт за установяване на административно нарушение  № К – 0043998 от 06.06.2017г., съставен на обжалващото юридическо лице от старши инспектор при РД – Варна в резултат на извършена на  26.04.2017г.  проверка в гр. Разград, бул. България №11, в  магазин «М-тел Магазин», стопанисван от обжалващото дружество. В момента на проверката обектът работил и се обслужвали клиенти. Проверката е по повод потребителска жалба с вх.№В-03-939/19.04.2017г. от Р. П. Н. относно рекламация на таблет –СС PARTNER DIVA QC. По време на проверката и от приложените по жалбата документи е установено, че на 23.11.2016г. потребителят Р. Н. е закупил от «М-тел Магазин»,гр. София, стопанисван от “МОБИЛТЕЛ” ЕАД  таблет на субсидирана от дружеството цена, поради сключването на договор за услуги, като за таблета е предоставена и гаранционна карта №Т546491. За таблета, предмет на потребителската жалба са предявени общо три рекламации, съответно на 19.01.2017г., 10.03.2017г. и 03.04.2017г. По време на проверката не са представени документи удостоверяващи приемане на предявената на 10.03.2017г.  рекламация и съответно акт за удовлетворяване на рекламацията за извършения ремонт -„Сменен SIM конектор по данни от заявлението за търговска гаранция“. На документалната проверка на 23.05.2017г. се представя заверено копие на разпечатка от регистър за рекламации, видно от която рекламацията е регистрирана на 10.03.2017г., с описание на повредата – „не се чете картата“ и заведена под №SOR2033009977, съгласно заверено копие на протокол от „Булграм“, датата на извършен ремонт на таблета е 23.03.2017г., като е отразена констатация „Поправено“. Видно от разпечатката от регистъра за рекламации, крайната дата на която е приключена предявената на 10.03.2017г. рекламация е 27.03.2017г. Прието е, че „Мобилтел“ ЕАД не е изпълнил административното си задължение, когато удовлетвори рекламацията, чрез извършен ремонт, да издаде акт за това, който да е съставен в два екземпляра и да се предостави един екземпляр задължително и на потребителя, с което е нарушил разпоредбата на чл.128, ал.2 от Закона за защита на потребителите. Посочено е, че нарушението е извършено на 28.03.2017г. На състоялата се на 23.05.2017г. документална проверка в офиса на КЗП-РД – Варна-Разград не е представен акт за удовлетворяване на рекламация, за извършени ремонти по предявената на 10.03.2017г. рекламация.

Пред РРС като свидетел е разпитана актосъставителката  А. Т.. В показанията си тя потвърждава обстоятелствата отразени в акта и НП. Не е спорно по делото, че предявената на 10.03.2017г. рекламация  е удовлетворена и приключена на 27.03.2017г., което се установява и от писмените доказателства, но за същата няма съставен акт за удовлетворяване на рекламация в два екземпляра. Към жалбата от страна на обжалващото дружество е приложено „Решение за рекламация и удостоверение за извършен ремонт“ , като същото съдържа и подзаглавие „Акт за удовлетворяване на рекламация №RMRZ03283706/10.03.2017г. към сервизна поръчка №SORZ03305977/10.03.2017г.“ /в НП номерът на рекламацията е изписан грешно/. Същото обаче според съда не е било налично към момента на проверката, защото актосъставителят изрично сочи, че на документалната проверка са  представени извлечение от регистър на рекламации и протокол от „Булграм“, но не и акт за удовлетворяване на рекламация. Отделно от това екземпляр от такъв акт безспорно не е предоставен на потребителя. С оглед на изложеното съдът намира, че обстоятелствата по акта и НП са доказани по несъмнен начин.

При така изложените обстоятелства съдът намира следното: Данните по делото   дават основание на съда за извод, че наказателното постановление е законосъобразно - не е засегнато от процесуални пороци и вмененото на санкционираното дружество нарушение се доказва. Съдът не намира, че Наказателното постановление страда от твърдяните пороци относно отразяването на датата и мястото на нарушението – тези реквизити се съдържат в НП. Посочено е че нарушението е констатирано в обект в гр. Разград, стопанисван от жалбоподателя. Посочена е като дата на нарушението 28.03.2017г., посочена е и датата на приключване на рекламацията -27.03.2017г. В този смисъл от фактическа страна липсва неяснота. Съдът намира за несъмнено, че към датата на проверката не е съществувал акт за удовлетворяване на рекламацията и екземпляр от такъв не е бил предоставен на потребителя. В жалбата това се оправдава с факта, че потребителят не бил поискал изрично екземпляр от този акт. Всъщност предоставянето на такъв екземпляр не е свързано с изрично искане на потребителя, а е задължение на търговеца, което последният не е изпълнил. По силата на чл.128, ал.2 от ЗЗП, когато търговецът удовлетвори рекламацията, той издава акт за това, който се съставя в два екземпляра, и предоставя задължително един екземпляр на потребителя. Това не е направено и в този смисъл правилно обжалващото дружество е санкционирано. В случая не е приложим чл.28 от ЗАНН, тъй като случаят не е маловажен – очевидно става дума за масови нарушения, които явно се подценяват от търговците. В НП се сочи, че търговецът вече е наказван за такова нарушение с влязло в сила наказателно постановление /НП№ В-036696/15.04.2016г./, поради което му е определена санкция в максимален размер. При това положение съдът действително намира, че санкцията, макар и в максимален размер, се явява справедлива.  Поради всичко изложено наказателното постановление следва да бъде потвърдено.

Водим от горното, съдът

                                                     

                                                        Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №  В-0043998 от 24.07.2017г. на Директора на Регионална дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен, Търговище, Разград и Силистра към главна дирекция «Контрол на пазара» при  Комисията за защита на потребителите, с което на обжалващото дружество “МОБИЛТЕЛ” ЕАД - гр. София  е наложена имуществена санкция в размер на 500 лв на основание чл.228 от Закона за защита на потребителите за нарушение  на чл.128, ал.2 от същия закон.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд  - Разград в 14-дневен срок от съобщаването му на страните. 

 

 

                                                             Районен съдия: