Р     Е     Ш     Е     Н     И     Е

                                                502, 04.12.2017 година, град Разград

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

РАЗГРАДСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД 

на  тридесет и първи Октомври  две хиляди и седемнадесета година

В публичното заседание в следния състав        

                                                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ: Николай Борисов

секретар Даринка Димитрова

прокурор ......................,

като разгледа докладваното от съдията 

НАХДело   766 по описа  за  2017 г.

                           За да се произнесе, съдът съобрази следното:

          Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

          Постъпила е жалба от Б.П.К. ЕГН ********** ***, чрез процесуален представител, против наказателно постановление № 37-0000411/05.09.2017 г. на  Началник ОО “АА” Разград, с което за нарушение на чл. 43, ал.1, т.1, б.б от Наредба № Н – 32 от 16.12. 2011г. на МТИТС на основание чл. 178, ал.7, т.1, пр.1 от ЗДвП му е наложено административно наказание «глоба» в размер на 1500,00лв.

           Жалбоподателят моли наказателното постановление да бъде отменено, като незаконосъобразно. Навежда доводи за нарушение на материалния и процесуалния закони при издаването му.

            Административнонаказващият орган заявява становище, че жалбата е неоснователна и като законосъобразно НП следва да бъде потвърдено изцяло.

РП – Разград, уведомени, не изпращат представител.

            Разградският районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

            На неустановена дата  в края на м. Юли 2017г. св. Пл. Ц.  - гл. Инспектор в ОО « АА « - Разград, извършвал проверка на протоколите от проведени ГТП на МПС в пункт в гр. Цар Калоян, стопанисван от « Тедекар « ООД. Проверката извършвал в информационната система на ИА « АА». Самата информационна система разполагала с възможност да отделя « съмнителни « технически прегледи. Така св. Ц., установил, че на 22.07.2017г. в пункта е преминал технически преглед мотоциклет « Хонда « с рег. №****, без да представи квитанция за платени местни данъци и такси по отношение на ППС. На 31.07.2017г. св. Пл. Ц., заедно със св. М. И. – инспектор в ОО « АА « - Разград, посетили пункта в гр. Цар Калоян, изискали протокола от извършения техн. Преглед на мотоциклета и установили, че към него няма приложена квитанция за платен годишен местен данък към съответната община. За констатираното, св. М. И. в присъствие на жалбоподателя съставил АУАН бл. № 240413, в който описал нарушението, квалифицирал го като такова по чл. 43, ал.1, т.1, б.б от Наредба № Н – 32 от 16.12. 2011г. на МТИТС и връчил АУАН срещу подпис на жалботодателя, който не отправил възражения.

На база съставеният АУАН по късно на 05.09.2017г. адм. наказващият орган издал и процесното НП, в което описал нарушението по идентичен с АУАН начин, също го кварифицирал като такова по чл. 43, ал.1, т.1, б.б от Наредба № Н – 32 от 16.12. 2011г. на МТИТС, а на основание чл. 178, ал.7, т.1, пр.1 от ЗДвП  наложил административно наказание «глоба» в размер на 1500,00лв.

 НП връчено лично на нарушителя на 14.09.2017г., жалбата срещу него постъпила при адм. наказващия орган на 20.09.2017г.

          Въз основа на така установеното от фактическа страна, съдът намира за установено от правна страна следното:

          Като подадена в срок от лице имащо право на жалба, против акт подлежащ на съдебен контрол по реда на ЗАНН,  жалбата е допустима.

 Разгледана по същество, същата се явява основателна по следните съображения: съгласно разпоредбата на чл. 43. (1) При извършването на периодичните прегледи на ППС председателят на комисията: 1. следи за качественото и пълнообемно провеждане на периодични прегледи на ППС от страна на техническите специалисти, като: б) не допуска извършването на периодичен преглед на ППС в нарушение на изискванията за извършване на периодичните прегледи, определени в тази наредба. В чл. 30, ал.1, т.4 от Наредбата е закрепено легално изискването, че към документите за представяне на ППС на ГТП, следва да фигурира и документ за платен данък върху превозните средства, изискуем към деня на извършването на периодичния преглед на ППС. За това следва да следи председателят на Комисията. По делото не е спорно, че към момента на представяне на ГТП на мотоциклета, такъв документ не е представен. От изложеното съдът намира, че безспорно е налице осъществено адм. нарушение. Съответно на това нарушение е и санкционната норма на чл. 178, ал.7, т.1, пр.1 от ЗДвП, като размера на наказанието точно фиксиран в Закона и не подлежи на преценка от страна на адм. наказващия орган.

В обжалваното НП адм. наказващия орган е изложил мотиви, защо счита, че случаят не попада в обхвата на чл. 28 от ЗАНН, с които съдът не е съгласен.

Преценката за "маловажност на случая" подлежи на съдебен контрол. В неговия обхват се включва и проверката за законосъобразност на преценката по чл. 28 ЗАНН. Когато съдът констатира, че предпоставките на чл. 28 ЗАНН са налице, но наказващият орган не го е приложил, това е основание за отмяна на наказателното постановление поради издаването му в противоречие със закона.

 Изложените мотиви от адм. наказващия орган да не приложи чл. 28 от ЗАНН, съдът намира за неотносими към конкретния случай. По същество не е спорно, че ГТП е проведен при спазване на изискванията на Наредбата и не са констатирани каквито и да е неизправности по мотоциклета, т.е. от обективна страна същият е технически изправен и това не се оспорва от адм. наказващия орган. Неясно остава как липсата на  документ за платен данък върху превозните средства, изискуем към деня на извършването на периодичния преглед на ППС обосновава « ...от извършеното деяние биха последвали значителни вредни последици за останалите участници в движението...е нарушил норми съврзани с повишен обществен риск...». С осъщественото нарушение на съответната община не е погасено правото да търси дължимия пътен данък, включително и по принудителен нечин. Предвид липсата на предходни нарушения, то случая има белезите на "маловажен" такъв по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. В тази насока преценката на наказващият орган е неправилна и същият не е следвало да издава наказателно постановление. Предвид на това се налага извода, че обжалваното НП е издадено в нарушение на закона и като такова следва да бъде отменено.

Воден от изложеното до тук, на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът                                                                                   

 

                                                                    Р     Е     Ш     И :

 

ОТМЕНЯВА НП  № 37-0000411/05.09.2017 г. на  Началник ОО “АА” Разград, с което за нарушение на чл. 43, ал.1, т.1, б.б от Наредба № Н – 32 от 16.12. 2011г. на МТИТС на основание чл. 178, ал.7, т.1, пр.1 от ЗДвП на Б.П.К. ЕГН ********** *** е наложено административно наказание «глоба» в размер на 1500,00лв., като неправилно.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Разград в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

 

 

                                                                                  РАЙОНЕН СЪДИЯ: