Р Е Ш Е Н И Е
№402/18.01.2018
г.,гр.Разград
секретар :Галя Мавродинова
прокурор :
като разгледа докладваното от съдията
гр.дело №870 по описа за 2017 г.
за да се произнесе взе пред вид следното:
Искът е с правно основание чл.195 ал.1 предл.3 от ЗЗД.
Ищецът настояват съдът да постанови решение, с което да осъди
ответника-продавач на закупено от него МПС, да му заплати 3 519,66 лева,
сума заплатена от него за отстраняване на недостатъци по автомобила, включващи
стойността на закупени необходими части за подмяна и положен труд за ремонт.
Претендира и разноски по делото.
Ответникът оспорва иска по
основание и размер и настоява за отхвърлянето му с присъждане на разноски по
делото. Заявява, че към момента на продажбата автомобила е бил в техническа
изправност и в движение, преминал успешно технически преглед два дни преди
това, че при продажбата ищецът е изпробвал автомобила, управлявал го е, не е
имало проблеми при управлението и ако след 10 дни ползване е решил да извърши
ремонт на двигателя, това следва да бъде за негова сметка, още повече, че
автомобила е произведен 2001г. и ищецът
е знае, че купува употребяван автомобил.
Съдът прецени събраните по делото доказателства и прие за
установено следното: Няма спор, а видно и от представения договор за
покупко-продажба на МПС-л.6 от делото, на 07.12.2016г. ищецът е закупил от
ответника лек автомобил марка „Джип” модел „Гранд Чероки2.7ЦРД” с рег.№РР 7917
ВА за сумата от 500 лева и на 15.12.2016г. го регистрира в КАТ-Русе с
рег.№Р6686ВХ. В т.2 от договора е отбелязано, че МПС-то е огледано от купувача
и той няма претенции към външния му вид и техническо състояние. Действително,
видно от показанията на разпитаните по делото свидетели, предния ден, преди
подписването на договора, купувачът-ищец, придружен от трима свои приятели, е
огледал автомобила в с.Дянково, единия приятел-Климент е карал/управлявал/
автомобила около 10 минути по посока Разград, като „в този момент по таблото не
са светили никакви предупредителни лампи”-св.Лазар Г.-л.60. Десет дни след
сключване на договора-виж показанията на св.Марин Маринов-л.61, „по таблото на
автомобила започнали да светят датчици, които отразяват проблеми по двигателя”.
Ищецът веднага уведомил продавача-казал му, че автомобила губи охладителна течност,
вкарал автомобила в сервиз, извършен демонтаж и разоборудване на двигателя,
проверка на колянов вал и цилиндровия блок. Според представената работна карта
на автосервиз „Дунав ауто 2012”ООД в графа „забележка” е отбелязано, че
цилиндровия блок е за шлайф, коляновия вал за шлайф и спукана цилиндрова
глава”. Ищецът предприел ремонт на двигателя, закупил нови части, други
рециклирал.
По делото е назначена съдебна-автотехническа екпертиза,
вещото лице по която дава заключение, че стойността на извършения ремонт според
представените по делото документи: работна карта №824а; фактура
№1/27.02.2017г., фактура №2000012768/23.022017г., стокова разписка с касов бон
към нея и предварителен договор с фирма „ЗиГ”ООД с касов бон е 3 519,66 лева. Вещото лице обяснява в
съдебно заседание, че отбелязаните в работната карта дефекти не могат да бъдат
установени при обичаен оглед на автомобила и без специализирана диагностична
апаратура. Уточнява още, че на практика на процесния автомобил е извършен
основен ремонт, който включва шлайфане на цилиндрова глава и колянов вал,
всичко износено по двигателя е отремонтирано, но това износване е вследствие
продължителна експлоатация. Вещото лице обяснява още, че спуканата цилиндрова
глава не влиза към основния ремонт, че това увреждане може да се установи
единствено по спадане нивото на охлаждащата течност и при спадане под
минималното ниво има датчик на таблото, който светва, но ако резервоара на
охлаждащата течност е пълен, датчика не се задейства, необходимо е извършване
на пробег от няколко десетки километра. Спукването на главата е в резултат
прегряване на някакъв клапан, не е от износване и се получава инцидентно, може
да се е спукала преди и след продажбата на автомобила.
По делото се
установи още, че автомобила е произведен през 2001г., закупен е бил от
ответника от авто-къща в гр.Шумен и той го е управлявал две години.
Разпитаните, посочени и доведени от ответника свидетели, депозират показания,
че нееднократно са пътували с ответника с „джипа”, включително няколко дни
преди продажбата му, че не са забелязали да светва някаква лампа на
индикаторното табло и че не се е налагало да спират и да доливат охлаждаща
течност по пътя. Съгласно представената работна карта-л.7 от делото, при
приемането на автомобила от автосервиз „Дунав ауто-2012”ООД изминатите километра
с автомобила са 187 430 км., а съгласно протокол от извършен периодичен
преглед за техническа изправност- л.25 от делото с дата 05.12.2016г./два дни
преди продажбата/ километрите са 186 230 км. т.е. 1200 км по-малко, което
налага извода, че ищеца е извършил пробег с автомобила поне от 1000 км.
Въз
основа на изложеното съдът намира от правна страна следното:
Предявеният иск е за поправяне на закупената вещ за
сметка на продавача-чл.195 ал.1 предл.3 от ЗЗД. В случая, закупения автомобил е
бил на 15 години и извършения основен ремонт по двигателя му, наложил се в
резултат на продължителна експлоатация и износване, не може да се
охарактеризира като недостатък, за който продавачът носи отговорност. Ищецът
добре е знаел, че купува стар автомобил, знаел е годината на производството му,
съгласно договора за продажба, заплатил е минимална цена от 500 лева за него.
Затова съдът приема, че стойността на извършените от ищеца-купувач „шлайфане на
цилиндров блок и колянов вал” не могат да се възложат на ответника. Това е така
и пред вид разпоредбата на чл.193 ал.2 от ЗЗД-„Продавачът не отговаря за
недостатъците, които са били известни на купувача при продажбата.
Относно „спуканата цилиндрова глава” по делото не се
установи , че този недостатък е
съществувал към момента на сключване на договора, вещото лице е категорично, че
този дефект се получава инцидентно. Същият не може да се окачестви и като скрит
недостатък пред вид наличието на сигнализиращия светлинен индикатор на таблото
при недостик на охладителна течност и може да е възникнал преди и след
продажбата. Затова отремонтирането и на този дефект-недостатък не следва да се
възлагат на продавача.
Съгласно
представените по делото списъци по чл.80 от ГПК ищецът направил разноски по делото за 970 лева, а
ответника за 500 лева. Пред вид разпоредбата на чл.78 ал.1 и ал.3 от ГПК и
изхода на делото ищецът следва да бъде осъден да заплати на ответника
направените от него разноски.
Ето защо
съдът
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ предявения от Г.Г.М. с ЕГН-********** *** против
Д.М.И. с ЕГН-********** *** иск за заплащане на сумата от 3 519,66 лева,
представляваща стойност за отстраняване на недостатъци- извършен ремонт, по
закупения автомобил „ГРАНД ЧЕРОКИ 2,7 ЦРД” с рег. №Р 6686 ВХ/след
пререгистрацията/, включващи закупени необходими части за подмяна и положен
труд за ремонт, като неоснователен и недоказан.
ОСЪЖДА Г.Г.М. с ЕГН-********** *** да заплати на Д.М.И. с
ЕГН-********** *** сумата от 500 лева направени по делото разноски.
Решението може да се обжалва пред РОС в двуседмичен срок
от връчването му на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: