РЕШЕНИЕ

 

591                                       19.01.2018г.                            град Разград

 

                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Разградският районен съд 

на деветнадесети декември                                     две хиляди и седемнадесета година

в публичното заседание  в следния състав:

                                                            

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:   КОНСТАНТИН КОСЕВ

Секретар: Сребрена Русева

Прокурор: 

Като разгледа докладваното от съдията нахд №833 по описа за 2017г., за да се произнесе взе предвид следното:

Постъпила е жалба от “Българска телекомуникационна кампания” ЕАД - гр. София срещу Наказателно постановление   В-0042653 от 08.11.2016г. на Директора на Регионална дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен, Търговище, Разград и Силистра към главна дирекция «Контрол на пазара» при  Комисията за защита на потребителите, с което на обжалващото дружество   е наложена имуществена санкция от  1000 лв на основание чл.222а от Закона за защита на потребителите за нарушение  на чл.113, ал.1  от същия закон. Счита, че наказателното постановление е незаконосъобразно и моли съда да го отмени.

В съдебното заседание на РРС за обжалващото дружество не се явява представител.

Ответната страна Комисия за защита на потребителите – гр. Варна, не изпраща представител.

 За Разградска районна прокуратура не се явява представител.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства, становищата на страните и след проверка на обжалваното наказателно постановление, констатира следното:

Като подадена в срок от надлежна страна   и срещу  акт, подлежащ на съдебно  обжалване, жалбата е допустима. Разгледана по същество, същата се явява  основателна.

С обжалваното Наказателно  постановление №  В-0042653 от 08.11.2016г. на Директора на Регионална дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен, Търговище, Разград и Силистра към главна дирекция «Контрол на пазара» при  Комисията за защита на потребителите на обжалващото дружество   е наложена имуществена санкция от  1000 лв на основание чл.222а от Закона за защита на потребителите за нарушение  на чл.113, ал.1  от същия закон. Същото наказателно постановление е издадено на основание Акт за установяване на административно нарушение  2016 № К – 0042653 от 27.09.2016г., съставен на обжалващото юридическо лице от старши инспектор при КЗП – РД – Варна в резултат на извършена на  07.09.2016г.  проверка в обект – магазин, находящ се в гр. Разград, бул. България 21. Проверката е по повод потребителска жалба вх. № В-03-2201/29.08.2016г. в РД на КЗП – Варна, относно рекламация на мобилен телефон. Контролните органи посетили на 07.09.2016г. търговския обект – магазин, където търговска дейност осъществявало „ БТК „ ЕАД – София. В обекта в присъствие на представител на дружеството извършили проверка, при която установили, че обектът работи, като се обслужват клиенти, а конкретно по жалбата проверили регистъра за рекламации  в обекта, при което констатирали, че същият е в електронен вариант. Във връзка с жалбата търговецът представил Сервизен протокол от 12.08.2016г., в който било отбелязано, че мобилния телефон при приемане за рекламация е „...много мазен, със стъклен протектор на екрана...”, „ ...апарата е забил и не може да се направи нищо. Преди да остане в това състояние е забивал, но с махане на батерията, нещата са се оправяли, но не и този път...”. С Констативен протокол за ремонт от 17.08.2016г. оторизиран сервиз „ Булграм „ ЕООД, била отказана рекламация, „...поради констатирани наличие на корозия и доказателства за влияние на влага. Гаранцията не покрива вреди, възникнали в резултат на излагане на влага и/или заливане на устройството с течности...”.  В хода на проверката, представителят на КЗП, изискал и приложил към материалите по преписката Фактура за закупуване на процесния апарат от 16.07.2016г.  и Гаранционна карта със срок на гаранцията – 24 месеца. На място в търговския обект проверката приключила с Констативен Протокол, съставен в присъствие на представител на жалбоподателя.  На документална проверка в  офис на КЗП – Варна в гр. Разград на 27.09.2016г., представител на жалбоподателя представил писмено становище, протокол и пълномощно.  В хода на проверката и до приключването й жалбоподателят не представил доказателства, че рекламацията е удовлетворена.

На база изложеното след отправена покана в офис на КЗП – Варна в гр. Разград се явило упълномощено от жалбоподателя лице, в присъствие на което бил съставен АУАН бл. № 0042653/19.09.2016г., в който нарушението било описано по следния начин „ ... на 27.09.2016г.,„ БТК „ ЕАД не е изпълнил административното си задължение, когато потребителска стока не съответства с договора за продажба, да я приведе в съответствие с договора...”. Актосъставителят квалифицирал нарушението по чл.113, ал.1 от ЗЗП, с отбелязване, че нарушението се извършва за пореден път и връчил АУАН на упълномощеното лице, което го подписало без възражения.  

Пред РРС като свидетел е разпитана актосъставителката  А. Т.. В показанията си тя потвърждава обстоятелствата отразени в акта и НП. Приложено е копие от  Констативен протокол за ремонт от 17.08.2016г.  /на гърба на л. 21 от НАХД №56/2017г. на РРС/от оторизиран сервиз „Булграм„ ЕООД, с който била отказана рекламация, „...поради констатирани наличие на корозия и доказателства за влияние на влага. Гаранцията не покрива вреди, възникнали в резултат на излагане на влага и/или заливане на устройството с течности...”.   Представено е и копие от гаранционна карта /на гърба на л. 29 от НАХД №56/2017г. на РРС/, в което действително се сочи, че гаранцията на включва «повреда в резултат на: неправилна употреба, … злополука, …замърсявания, разливане на течност…».  

При така изложените обстоятелства съдът намира следното: Данните по делото   дават основание на съда за извод, че наказателното постановление е незаконосъобразно, тъй като е издадено при неизяснена от наказващия орган фактическа обстановка и фактически твърдяното нарушение не е доказано. Действително в случая рекламацията не е удовлетворена, но не може да се оспорва, че  в определени случаи търговецът  действително може да откаже подобно удовлетворяване. Такова право търговецът има в случаи, когато неизправността  на стоката се дължи на неправилна употреба, а не на несъответствие, което да е било налице при покупката на стоката. В случая търговецът се позовава на такова обстоятелство и подкрепя позицията си с доказателство - Констативен протокол за ремонт №BG 03001032066 от 17.08.2016г.  от оторизиран сервиз „Булграм„ ЕООД, в който е отразено обстоятелството, че несъответствието на стоката се дължи на неправилна употреба -„...констатирани наличие на корозия и доказателства за влияние на влага.“. Този протокол не е оспорен и съдът няма причина да подлага на съмнение, отразените в същия обстоятелства или казано иначе няма основание на този документ да се гледа като на документ отразяващ неверни обстоятелства.  Фактът, че при приемане на рекламацията такова обстоятелство не е отразено не променя нещата, тъй като приемането на рекламацията не е някакъв преклудиращ момент за установяване на характера на налични повреди. Всъщност действителното установяване на повредата и нейния източник е последващ етап. В този смисъл съдът приема, че действително е била налице повреда, дължаща се на неправилна употреба, при което търговецът не е длъжен да удовлетвори рекламацията – не е налице несъответствие, което да е било налице към момента на покупката. С оглед на това съдът намира, че не е доказано жалбоподателят да е извършил нарушение по чл.113, ал.1 от ЗЗП, поради което и същият неправилно е санкциониран. Поради това наказателното постановление се явява неправилно и следва да бъде отменено.

Водим от горното, съдът

                                                     

                                                        Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯВА Наказателно постановление №  В-0042653 от 08.11.2016г. на Директора на Регионална дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен, Търговище, Разград и Силистра към главна дирекция «Контрол на пазара» при  Комисията за защита на потребителите, с което на Българска телекомуникационна кампания” ЕАД - гр. София е наложена имуществена санкция от  1000 лв на основание чл.222а от Закона за защита на потребителите за нарушение  на чл.113, ал.1  от същия закон.  

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд  - Разград в 14-дневен срок от съобщаването му на страните. 

 

 

                                                             Районен съдия: