РЕШЕНИЕ

 

30                                       23.02.2018г.                            град Разград

 

                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Разградският районен съд 

на двадесет и пети януари                                 две хиляди и осемнадесета година

в публичното заседание  в следния състав:

                                                            

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:   КОНСТАНТИН КОСЕВ

Секретар: Сребрена Русева

Прокурор: 

Като разгледа докладваното от съдията нахд №935 по описа за 2017г., за да се произнесе взе предвид следното:

Постъпила е жалба от “Теленор България” ЕАД - гр. София срещу Наказателно постановление   В-0044010 от 26.10.2017г. на Директора на Регионална дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен, Търговище, Разград и Силистра към главна дирекция «Контрол на пазара» при  Комисията за защита на потребителите, с което на обжалващото дружество   е наложена имуществена санкция от  3000 лв на основание чл.222а от Закона за защита на потребителите за нарушение  на чл.113, ал.1  от същия закон. Счита, че наказателното постановление е незаконосъобразно и моли съда да го отмени.

В съдебното заседание на РРС за обжалващото дружество не се явява представител.

Ответната страна Комисия за защита на потребителите – гр. Варна, не изпраща представител.

 За Разградска районна прокуратура не се явява представител.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства, становищата на страните и след проверка на обжалваното наказателно постановление, констатира следното:

Като подадена в срок от надлежна страна   и срещу  акт, подлежащ на съдебно  обжалване, жалбата е допустима. Разгледана по същество, същата се явява  неоснователна.

С обжалваното Наказателно  постановление №  В-0044010 от 26.10.2017г. на Директора на Регионална дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен, Търговище, Разград и Силистра към главна дирекция «Контрол на пазара» при  Комисията за защита на потребителите на обжалващото дружество “Теленор България” ЕАД - гр. София  е наложена имуществена санкция от  3000 лв на основание чл.222а от Закона за защита на потребителите за нарушение  на чл.113, ал.1  от същия закон. Същото наказателно постановление е издадено на основание Акт за установяване на административно нарушение  2017 № К – 0044010 от 29.08.2017г., съставен на обжалващото юридическо лице от старши инспектор при КЗП – РД – Варна в резултат на извършена на  01.08.2017г.  проверка в обект – магазин, находящ се в гр. Разград, бул. България 21. Проверката е по повод потребителска жалба вх. № В-03-1672/28.07.2017г. в РД на КЗП – Варна, относно отказан гаранционен ремонт на мобилен телефон SAMSUNG GALAXY S7 EDGЕ. Потребителката посочила, че получила при покупката информация, че телефонът е водоустойчив. Телефонът бил закупен на 13.06.2016г., поради което бил в срока по чл.115, ал.1 от ЗЗП. На 24.07.2017г. телефонът бил приет за ремонт с протокол №50911717/24.07.2017г., в който е отразен проблем „Не се включва“, в графа други повреди е отразено – „телефона се е самоизключил и не реагира, когато е на зарядно.“. При оформяне на протокола за приемане на устройството не е отчетен сензор на влага. Или констатации за наличие на влага към момента на предявяване на рекламацията – 24.07.2017г. С протокол №501917617/25.07.2017г. е отказано гаранционно обслужване на телефона поради следи от корозия на платката и дисплея, нарушени условия на сертификат IP 68. Оформеният протокол  №501917617/25.07.2017г. в долната си част се счита за акт за удовлетворяване . Отразена е следната информация – „Неотремонтиран – мокрен“. По време на проверката било установено, че наличните телефони SAMSUNG GALAXY S7 EDGЕ се предлагат за продажба с указания за употреба на български език и заявление за търговска гаранция, като на стр. 1 е поместена информация, че устройството отговаря на основните изисквания и съответните клаузи на директива 1999/SO-СЕ 0168, съгласно която цифра „8“ означава, че апаратът може да бъде потопен 1,5 м. , а цифра „6“ – прахоустойчивост. В указанията за употреба е записано, че устройството не следва да се потапя във вода по- дълбока от 1,5 метра и да не се държи потопено по-дълго от 30 минути. Прието е, че „Теленор“ ЕАД не е изпълнил административното си задължение, когато потребителска стока не съответства с договора за продажба, да я приведе в съответствие с договора, с което е нарушен  чл.113, ал.1 от ЗЗП. Посочено е, че търговецът в немалко случаи вече е наказван за подобни нарушения, като са изброени влезли в сила наказателни постановления.

Пред РРС като свидетел е разпитана актосъставителката  А. Т.. В показанията си тя потвърждава обстоятелствата отразени в акта и НП. Сочи, че по данни от жалбоподателката телефонът е ползван от сина й и изтърван във вода за не повече от 10 секунди и на дълбочина 20-30 см. Приложени са изготвени от проверяващите фотоси на рекламни материали за телефона, като в тези рекламни материали се сочи, че телефоните са устойчиви на вода и прах  - сочи се, че апаратът може да издържи потопен във вода до 1,5 м. в продължение на до 30 минути /л.57 –на гърба/.Приложено е копие от сервизен протокол №501917617/25.07.2017г. /л.19 от делото/, с който  е отказано гаранционно обслужване на телефона поради следи от корозия на платката и дисплея, нарушени условия на сертификат IP 68.  В графа забележки е отразено  – „Неотремонтиран – мокрен“.  

При така изложените обстоятелства съдът намира следното: Съдът намира, че актът и НП са издадени съобразно законовите изисквания и не страдат от процесуални пороци. Данните по делото   дават основание на за извод, че санкционираният търговец е осъществил състава на вмененото му нарушение. Съдът намира, че в случая търговецът е бил длъжен да удовлетвори предявената рекламация. Действително в определени случаи търговецът  може да откаже подобно удовлетворяване. Такова право търговецът има в случаи, когато неизправността  на стоката се дължи на неправилна употреба, а не на несъответствие, което да е било налице при покупката на стоката. В случая е представен сервизен протокол, изготвен в структурата на самото дружество, в който се сочи, че е отказан гаранционен ремонт, понеже апаратът е мокрен. Съдът не намира, че в случая това доказва неправилна употреба от страна на потребителя, та да се отказва ремонт. Друг би бил въпросът ако тази констатация е направена от трето оторизирано лице, но в случая констатацията изхожда от самия заинтересован търговец. Телефонният апарат се рекламира като водоустойчив, което следва да означава, че простата констатация на следи от корозия, не е основание да се счита, че наличната повреда се дължи на неправилна употреба от потребителя. Дори да се приеме, че телефонът наистина е мокрен, то при отказа за удовлетворяване на ракламация не е направен извод, че констатираната повреда се дължи именно на това, че да се стига до отказ. Ето защо съдът намира, че търговецът без основание е отказал да удовлетвори рекламацията и така е нарушил чл.113, ал.1 от ЗЗП – стоката предмет на договора не е съответствала на същия и е следвало да бъде приведена в съответствие. С оглед на това търговецът правилно е санкциониран на основание чл.222а от ЗЗП. Наложената санкция е максимална, но съдът намира че в случая това е справедливо – подобни нарушения на законодателството от търговците са наистина масови и може да се каже, че същите водят до краен произвол в отношението към потребителите. В самото наказателно постановление се сочат редица НП, с които търговецът вече е бил наказван по ЗЗП.   Ето защо съдът намира, че с оглед най-вече на генералната превенция санкцията не следва да бъде намалявана. Поради това наказателното постановление се явява правилно и следва да бъде потвърдено.

Водим от горното, съдът

                                                     

                                                        Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №  В-0044010 от 26.10.2017г. на Директора на Регионална дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен, Търговище, Разград и Силистра към главна дирекция «Контрол на пазара» при  Комисията за защита на потребителите, с което на обжалващото дружество  “Теленор България” ЕАД - гр. София е наложена имуществена санкция от  3000 лв на основание чл.222а от Закона за защита на потребителите за нарушение  на чл.113, ал.1  от същия закон.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд  - Разград в 14-дневен срок от съобщаването му на страните. 

 

 

                                                             Районен съдия: