РЕШЕНИЕ

 

37                                       01.03.2018г.                            град Разград

 

                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Разградският районен съд 

на тридесети януари                                 две хиляди и осемнадесета година

в публичното заседание  в следния състав:

                                                            

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:   КОНСТАНТИН КОСЕВ

Секретар: Живка Ранкова

Прокурор: 

Като разгледа докладваното от съдията нахд №5 по описа за 2018г., за да се произнесе взе предвид следното:

Постъпила е жалба от “Теленор България” ЕАД - гр. София срещу Наказателно постановление   В-0044016 от 21.11.2017г. на Директора на Регионална дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен, Търговище, Разград и Силистра към главна дирекция «Контрол на пазара» при  Комисията за защита на потребителите, с което на обжалващото дружество   е наложена имуществена санкция от  3000 лв на основание чл.222а от Закона за защита на потребителите за нарушение  на чл.113, ал.1  от същия закон. Счита, че наказателното постановление е незаконосъобразно и моли съда да го отмени.

В съдебното заседание на РРС за обжалващото дружество не се явява представител.

Ответната страна Комисия за защита на потребителите – гр. Варна, не изпраща представител.

 За Разградска районна прокуратура не се явява представител.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства, становищата на страните и след проверка на обжалваното наказателно постановление, констатира следното:

Като подадена в срок от надлежна страна   и срещу  акт, подлежащ на съдебно  обжалване, жалбата е допустима. Разгледана по същество, същата се явява  неоснователна.

С обжалваното Наказателно  постановление №  В-0044016 от 21.11.2017г. на Директора на Регионална дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен, Търговище, Разград и Силистра към главна дирекция «Контрол на пазара» при  Комисията за защита на потребителите на обжалващото дружество “Теленор България” ЕАД - гр. София  е наложена имуществена санкция от  3000 лв на основание чл.222а от Закона за защита на потребителите за нарушение  на чл.113, ал.1  от същия закон. Същото наказателно постановление е издадено на основание Акт за установяване на административно нарушение  2017 № К – 0044016 на 17.10.2017г., съставен на обжалващото юридическо лице от старши инспектор при КЗП – РД – Варна в резултат на извършена на  29.08.2017г.  проверка в обект – магазин, находящ се в грР. ***. Проверката е по повод потребителска жалба вх. № В-03-1799/14.08.2017г. в РД на КЗП – Варна, относно отказан гаранционен ремонт на мобилен телефон HUAWEI HONOR 8. Телефонът бил закупен на 16.02.2017г. На 01.07.2017г. телефонът бил приет за ремонт с протокол №501911076, като в графа особени белези  при приемане на телефона е отбелязано – „Следи от употреба; В графа описание на употребата според клиента – „Червени петна на черен фон в горната част на дисплея“. Този протокол бил представен от потребителя, имал две страници, като на последната имало подпис в графа клиент и магазин. На 14.07.2017г. с протокол №А 501911076, телефонът е върнат със забележки: „Неотремонтиран – механично увреден“. В отметка „външни белези на телефона“ е отбелязано „изкривен“. Този протокол бил представен от потребителя и имал подпис само в графа магазин. При проверката в обекта била представена разпечатка на протокол за приемане на процесния телефон, като в същия в графа – особени белези при приемане на телефона „Следи от употреба“ е налице и графа със забележка при приемане на апарата в централен сервиз – „изкривен“. При документалната проверка бил представен сервизен протокол №501911076 от 05.07.2017г. за процесния телефон , като в протокола в забележки при приемане на апарата в магазина е отбелязано „Следи от употреба“, а в забележки при приемане на апарата в централен сервиз  е отбелязано „изкривен“, като заключението е: отказано гаранционно обслужване поради следи от механично повреден корпус. В крайна сметка не били представени документи удостоверяваши привеждане на потребителската стока в съответствие с договора за продажба. Прието е, че „Теленор“ ЕАД не е изпълнил административното си задължение, когато потребителска стока не съответства с договора за продажба, да я приведе в съответствие с договора, с което е нарушен  чл.113, ал.1 от ЗЗП. Посочено е, че търговецът в немалко случаи вече е наказван за подобни нарушения, като са изброени влезли в сила наказателни постановления.

Пред РРС като свидетел е разпитана актосъставителката  А. Т.. В показанията си тя потвърждава обстоятелствата отразени в акта и НП. Сочи, че по данни от жалбоподателката телефонът не е бил изкривен, когато го представила за ремонт.Приложено е копие от сервизен протокол №501911076 от 05.07.2017г. /л.13 от делото/, с който  е отказано гаранционно обслужване на телефона поради следи от механично увреден корпус -  по същество последното се явява отказ за удовлетворяване на рекламацията.  Посочено е в забележки при приемане на апарата в централен сервиз „изкривен“. Приложено е копие от  протокол №501911076/ 01.07.2017г., /л.37 –на гърба и л.38/, с който протокол телефонът е приет в магазина за ремонт като в графа особени белези  при приемане на телефона е отбелязано – „Следи от употреба“. Не е отбелязано, че телефонът е бил изкривен. Този протокол носи подпис на потребителя и представител на търговеца. Приложена е и разпечатка на принципно идентичен протокол  за приемане/л.22 на гърба/, който е със същите номера и дата, същия текст и се различава от предходно описания само по това, че в графата особени белези освен „Следи от употреба“ е отбелязано  и „външни белези : изкривен“. Тази последна констатация липсва в протокола за приемане, подписан от потребителя. При това положение съдът намира, че не е доказано, че телефонът е бил с механична повреда „изкривен“ при приемането му в магазина при рекламацията на потребителя. Очевидно тогава служителите в магазина, които са приели този телефон не са констатирали такава особеност. Защо е извършено подобно дописване и как се е стигнало до такова увреждане на устройството няма как да се установи. Самият факт обаче, че подобно увреждане, което не би било трудно установимо, не е констатирано при първоначалното приемане дава основание на съда да приеме, че това увреждане не е било налице при предаване на телефона от потребителя и в този смисъл търговецът крайно произволно е отказал да отремонтира процесния телефон.

При така изложените обстоятелства съдът намира следното: Съдът намира, че актът и НП са издадени съобразно законовите изисквания и не страдат от процесуални пороци. Данните по делото   дават основание на съда за извод, че санкционираният търговец е осъществил състава на вмененото му нарушение. Съдът намира, че в случая търговецът е бил длъжен да удовлетвори предявената рекламация. Действително в определени случаи търговецът  може да откаже подобно удовлетворяване. Такова право търговецът има в случаи, когато неизправността  на стоката се дължи на неправилна употреба, а не на несъответствие, което да е било налице при покупката на стоката. В случая е представен сервизен протокол, изготвен в структурата на самото дружество, в който се сочи, че е отказан гаранционен ремонт, понеже апаратът е механично увреден - изкривен . Съдът не намира, че в случая това доказва неправилна употреба от страна на потребителя, та да се отказва ремонт. Остава недоказано, че това увреждане е било налице при приемането на апарата с рекламацията, тъй като подобна особеност не е била констатирана при приемането. В този смисъл не може да се направи извод, че повредата, поради която телефонът е  рекламиран се дължи на неправилна употреба.  Ето защо съдът намира, че търговецът без основание е отказал да удовлетвори рекламацията и така е нарушил чл.113, ал.1 от ЗЗП – стоката предмет на договора не е съответствала на същия и е следвало да бъде приведена в съответствие. С оглед на това търговецът правилно е санкциониран на основание чл.222а от ЗЗП. Наложената санкция е максимална, но съдът намира че в случая това е справедливо – подобни нарушения на законодателството от търговците са наистина масови и може да се каже, че същите водят до краен произвол в отношението към потребителите. В самото наказателно постановление се сочат редица НП, с които търговецът вече е бил наказван по ЗЗП.   Ето защо съдът намира, че с оглед най-вече на генералната превенция санкцията не следва да бъде намалявана. Поради това наказателното постановление се явява правилно и следва да бъде потвърдено.

Водим от горното, съдът

                                                      

                                                        Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление   В-0044016 от 21.11.2017г. на Директора на Регионална дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен, Търговище, Разград и Силистра към главна дирекция «Контрол на пазара» при  Комисията за защита на потребителите, с което на обжалващото дружество “Теленор България” ЕАД - гр. София  е наложена имуществена санкция от  3000 лв на основание чл.222а от Закона за защита на потребителите за нарушение  на чл.113, ал.1  от същия закон.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд  - Разград в 14-дневен срок от съобщаването му на страните. 

 

 

                                                             Районен съдия: