Р Е
Ш Е Н И Е
№ 105, 16.04.2018г.,
гр.Разград
В ИМЕТО НА
НАРОДА
РАЗГРАДСКИ РАЙОНЕН СЪД
На петнадесети Март 2018 година,
в публично заседание, в състав:
Председател:
Николай Борисов
Секретар: Галя Мавродинова,
Прокурор:
като разгледа докладваното от съдията НАХД № 21 по описа за 2018
година и за да се произнесе взе предвид следното:
Въззивно
административнонаказателно производство по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.
Постъпила е жалба от Г.А.А. ***, с. Ясеновец, ул. „ *****против Наказателно постановление № 58/16.11.2017г. на
Директор на РИОСВ - Русе, с което за нарушение на чл.112, ал.1,т.1 от Закон за
управление на отпадъците му е наложено административно наказание “ глоба ” в размер на 2500,00лв. на основание
чл.151, ал.1, т.4 от Закон за управление на отпадъците. Недоволен,
жалбоподателят моли съда да отмени изцяло НП, като неправилно и
незаконосъобразно. Твърди, че както при съставянето на АУАН, така и при
издаване на обжалваното НП са извършени нарушения на материалния и процесуалния
закони.
За въззиваемата страна – РИОСВ
- Русе се явява процесуален представител, който счита жалбата за неоснователна
и моли съда да потвърди атакуваното НП.
Въз основа на събраните по
делото писмени и гласни доказателства съдът намира за установено от фактическа
страна следното:
В изпълнение на Заповед № РД
111/10.02.2017г. на Министър на околната среда и водите, на 11.04.2017г.
експерти от РИОСВ – Русе извършили извънредна проверка на територията на Община
Разград, при която констатирали множество нерегламентирани сметища, пет, от
които на територията на Кметство с. Ясеновец. За проверката съставили
Констативен протокол № 15ДК/11.04.2017г. В изпълнение на своите правомощия
инспекторите от РИОСВ – Русе издали задължителни предписания до Кмет на Община
– Разград, а именно да изчисти констатираните нерегламентирани сметища. С Писмо
изх. № АО – 05-03-2915-1/27.04.2017г. Кмет на Община Разград информирал ИД
Директор на РИОСВ – Русе, че предписанията на инспекторите са изпълнени, като
са отстранени констатираните нерегламентирани сметища, включително и на
територията на Кметство с. Ясеновец / видно и от снимков материал, приобщен към
доказателствата по делото/. Със Заповед № 185/17.02.2016г. Кмет на Община
Разград, на основание Закон за управление на отпадъците и Наредба № 11 за
управление на отпадъците на територията на Община Разград, оправомощил
Кметовете на кметства е кметските наместници на населените места на територията
на Община Разград да осъществяват постоянен контрол на дейностите, свързани с
организацията, управлението на битовите и строителни отпадъци, образувани на
територията на съответните населени места, съобразно изискванията на Закон за
управление на отпадъците и Наредба № 11 за управление на отпадъците на
територията на Община Разград. За Кметство с. Ясеновец бил определен Кмет Г.А.А..
Заповедта му била връчена срещу подпис.
На 26.09.2017г. свидетелите Д. К.
*** и Х. В. ***, в присъствие на мл. Експерт при Община Разград и жалбоподателя
– Г. А., отново извършили проверка в землището на с. Ясеновец, при която
констатирали отново замърсявания на 6бр. общински терени с битови и строителни
отпадъци, подробно описани в Констативен протокол № 54ДК/26.09.2017г. и издали
задължителни предписания, терените да бъдат почистени. Екземпляр от
констативния протокол бил връчен на жалбоподателя. Същият бил поканен да се яви
за съставяне на АУАН. Така на 06.10.2017г. на жалбоподателя в качеството му на
Кмет на кметство с. Ясеновец, бил съставен АУАН № 0002078/06.10.2017г., в който
нарушението било описано по следния начин „ … като длъжностно лице, в
качеството му на Кмет на село Ясеновец, не е упражнил контрол на дейностите
свързани с образуване на битови и строителни отпадъци, не е извършвал контролни
проверки и не е констатирал нарушения, не е давал предписания, не е съставял
актове на лица извършили нарушения по Наредба № 11 за управление на отпадъците
на територията на Община Разград… в резултат на бездействието на Г.А. ***, в
селото се констатираха замърсени терени с битови и строителни отпадъци
/подробно описани/… Нарушението е извършено на 26.09.2017г.“. Актосъставителят
квалифицирал нарушението като такова по чл. 112, ал.1,т.1 от Закон за
управление на отпадъците, връчил екземпляр от АУАН на жалбоподателя, който не
вписал възражения.
Процесното НП е издадено на 16.11.2017г. от Директор на
РИОСВ – Русе, като в него нарушението е описано по идентичен начин,
квалифицирано е като такова по чл. 112, ал.1,т.1 от Закон за управление на
отпадъците, а адм. наказващият орган е наложил наказание “глоба” в размер на 2500,00лв.,
на основание чл. 151, ал.1, т.4 от Закон за управление на отпадъците. НП е
връчено на жалбоподателя на 08.12.2017г., жалбата срещу него постъпила при адм.
наказващия орган на 14.12.2017г.
В съдебно заседание се явява упълномощен представител на
жалбоподателя, поддържа доводите изложени в жалбата, моли за отмяна на
атакуваното НП.
Въз основа на така изложеното
от фактическа страна, съдът направи следните правни изводи: Жалбата е допустима,
като подадена в законноустановения срок по чл.59, ал.2 от ЗАНН, от надлежна
страна и против подлежащ на обжалване адм. акт.
Разгледана по същество е частично
основателна.
Съдът възприема фактическата обстановка така както е описана в НП, подкрепена
от събраните по адм. наказателната преписка доказателства – Констативен
протокол с приложен снимков материал и АУАН. Депозираните от свидетелите
показания пресъздават именно възприетата от съда фактическа обстановка. Не е
спорно между страните, че жалбоподателят има качество на Кмет на кметство и
съгласно Заповед № 185/17.02.2016г. Кмет на Община Разград, на основание Закон
за управление на отпадъците и Наредба № 11 за управление на отпадъците на
територията на Община Разград има задължение да осъществява постоянен контрол
върху дейностите с отпадъци. Като не е изпълнил това свое задължение, чрез
бездействие жалбоподателят е осъществил вмененото му административно нарушение.
Съдът не споделя доводите на повереника, че както в АУАН, така и в обжалваното
НП, не е описано в какво точно се изразява бездействието, осъществено от страна
на жалбоподателя, защото адм. Нарушение се изразява в неосъществяване на
контрол, който от своя страна е система от комплексни мерки за недопускане
замърсяването на общински терени с битови и строителни отпадъци. Приложените
към жалбата и приобщени към доказателствата по делото докладни записки от
жалбоподателя до кмета на Община Разград, не установяват извод за проявена
активност и усърдие от страна на жалбоподателя за осъществяване на какъвто и да
е контрол по образуване, депониране, извозване,
разделно събиране и третиране на отпадъци на територията на Кметство с.
Ясеновец.
В правомощията на адм. наказващия орган е да прецени за
колко и кои констатирани адм. нарушения, ще санкционира жалбоподателя, като в
случая, както беше вече посочено то е едно – неосъществяване на контрол.
От изложеното съдът намира, че Наказателното постановление, както и Актът
за установяване на извършеното от жалбоподателя административно нарушение, са съставени
в предвидените за това срокове, от надлежен орган и при спазване на изискуемите
се за тяхната валидност, форма и съдържание. Констатираното от проверяващия
орган административно нарушение е надлежно индивидуализирано, като са посочени
дата и място на извършване, съдържа се кратко описание на нарушението от
фактическа страна, посочени са конкретните законови разпоредби, нарушени с това
деяние и съответните норми, въз основа на които следва да се ангажира
административнонаказателната отговорност на нарушителя. Въз основа на това,
съдът намира, че с процесното НП ясно, точно и конкретно от фактическа и правна
страна са посочени предпоставките и основанията, и всички необходими елементи,
които определят и индивидуализират административното нарушение, вменено във
вина на нарушителя, поради което по своята форма и съдържание, то отговаря на
изискванията на чл.57, ал.1 от ЗАНН от формална страна.
Доколкото обаче видно от
доказателствата по делото, жалбоподателят не е бил санкциониран за други
подобни нарушения, то необосновано висока се явява наложената от адм.
наказващия орган санкция. Процесното нарушение не се отличава с каквато и да е
изключителност от типичните такива, поради което съдът намира, че в
санкционната си част обжалваното НП следва да бъде изменено, като наложеното
адм. наказание следва да бъде намалено в предвидения в Закона минимум.
Воден от изложените съображения, съдът
Р Е
Ш И :
ИЗМЕНЯВА Наказателно постановление № 58/16.11.2017г. на Директор на РИОСВ - Русе, в частта, с която за нарушение на чл.112,
ал.1,т.1 от Закон за управление на отпадъците на Г.А.А. ***, с. Ясеновец, ул. „
*****е наложено административно наказание
“ глоба ” в размер на 2500,00лв. на основание чл.151, ал.1, т.4 от Закон
за управление на отпадъците, като намалява размера на наказанието на
1400,00/хиляда и четиристотин/лева.
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 58/16.11.2017г. на Директор
на РИОСВ – Русе в останалата част, като правилно и законосъобразно.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд – Разград в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: