Р Е Ш Е Н И Е
Номер 212 19.06.2018
г. гр.Разград
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Разградският
районен съд
На шести
юни две хиляди и осемнадесета
година
В
публично заседание в състав:
Председател: НЕЛИ ГЕНЧЕВА
Секретар
Галя Мавродинова
прокурор
като разгледа докладваното от съдията гр.д.№499 по описа
за 2018 г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по трудов спор.
Депозирана
е искова молба от П.Н.Ч., с която са предявени обективно съединени искове срещу
Община Цар Калоян за отмяна на заповедта за прекратяване на трудовото й
правоотношение от 31.01.2018 г. и за възстановяване на преди заеманата от нея
длъжност “старши специалист „Административно
обслужване”. Претендира и за заплащане на направените по делото
разноски. Сочи, че трудовото й правоотношение е прекратено на осн. чл.328, ал.1
т.11 от КТ, поради това, че не притежава висше юридическо или икономическо
образование. Твърди, че няма ново длъжностно разписание и решение на Общинския
съвет за промяна на структурата на общинската администрация. Счита, че няма
структурни промени или промени в нормативната база, които да налагат
утвърждаване на ново разписание съгласно чл.11, ал.2 от Вътрешните правила за
дейността на управлението на човешките ресурси в Общинска администрация Цар
Калоян. Сочи, че на тази длъжност са назначени двама служители, но е прекратено
само нейното трудово правоотношение.
Ответникът счита исковете за неоснователни. Твърди,
че ищцата е заемала длъжност по ПМС
№66/28.03.1996 г. и длъжностно разписание на длъжностите по това постановление
е одобрено. Счита, че с оглед липса на предвидени структурни промени и промени
на числеността на персонала не е необходимо одобрение от Общинския съвет на
Община Цар Калоян. Сочи, че в Общинската администрация има и друга длъжност с
наименование старши специалист „Административно обслужване“, но тя е към
Дирекция „Финансово-стопанска“ и по отношение на нея няма промяна в
изискванията за заемане на длъжността, както и че функциите на двете длъжности
са различни. Като пример за последното сочи, че на ищцата са й били възложени и
функциите на „длъжностно лице по гражданското състояние“, както и задължението
да издава удостоверения въз основа на регистъра на населението със заповеди от
07.05.2015 г.
След преценка на събраните по
делото доказателства, Съдът установи следните фактически обстоятелства:
Ищцата работи по
трудово правоотношение в Община Цар Калоян от 01.01.2003 г. /л.224/.
Длъжността, на която е назначена първоначално е „експерт информационно
технологично обслужване“. От 01.07.2003 г. трудовото й правоотношение е за неопределено
време /л.223/. Според щатното разписание в сила от 01.01.2004 г. /л.234/ тази
длъжност е в отдел „Правно-информационен“ в Дирекция „Административно правна и
информационна“. С допълнително
споразумение от 01.04.2005 г. /л.221/ ищцата е преназначена на длъжност ст.
Специалист „Информационно-техническо обслужване“ в Дирекция
„Финансово-стопанска“. В допълнителното споразумение от 27.07.2005 г. /л.218/
като място на работа на ищцата е записана Дирекция „Специализирана
администрация“, а в това от 26.09.2005 г. /л.217/ отново Дирекция „Финансово-стопанска“.
С допълнително
споразумение от 31.03.2008 г. по съгласие на двете страни е изменено трудовото
правоотношение, като от длъжност старши специалист „Информационно обслужване“
ищцата е преназначена на длъжност старши специалист „Административно
обслужване“ /л.27/. За тази длъжност /старши специалист/ е представена
длъжностна характеристика от 19.05.2010 г., в която е посочено изискване за
образователна степен бакалавър за заемане на тази длъжност /л.31/.
В длъжностната
характеристика от 31.03.2008 г. и от 01.02.2010 г. за длъжността „Административно
обслужване“ е предвидено изискване за
средно общообразователно изискване /л.6-8, л.25 и 26 от делото/. В тези
длъжностни характеристики е отбелязано, че мястото на тази длъжност в
структурата на общинската администрация е в Дирекция „Финансово-стопанска“.
Със заповед
№111/07.05.2015 г. Кметът на Община Цар
Калоян е възложил на ищцата като старши специалист „Административно обслужване“
да изпълнява и функциите на „Длъжностно
лице по гражданското състояние“/л.32/, а със Заповед №112 от същата дата – да
издава удостоверения въз основа на регистъра на населението /л.33/. С нова
заповед от 29.12.2015 г. /л.160/ функциите на Длъжностно лице по гражданското
състояние се възлагат на ищцата и на още три лица, изпълняващи съответно
длъжностите гл. експерт „ЕСГРАОН“, ст. специалист „Проекти“ и ст. Специалист „Култура“ /л.160/. Според
разписанието на длъжностите от 01.01.2018 г. за заемане на ст. Специалист
„проекти“ се изисква средно образование.
В длъжностната
характеристика за длъжност старши специалист „Административно обслужване“ от 31.01.2018 г. /л.9-12/ е посочено изискване за висше образование
като степен и икономика или право като специалност. Това изменение има своето
основание в Заповед №23/23.01.2018 г. на Кмета на Община Цар Калоян, с която
изискването е въведено в длъжностното щатно разписание на Общинска администрация
Цар Калоян. В тази длъжностна характеристика вместо „Обща администрация,
дирекция „Финансово-стопанска“ е записано „Постановление №66/28.03.1996 г. за
кадрово осигуряване на някои дейности в бюджетните организации“.
С предизвестие,
връчено на ищцата на 31.01.2018 г., Кмета на Община Цар Калоян я предупредил,
че след изтичане на 30-дневен срок трудовото й правоотношение ще бъде
прекратено на осн. чл.328, ал.1 т.11 от КТ поради промяна в изискванията за
заемане на длъжността ст. Специалист „АО“ /л.14/. Със заповед №1/31.01.2018 г. трудовото
правоотношение на ищцата за длъжността ст. Специалист „АО“ е прекратено,
считано от 01.02.2018 г. поради причина на това, че „не отговаря на
изискванията за заемане на длъжността: образование „висше“, образователно-квалификационна
степен: икономика или право. Заповедта е връчена на ищцата едновременно с
предизвестието /на 31.08.2018 г./ /л.15/.
По делото са
представени длъжностно разписание към Общинска администрация Цар Калоян по ПМС
№66 от 28.03.1996 г. за кадрово осигуряване на някои дейности в бюджетните
организации в сила от 01.01.2017 г. /л.34/, в което е посочена една щатна
бройка за длъжност ст.специалист АО с минимално изискване за заемане на
длъжността – средно образование. В следващото длъжностно разписание – в сила от
01.02.2018 г. /л.35/ същата длъжност е записана с изискване за висше
образование. За утвърждаване на последното щатно разписание е представена и нарочна
заповед /л.36/. Същото е представено и във вариант поименно /л.37/ и като заемащ горепосочената длъжност
е записана ищцата П.Ч.. Тези три щатни разписания са оспорени от ищцата с
твърдение, че са неверни и за същите е открито производство по чл.193 от ГПК.
В поименното
разписание на длъжностите в Общинска администрация гр.Цар Калоян в сила от
01.01.2018 г. е записана една длъжност ст. Специалист „АО“, заета от Ю. М. с
образователна степен „средно образование“. Тази длъжност е в дирекция
„Финансово стопанска“ /л.38/. Представена е връчена на последната длъжностна
характеристика без дата, в която е изписана длъжност старши специалист
„Информационно обслужване“, съответно е зачертана думата „информационно“ и
върху нея е изписано „Административно“ /л.40/. Тези два документа също са
оспорени от ищцата и за тях е открито
производство по чл.193 от ГПК.
В представените
длъжностни разписания в сила от
01.12.2015 г. /л.225/, 01.01.2016 г. /л.227/, 15.11.2013 г. /л.229/, 15.01.2013
г. /л.231/, 01.06.2013 г. /л.232/ е предвидена една длъжност ст. Специалист
„АО“ в Дирекция „Финансово стопанска“ с изискване за средно образование за
заемане на длъжността.
Във формуляри за
оценка на ищцата от 25.01.2017 г.
/л.161/ и от 15.01.2015 г. /л.163/ от 29.01.2015 г. /л.172/, 03.07.2014 г.
/л.173/, 08.07.2008 г. /л.209/, приложени към трудовото й досие, е записано, че
длъжността й е към Дирекция „Финансово стопанска“. Като част от
Д“Финансово-стопанска“ е записана длъжността „Административно обслужване“ в
длъжностната характеристика, връчена на ищцата на 12.02.2010 г. /л.206 и 207/.
Представените по
делото решения на ОС Цар Калоян за одобряване на общата численост и структурата
на общинската администрация са от 12.11.2015 г. и от 25.11.2011 г. /л.60 и л.62/. Останалите решения на ОС,
представени по делото не се отнасят до структурата на общинската администрация,
а само до бюджетните разходи, поради което не са относими към делото. Така в
решението от 12.11.2015 г. в дирекция „Финансово- стопанска“ са утвърдени 12
щатни бройки. Толкова е техния брой и в представеното по делото длъжностно
разписание в сила от 01.01.2018 г. /л.38/.
Въз основа на така
установените фактически обстоятелства, Съдът направи следните правни
изводи: Предявеният иск за признаване,
че уволнението на ищцата, осъществено със заповед за прекратяване на трудовото
правоотношение №1/31.01.2018 г. е незаконно
е основателен и доказан. Нашият КТ е възприел принципа, че при спор
работодателят е този, който следва да докаже, че упражненото от него
потестативно право на прекратяване на трудовото правоотношение е законосъобразно-
че са били налице предвидените в закона материално правни предпоставки за това
и че при упражняване на това право са спазени всички правила.
Съгласно разпоредбата
на чл.328, ал.1, т.11 от КТ за работодателя възниква право да прекрати трудовото
правоотношение при промяна в изискванията за заемане на длъжността, ако
работникът или служителят не отговаря на тях. По настоящото дело не бе
установена промяна в изискванията за заемане на длъжността „Административно
обслужване“ в дирекция „Финансово-стопанска“ на Община Цар Калоян“. Във всички
щатни разписания /вкл. и това от 01.01.2018 г./ тази длъжност е вписана с
изискване за средно образование за заемане на длъжността. Това е единствената длъжност с това
наименование в редовния списъчен състав след 2013 г. и ищцата след 31.03.2008
г. е заемала именно нея.
След като през 2003 г. същата
е назначена като част от редовния списъчен състав на длъжността експерт „Информационно
обслужване“ в нито едно допълнително споразумение трудовото правоотношение не е
променяно като такова по ПМС №66/28.03.1996 г. за кадрово осигуряване на някои
дейности в бюджетните организации.
Напротив, във всички длъжностни характеристики и във формулярите за
оценка на работата изрично е записано, че същата е част от Дирекция
„Финансово-стопанска“. Следователно, представената по делото длъжностна
характеристика, която е връчена на ищцата на 31.01.2018 г. не се отнася до
длъжността, заемана от нея. Същото се отнася и за заповедта, с която е въведено
ново изискване за изпълнение на подобна длъжност в щатното разписание по
ПМС№66/23.03.1996 г.
Така по делото остана
недоказано твърдението, че има промяна в изискването за заемане на длъжността
„Административно обслужване“ в Дирекция „Финансово-стопанска“ в Община Цар
Калоян, което води до извод за незаконност на уволнението, основано на
разпоредбата на чл.328, ал.1 т.11 от КТ.
С оглед незаконността
на уволнението основателен е предявеният от ищцата иск за възстановяването й на
заеманата от нея длъжност „Административно обслужване“ в Дирекция
„Финансово-стопанска“ в Община Цар Калоян.
По отношение на
документите, чиято вярност е оспорена – длъжностно разписание на длъжностите
към общинска администрация Цар Калоян по ПМС №66/28.93.1996 г. за кадрово
осигуряване на някои дейности в бюджетните организации в сила от 01.01.2017 г.
/л.34/, длъжностно разписание на длъжностите към общинска администрация Цар
Калоян по ПМС №66/28.93.1996 г. за кадрово осигуряване на някои дейности в
бюджетните организации в сила от 01.01.2018 г. /л.35/, поименното разписание на
длъжностите и работните заплати на общинската администрация по ПМС
№66/01.01.2018 г./л.37/, поименно разписание на длъжностите в сила от
01.01.2018 г. /л.38/ и длъжностна характеристика на длъжността старши
специалист „Административно обслужване“, връчена на Ю. П. без дата /л.40/,
Съдът намира следното:
Тъй като се касае за
официални документи – съставени от длъжностни лица в кръга на службата им,
същите се считат за верни докато не се докаже обратното. По отношение на двете длъжностни
разписания, в които не са посочени
лицата, заемащи съответните длъжности /л.34 и л.35/, за тях не бе установено
такава невярност. Действително липсват
доказателства за движението на тези длъжности от 1996 г. /когато е прието ПМС/
до този момент, но това не води до извод, че тези длъжностни разписания са
неверни. По отношение на поименното разписание /л.37/ на длъжностите по ПМС №66
в сила от 01.01.2018 г. същото е невярно в частта, в която в колона 3 е
записано името на П.Ч.. Както бе
посочено по-горе, не са представени споразумения за изменение на мястото на
работа на ищцата – от редовния списъчен състав на администрацията в допълващо
щатно разписание. Ето защо невярно е и поименното разписание на длъжностите в
общинска администрация Цар Калоян в сила от
01.01.2018 г., тъй като в същото е пропусната ищцата като заемаща
длъжността ст. Специалист „Административно обслужване“. По отношение на
длъжностната характеристика, връчена на Ю. П. без дата за връчване и с
длъжност, чието наименование е задраскано и поправяно на ръка, от
доказателствата по делото не следва нейната невярност, тъй като е неясно същата
за каква длъжност и за кой момент от трудовото правоотношение на тази
служителка се отнася.
Във връзка с
оспорването на верността на тези документи, тъй като се касае за искане по доказателствата,
съдът следва да обсъди същите в мотивите на настоящото решение /където е
мястото на всички съображения във връзка с доказателствата – достоверност на
свидетелски показания, обвързваща сила на писмени доказателства и др./.
На основание чл.78, ал.1
от ГПК ответникът следва да заплати на
ищцата направените от нея разноски по делото в размер на 200 лв. за адвокатско
възнаграждение.
С оглед изхода на
делото, на осн. чл.78, ал.6 от ГПК ответникът дължи и заплащане на д.т. за
двата уважени иска в размерите, посочени в чл.3 от Тарифа за държавните такси,
събирани от съдилищата, а именно по 50 лв. или общо 100 лв.
Воден от гореизложеното,
Разградският районен съд
Р Е
Ш И :
ПРИЗНАВА уволнението, наложено на П.Н.Ч.,
ЕГН ********** *** със заповед №1/31.01.2018 г. на Кмета на Община Цар Калоян
за НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО и Я ВЪЗСТАНОВЯВА на преди заеманата от нея длъжност “ст.
специалист „Административно обслужване”.
ОСЪЖДА Община Цар Калоян, ЕИК 000505981 със седалище
гр.Цар Калоян и адрес на управление пл.“Демокрация“, №1 ДА ЗАПЛАТИ на П.Н.Ч., ЕГН ********** *** сумата 200 лв. /двеста лева/ за направените
по делото разноски за адвокатско възнаграждение.
ОСЪЖДА Община Цар Калоян, ЕИК 000505981 със седалище
гр.Цар Калоян и адрес на управление пл.“Демокрация“, №1 ДА ЗАПЛАТИ по сметка на
РРС сумата 100 лв. /сто лева/ държавна такса за уважените искове.
Решението подлежи на обжалване пред
Разградския окръжен съд в двуседмичен срок от връчването му на страните.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: