РЕШЕНИЕ

 

№253                                      20.07.2018г.                            град Разград

 

                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Разградският районен съд 

на двадесет и шести юни                                   две хиляди и осемнадесета година

в публичното заседание  в следния състав:

                                                            

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:   КОНСТАНТИН КОСЕВ

Секретар: Живка Ранкова

Прокурор: 

Като разгледа докладваното от съдията нахд №356 по описа за 2018г., за да се произнесе взе предвид следното:

Постъпила е жалба от „Мобилтел” ЕАД - гр. София срещу Наказателно постановление   В-0044931 от 12.04.2018г. на Директора на Регионална дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен, Разград, Търговище и Силистра към Комисията за защита на потребителите, с което на обжалващото дружество   е наложена имуществена санкция в размер на 500 лв на основание чл.228 от Закона за защита на потребителите за нарушение  на чл.105, ал.1 във вр. с чл.106, т.1 и т.4 от  от същия закон. Счита, че наказателното постановление е незаконосъобразно и моли съда да го отмени.

В съдебното заседание на РРС за обжалващото дружество не се явява представител.

Ответната страна Комисия за защита на потребителите – гр. Варна, не изпраща представител.

 За Разградска районна прокуратура не се явява представител.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства, становищата на страните и след проверка на обжалваното наказателно постановление, констатира следното:

Като подадена в срок от надлежна страна   и срещу  акт, подлежащ на съдебно  обжалване, жалбата е допустима. Разгледана по същество, същата се явява  основателна.

С обжалваното Наказателно  постановление В-0044931 от 12.04.2018г. на Директора на Регионална дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен, Разград, Търговище и Силистра към Комисията за защита на потребителите на обжалващото дружество   е наложена имуществена санкция в размер на 500 лв на основание чл.228 от Закона за защита на потребителите за нарушение  на чл.105, ал.1 във вр. с чл.106, т.1 и т.4 от  от същия закон. Същото наказателно постановление е издадено на основание Акт за установяване на административно нарушение 2018 № К – 0044931 от 13.03.2018г., съставен на обжалващото юридическо лице от старши инспектор при КЗП РД – Варна в резултат на извършена на  06.02.2018г.  проверка в обект – магазин «Мтел»  в гр. Разград, стопанисван от обжалващото дружество.   Констатациите  от тази проверка са отразени в акта и впоследствие   в наказателното постановление. В същото се сочи, че  “Мобилтел ” ЕАД  извършва търговска дейност в магазин «М-тел», находящ се в гр. Разград, бул. «България» 21. По време на проверката обектът работи и се обслужват клиенти. Проверката е по повод потребителска жалба В-03-370/31.01.2018г.  от  Милена Иванова Атанасова относно покупка на мобилен телефон  А1FP1 BLACK.  В жалбата било  изложено, че във вътрешната памет на телефона има въведени чужди контакти, с приложени към тях номера, чийто брой е общо 49. Жалбоподателката посочила, че в деня на покупката на 26.01.2018г. е получила телефона без да го тества. Впоследствие след поставяне на СИМ –карта е установила наличието на контакти и провеждани разговори от апарата, както и че апарата не реагира нито на увеличаване, нито на намаляване на шрифта. Повода за покупка била стоката да се ползва от възрастен човек. Потребителката посочила, че на 209.01.2018г.  е предявила рекламация в магазина за несъответствието на телефона, с претенция да го върне, но е получила отказ. Към потребителската жалба бил приложен снимков материал на стоката – мобилния апарат, както и на екрана в опция – „входящи и изходящи повиквания“. В НП се сочи, че видно от приложения материал били  проведени следните разговори : изходящо повикване към абонат „ПК“ с №0879629308 – времетраене -4.29 минути, четири изходящи повиквания към номер 088493465 времетраене -4.26 минути, две изходящи повиквания към абонат с име „GENKA“, с номер 0898/688891 времетраене -4.12 минути.  Прието е, че “Мобилтел” ЕАД чрез продажбата на мобилен телефон  марка А1FP1 BLACK на 26.01.2018г. е нарушил разпоредбата на чл.105, ал.1 във вр. с чл.106, т.1 и т.4 от ЗЗП, като е продал стока, която не съответства  на договора на продажба, като същата не притежава характеристиките определени от страните по договора, не е годна за обичайна употреба за която служат потребителските стоки от същия вид, които потребителят може да очаква да закупи, в случая да закупи нова потребителска стока.

Пред РРС като свидетел е разпитана актосъставителката  А. Т.. В показанията си тя фактически повтаря обстоятелствата отразени в жалбата на лицето подало сигнала. Проверяващите не са виждали самия телефон, предмет на продажбата. Приложен е акт за удовлетворяване на рекламация /л.32 от делото/, при което е прието, че рекламацията е основателна и е възстановена платена сума.

При така изложените обстоятелства съдът намира следното: Данните по делото   дават основание на съда за извод, че наказателното постановление е незаконосъобразно. Конкретно съдът намира, че не е доказано вмененото на жалбоподателя нарушение. Действително по силата на чл.105, ал.1 и ал.2 от ЗЗП Продавачът е длъжен да предаде на потребителя стока, която съответства на договора за продажба и  отговаря за всяка липса на съответствие на потребителската стока с договора за продажба, която съществува при доставянето на стоката и се прояви до две години след доставянето й, дори и да не е знаел за несъответствието. В случая се урежда отговорност, която по естеството си е гражданска и тя не следва да се смесва с административнонаказателната отговорност. Действително нарушението на чл.105, ал.1 от Закона може да е самостоятелно основание за ангажиране на административнтонаказателната отговорност на основание чл.228 от ЗЗП. Предпоставките за административнонаказателната отговорност обаче са различни. Административнонаказателната отговорност на  юридическите лица сама по себе си е безвиновна, но и тя предполага деяние на техен орган или служител, което е виновно. В случая  е закупен телефон, като се твърди, че потребителката не  го е тествала при покупката, което само по себе си е трудно обяснимо. Не е изяснено как е получен  този телефон от потребителката – бил ли е в оригинална опаковка, при което няма как да се знае за съществуващия недостатък и от търговеца. При това съдът не може да стигне до извод за наличие на нечие виновно поведение. От текста на НП не е ясно приел ли е наказващия орган, че в случая действително е подадена рекламация, защото само се сочи, че потребителката излага това. Не е ясно в крайна сметка подадена ли е действително рекламация, тъй като единствена индиция за това е приложено копие от акт за удовлетворяване на рекламация /л.32 от делото/, при което е прието, че рекламацията е основателна и е възстановена платена сума. От този акт обаче не ставя ясно нито за каква конкретно рекламация става дума, нито какви недостатъци са визирани в нея и какво в крайна сметка е прието за основателно от търговеца. В този смисъл остава и спорно дали процесният телефонен аппарат действително  е имал недостатъците които се твърдят – отчетени стари  входящи и изходящи повиквания, невъзможност за увеличаване или намаляване на шрифт. По никакъв начин не е документирано, че рекламация с такива оплаквания е подадена. Те се съдържат в жалбата на потребителката до КЗП /л.26/, но според съда така изложените твърдения в тази жалба не са достатъчни за да се приеме за доказано, че процесния телефон е имал тези недостатъци. Проверяващите, както се каза, не са виждали самия телефон, а видели снимка, която сочела входящи и изходящи обаждания. Такива стари контакти могат да се отчетат както от памета на телефона, така и от използваната в момента СИМ -карта и за изясняване на въпроса съдът намира, че не е била достатъчна изпратената от потребителя снимка. Колкото до намаляването или увеличаване на шрифта, то не е ясно дали конкретният модел изобщо е имал такава функция, а и както се каза наличието на такъв недостатък не може да се приеме за доказано само въз основа на твърденията в жалбата на потребителя. В този смисъл съдът намира, че  не е доказано, че жалбоподателят е нарушил чл.105, ал.1 във връзка с чл.106, т.1 и т.4 от ЗЗП, т.е. да е предал на  потребителя стока, която не съответства на договора за продажба.  Всичко това налага извод за незаконосъобразност на Наказателното постановление и налага отмяната му.  

Водим от горното, съдът

                                                     

                                                        Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯВА  Наказателно постановление  В-0044931 от 12.04.2018г. на Директора на Регионална дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен, Разград, Търговище и Силистра към Комисията за защита на потребителите, с което  на  „Мобилтел” ЕАД - гр. София е наложена имуществена санкция в размер на 500 лв на основание чл.228 от Закона за защита на потребителите за нарушение  на чл.105, ал.1 във вр. с чл.106, т.1 и т.4 от  от същия закон.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд  - Разград в 14-дневен срок от съобщаването му на страните. 

 

 

                                                             Районен съдия: