МОТИВИ към решение № 516/21.11.2018г. по АНД № 771/2018г. на РРС.

Производството е по реда на глава 28 от НПК.

Постъпило е постановление от 23.10.2018г., с което по реда на чл.375 от НПК се прави предложение за освобожаване от наказателна отговорност на обвиняемия Т.Х.А. *** по реда на чл.78а от НК за извършено от него престъпление по чл.345, ал.2 във вр. с ал.1 от НК.

Нарушителят се явява в с.з., като не оспорва фактическите обстоятелства, изложени в акта, признава се за виновен и съжалява за случилото се, моли за минимално наказание.

Представителят на Районна прокуратура- Разград поддържа постановлението и предлага нарушителят да бъде признат за виновен в извършеното от него престъпление, като бъде освободен от наказателна отговорност и му бъде наложена глоба в минимален размер по реда на чл.78а от НК.

Разградският районен съд, след като съобрази представените писмени и гласни доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

Нарушителя Т.Х.А. ***. Същият е неправоспособен водач и не притежава СУМПС.

На 16.10.2018г., около 13,35 часа в с.Дянково, общ.Разград, полицейските служители Ж. Х. С., младши експерт при РУ на МВР-Разград и М.В. Б., полицейски инспектор при РУ на МВР- Разград, изпълнявали служебните си задължения. Полицейските служители се намирали на ул. «Лудогорие» в с.Дянково в близост до автобусната спирка, когато забелязали, че по ул. «Ковачевци» в с.Дянково, се движел мотоциклет, който нямал регистрационна табели и водачът бил без каска. Тогава водачът на мотоциклета забелязал полицейските служители и веднага отбил в друга посока. Свидетелите Ж.С. и М.Е. последвали водача на мотоциклета, подали му звуков сигнал и той спрял. Полицейските служители извършили проверка за установяване самоличността на водача на мотоциклета и установили, че това е Т.Х.А. ***. При проведеният разговор с него, същият споделил, че не притежава СУМПС. При огледа на мотоциклета свидетелите установили, че същият е без поставена регистрационна табела. Полицейските служители извършили справка с дежурния полицай при РУ на МВР-Разград, като продиктували номера на рамата - RFIIF5GA5TY015801 и установили, че същият не е регистриран по надлежния ред на територията на Р България и не се издирва.

За констатираното нарушение св. Ж . С. съставил на нарушителя Т.А. АУАН с бл. №       881860/16.10.2018 г.. по чл.150, чл.137 и чл.140, ал.1 от ЗДвП, за това, че управлявал моторно превозно средство без регистрация по надлежния ред с № на рама - RFIIF5GA5TY015801, който А. подписал без възражения.

Описаната фактическа обстановка се установява по несъмнен начин от всички събрани на ДП и приети от съда писмени и гласни доказателства- обясненията на нарушителя, показанията на свидетелите, АУАН, справка за съдимост, характеристика и др., които са единни и непротиворечиви, поради което съдът ги кредитира изцяло.

Предвид изложеното от правна страна съдът намира, че с деянието си, при пряк умисъл, нарушителят  Т.А. е осъществил от обективна и субективна страна състава на престъплението по чл. 345, ал. 2 във вр. с ал. 1 НК.

От обективна страна, деянието е осъществено от подсъдимия, защото на инкриминираната дата, време и място е управлявал МПС - мотопед с номер на рама - RFIIF5GA5TY015801, което не е било регистрирано по надлежния ред, а именно съгласно Закона за движението по пътищата и НАРЕДБА № 1-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства.

Съгласно разпоредбата на чл.140, ал.1 от ЗДвП, по пътищата отворени за обществено ползване се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер поставени на определените затова места, а съгласно ал. 2 на същия член - условията и редът за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, се определя с наредба на министъра на вътрешните работи, съгласувано с министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и министъра на отбраната, именно горепосочената Наредба 1-45/24.03.2000г.

Престъплението по чл.345, ал.2 от НК е формално и за съставомерността му не е необходимо настъпването на други последици извън осъществяването на самото изпълнително деяние.

От субективна страна Т.А. е извършил деянието при пряк умисъл - съзнавал е, че управлява МПС без същото да е регистрирано, съзнавал е общественоопасния характер на поведението си, предвиждал е общественоопасните последици от деянието си и е искал настъпването им.

Предвид обстоятелството, че за това умишлено престъпление се предвижда наказание “лишаване от свобода” до 1 година или глоба, чистото съдебно минало на Т.А., както и че с деянието няма причинени имуществени вреди, съдът намира, че нарушителят следва да бъде освободен от наказателна отговорност по реда на чл.78а от НК, като бъде ангажирана административната му такава, а именно глоба. При определяне и индивидуализиране на наказанието, което е в размер на минимума- 1000 лв., съдът отчете степента на обществена опасност както на деянието, така и на дееца, поради което намира, че така наложената глоба се явява справедлива и съответна на извършеното.

По този начин ще бъдат постигнати в най-пълна степен целите на наказанието и най-вече специалната превенция.

По изложените съображения, съдът постанови решението си.

 

 

Районен съдия: