РЕШЕНИЕ

 

535                                   28.12.2018г.                            град Разград

 

                                 В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Разградският районен съд 

на двадесет и девети ноември                                две хиляди и осемнадесета година

в публичното заседание  в следния състав:

                                                            

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:   КОНСТАНТИН КОСЕВ

Секретар:  Сребрена Русева

Прокурор: 

Като разгледа докладваното от съдията нахд № 731 по описа за 2018г., за да се произнесе взе предвид следното:

Постъпила е жалба от  Амилум България“ ЕАД -гр. Разград, против  Наказателно постановление № 58/17.09.2018г. на Директора на РИОСВ - Русе, с което за нарушение на чл.125, ал.1, т.2 вр. чл. 164, ал.1 от Закона за опазване на околната среда му е наложено административно наказание  “имуществена санкция” в размер на 50000 лв. на основание чл.164, ал.1 от същия закон. В жалбата се излагат доводи, че наказателното постановление е незаконосъобразно и се моли същото да бъде  изцяло отменено.

В съдебното заседание  жалбата се поддържа от повереника на жалбоподателя.

Представителят на наказващия орган излага доводи за неоснователност на жалбата.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства, становищата на страните и след проверка на обжалваното наказателно постановление, констатира следното:

Като подадена в срок от надлежна страна   и срещу  акт, подлежащ на съдебно  обжалване, жалбата е допустима. Разгледана по същество, жалбата се явява неоснователна.

С обжалваното Наказателно постановление 58/17.09.2018г. на Директора на РИОСВ - Русе за нарушение на чл.125, ал.1, т.2 вр. чл. 164, ал.1 от Закона за опазване на околната среда на обжалващото дружество Амилум България“ ЕАД -гр. Разград му е наложено административно наказание  “имуществена санкция” в размер на 50000 лв. на основание чл.164, ал.1 от същия закон.  Същото наказателно постановление е издадено въз основа на Акт за установяване на административно нарушение №0002421/03.09.2018г., съставен на жалбоподателя от старши експерт в РИОСВ-Русе. В наказателното постановление обстоятелствата по акта са отразени по следния начин: «…при извършена проверка на 22.08.2018г., във връзка с постъпили в РИОСВ – Русе сигнали за наличие на миризми в гр. Разград, на производствена площадка на Амилум България“ ЕАД, с предмет на дейност производство на нишастета и глюкозо-фруктозни сиропи, е установено, че „Амилум България“ ЕАД, в качеството си на оператор на „ Инсталация за обработване и преработка на растителни суровини за производство на хранителни продукти с производствен капацитет над 300 тона готова продукция на ден – Цех „Нишасте“, попадаща съответно в т.6.4.2. /б/ от Приложение № 4 на ЗООС, не е изпълнил в съответствие с изискванията на чл. 125, ал.1,т.2 от ЗООС, следното условие от Комплексно разрешително № 471-Н0/2013г., актуализирано с Решение № 10-Н1-А3/2015г. ….“ . Сочи се, че е установено превишение на максимално допустими концентрации на веществата в смесен поток производствени и битово –фекални/отпадъчни води, определени в Таблица 10.1.2.2 към Условие 10.1.2.2.  от Комплексно разрешително № 471-Н0/2013г. по следните показатели  - активна реакция pH /резултат 4,7  при норма 6,5 -9,0/, и неразтворени вещества /резултат 2232 мг/л при норма 1000 мг/л/. Прието е, че е нарушен  чл. 125, ал.1,т.2 вр. чл. 164, ал.1 от ЗООС.

Пред РРС е разпитана като свидетелка актосъставителката  Г. К. /ст. експерт  към наказващия орган/. От показанията й се установява, че на процесната дата /22.08.2018г./ е извършена проверка в производствена площадка, стопанисвана от обжалващото дружество. Извършено е пробонабиране на отпадъчни води, формирани от дружеството и заустващи в Градска пречиствателна станция за отпадъчни води -гр. Разград, която се явява правоприемник на производствените отпадъчни води от дружеството, съгласно комплексно разрешително за обекта.  От пробовземна точка  -изходящ канал, непосредствено преди заустване в пречиствателна станция - са взети проби. При физикохимичния анализ на същите проби в Регионална лаборатория –гр. Русе  по два показателя са установени отклонения от максимално допустимите концентрации на вещества в смесения поток отпадъчни води, които се заустват в Градска пречиствателна станция за отпадъчни води, определени в комплексното разрешително издадено на обжалващото дружество. Представено е копие от Комплексно разрешително на Амилум България“ ЕАД. Представено е и копие от протокол за изпитване, отразяващ извършения аналз на взетите проби. Видно от този анализ действително, така както е отразено в НП, е установено отклонение и превишение на индивидуалните емисионни норми на допустимо съдържание на замърсяващи вещества, определени в Таблица 10.1.2.2 към Условие 10.1.2.2.  от Комплексно разрешително № 471-Н0/2013г., издадено на Амилум България“ ЕАД. В крайна сметка съдът намира, че показанията на актосъставителя и представените писмени доказателства от наказващата администрация няма как да бъдат оборени и очевидно отразяват действителните обстоятелства по случая. При това съдът, като кредитира тези доказателства, приема, че отразените в НП обстоятелства са доказани по несъмнен начин. Доколкото се възразява, че по показателя активна реакция pH, то всъщност не е установено превишение, а понижение, то действително е така, но това понижение излиза извън установените рамки на допустими стойности в комплексното разрешително. Активната реакция pH изисква определен баланс и затова са установени допустими норми в съответни граници, а установената при проверката стойност излиза извън тези граници. В този смисъл действително точния термин би бил „отклонение“, а не „превишение“. Това уточнение обаче не променя факта, че и по този показател е налице несъответствие с допустимите норми и всъщност именно това е намерило израз в НП макар и да не е използван най-прецизния термин. Колкото до възражението досежно другия показател –неразтворени вещества, че изследването е отнело 9 дни, то съдът не намира, че в случая може да се говори за допуснато нарушение в процедурата. Крайната дата на приключване на изпитването следва да се разбира като дата на окончателност на резултатите от същото, а не в смисъл, че едва в края на периода е  извършено изследване на пробите. Очевидно няма данни, които да сочат, че е допуснато някакво нарушение при съхранение на пробите или работата с тях. Колкото до възраженията относно английската версия на БДС, то съдът не ги намира за относими.  В крайна сметка остава изводът, че отразените в НП фактически обстоятелства са доказани.

Изложените фактически обстоятелства обуславят от правна страна следното:  При издаване на Акта за установяване на административното нарушение и наказателното постановление, ангажиращо наказателната отговорност на жалбоподателя са спазени законовите изисквания – същите са издадени от компетентни органи в рамките на законовите им правомощия и при спазване на установената процедура. В жалбата се сочи на незаконосъобразност от формална страна на Акта и НП, като се изтъква, че не е посочена датата на нарушението. Всъщност в акта и НП е посочена датата на проверката в обекта, когато е констатирано нарушението. Към датата на проверката нарушението е било налично и от гледна точка на законовите изисквания не е била необходима по-голяма конкретност при  очертаване на времето на извършването му.  В този смисъл съдът не констатира процесуални пороци. Съдът приема, че обжалващото дружество е осъществило състава на вмененото му нарушение. Съгласно чл. 125, ал.1, т.2 от ЗООС /понастоящем нормата е действаща/ операторът на инсталация е длъжен да изпълнява условията на комплексното разрешително. Жалбоподателят, с оглед дейността си,  безспорно е оператор на инсталация по смисъла на закона. Същият обаче е нарушил условията на издаденото му комплексно разрешително, както установява анализът на взетите контролни проби, тъй като при дейността му се е стигнало до  отклонение и  превишение на индивидуалните емисионни норми на допустимо съдържание на замърсяващи вещества. Това само по себе си обуславя административнонаказателната отговорност на обжалващото дружество. Санкцията е именно за допуснато отклонение от допустимите норми и в този смисъл в НП няма неяснота, макар и за двата показателя да е използван  терминът превишение. Относимите законови изисквания  очевидно са нарушени и правилно  дружеството е санкционирано на основание чл.164,  ал.1 от ЗООС. Наложеното наказание надхвърля значително минималния размер, но е и значително под средния законов размер. В случая с оглед тежестта на нарушението, съдът намира, че наказанието е справедливо. Подобен тип нарушения са чести, последиците им могат да бъдат крайно тежки и очевидно за да се постигне необходимия  ефект е обосновано  прилагането на по-висока санкция.

         Поради изложените съображения съдът намира, че наказателното постановление следва да бъде изцяло потвърдено, тъй като е законосъобразно.

Водим от горното, съдът

                                                     

                                                        Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА  Наказателно постановление 58/17.09.2018г. на Директора на РИОСВ - Русе, с което  на Амилум България“ ЕАД -гр. Разград за нарушение на чл.125, ал.1, т.2 вр. чл. 164, ал.1 от Закона за опазване на околната среда му е наложено административно наказание  “имуществена санкция” в размер на 50000 лв. на основание чл.164, ал.1 от същия закон.

Решението подлежи на обжалване пред Разградски административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните. 

 

 

                                                             Районен съдия: